Härliga, aktiva upplevelser med ”Storfamiljen” i Skåne och Småland ☀️🇸🇪🏖️🚴‍♂️🧗🏻

Sverige / Permalink / 0
(null)
En av årets resehöjdpunkyer är vår årliga resa med hela Storfamiljen 10 personer i 3 generationer - 6 vuxna och 4 barn 4-14 år. Vi låter barnen bestämma resmålen - det har bl a varit Spanien, Italien, Danmark, Frankrike, Tyskland och många resmål i Sverige. I år blev det en kombination - 2 nätter på Isaberg Mountain Resort i Hestra och 4 nätter i en poolvilla i Höllviken.

Vi började med att köra ner till Hestra i Småland - där vi bokat in boende på Isaberg Mountin Resort Det är ca 13 mil från Göteborg och 38 mil från Stockholm till Isaberg Mountain Resort i Hestra.
Vi bodde in den största hustypen - "Älgen" på resorten - 157 kvm med plats för 12 personer i fem sovrum och fyra badrum. Vårt hus var helt nybyggt och i ett fantastiskt fint skick - snygg design, mycket välutrustat, med bastu, braskamin och en stor uteplats. Vi stortrivdes alla 10 i huset.
(null)
Det finns väldigt många aktiviteter på Isaberg Mountain Resort som Rodel, Höghöjdsbanor, hinderbanor, Mountainbike banor,vandringsleder, fiske, äventyrsgolf, badsjö och mycket mer.

Isaberg är en riktigt trevlig anläggning både sommar och vinter - vintertid är det en skidanläggning med luftar och flera nedfarter - bra för att vara så långt söderut i Sverige.
Barnbarnen gillade att åka Moutainbike både på "pumptrackbanan" och nedför branta sluttningar genom tät skog vid sidan av slalombackarna. Sittlift upp till toppen och sedan full fart nedför backen för de två äldsta barnbarnen.
(null)
Rodelbanan uppskattade vi all tio i storfamiljen. En riktigt modern och bra rodelbanor med bra fart.
En bra aktivitet för oss, barnen och för barnbarnen. Det blev flera åk i banan.
Alla fyra barnbarnen gillade den asfalterade "pumptrackbanan" där de körde med sina cyklar, även Arvid 4 år behärskade banan riktigt bra.
(null)
Det finns flera Höghöjdsbanor med ziplines i olika svårighetsgrad. Passa de flesta från 6 år och uppåt. Våra barn och tre av barbarnen passade på att pröva banorna.
Rodel i full fart.
Barnbarnen njöt för fullt med att cykla på alla typer av banor.
Pumptrackbanan
Interiört i vårt stora hus.
Gott om plats för oss alla tio i vardagsrummet.
(null)
Hustyp "Älgen" - det finns fyra av den här stora hustypen.
Huset med modern interiör
 Vi fick två härliga dygn på Isaberg Mountain Resort - en trevlig anläggning för oss alla i storfamiljen - de som njöt mest  var barnbarnen och de var givetvis de viktigaste på den här resan. Nu packar vi bilarna för att köra ner till Höllviken i Skåne där vi fortsätter vår vecka med storfamiljen.

Kostnad

Vi betalade ca 5850 per natt i juli - slutet på augusti kostar huset ca 4200 per natt

Aktiviter kostar - t ex Rodel, Mountainbiking, Höghöjdsbanor mm

Prisexempel
Rodel Vuxen 1 åk 95kr 5 åk 430kr
Rodel junior 1 åk 75kr 5 åk 350kr (8-14)
Rodel knatte 1 åk 55kr 5 åk 250kr

Se mer på deras hemsida https://www.isaberg.com/
Vi kommer gärna tillbaka till Isaberg med "Storfamiljen".

Vi lämnade Isaberg vid lunchtid på fredagen för att köra ner till Höllviken i Skåne. Vi stannade till i Gislaved för att äta en asiatiskt buffélunch på Roesgarden - en god och mättande lunch - kostade 145kr för vuxen och 12kr per år för barn upp till 12 år.
(null)
Efter vår lunch körde vi direkt ner till Höllviken där vi hyrt en stor poolvilla. Direkt efter det vi kom fram var alla fyra barnbarnen i poolen.
Barnbarnen njöt av att bada i poolen

Vi tog en lång kvällspromenad ned till stranden i Höllviken för att sedan återvända till huset där vi gjorde det enkelt och beställde pizzor från Höllviken Pizzeria till middag. En skön första kväll i Höllviken.
(null)
På lördagen gick vi till stranden i Kämpinge för att bada - en fin sandstrand med sanddyner bakom. Skönt att ligga där på den vackra stranden medan barn och barnbarn badade för fullt. Vi tillbringade förmiddagen på stranden. Vi, jag och dotterns sambo, åkte sedan och storhandlade i den stora mycket välsorterade Ica butiken i Höllviken. Vi åt sedan lunchen på uteplatsen bredvid poolen. Eftermiddagen ångade vi åt att bada och leka vid poolen.
Poolliv

