2023 - vilket fantastiskt reseår som vi fick - med 14 härliga resor.

Reseinspiration / Permalink / 0
  (null)
2023 blev ett fantastiskt bra reseår med 14 mycket givande resor. Vi har fått många fina upplevelser under året - här kan ni läsa om resorna, se mängder med bilder och få många tips och om resmålen samt om hur vi planerar och bokar våra resor. Vi delar även med oss om hur vi optimerar utfallet från bonusprogrammen och om hur vi får tillgång till lounger och Fast Track.
Vi, Björn och Karin Demme  från Göteborg har en mycket stor passion  för att  resa och för att skriva.  Vi gör ca 10-15 resor per år, bl a har vi gjort 12 Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också ett mycket stort intresse för  vin  och mat, vilket ofta blir huvudanledningen till en resa.

Vi vill gära resa bekvämt, utan att behöva stå i långa köer vid incheckningen och i säkerhetskontrollerna. Vi tycker om att kopla av i lounger på flygplatserna med mat och dryck samt att få riktigt bra service ombord med mat och dryck med mera. Det är därför som vi försökar att boka Business Class /Premium Economy, så ofta det är möjligt, utan att behöva betala för de allra dyraste biljetterna.

Under 2023 gjorde vi de här resorna 1. Las Palmas 2. Amsterdam 3. Roadtrip i Tyskland Danmark 4. Kombinationsresa till Belgien och England 5. Flodkryssning på Donau 6. Arilds Vingård
7. Halmstad 8. Med "storfamiljen till Isaberg, Höllviken och Österlen 9. Sandefjord
10. Berninaexpress 11. Köpenhamn 12. Ästad Vingård 13. Kiel 14. Las Palmas

Las Palmas i Januari
(null)
Vår första resa under året, sista veckan i januari, gick till Las Palmas på Gran Canaria. Vi bokade in en bekväm flygning i Business Class med Lufthansa och bodde i sju nätter på härliga Hotel Reina Isabel direkt på Las Canteras stranden. Vi fick en skön vecka i ett behagligt klimat, mestadels sol och ca 20 grader i luften. Det blev många långa promenader i den pulserande storstaden och många fantastiskt bra måltider. Vi tycker om kombinationen av strandliv och storstadsliv - poolhäng, promenader , mat&dryck, möjligheter till att njuta av kultur, bra shopping och mycket mer. Kort flygtid och en förhålandevis bra prisnivå gör att vi gärna återkommer. Via länken kan ni läsa mer om en av Spaniens häftigaste städer.  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2023/february/las-palmas-en-av-spaniens-harligaste-stader.html

Amsterdam i Februari/Mars
I slutet av februari flög vi på "bonusresa" i SAS Plus till en av våra favoritstäder - Amsterdam. Vi bodde även den här gången på helt fantastiska designhotellet Banks Mansion - ett hotell som bara det är värt resan dit. Amsterdam är en mycket trevlig stad att ta sig runt i till fots, det blir många steg varje dag. Vi missar inte heller en båttur på kanalerna. Är man det minsta intresserad av konst är utbudgdet ofantligt stort - Rijksmuseum, Van Gogh museet m fl. Vi njuter också av god mat i Amsterdam - via länken hittar ni bilder och många Amsterdamtips - restauranger, museer, sevärheter, boende, shopping, kommunikationer med mera.  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2023/march/amsterdam-en-personlig-guide-med-manga-tips.html
(null)
Fantastiska Hotel Banks Mansion där det mesta ingår i rumspriset, som drinkar, ost och chark, vin med mera…..

Roadtrip i Tyskland och Danmark i Mars/April  (null)
Vi åker sedan många år tillbaka till Södra Danmark och Norra Tyskalnd för att njuta av vacker natur, god mat och bra gränshandel. Den här gången reste vi med Stena Line från Göteborg till Kiel - vi bokade in en "lyxig" Panorama Class hytt med mer utrymme och bra utsikt mm. Vi åt en god buffémiddag på färjan. Efter frukost på fäjan körde vi av i Kiel och fortsatt norrut mot den gamla fina staden Friderichstadt och vidare till hamnstaden Husum med anor från Hansatiden. Vi övernattade på Hotel am Schlosspark i Husum. Ni kan läsa med om Friedrichstadt, Husum och Süderlügum via länken.
(null)
I Süderlügum handlade vi öl, vin och sprit inför sommaren i Bohuslän - många butiker att välja bland som Fleegaard, Calle.dk, Nielsen Discount m fl. Efter inköpen körde vi till Mögeltönder på sydligaste Jylland. Vi checkade in på Schackenborg Slotskro, en fantastiskt bra gourmetkro som vi bott på många gånger. Vi fick även en privat visning av Schackenborg Slot, där prins Joachim bodde helt nyligen. Vi åt en härlig middag på Slotskroen. Dagen efter körde vi upp til Skanderborg där vi bodde en natt på Hotel Skanderborghus innan vi dagen efter tog Stena Lines färja från Frederikshavn till Göteborg - en mycket trevlig resa med fyra övernattningar. VIa länken finns det bilder och många tips om sevärdheter, restauranger, boenden, gränshandel mm.

