2022 - Ett fantastiskt ”Reseår” med många härliga resor.

Reseinspiration / 2022, resa / Permalink / 0
(null)
Under 2022 fick vi uppleva 13 härliga resor. Efter två långa pandemiår med både färre och kortare resor än vanligt, var det nu riktigt skönt att kunna resa som vanligt igen. Vi delar här med oss av bilder och tips från 13 trevliga resor under 2022 som kanske kan ge er lite inspiration till en kommande resa 2023. Via länken vid respektive resmål kommer ni till inlägg med många fler bilder och mängder med tips och information om respektive resmål.
Tips om boende, restauranger, sevärdheter, shopping, utflykter och mycket mer.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva om resor. Vi gör ca 10-12 resor per år, både långa och korta. Vi har bl a gjort 12 Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också en stor passion för vin och mat, vilket starkt påverkar våra val av resmål.

Under 2022 besökte vi resmål i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, England, Portugal, Spanien, Frankrike och Italien med 1 till 7 övernattningar - på 13 resor blev det 46 övernattningar därtill vår årliga sommarvistelse i Bohuslän.

Vi inledde reseåret 2022 med ett återbesök på Ästad Vingård i Halland.

Februari 2022

Ästad Vingård, Tvååker Halland 🇸🇪
(null)
I mitten av februari gjorde vi vårt andra besök på Ästad Vingård i Halland. Det tar bara en dryg tilmma för oss att köra från Göteborg till Ästad. Det är en trevlig vingård vackert belägen i Åkulla Bokskogar. I Åkulla bokskogar finns det flera fina vandringsleder. På vingården finns det förutom vinodlingen ett nybyggt SPA och två riktigt bra restauranger.
I den nybyggda hotelldelen bor man mycket bra i stora och fräscha rumm - i samma byggnad finns  även SPA-anläggningen.
Vi bokade ett vingårdspaket med visning av vingården och vineriet följt av en vinprovning (3 viner). Det ingick även en mycket bra 4-rätters middag på restaurang LOGEN (exklusive dryck). På Ästad finns även finkrogen ÄNG. Det blev ännu ett trevligt besök med utsökt mat på Ästad i en härlig miljö. Vi kommer tillbaka igen 2023. Via länken hittar ni många bilder och mängder med information om Ästad Vingård.

Mars 2022 London och Brighton 🇬🇧
(null)
I slutet på mars flög vi till London för första gången sedan hösten 2019. Vi njöt verkligen av att komma tillbaka till vår favoritstad London, en stad vi vanligtvis besöker två gånger per år. Vi bodde på nytt på fräscha Hampton by Hilton vid Waterloo Station (vi betalade 6400 SEK för 4 nätter inklusive full engelsk frukost för 2 personer). Vi möttes av ett soligt och nästan sommarvarmt London.
Vi promenerade mycket längs med Soutbanks och besökte bl a Tate Modern och Borrough Market och flera fina parker.
En av dagarna tog vi tåget från Blackfriars Station till Brighton på sydkusten (tåget tar ca 1 timma) vi betalade 347 SEK för 2 personer tur o retur. I Brighton var det mycket folk på stranden och ute på den långa piren. Vi åt "Fish&Chips" ute på piren. En riktigt skön dag i solen.
(null)
Tate Moderna - ett besök där är ett måste för oss vid varje Londonresa. Fri entre förutom till specialutställningarna.
Vid Waterloo Station ligger en liten fin nyanlagd park med många lejonskulpturer - en liten fin oas bara drygt 200 meter från vårt hotell.

Via länken hittar ni många bilder, mängder med Londontips och mycket med information från drygt 60 Londonbesök. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/april/london-ny-stor-londonguide.html

