2020 ett annorlunda, men ganska så bra reseår 🌞🌏

Reseinspiration / Resa / Permalink / 1
När vi nu sammanfattar reseåret 2020 kan vi konstatera att det blev mycket annorlunda, men ändå riktigt bra trots allt. Pandemin har som vi alla vet lagt sordin på mycket och vi lider med alla som drabbats av den, hittils har vi klarat oss vilket vi är mycket tacksamma för.

Vi har fått boka av och boka om många resor under året som gått, men det är små problem i sammanhanget. Vi är ändå mycket nöjda med de resor som vi har kunnat genomföra under 2020.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st "Jorden runt resor" och några hundra andra resor under åren som gått.

Champagne 🥂- Reims och Epernay 🇫🇷- Januari 2020
Vi inledde året i Champagnedistriktet i norra Frankrike där vi firade in det nya året. Vi är stora entusiaster av den ädla bubblande drycken "Champagne" och det är svårt att hitta ett bättre ställe än Reims/Epernay för att prova Champagne. Reims är en gammal fin stad med många trevliga Champagnebarer samt många bra restauranger, det finns även flera Champagnehus/producenter att besöka där bl a Pommery som vi besökte. Katedralen, Notre Dame i Reims, är klart värt ett besök och är faktiskt större än namnen i Paris, som för något år sedan förstördes svårt i en brand.
I närheten av Reims ligger Epernay, "huvudstad" i Champagne med Avenue de Champagne där det ligger många berömda Champagnehus som t ex Moët et Chandon, Mercier, Pol Roger, De Castellane m fl.
Vi besökte bl a den mindre familjeproducenten Charles Mignon i Epernay. Via länken finns det många fler bilder och information om Champagne  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/january/nyarsresa-till-champagne.html

Nya Zeeland 🇳🇿 - Auckland, Rotorua, Bay of Islands och Waiheke Island - Januari/Februari 2020
Årets andra resa gick till vårt favoritland, Nya Zeeland, som vi i januari/februari besökte för 12:e gången. Vi har sedan vårt första besök 2002 gillat det här fantastiska landet. Nya Zeeland är fantastiskt vackert med en mycket omväxlande natur, har ett behagligt klimat, är engelskspråkigt, har underbara viner och härlig mat och mycket mer.
Den här gången flög vi via Shanghai med SAS/Air New Zealand till Auckland - det var dock lite obehagligt att byta flyg i Shanghai då pandemin härjade som värst i Kina i Wuhan och Shanghai när vi var där. Bilden ovan är från utmärkta Air New Zealands Business Class på Boeing 787. Riktigt bra  service och mycket bekvämt på en resa på drygt 24 timmar.
Vi inledde resan i Auckland, "City of Sails" en storstad som vi tycker om. I Auckland gillar vi att promenera i hamnområderna, sätta oss ner i North Wharf området och läsa en bok, titta på folklivet och dricka ett glas vin. I Auckland finns det många bra restauranger där vi njuter av utsökt mat och fantastiska viner. Människorna som vi har mött har varit trevliga och hjälpsamma. När vi är i Auckland tar vi gärna en båttur till den fina förorten Devonport. Här finns det fler bilder och mycket mer att läsa om Nya Zeeland och Auckland http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/january/tillbaka-i-harliga-nya-zeeland.html
Efter några dagar i Auckland tog vi en Inter City buss till Rotorua (ca 4 timmars resa) för att uppleva det termiska landskapet med geysrar, mudpools och rykande källor. Maorikulturen är mycket utbredd i Rotorua. Det finns även andra naturupplevelser som t ex Redwoodskogar. - se nedan
Vi tog oss upp på en av "topparna" i Rotorua med Rotorua Skyline (kabinbana).
Där var vi med på en vinprovning på ett trevligt vineri, Vulcanic Hills, som har en enastående utsikt över landskapet och Lake Rotorua. Vinerna var riktigt goda.
Däruppe på toppen, finns det en mycket bra restaurang Stratosfare där vi åt en härlig lunch med en enastående utsikt. Vi stannade den här gången 4 nätter i Rotorua. Vi åkte därefter långfärdsbussen tillbaka till Auckland. Via länken finns det fler bilder och information om Rotorua  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/january/rotorua-geotermisk-aktivitet-maorikulturen-mm.html
Det ryker mycket och doftar svavel runt om i Rotorua

Bay of Islands - Från Auckland åkte vi med Inter City buss upp till Pahia i Bay of Island. Vi åkte där ut med båt till "Hole in the Rock", vilket vi åkte igenom - en riktigt magisk upplevelse.
Under båtturen såg vi många vilda delfiner, vilka lekte runt båten. Bay of Island är ett mycket vackert område som är ett måste vid ett besök på Nya Zeelands nordö.
Delfinerna lekte runt båten. Via den här länken kan ni ser fler bilder och få information om Bay of Islands  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/bay-of-islands-hole-in-the-rock-och-delfiner.html