Vi kombinerade Belgien och England i maj  (null)
Vi kombinerar gärna flera resmål på samma resa., den här gången Belgien och England. Vi flög ner till Bryssel och tog tåget direkt till vackra Gent. Gent är en historisk stad med vackra byggnader, kanaler och katedraler. Gent har ca 250 000 invånare och är en universitetsstad. Vi bodde 3 nätter på IBIS Gent Center, ca 20 meter från den ståtliga Sint Baafskatedralen. Vi besökte även Brygge, där hela stadskärnan är ett av UNESCO:s världsarv - en stad med en 2000-årig historia. Belgien med Gent/Brygge är en stor upplevelse.
(null)
Vi fortsatte med höghastighetståget Eurostar till London, den bekväma resan tog 2 timmar och 7 minuter, vi serverades en lätt lunch med vin på vägen. Tåget går i tunneln under Engelska kanalen ca 45 meter under havsbotten. Tiden inne i tunneln var ca 23 minuter. Vi kan rekommendera att åka med Eurostar från Bryssel eller Paris.
Vi kom fram till London där det var Charles III.s kröningsdag - det var mycket folk i London den helgen. London besöker vi ca 2 gånger om året och vi har många favoritställen där. Vi bodde som vanligt på fina designhotellet CitizenM Bankside. Det blev besök på Borough Market, Tate Modern, Covent Garden, Imperial War Museum och vi åt god mat på bl a Benihana, Barrafina, Vinoteca, Pingpong m fl restauranger. Efter tre fina dagar flög vi hem från Heathrow med BA. Här hittar ni bilder och mycket information om resan.   http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2023/may/vi-kombinerade-belgien-och-england-pa-samma-resa.html

Flodkryssning på Donau i Maj/Juni   (null)
Vi gjorde vår första flodkryssning men inte sista i månadsskiftet maj/juni. Vi flög tur och retur till München och åkte sedan buss ner till Passau där vi gick ombord på fartyget.

Vi blev mycket positivt överraskade av att kryssa på Donau. Vi satt på soldäck på Amadeus Royal och såg många slott, borgar, kloster, vinodlingar och byar på båda sidor av båten. Det var en njutning att se allt vackert, åka igenom 11 slussar och njuta av mycket bra mat ombord på fartyget. Frukost, 4-rätters luncher och 4-rätters middagar ingick ombord på fartyget. Med stora panoramafönster i hytten kunde vi även sitta där och se ut över landskapet som passerades.
(null)
Vi gjorde landstigningar i Krems, Budapest, Bratislava, Wien, Melk och Passau. Vi hade gott om tid för att utforska städerma Budapest, Wien och Bratislava där det ingick stadsrundturer i kryssningen.
Via länken hittar ni mängder med bilder, info och tips om flodkryssningen

Arilds Vingård i Juni   (null)
Vi besökte Arilds Vingård för fjärde gången i juni. På ett drygt dygn hinner vi med mycket. Vi började med att åka ut till Kullens Fyr för att vandra i den vacka miljön, vi fortsatte till Mölle Golfklubb där vi åt en god lunch. Vi gjorde även ett kort besök i gamla Mölle. På eftermiddagen checkade vi på Arild Vingård där vi fick en flaska av gårdens viner på rummet. Vi gick sedan en vandring i vingården och i vineriet med vinbonden Jonas. Vi hade bokat in ett "vingårdspaket" - där detta ingick - vinflaska på rummet, vingårdsvandring, vinsmakning i vineriet, 3-rätters middag med 3 av gårdens viner, övernattning samt en stor lantfrukost - kostnad 3700 kronor för 2 personer.
(null)
På kvällen åt vi en god 3-rätters middag med tre av gårdens egna viner. Allt var riktigt bra - vi sov gott i vårt rum och på morgonen åt vi en härlig lantfrukost innan vi körde hem till Göteborg. Vi kommer snart tillbaka. Här hittar ni bilder, fakta, info om priser med mera. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2023/june/nytt-besok-pa-trevliga-arilds-vingard-svenskt-vin-med-god-mat.html

Halmstad i juni  (null)
I mitten av juni bodde vi tre nätter på Profilhotel Plaza i Halmstad. Vi var följeslagare till vårt barnbarn Saga, 10 år, som var på ett nationellt "Pingisläger" för flickor/kvinnor. Det var jätteroligt att vara med på detta. Vi bodde bra, åt bra på hotellet och fick se på riktigt bra bordtennis. Vi hann även med några promenader i Halmstad