April 2022 "Roadtrip" i Danmark 🇩🇰 och Tyskland 🇩🇪

Vi gillar verkligen Danmark, vi gör ett par besök i Danmark varje år. I april tog vi Stena Line från Göteborg till Frederikshamn, med bilen ombord. Vi började dagen med en frukost/brunch på båten (båtresan tar drygt 3 timmar). Vi körde sedan söderut på motorvägen E45 mot Vejle på ungefär 2,5 timmar. Vejle ligger längst inne i den vackra Vejlefjorden. Vi kom fram till Hotel Hedegaarden där vi checkade in i ett fräscht rum. Vi tog sedan en lång promenad ner mot Vejlefjorden genom den vackra "Nörreskoven" en skog med många hjortdjur. Nere vid fjorden kan man se en del av Vejles fina arkitektur bl a byggnadskomplexet "Böljen".
(null)
På Hotel Hedegaarden åt vi en riktigt bra middag med en fördrink , Gin&Tonic, 6 små delikata förrätter, 3 lite mindre varmrätter och 5 små desserter. Mycket vackert upplagt och utsökt gott. En mycket bra kväll. Vi betalade 1632 DKK för övernattning, frukost, fördrink och 14 små rätter till middag - mycket bra och oerhört prisvärt tycker vi. Efter att ha sovit gott åt vi en rejäl dansk frukost på hotellet för att sedan köra vidare söderut mot Tyskland. Vi körde ner mot Flensburg och fortsatte sedan västerut mot vårt nästa mål, Husum i nordvästra Tyskland.
Husum är en liten, gammal, välbevarad kuststad med ca 20 000 invänare. Utanför Husum finns det flera öar som är värda ett besök som t ex Pellworm, som nås med färja, Vi hade en skön dag i Husum på Thomas Hotel&SPA - ett modernt och mycket fräscht hotell i centrala Husum. PÅ kvällen åt vi middag nere i hamnområdet. Efter en utsökt frukost på hotellet körde vi upp till Süderlügum för att "gränshandla" - där finn det 8 - 10 stora butiker med mycket bra priser på öl, vin, sprit med mera. Vi fyllde upp förrådet av öl och vin inför sommaren i Bohuslän
Från Süderlügum körde vi tillbaka till Danmark och vidare upp mot Kolding. Strax söder om Kolding ligger Tyrstrup Kro och staden Christiansfeld som är ett av Unescos Världsarv. Vi checkade in på den gamla fina kroen Tyrstrup Kro och tog sedan en promenad in till Christiansfeld - En helt unik "by" som anlades på 1700 talet av "Hernhuterna". Hela staden är uppbygd efter en speciell plan och den styrdes av Brödramenigheten (ett religiöst samfund). Det finns mycket mer att läsa om Christiansfeld i inlägget som ni når via länken nedan.
Christiansfeld.

På Tyrstrup Kro åt som vanligt en helt underbar 3-rätters middag. Det här är en "Kro" med anor från 1600-talet som utvecklats till en gourmetrestaurang. Vi har bott här 4-5 gånger och vi kommer snart tillbaka igen.

Här hittar ni många bilder och mängder med tips om Danmark och Tyskland.

Maj 2022 Algarvekusten 🇵🇹, Albufeira, Silves och Faro
(null)
I början på maj flög vi till Faro på Algarvekusten i Portugal. Vi åkte på en bonusresa i SAS Plus. Vi kom fram till ett soligt och varmt Faro där vår förbeställda bil med chaufför väntade. Vi åkte till Albufeira och Hotel Alisios som ligger direkt nere på stranden. VI bodde fantastiskt bra med strålande utsikt över stranden och havet, Alisios är ett mycket bra hotell med fina rum, bra frukost, ett fantastiskt läge med direkt access till den fina sandstranden. Hotellet har även en mycket bra restaurang med en helt magisk havsutsikt. Vi trivdes mycket bra i Albufeira
En dag åkte vi på en halvdagstur med en lokal arrangör i en minibuss - vi besökte korkekar, den gamla staden Silves med borgen samt ett trevligt besök på en vingård med guidning, vinprovning och ett lätt måltid. En riktigt trevlig tur i liten skala (8 personer i en minibuss).
 Borgen i Silves
(null)
Efter fem dagar i Albufeira beställde vi en bil som tog oss till Faro - där bodde vi väldigt bra på Hotel AP Eva Senses. Faro har en trevlig "gamla stan", ett unikt naturreservat Ria Formosa och många bra restauranger mm. Efter en härlig vecka med mycket bra väderpå Algarvekusten flög vi hem till Göteborg.

Vi länken hittar ni bilder och mängder med tips om Algarvekusten.

