Vi glider fram på Donau bland slott, borgar och vinodlingar. Del 1.

Europaresor, Kryssning / Permalink / 0
(null)
Vi är nu på en Flodkryssning på Donau i månadsskiftet maj/juni. Vi besöker bl a Budapest, Wien, Bratislava, Krems och Melk under en veckas kryssning. Vi har kryssat en hel del i Karibibien, Söderhavet och i Norge, men det här är vår första Flodkryssning.
Vi, Björn och Karin Demme, från Göteborg har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi reser ca 10-12 gånger om året, både långa och korta resor. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också ett mycket stort intresse för mat och vin, vilket kan bli huvudanledningen till en resa.
Tidigt på söndagsmorgonen, 06:00, flög vi med Lufthansa till München och fortsatte sedan med buss till Passau. Passau vid Donau är en mycket vacker gammal välbevarad stad med drygt 50000 invånare. Vi hade några timmar på oss innan båten skulle avgå så vi passade på att se på staden som har otroligt många vackra historiska byggnader, vi besökte även den stora Domen där det pågick en mässa. Vi åt en god lunch på restaurang Paulusbogen innan vi tog oss till flodkryssaren.
(null)
Passau - en trevligt och vacker stad som är väl värd ett besök. Många gränder, byggnader, kyrkor som är intressanta att besöka. Gott om restauranger och caféer mm.
Vi gick ombord på Amadeus Royal i Passau. Fartyget är 110 meter långt och 11,5 meter brett, tar ca 140 passagerare. Ombord finns det bl a soldäck, panorama bar, lounge och en stor restaurang. Besättningen är på 40 personer på 140 passagerare.
Vår hytt på Amadeus Royal, ca 15 kvm med dubbelsäng och sittmöbler, TV, safe, garderober samt toalett och dusch. Vår hytt har öppningbart fönster med fransk balkong. Fräscht och bekvämt.
(null)
Maten ombord är riktigt bra. Det är fyra rätter till både luncher och middagar med flera val. Vi beställer vad vi vill äta till samma dags lunch och middag i samband med frukosten. Frukosten är även den riktigt bra med många valmöjligheter. Vi är jättenöjda med den goda och vackert upplagda maten, de goda vinerna och med den mycket bra, vänliga och trevliga servicen. Allt har hittills varit mycket bra.
Första slussen på resan passerade vi efter vi hade ätit middag på söndagskvällen - vackert och lugnt på Donau. Vi passerar 11 slussar mellan Passau och Budapest och sedan 11 på tillbakavägen.
Behagligt på soldäck när vi stilla glider fram på Donau och njuter av vad vi ser på båda sidorna av floden. Slott, borgar, kyrkor, vinodlingar mm.
(null)
Slussen innan Melk med klostret i bakgrunden.
Många vackra byggnader längs med Donau som här Stift Dürnstein.
Vinodlingar i Wachaudalen. Här odlas det en hel del Grüner Veltliner.
(null)
Vårt första stopp efter starten i Passau blev Krems i Österrike. Krems är en välbevarad stad med mängder med byggnader från 14 - 1500 talet. Stadsportar och delar stadsmuren finns kvar. Det här en stad där Svenska armén härjade under 30-åriga kriget - Staden Krems kapitulerade för den svenska armén 1645 - och det finns många spår kvar än idag. Krems har idag ca 25000 invånare.
Schwedengasse" en smal gata/gränd precis innanför stadsmuren i Krems. Vi vandrade runt i Krems under några timmar och njöt av den fina staden. Vi gick sedan tillbaka till båten, som lade ut mot Budapest vid 18-tiden.
På måndagskvällen avnjöt vi ytterligare en god 4-rätters middag på båten. Vi valde den här kvällen två lätta förrätter följt av en mycket god fiskrätt och avslutade med glass. Till detta drack vi en god Pinot Noir.
(null)
Solnedgången på Donau var magiskt vacker - vi njöt av solnedgången efter middagen.
På tisdagsmorgonen var det fortsatt fint sommarväder, vi vaknade mellan Slovakien och Ungern. Vid 10-tiden passerade vi Esztergom en av Ungerns äldsta städer, Staden var Ungerns huvudstad från 900-talet till mitten av 1200-talet. På bilden syns Basilikan som är Ungerns största kyrka. I staden bor det drygt 30000 invånare.
En gammal Borg längs Donau strax före Budapest
(null)
Det är njutbart att bara glida fram på Donau.
På tisdagsförmiddagen var det Fruhshoppen i baren med weisseurdt, pretzel, kål och öl samt Bayersk musik mm. En trevlig förmiddag.
Innan ankomst till Budapest åt vi en god 4-rätters lunch med ett glas Riesling
(null)
Vi kom fram till Budapest precis efter lunchen. Nu skall vi utforska staden. Båten kommer att ligga kvar här i natt - det kommer att bli många spännande upplevelser det kommande dygnet  -  fortsättning följer .,…

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.
Hemsida Demme.se

#amadeusroyal #flodkryssning ##krems #passau #wachaudalen #budapest #demmereserjordenrunt