Vi återvände med buss till Auckland för ytterligae en övernattning. Dagen därpå tog vi Fullers snabbgående katamaran ut till vårt absolutq favoritresmål, ön Waiheke Island - det här var 9:e besöket på Waiheke för oss.
Waiheke Island - Ön är otroligt vacker med ett böljande lanskap och många flikiga vikar med fina stränder. Stränderna har glest med besökare.
På Waiheke finns det ett 25-tal trevliga små vingårdar som producerar viner av hög kvalitet, på bilden Mudbrick Vineyard.
Maorikulturen finns ständigt närvarande på Waiheke.
Vi har vid flera tillfällen hyrt en liten lägenhet i Little Oneroa på Aquasand - numera Aqua Wai. Bilden visar stranden i Little Oneroa.

Vi brukar vandra runt till vingårdarna på ön för att prova viner och för att äta lunch mm. Vi startar promenaden efter frukost och besöker 2 eller 3 vingårdar varje dag för att prova viner och för att äta lunch. vi brukar komma hem till löägenheten lagom till middagen. Till Waiheke har vi en konstant längtan - här finns det många bilder och mycket information om Waiheke - ett resmål som ofta ligger i TOPP på listor i Conde Nast  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/waiheke-island-ar-vart-favoritresmal-i-varlden.html

Avslutningen på resan blev en kväll i Auckland där vi åt en god middag i North Wharf området.

Vi bokade om hemresan från att åka hem över Shanghai med Air New Zealand/SAS till att åka via Singapore med Singapore Airlines - vi fick mycket snabb och bra hjälp med ombokningen av SAS.

Här har vi recenserat de tre flygbolagen som vi reste med till och från Nya Zeeland.  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/att-resa-langt-i-business-class-recension-av-tre-flygbolag.html

Vi längtar nu tillbaka till Nya Zeeland - det får bli ett 13:e besök i början av 2022.  Här finns det mesta i form av bilder och information om Nya Zeeland och Cooksöarna från våra 12 besök. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/march/underbara-nya-zeeland-kombinerat-med-cooksoarna.html

Avbokningr och ombokningar - våren 2020

Under våren 2020 fick vi boka av resor till bl a Vilnius i Litauen, Møgeltønder och Christiansfeld i södra Danmark, Husum i norra Tyskland, Rom och Fiumicini i Italien.  Vi fick tillbaka pengarna för samtliga flygbiljetter och hotellbokningar utan några problem, bl a bokade vi av 2 x 2 flygningar med SAS och fick tillbaka pengarna på ca 2 veckor, för hotellbokninger gjorda på bl a hotels.com fick vi tillbaka pengarna på kort tid.

Vi fick i stället för utlandsresor, utforska mer av vårt kära Bohuslän, där vi tillbringat 27 somrar. Vi upptäckte att det var mycket som vi missat, mer om detta kan ni se här nedan.

Bohuslän 🇸🇪 - Orust, Tjörn, Stenungsund, Tanum m fl - Mars till September 2020
Vi har ett fritidsboende i Svanesund på Orust sedan 1994 - där vi stortriv.. Vi gjorde under våren och sommaren 2020 många utflykter med utgångspunkt från Svanesund på Orust. Vi besökte Mollösund, Hällevikstrand, Ellös, Henån, Stillingsön och Nösund på Orust. På Tjörn besökte vi Pilane Skulpturpark, Skärhamn, Rönnäng och Sundsby Säteri på Mjörn, Vi gjorde även utflykter till Gustafsberg (Sveriges äldsta badort strax söder om Uddevalla), Lysekil, Vitlycke Hällristnings Museum i Tanum, Backamo lägerplats i Ljungskile m fl.

Vi gjorde även en avstickare till fiskeläget Spiken (Vänerlöjrom), Läckö Slott och Lidköping vid Vänern.