Maj 2022 - Rom/Fiumicino.  🇮🇹
(null)
I slutet på maj flög vi ner till Rom och till en av våra favoritplatser i Italien -  Fiumicino, som ligger ca 10 minuters taxiresa från Rom FCO flygplats. Denna lilla strandpärla har en lång sandstrand, en av Italiens största fiskehamnar, många mycket bra fisk & skaldjursrestauranger och naturligtvis närheten till kulturstaden Rom samt till Ostia Antica. Det här var vårt 8:e besök i Fiumicino, vi bodde den här gången på ett litet hotel nära stranden, Suite Room Fiumicino. Vi njöt av livet på stranden, långa promenader i fiskehamnen, underbara maträtter med fisk och skaldjur och av lugnet. Den här gången åkte vi inte in till Rom som ligger ca 30 km från Fiumicino.
Stranden med restauranger. Det serveras mycket bra mat även på strandrestaurangerna.
 På vår favoritrestaurang i Fiumicino, Amelindo, äter vi mycket fisk och skaldjur med lokala vita viner på druvor som Falanghina, Pecorino och Vermentino.
Rom - ligger nära Fiumicino

Här hittar ni bilder och mycket info om Fiumicino och Rom

Juni 2022 Arilds Vingård på Kullahalvön i Skåne 🇸🇪
(null)
I början av juni besökte vi Arild Vingård på Kullahalvön i Skåne för 3:e gången på ett år. Vi trivs väldigt bra på Arild Vingård - vi brukar börja med ett besök ute vi Kullens Fyr och vidare till Mölle där vi äter lunch innan vi åker till vingården och checkar in.
Vi brukar boka ett sk "Vingårdspaket" med , en flaska av gårdens vin på rummet, vingårdsvandring, visning av vineriet, provsmakning av vin, 3-rätters middag med vinpaket, övernattning och frukost. Allt för 3 400 SEK. Mycket prisvärt enligt oss. Vi blir alltid trevligt bemötta, äter och dricker gott och njuter av den genuina miljön på gården. Det kommer att bli fler besök på Arild Vingård i framtiden.
Maten och vinerna är riktigt bra på Arild Vingård.

Via länken hittar ni fler bilder och allt övrigt om ett besök på Arild Vingård - som är väl värt ett besök

Juli 2022 Sandefjord 🇳🇴
(null)
I början av juli tog vi bilen från Orust upp till Strömstad, där vi tog Color Lines färja till Sandefjord i Norge. På den ca 2,5 timmar långa båtturen åt vi en mycket bra lunchbuffe med fin usikt över den vackra skärgåden.
En trevligt och mycket prisvärd båttur (vi betalade 330 SEK för 2 personer och 1 bil tur och retur - exklusive mat). Från färjan tog det knappt 5 minuter att köra till Hotellet - Scandic Park Hotel. Vi bodde riktigt bra med en underbar utsikt över fjorden. Sandefjord var tidigare "valfångarstaden" - det märks idag genom bl a Valfångsmuseum med mera. I Sandefjord finns det flera bra fiskrestauranger.
Color Line och Fjordline (konurrent) trafikerar mycket frekvent sträckan Sandefjord-Strömstad.
(null)
Brygga 11 som drivs av stjärnkocken Geir Skeie åt vi riktigt bra fisk och skaldjursrätter.

Vi länken hittar ni fler bilder och får tips om Sandefjord

Juni-Juli-Augusti 2022  Orust och Tjörn i Bohuslän 🇸🇪   (null)
"Anna" på Pilane Skulpturpark på nordvästra Tjörn.

Sommartid bor vi sedan 28 år i Svanesund på Orust i vårt fritidshus. VI gör därifrån många korta dagsutflykter till bla Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn, till Pilane Skulptupark, Vitlycke Museum, Käringön, Marstrand mm. Via länken hittar ni bilder och mängder med tips om sommaren i Bohuslän