Isaberg, Höllviken och Österlen i juli.
(null)
Vi gjorde årets resa med "Storfamiljen" - 6 vuxna och 4 barn 4-14 år i tre generationer -  i Juli, i år blev det till Isaberg i Småland och till Höllviken och Österlen i Skåne. Isaberg Mountain Resort i Hestra är en alpinanläggning med många spännande sommaraktiviter. Vi hyrde en nybyggd stuga för 12 personer. En mycket bra och välutrustad stuga. Barn och barnbarn njöt av att åka sommarrodel, mountainbike ner för skidbackarna, höghöjdsbanor och mycket mer - alla blev supernöjda.
Vi fortsatte sedan ner til Skåne där vi hyrt en poolvilla för 10 personer i Höllviken via Airbnb. Vi njöt av att grilla vid poolen, bada i Skanör och att besöka Smygehuk, Kronvalls Slott, Kivik och Ale Stenar mm. resan med storfamiljen är en av årets höjdpunkter. Förra året blev det Spanien i år Småland/Skåne - vi får se vad det blir 2024.

Sandefjord i augusti
(null)
Vi gjorde en ny resa till Sandefjord med Color Line från Strömstad - en vacker kryssning på 2,5 timmar genom skärgården. Efter en behaglig överfart med god mat på färjan checkade vi in på Scandic Park Hotel i Sandefjord - hotellet ligger ca 500 meter från färjeterminalen. Sandefjord är en vacker stad med många välbevarade träfastigheter. Hvalfångstmuseet är värt ett besök. Det finns mycket "Street Art" att beskåda i staden. Vi gjorde även en lång dagstur upp till Telemarkskanalen och ner till Mølen som har en spännande geologisk historia, dessutom magiskt vackert. Vi åt lunch i vackra Nevlugnhavn. I Sandefjord åt vi en läcker middag på stjärnkocken Geir Skares restaurang Brygga 11. På hemresan åt vi en god 3-rättersmiddag ombord på färjan till Strömstad - färjan mellan Strömstad och Sandefjord har riktigt bra priser - vi betalade drygt 300 kronor för bil och 2 personer tur och retur.
Vi länken hittar ni bilder, tips och info om Sandefjord med omgivningar

Berninaexpress  i Augusti  (null)
I slutet av augusti gjorde vi en helt fantastik resa ner till alperna - 5 länder under 5 dagar där resan med Berninaexpress från Schweiz till Italien blev den stora höjdpunkten. Vi flög ner till München och fortsatt med buss till Feldkirch i Österrike där vi bodde på Best Western Hotel Leonard. Vi gjorde en dagstur till Appezell i Scweiz där den goda osten Appenzeller tillverkas. Vi besökte även Vaduz i Lichtenstein. Resan från Chur till Tirano med Berninaexpress var helt enastående - tågresan tog ca 4,5 timmar och passerade 196 broar och genom 55 tunnlar med sagolika vyer. Högsta höjd var på ca 2200 meter.

Vi hade tur, den vagnen vi skulle åka med var trasig och som ersättning fick vi åka i en gammal nyrenoverad vagn från 1930-talet - Classic Pullman Alpine Express. Från Tiranao åkte vi buss via St Morris tillbaka till Österrike. Vi hann även med en dagsutflykt till blomsterön Mainau i Bodensjön samt ett besök i Lindau på vägen tillbaka till München. Vi är suppernöjda med den här resan till iTyskland, Österrike, Schweiz, Italien och Lichtenstein - man hinner med mycket på 5 dagar. Via länken kan ni läsa mer om resan och se många fantastiska bilder mm
Mer om Berninaexpress

Köpenhamn i september   (null)
Köpenhamn besöker vi minst en gång om året. Vi njuter varje minut som vi är i Köpenhamn, en mycket trevlig stad att promenera runt i. Vi tar tåget från Göteborg till Köpenhamn och brukar bo centralt på något av vår favorithotell. Den här gången bodde vi på Hotel Wide. Huvudanledningen till våra Köpenhamnsbesök är de fantastiska restaurangerna - vi bokar in 3 luncher och 3 middagar och får helt underbara mat och viupplevelser. Den här gången blev det riktigt bra. Via länkarna nedan kan ni läsa allt om många restauranger, boenden, sevärdheter, shopping, utflykter, parker och promenadstråk med mera
Christiania

Vår stora "Köpenhamnsguide"
Allt om många helt fantastiskt bra restauranger i Köpenhamn i olika prisklasser för både lunch och middag.

