Härlig ”roadtrip” 🚗 i dejlige Danmark 🇩🇰

Norden / Permalink / 0

(null)
Danmark är "dejligt" tycker vi. Vi besöker Danmark 🇩🇰 flera gånger om året för att uppleva fantastisk mat o dryck, fin natur, mycket kultur och för att träffa trevliga danskar med mera. Bilden ovan är från Nørreskoven i Vejle med utsikt över Vejlefjorden.

Vi gjorde en ny "roadtrip" i Danmark i mitten av september 2021,   (null)
Vi, Karin och Björn Demme, från Göteborg, har en stor passion för att få resa och för att skriva. Vi gör ca 10 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra erfarenheter, tips och bilder - vi svarar gärna på frågor.
(null)
Vi gjorde en ny "roadtrip" 🚗 i Danmark i mitten av september 2021, Vi började med att lördag den 11 september ta morgonbåten från Göteborg till Frederikshavn (3 timmar 30 minuter). Vi startade med att äta en rejäl frukost i restaurang Taste ombord på Stena Danica (flexbiljett - om och avbokningsbar - med bil och två personer inkl frukostbuffé 1 615 SEK). Det blev en lugn överfart med ingen vind alls. Vi körde av båten och tog E45:an söderut - vårt första mål var Vejle ca 24 mil från Frederikshavn. Vi körde nonstop på 2 timmar och 20 minuter. Vejle är regionhuvudstad i region Syddanmark och ligger vid den vackra Vejlefjorden - staden är starkt kuperad. Staden Vejle har ca 55 000 invånare (ca 115 000 i kommunen).
Det var högsommarvarmt med ca 23 grader och en värmande sol när vi kom till Vejle. I närområdet till Hotel Hedegaarden, där vi bodde, finns det en fin park, Nørreskoven, med vacker natur och många hjortar. Vi såg flera olika arter av hjortar vid vår promenad i parken, som ligger vid Vejlefjordens nordsluttning. Granne med Nørreskoven ligger en klätterpark, "Gorilla Park", där man kan ta sig fram högt uppe i träden - flera olika banor med höjd från 1 meter till 26 meter - Zip line mm.Kostnad för vuxen ca 300 DKK..
På vår promenad gick vi förbi en idrottsanläggning där vi såg en stund på amerikansk fotboll.
(null)
Solen "strålar" ner i Nørreskoven.
Hotel Hedegaarden ligger bara ca 2 minuter från motorvägen E45. Rummen är fräscha och bekväma.
Vi hade bokat in ett "paket" genom  www.smalldanishhotels.dk  en frivillig kedja med ca 80 fristående hotell, på Hotel Hedegaarden. I paketet ingick välkomstdrink, en 13-rättersmiddag (6 små förrätter, 3 mindre varmrätter och 4 små desserter) , övernattning och en god frukost. Maten som vi åt till middag var fantastiskt god och mycket vackert presenterad. Priset för "paketet" var
1 432 DKK (ca 2 000 SEK för 2 personer). Prisvärt tycker vi.

Vi sov gott efter den härliga middagen, vi åt en tidig frukost innan vi körde vidare söderut på E45:an, vid Haderslev svängde vi västerut för att köra till Süderlügum i Tyskland. Vi kom fram tillSüderlügum  strax för klockan 11, på söndagar öppnar gränsbutikerna kl 11 - vardagar kl 07:00). I Süderlügum finns det många gränshandelsbutiker som Fleggaard, Nielsen Discount, Calle, Priss, Fakta, Lidl m fl.
Priserna på alkohol mm är "låga" för oss svenskar. Vi handlade lite öl, vin, sprit mm - sedan körde vi till Tønder för att äta en lätt lunch.
Gränshandel iSüderlügum

Efter en trevlig och prisvärd shopping körde vi först norrut och sedan österut, vi körde över Lilla Bältbron till Fyn, passerade Odense, och fortsatte till Kerteminde en liten vacker stad med många gamla mycket väbevarade byggnader. Staden har ca 6 000 invånare och ligger vid Stora Bält. Det var riktigt fint väder när vi kom fram till Kerteminde.
Vi checkade in på Hotel Tornoes i Kerteminde. Den vackra vyn på bilden är från vårt rum. Hotellet startade redan 1865, har 59 rum och restaurang. Hotellet ligger direkt vid vattnet och mitt i den galma stadskärnan.  VI fick ett stort och fräscht rum med en fantastisk utsikt.
(null)
Kerteminde är en stad med många mindra fiskefatyg, lång kustremsa med badplats och har många gamla välbevarade hus. Vi tog en lång promenad i hamnen, längs stranden och inne i de de centrala delarna. I Tollboden (byggd 1790) såg vi på en fin konstutställning.
Några av Kertemindes gamla byggnader
Hotel Tornoes
(null)
Även i Kerteminde hade vi bokat ett "paket" hos smalldanishhotels.dk innehållande eftermiddagsfika, 3-rätters middag, övernattning och frukost. Kostnaden för 2 personer var 1 790 DKK (ca 2490 SEK). Vi avnjöt en god middag i restaurangen och tog sedan en kort promenad i den ljumma sommarkvällen. Vi sov gott, åt en bra frukost innan vi körde längs den vackra kustvägen mot Stora Bältsbron. Bron över Stora Bält är Europas näst längsta bro, 13,4 km. Bron är avgiftsbelagd, vi betalade 245 DKK (ca 340 SEK). Vi körde över bron till Själland och vidare till Roskilde.