Juli ochAugusti 2022 Alicante/Guardamar 🇪🇸
(null)
I slutet av juli och början av augusti gjorde vi vår årliga resa med "storfamiljen" dvs med våra barn med respektive och alla barnbarnen (totalt 10 personer). Den här gången valde vi att resa till Guardamar strax söder om Alicante i Spanien. Det är en av årets höjdpunker att få umgås dygnet runt med våra barn och barnbarn.
Vi hyrde en stor villa med pool i Guardamar där vi alla 10 kunde bo tillsammans och verkligen få njuta av sol och bad. Barnbarnen bodde mer eller mindre i poolen eller på stranden.
Sandstranden i Guardamar.
(null)
Under veckan i Guardamar gjorde vi en utflykt med taxi till en liten familjeägd vingård, Bodega Faelo. Det blev en trevlig utflykt med provsmakning av goda viner och en god lunch i en trevlig miljö.
Paela uppskattades av hela storfamiljen på 10 personer.
Storstaden Alicante ligger ett par mil norr om Guardamar
Via länken hittar ni allt om "storfamiljens resa" till Guardamar på Costa Blanca - (1 vecka)

Via den här länken hittar ni det mesta om Alicante och Costa Blanca från väldigt många besök.

September 2022 Stockholm 🇸🇪
(null)
Vi, två Göteborgare, gillar att resa till Stockholm några dagar varje år. Jag, Björn, arbetade i Stockholm under flera år och stortrivdes där.
Vi besöker alltid bl a Fotografiska, Nationalmuseum, Djurgården mm när vi är i Stockholm. Det blir många och långa promenader varje dag.
(null)Höljdpunkterna när vi är i Stockholms är restaurangbesöken. Den här gången åt vi middag på tre mycket bra restauranger av olika karaktär Bistro Astoria på Nybrogatan som drivs av Franzen Group, Nisch på Dalagatan med fantastisk avsmakningsmeny och på klassiska Grodan på Grev Turegatan.
(null)
Lunch äter vi gärna och ofta på Nybroe Smörrebröd i Östermalmshallen - det blev två goda luncher där på den här resan.

Via länken finns det bilder och våra Stockholmstips

Här recenserar vi två "mat o vinnördar" två riktigt bra restauranger i Stockholm - Astoria och Nisch

Oktober 2022 Nice/Villefranche-sur-mer 🇫🇷
(null)
Sista veckan av oktober flög vi på en ny bonusresa i SAS Plus, den här gången till Nice. Ännu en resa det här året då vi hade stor tur med vädret. Sol och 22-25 grader under hela veckan. Vi bodde som oftast när vi flyger till Nice, i den lilla staden Villefranche-sur-mer ca 5 km öster om själva Nice.
Nice med Promenade des Anglais, "Gamla Stan", fina konstmuseer  och många mycket bra restauranger - där har vi alltid trivts att vara.
I Villefranch finns det en smal sandstrand med en trevlig strandpromenad, Ett välbevarat Citadell, trånga vindlande gränder och många riktigt bra restauranger.
(null)
Mat och vin njuter vi alltid av när vi är i Villefranche.

Vi bodde bra i ett stort rum med havsutsikt på Hotel Vauban i Villefranche under 7 nätter. Vi gjorde utflykter med tåg till Monaco, med buss till Nice och till fots till Beaulieu.

Via länken hittar ni bilder och mängder med TIPS om Villefranche.

och här finns tipsen om fler av våra  favoritplatser på Cote d´Azur

November 2022 Köpenhamn 🇩🇰
(null)
I början av november tog vi tåget från Göteborg till Köpenhamn (ca 3,5 timmar), en mycket behaglig tågresa där vi kliver av tåget mitt i Köpenhamn, en stad som vi besöker ofta, speciellt för att äta riktigt gott.
Ett besök i "fristaden" Christiania är alltid spännande att göra.
Smörrebröd är ett måste för oss i Köpenhamn - här på Restaurang Palaegade (utsedd till bästa Smörrebrödsrestaurang i Köpenhamn 2022)
(null)
Vid det här Köpenhamns besöker åt vi tre helt fantastiska middagar med tillhörande vinpaket på tre mycket bra restauranger - Keyser Social, Høst och Marv & Ben. Alla tre kommer att få återbesök av oss i framtiden - för så bra var de.

Via länken hittar ni bilder och mängder med tips från otaliga Köpenhamnsbesök

Söker ni restaurangtips i Köpenhamn? - Här recenserar vi 10 av våra favoritrestauranger i Köpenhamn, 5 middags och 5 lunchrestauranger.