Ästad Vingård i oktober
(null)
I oktober besökte vi Ästad Vingård för tredje gången. Vi bodde riktigt bra i ett rum med egen bastu. Vi gick på en vandring i vingården och en tur inne i vineriet, vi var med om en vinprovning inne i vinbaren av tre mousserande viner. På kvällen åt vi en utsökt 4-rätters middag på restaurang Logen med tillhörande vinpaket. Vi sov gott i det fina hotellrummet och åt sedan en mycket bra frukost. Från Göteborg är det bara 10 mil till Ästad Vingård, tar en dryg timma från Göteborg. Via länken hittar ni tips, fakta och bilder om Ästad Vingård. Vi kommer tillbaka under 2024.
Utsökt middag på Ästad Vingård

Kielkryssning i oktober
(null)
Vi ser Stena Lines Tysklandsfärjor från våra fönster på Eriksberg - vi åkte med Västrafiks Älvsnabben från Eriksberg till Klippan på 5 minuter och promenerade till Stena Lines terminal. Vi hade bokat in en lyxig Panorama Class hytt där vi välkomnades med ett glas mousserande vin. Vi installerade oss i den rymliga hytten och gick sedan ner till restaurangen där vi åt en bra middagsbuffé med bl a räkor, musslor, hälleflundra, skagenröra mm vin/öl ingår i buffépriset på 375 kronor, Innan ankomst till Kiel åt vi frukost ombord - vi åkte direkt ut till Citimarkt i Kiel för att handla lite vin mm. På eftermiddagen gick vi runt i Kiel och tittade på en del konst  mm. Vi bodde riktigt bra på Hotel The niu Welly vid gågatan, Vi åt en bra middag i Kiel på Block House. Kvällen efter tog vi Stena Line hem till Göteborg på samma sätt som vi åkte till Kiel. Det blev en mycket trevlig och avkopplande resa. Via länken hittar ni bilder, tips och fakta om en "Minikryss" till Kiel
Bord med usikt på Stena Line

Las Palmas i November  (null)
I november gjorde vi årets andra resa till Las Palmas. Vi bode åter på härliga Hotel Reina Isabel där vi njöt av ett underbart väder - under de 8 dagar som vi var där hade vi 22-28 grader varmt och sol. Vi kopplade av på stranden och vid poolen på taket. Vi tog flera långa promenader på strandpromenaden och inne i staden. Frukosten på Reina Isabel är riktigt bra, vi åt gott på flera trevliga restauranger och drack riktigt bra spanska viner. Ni hittar mängder med bilder, tips och fakta om priser mm i blogginlägget som ni når via länken nedan.
(null)
Vi flöh bekvämt i Business Class till "Charterpris" tutr och retur till Las Palmas - ni kan läsa mer om detta via länken.

Vad väntar för resor under 2024?

Vi arbetar för fullt med planeringen av resorna under 2024 - en del resor är redan bokade och andra resor skall snart bokas in.
(null)
I april flyger vi ner till Barcelona där vi är i tre dagar. Därefter blir det en kryssning med helt nybyggda fartyget Celebrity Ascent - fatyget har sin jungfrutur vid årsskiftet. Vi kommer att kryssa i 9 dygn till Frankrike och Italien - det ser vi fram emot - vi har gjort 4 kryssningar tidigare med Celebrity Cruises och har blivt mycket nöjda varje gång. Här finns det recension av Celebrity Cruises http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/february/recension-av-karibienkryssning.html
I mars kommer vi att flyga till Alicante där vi kommer att bo 7 nätter i Albir ca 5 mil norr om flygplatsen. Vi forsätter sedan ner till Alicante där vi bor i 2 nätter. Bilden är från Albir http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/august/costa-blanca-vara-tips-om-alicante-albir-altea-benidorm-calpe-guardamar-m-fl.html

Att planera och boka resor
(null)
Här delar vi med oss av våra tips och erfarenheter av att boka flyg och boende mm från några hundra resor.
Så här har vi optimerat utfallen från resebranschen "bonusprogramm" - vi har hittills fått ut 157 flygbiljetter och 85 hotellnätter, många upppgraderingar till Biusiness Class med mera för bonuspoäng. Här berättar vi om hur vi samlar poäng och hur vi får ut mycket för poängen.

Lounger och Fast Track på flygplatserna
(null)
Så här går det att få tillgång till Lounger och Fast Track på flygplatserna, något som vi uppskattar.

Planeringen för att kunna resa mycket.

Vi planerade under en lång tid för att få möjlighet till att resa väldigt mycket - här kan ni läsa mer om hur vi gjorde…….

Vi hoppas att inlägget har gett er lite inspiration till kommande resor och att ni fått lite tips om att boka flyg och boende mm till bra villkor.

Vi önskar alla läsare en God Jul och Ett Gott Nytt Reseår!