Roskilde, ca 30 km väster om Köpenhamn, har drygt 50 000 invånare och har en lång histoia som stad.
Roskilde domkyrka har en drygt 1000-årig historia. I kyrkan är 20 kungar och 18 drottningar begravda. Kyrken är mycket stor och ett besök där kan varmt rekommenderas (inträde vuxna 60 DKK, pensionärer 40 DKK). Vi tog en ordentlig tur inne i kyrkan, en fin bok om kyrkan på danska och engelska ingår i entrépriset),
Roskilde Domkyrka
En del av interiören i Domkyrkan

Det finns fler sevärdheter i Roskilde som t ex Vikingaskeppen, Modernt konstmuseum, Kloster mm - samtliga på kort gångavstånd från domkyrkan.
(null)
Efter en stadspromenad och besök i bl a Domkyrkan blev vi sugna på lunch. Vi vill alltid äta smørrebrød vid våra besök i Danmark. Vi hittade, Florentz Cafe&Brasseri på Aldade 13, några hundra meter från domkyrkan. Vi serverade två väldigt goda smørrebrød, ett med nystekt varm rödtunga och en med "pillede rejer" - vi blev mycket nöjda och mätta.
Efter några timmar i Roskilde körde vi ett par mil norrut till Slangerup, där vi tog in på Hotel Skjalm Hvide. Hotellet ligger ca 2 km från centralorten Slangerup i den lilla byn Jörlunde. Hotellet har en fin innergård med loungemöbler. Vi fick ett fräscht och bekvämt rum. Efter incheckningen tog. vi en promenad, vi tittade på den gamla bykyrkan och fortsatte mot ett litet skogsparti. Det var skönt att få en promenad i det sköna vädret.
Vi hade även här bokat ett "paket" genom smalldanishhotels.dk - innehållande en flaska mousserande vin, 4-rätters middag, övenattning och frukost - 1 590 DKK (ca 2 200 SEK för 2 personer).
(null)
VI serverades en god 4-rätters middag på Skjalm Hcvide Hotel i Slangerup.

Vi vaknade relativt tidigt, gick upp och åt en bra frukost, checkade ut. Vi körde ca 45 km mot Helsingør.   (null)
VI stannade till i Helsingør för ett besök på Hamlets Slott - Kronborgs Slott. Slottet är mycket välbevarat och ligger fint vid Öresund. Vi tittade på vallgravarna, värnen och på det vackra slottet. När vi tittat klart så körde vi till färjeterminalen i Helsingør för att åka över sundet till Helsingborg
Kronborgs Slott
På Forseas färja från Helsingør till Helsingborg (580 SEK enkel för bil och 2 personer) hann vi med en snabb "smørrebrødslunch" 83 SEK (resan tar 20 minuter)
VI körde via Höganäs till Mölle - Skåne var ju dansk en gång i tiden, så ett besök i Skåne ficj vara med på vår "roadtrip" i Danmark. Mölle är riktigt vackert även på hösten, vi njöt i lugn och ro av solen i Mölles hamn. Vi gillar att besöka platser som Mölle under lågsäsong. Vi fortsatte till Arild där vi tog en promenad i den gamla byn och i hamnen. Vårt mål för dagen var ett återbesök på Arilds Vingår (vi besökte Arilds Vingård i juni 2021).    (null)
Arild
Arilds Vingård är druvorna snart fädiga att skördas, som här Cabernet Cortis🍷
och här Solaris🥂 (Sveriges mest odlade druva)
Boende på Arilds Vingård, små rum, men fräscha och trevliga
Vi pt en god 3-rätters middag på kvällen med goda svenska viner 🇸🇪🍷🥂

Vi hade åter bokat en "vingårspaket" på Arilds Vingård - innehållande en flaska av gårdens Solarisvin på rummet, vingårdsvisning och smakprov, 3 rätters middag med 3 glas vin (gårdens viner), övernattning och en riktigt bra frukost med många valmöjligheter.
Kostnad för 2 personer - 3 400 SEK.

Vi blev mycket nöjda med vårt andra besök för året på Arilds Vingård.

Morgonen efter gjorde vi ett snabbt besök i Ängelholm för att besöka en släkting innan vi körde upp till Göteborg. Totalt körde vi 101 mil på den här roadtrippen".

Vi kommer snart att åka till Danmark igen - Köpenhamn har vi inte besökt sedan oktober 2019 så dit längtar vi nu.

Danmark ligger väldigt nära till för oss, trots otaliga besök kommer vi aldrig att tröttna på det här fina landet.
Arilds Vingård på Kullahalvön i nordvästra Skåne

Ni får gärna höra av er med frågor eller för att få tips mm

☀️Hälsningar

Karin och Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

Sugen på att besöka Danmark? Här finns det fler bilder, tips och information om

Svenska Vingårdar - bilder, tips och info om 3 svenska vingårdar som vi besökt det senaste året http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/july/tre-trevliga-svenska-vingardar-arild-fladie-och-astad.html