November 2022 London 🇬🇧
(null)
I mitten av november gjorde vi årets andra Londonresa - den här gången flög vi från Göteborg till Heathrow med British Airways. Det var riktigt behagligt väder i London, 12-14 grader, lite sol och lite regn.
Vi gjorde flera långpromenader till bl a Tate Moderna, Borough Market, London Eye, längs Soutbanks, Parlamentet, Big Ben, Whitehall, 10 Downing Street, Trafalgar Squar, St James´s Park, Covent Garden Oxford Street med mera. Det blev drygt 20 000 steg per dag.
På Benihana (Maiden Lane nära Covent Garden) åt vi en god Teppanyaki lunch - där kocken "showar" och lager maten framför gästerna. En trevlig upplevelse som vi gjort flera gånger.
(null)
Borough Market är ett måste för oss när vi är i London

I vår nya "Londonguide" hittar ni mängder med Londontips från mer än 60 Londonbesök.

December 2022 - The Pier och FEI Experience på Lindholmen, Göteborg 🇸🇪
(null)
Årets kortaste resa gick med buss nr 16 från Eriksberg till Lindholmen, 7 minuters resa från vår bostad. Vi checkade in på nyöppnade Clarion The Pier för att testa restaurang FEI, som har ambitionen att bli Nordens bästa Kinarestaurang.
Rummen är mycket fräscha och bekväma .

The Pier gick ut med ett erbjudande om att testa kinarestaurangens 7-rätters meny Fei Experience inklusive övernattning, relaxavdelningen och frukost för 2190kr glr två personer. Vi nappade på erbjudandet och bokade in ett besök till den 15 december 2022. Vi tog buss 16 från Sörhallstorget och 7 minuter senare steg vi av bussen vid Pumpgatan och gick ca 100 meter fram till hotellet och checkade in.
(null)
Rummet med härlig utsikt över älven och centrala Göteborg

Vi hoppade över besöket i "relaxavdelningen" utan vilade och tittade på den fina utsikten från vårt rum.
Utsikten från vårt rum

FEI 7-rätters meny
(null)
Vi åt en fantastisk 7-rätters meny på FEI med spännande drycker.  God, vacker och spännande autentisk mat från tre av Kinas regionala kök. Det blev en toppkväll med god bra, bra service och en magisk utsikt över ett vintrigt Göteborg.
Tomater kan vara fantastiskt goda - den här förrätten var helt underbart god

Efter den goda 7-rättersmiddagen sov vi gott i de bekväma sängarna på The Pier. På fredagsmorgonen åt vi en riktigt bra frukost innan vi tog bussen hem till Göteborg

Sammanfattning av en "Staycation" hemma på Norra Älvstranden. Via länken nedan hittar ni fler bilder och mycket information om priser mm

Vi är jättenöjda med samtliga våra resor under 2022, det var härligt att kunna resa igen efter två pandemiår - nu ser vi fram emot 2023 års alla resor som vi snart berättar mer om. Vi har redan bokat in en resa till Las Palmas i januari och en till Amsterdam i februari - mer skall vi snart boka.

Här hittar ni fler TIPS och mycket information om hur vi har att skapat möjligheter till ett mycket frekvent och bekvämt resande .....

Här hittar ni TIPS om hur vi bokar flyg och boende till de bästa priserna. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/april/bokningstips-for-resor-2022-flyg-och-boende.html

Här finns tipsen om hur vi lyckats att få ut 157 flygresor, 77 hotellnätter och flera uppgraderingar som bonus  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/september/vi-har-fatt-ut-154-bonusresor-med-flyg-och-76-bonusnatter-pa-hotell.html

Här berättar vi om hur vi har skaffat oss tid och möjlighet till att resa så mycket som vi gör http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/june/hur-vi-har-tid-och-mojlighet-till-att-resa-sa-mycket.html

Här tipsar vi om hur vi reser bekvämt i Business Class och i Premium Economy utan att alltid betala för fullprisbiljetter  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/november/economy-premium-economy-eller-businessclass.html

Har ni några frågor eller funderingar kring resor, bokning av resor, bonusprogram med mera så får ni gärna höra av er till oss, vi svarar mer än gärna om vi kan.

Hälsningar

Karin o Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

#resor #travelblogger #ästad #london #brighton #vejle #husum #tyrstrup #christiansfeld #faro #albufeira #fiumicino #rom #sandefjord #alicante #guardamar #stockholm #köpenhamn #nice #villefranche #monaco #demmereserjordenrunt