Alperna - 5 härliga dagar i 5 länder med Berninaexpress som höjdpunkt.

Europaresor / Permalink / 0
(null)
På fem dagar hann vi med att se och uppleva väldigt mycket i fem länder Österrike  🇦🇹 Schweiz 🇨🇭 Liechtenstein 🇱🇮 Italien 🇮🇹 och Tyskland 🇩🇪. Vi fick fem riktigt bra dagarna "Alperna" där det stora målet var Berninaexpress.
Vi, Björn och   Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att   resa    och för att skriva   sedan många år tillbaka. Vi reser ca 10 till 15 gånger per år, både korta och långa resor, bl.a. har vi gjort   12 st Jordenruntresor   och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.
I slutet av augusti 2023 flög vi med Lufthansas lunchflyg från Göteborg till München för vidare färd med buss drygt 20 mil söderut till Feldkirch i Österrike.
(null)
Vi hade vackra Feldkirch i Voarlberg med ca 34 000 invånare som bas för våra fem dagar i Alperna.
Vi bodde på Best Western Premier Central Hotel Leonhard i Feldkirch, ett fräscht hotell i utkanten av gamla stan. Vi kom dit lagom till middagen som vi åt på hotellet, buffémiddag med öl och vin.

Appenzell i Schweiz
(null)
Efter en god frukost väntade bussen på oss för en utflykt till Appenzell i Schweiz. Vi åkte på slingriga vägar högt uppe i bergen för att komma till byn Stein utanför Appenzell - i byn tillverkas den fantastiskt goda osten Appenzeller.
Vi tittade på produktionen av Appezellerost och fick under den trevliga och lärorika rundvandringen prova fem olika lagrade Appezellerostar, som alla fem var riktigt goda. Vi köper ibland Appezeller hemma i Sverige för det är en ost som vi gillar.
Efter rundvandringen med provsmakningen avslutades besöket hos osttillverkaren med ett bord uppdukat med ost, bröd och andra goda tillbehör som vi åt med god aptit. Ett mycket trevligt besök.
(null)
Vi forstatte sedan ner till den gamla vackra alpbyn Appezell med sina fantastiskt vackra hus - många mycket rikt dekorerade med väggmålningar.
Vi åt en lätt lunch med ett glas sweiziskt vin i Appenzell innan vi körde vidare ner för de smala branta vägarna. Nästa mål var det lilla Furstendömmet Liechtenstein

Vaduz i Liechtenstein
(null)
Vi kom ner till ett sommarvarmt Liechtenstein - sol och ca 33 grader varmt. Vi promenerade runt i huvudstaden Vaduz och tittade runt i staden.
Liechtenstein är känt för sina frimärken
Vaduz i Liechtenstein. Det blev ett kort besök i Vaduz, men kul att se det lilla Furstendömmet. Vi åkte sedan tillbaka till Feldkirch för att äta middag ute på stan. Vi åt en lätt middag med en riktigt god Grüner Veltliner innan det var dags att göra en tidig kväll. Nästa dag skulle det bli en tidig avfärd mot Chur i Schweiz för tågresan med Berninaexpress.

Berninaexpress mellan Chur i Schweiz och Tirano i Italien
(null)
WoW vilken fantastisk upplevelse vi fick när vi åkte med Berninaexpress mellan Chur och Tirano. Vilka vackra vyer vi såg under de 4 timmar som resan varade.
Fredagen började vi med en tidig frukost på hotellet i Feldkirch 🇦🇹 kl 6:00 för att sedan åka buss kl 06:45 till Chur i 🇨🇭 varifrån Berninaexpress skulle avgå 08:28. Tåget rullade in på stationen, men den vagnen som vi skulle åka med var trasig - i stället hade de satt in en fantastisk vagn - en gammal Pullman Classic Alpine Express som var i toppskick.
Vi bordade den vackra vagnen och tåget avgick i tid mot Tirano i Italien.
(null)
Karin njöt av vyerna i den sköna fåtöljen.
Vilken fantastisk vagn vi fick åka i - den var hoppkopplad med de ordinarie moderna röda vagnarna på Berninaexpress.
Resan började i Chur och direkt efter avfärd började de vackra vyerna dyka upp.
(null)
Längs sträckan ligger det många små fina alpbyar.
Resan gick från ca 4-500 meters höjd upp till som högst 2 250 meters höjd - längs sträckan finns det många djupa raviner, höga alptoppar, sjöar, glaciärer, många vattendrag samt mängder med broar och  tunnlar.
Sjön Lago Bianco med turkosblått glaciärvatten ligger på ca 2000 meters höjd.
(null)
Tåget gjorde ett kort 10 minuters stopp vid Alp Grüm på 2 091 meters höjd där vi kunde stiga av och njuta av utsikten mot alptoppar, sjöar och glaciärer.
Vattnet forsar nerför berget ner mot sjöarna.
Tåget går långsamt ner från 2 250 meters höjd ner till 400 meter i Tirano på en kort sträcka. Lutningen är kraftig och tåget åker som på serpentinvägar nerför berget. Strax innan Tirano åker tåget i en 360 graders sväng - det börjar med att tåget köröver en bro som
(null)
sedan tåget åker under, en märklig upplevelse.
På väg under bron som vi precis har åkt över.
Framme i Tirano 🇮🇹 efter en fantastiskt härlig tågresa över Alperna. Stationen i Tirano i bakgrunden.
(null)
Vi åt en lätt lunch i Tirano -  luftiga, lätta  friterade pizzabollar med goda delikatesser som Parmaskina, Mortadella mm.
Det var soligt ☀️ och ca 33-34 grader varmt i Tirano.
Sedan var det skönt att sätta oss i den luftkonditionerade bussen för att åka tillbaka till Feldkirch i Österrike. Vi gjorde ett kort stopp i "lyxiga" St Morris på återvägen, Hotel Carlton i bakgrunden.
St Morris
Vi passerade Julienpasset på hemresan på 2 284 meters höjd, innan det gick nerför mot Chur i Schweiz vidare genom Lichtenstein tillbaka till Feldkirch i Österrike. Efter en lång härlig dag var det gott att äta middag på hotellet.