Vi upptäckte många dolda pärlor i vårt närområde på Orust som vi inte besökt trots så många somrar där. Här kan ni se några dolda pärlor i Bohuslän och en länk till mänder av bilder och mycket mer som finns att göra i Bohuslän.
Björn vid skulpturen Anna på Pilane Skulpturpark - Tjörn
Kultehmans Kulturstig på Östra Orust - berättar en spännade historia om torp och backstugelivet på 1860 till 1920-talet.
Badorten Gustafsberg strax söder om Uddevalla - Sveriges äldsta badort

Dolda pärlor i Bohuslän hittar ni mer om här

Allt om den stora gröna ön i väst - Orust hittar ni här

Våra smultronställen i Bohuslän hittar ni mer om här

Borås - Juni 2020
Med "storfamiljen" våra barn med respektive och våra barnbarn brukar vi varje år göra en resa tillsammans. Den här gången blev det en kort men bra tripp till Borås.
Vi fick ett härligt dygn i ett fantastiskt fint sommarväder. Vi besökte Borås Djurpark, åt middag på TUGG och bodde på Scandic Hotel. Här kan ni se fler bilder och få information  Man hinner göra mycket på 24 timmar http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/june/boras-boras-minisemester-med-barn-och-barnbarn.html

Møgeltønder 🇩🇰, Christiansfeld 🇩🇰 och Süderlugum 🇩🇪 - September 2020
I början av september var smittspridningen förhållandevis låg och vi kunde göra ett riktigt härlig besök på södra Jylland. Vi försöker att besöka "Gourmetkroer" på Jylland minst en gång om året, vår favoritkro är Schackenborg Slotskro som ligger i den välbevarade 1700-tals staden Møgeltønder. Där serveras det fantastiskt bra gourmetmiddagar med utsökta viner, vi sover gott i hus byggda på 1740-talet och njuter av de vackra omgivningarna.
Den här gången, på vårt 11:e besök på Schackenborg, upplevde vi naturfenomentet SORT SOL Vi åkte med en naturguide från Vadehavets Nationalpark. Sort Sol är när många 10 000-tals starar förmörkar solen i marsklandet mellan Danmark och Tyskland.

När vi är på Schackenborg är det en kort resa, ca 15 minuter med bil, till gränshandeln i Süderlugum i Tyskland för inköp av vin, öl och sprit till fördelaktiga priser. I Süderlugum finns det 8 - 9 stora butiker.
På vägen upp till Frederikshav besökte vi Tyrstrup Kro, en kro med riktigt bra mat. I omedelbar närhet till Tyrstrup Kro ligger UNESCOs världsarv Christiansfeld (ca 800 meter från Tyrstrup). Hela staden Christiansfeld är ett av UNESCOs världsarv - kan vamt rekommendera ett besök där. Här finns det många bilder och mycket information om södra Jyllands kroer och sevärdheter. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/september/svart-sol-gourmetmiddagar-och-granshandel.html

Skövde, Hjo, Karlsborg och Varnhem 🇸🇪 - Oktober 2020
I början av september bokade vi in två mycket prisvärda övernattningar på Scandic Hotel Billingen i Skövde. Vi passade då på att besöka Varnhems Klosterkyrka där mycket av Sveriges historia ryms. I Varnhemns Klosterkyra är många svenska kungar begravda bl a Birger Jarl. I anslutning till Klosterkyrkan finns Varnhems Klosterruin. Det utgår vandringsleder som pilgrimsleden från Varnhem.
Vi besökte även Karlsborgs Fästning vid Vättern och den gamla fina trästaden Hjo. En mycket givande "minisemester" - via länken finns det fler bilder och information  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/october/host-weekend-i-vastergotland-varnhem-hjo-karlsborg-skovde-och-lidkoping.html

Ästads vingård  🇸🇪 - November 2020
I mitten av november gjorde vi en vinresa, inte till Frankrike, Italien eller Tyskland som vi brukar göra utan till Halland. Vi besökte den svenska vingården Ästad som ligge ca 2 mil sydost om Varberg. Ästad är väl värt ett besök, det är trevligt att prova svenskt vin och äta god mat.
På Ästad finns det två mycket bra restauranger, ett nybyggt SPA, det finns fina övernattningsmöjligheter från lyxigt hotelboende till boende i stugor mm.
Det arrangeras dagligen vingårdsvandringar och vinprovningar på Ästad. Vi var ute på en vandring på vinfälten som avslutades med en vinprovning.

I närområdet finns det fina vandringsleder i Åkulla bokskogar. Maten på Ästad häll mycket hög klass, klart över våra förväntningar. Vi planerar att komma tillbaka under våren 2021. Här finns det fler bilder och mer information om Ästads Vingård.  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/november/vingardsbesok-i-halland.html

2021 - vad händer då ?
Nu hoppas vi på att vaccinet kommer att medföra att pandemin lägger sig och att vi kan återgå till ett mer "normalt liv" med nya spännande resor. Det finns mycket på vår "Bucket List" för 2021/2022 som t ex London, Rom, Costa Blanca, Södra Jylland, Köpenhamn, New York, Sydafrika, Nya Zeeland m fl. Vi sitter nu och planerar nya resor men vi avvaktar med bokningar av utlandsresorna tills desss att läget förbättrats vad gäller pandemin.