På kvällen grillade vi revben, kyckling, korv och majs -  alla 10  njöt vi av det grillade med goda drycker i det härliga sommarvädret. Barnbarnen badade till det var dags för att sova. En riktigt givande dag och kväll i Höllviken.
(null)
Vi åt en tidig frukost på söndagen - därefter körde vi ner till vackra Skanör, ca 12 km,  för att bada på den fina breda sandstranden. Det var sol från en klarblå himmel och drygt 25 grader varmt - barnbarnen badade för fullt och paddlade i gummibåten. Vi hade med oss hemgjorda lunchbaguetter, kaffe och dryck mm - det blev en helt underbar dag i Skanör,

På väg tillbaka till Höllviken stannade vi till i Ljunghusen för att äta lokal "Ottoglass" gott och svalkande.

På kvällen var vi alla trött så vi ställde in kvällens restaurangbesök för att i stället grilla även den här kvällen - barnbarnen var mest i poolen.

Utflykt till Smygehuk-Kronovall Slott-Kivik- Ales stenar.
(null)
På måndagen åt vi en tidig frukost för att sedan åka på en lite längre utflykt. Det var en gråmulen dag med några regnskurar så det passade utmärkt att göra en utflykt.
Vi körde via Trelleborg mot vårt första stopp - Smygehuk - Sveriges sydligaste punkt. Vi gick runt i området där vi bl a tittade på konst och hantverk mm. Barnbarnen köpte armband i en av butikerna. Det finns ett par mat/fikaställen med bl a rökt fisk. Är man på besök i Trelleborg/Ystadstrakten så är det absolut värt ett stopp i Smygehuk. Vi hade köpt med oss fikabröd så vi drack kaffe med bulle innan vi körde vidare.
Från Smygehuk körde vi mot nästa besöksmål - Kronovalls Slott- där vi tittade runt i slottsparken och sedan en på konstutställning - innan det var dags för lunch på Spannstallet vid slottet.
(null)
Vi valde att äta vedugngsbakade pizzor med riktigt bra råvaror - mozzarella, lufttorkad skinka, ruccola mm.
Det blev ett givande besök på Kronovalls Slott med en god lunch. Efter lunchen körde vi mot Kivik där vi planerat in ett besök på Kiviks Musteri.
Kiviks Musteri tittade vi på fruktodlingarna, besökte museifabriken och butiken där vi köpte lite äppelvin, äppelmust, lemonad mm.
(null)
Vi lämnade Kiviks Musteri och körde mot Kåseberga för att besöka Ales Stenar.
Ales Stenar är en fornlämning av typen skeppssättning. Ales Stenar finns vid byn Kåseberga på Österlen i Ystads kommun.
Skeppssättningen består av 59 stenar som var och en väger runt 5 ton - det här Sveriges mest välbevarade skeppssättning. Monumentet är från mellersta till sena järnåldern ca 400 till 900 e kr med tyngdpunkt i 600-talet.
(null)
Skeppssättningar från järnåldern betraktas som gravmonument. Ales Stenar ligger vackert på en höjd ovanför Kåseberga Hamn med milsvidd utsikt över ängar och hav. Vi uppskattade alla vårt besök vid Ales Stenar.
Efter besöket vid Ales Stenar körde vi tillbaka till Höllviken - en lång med mycket givande dag. Vi åt middag i "poolvilla" och började sedan att packa lite inför morgonens hemresa.

På tisdagsmorgonen en tidig frukost och sedan var det dags att packa bilarna - för att sedan dela upp oss för att åka hem via lite olika vägar. Vi konstaterade alla 10 att det varit en riktigt bra vecka med många upplevelser, aktiviter, vad och framförallt ett trevligt umgänge - det är härligt att som far och morföräldrar se hur barnbarnen trivs så bra tillsammans. Vi dom är mor och farföräldrar ser den årliga resan med "storfamiljen" som en av årets stora höjdpunkter - vi har under årets sju första månader gjort totalt 8 resor - men det som ger oss mest är resorna med "storfamiljen" oavsett vilka resmål som barnen väljer. Vi längtar redan till nästa resa med storfamiljen.

Vi hyrde poolvilla för 10 personer med tillgångtill pool, utekök, cycklar mm i fyra nätter för 23000kr.

Vill ni ha tips kring generationsresor i en en större grupp får bi gärna höra av er till oss, vi har nu gjort fler än 10 sådana resor- vi svarar gärna på era frågor och delar med oss av våra erfarenheter.