En helt fantastisk dag i med så många vackra upplevelser i ett underbart högsommarväder ☀️ - det blir något att tänka tillbaka på i det kommande höstmörkret i Sverige.
Vi kan varmt rekommendera en resa med Berninaexpress över Alperna - det blir garanterat ett minne för livet.

Lite fakta: Restid mellan Chur och Tirano lite drygt 4 timmar
Pris för tågresan 63 CHF enkel resa Chur till Tirano
Tunnlar o broar 55 tunnlar och 196 broar
Högsta punkt 2250 meter över havet
Mat o dryck det går att köpa kaffe/te, vatten, läsk, öl och vin samt snacks, alpostar, korv mm ombord på tåget. Vid stationen i Tirano finns det ett flertal restauranger att äta lunch på.
Returesa antingen forsätter man söderut mot t ex Milano eller bokar en returesa med buss eller tåg till Chur.
(null)
Vår fantastiska vagn på Berninaexpress.

Feldkirch i Österrike
Efter den fantastiska resan med Berninaexpress hade vi dagen efter en heldag i byn Feldkirch, där vi bodde. Vi åt frukost och gick sedan ut på stan, det var lördag och marknadsdag.
(null)
Vi besökte bl a Schattenburg Slott med anor från början av 1200-talet. Slottet ägs idag av Feldkirch kommun och är ett museum med restaurang. Från slottet har man en fin usikt över Feldkirch med omgivningar.
Lördag är det maknad i Feldkirch med ett stort utbud av lokalproducerad mat med mera, grönsaker, bröd, ostar, svamp, chark, sylt samt blommor. En härlig marknad att gå runt på och ett pulserande folkliv, det var fullt på alla restauranger och caféer.
Ett av de gamla tormen som är kvar av stadsmuren i Feldkirch
(null)
Till lördagslunch åt vi Flamküchen med ursprung i Alsace, riktigt gott.

På kvällen satt vi ute och åt vi en god antipasto till middag på restaurang GUK, efter en härlig dag i Feldkirch.

Mainau i Tyskland
(null)
På söndagen hade värdret slagit om från sol och högsomarvärme till regn och något svalare. Vi åkte med busssen mot Konstanz i Tyskland och vidare mot ön Mainau i Bodensjön.

När vi kom fram till Mainau upphörde regnet och det blev riktigt behagligt väder när vi vandrade runt på Mainau.
Slotet Mainau med all sin blomsterprakt skapades av Lennart och Sonja Bernadotte. En mycket vacker ö med stora blomsterodlingar som växlar under säsongen. När vi var där i slutet av augusti var det alla daliorna i många färger som dominerade.
(null)
Slottet Mainau , Slottskyrkan och hedersplatsen för Lennart och Sonja Bernadotte
På Mainau finns det ett trevligt fjärilshus med upp till 120 olika fjärilssorter. Ett spännade hus att besöka och att se de vackra fjärilarna som flyger runt bland besökarna.
Slottet på Mainau
(null)
Änglatrumpet på Mainau - Innan avfärden från Mainau åt vi en bratwurst med tysk potatissallad med en weissbier till lunch.
På väg tillbaka till Feldkirch gjorde vi ett stopp i Altenrhein för att se på ett hus designat av en av vära favoritkonstnärer Österrikaren Friedensreich Hundertwasser. Vi har tidigare sett flera hus och mycket av hans bildkonst, han har med tiden blivit en av våra favoriter. Han var en nytänkare och ville inte vara bunden av raka linjer och traditionellt byggande. Markthalle i Altenrhein är en vacker och spännade byggnad, väl värd ett besök.
Inne i Markthalle i Altenrhein i Schweiz.

På återvägen till Feldreich började regnet på nytt, men det gjorde inte så mycket. På kvällen åt vi middag på hotellet där vi njöt av alla fina upplevelser. Nästa dag var det dags att åka hem till Sverige igen.

Lindau i Tyskland
(null)
Vi hade ett sent kvällsflyg hem så på vägen upp till München gjorde vi ett stopp på ön Lindau i Bodensjön. På Lindau finns det många gamla fina byggnader att titta på, en hamn med utflyktsbåtar och många caféer och restauranger. Vädret var inte med oss idag, svalt och en del regn, men det bekymrade oss inte.
På Lindaus konstmuseum pågick det en Andy Warhol utställning - vi gick dit men vände eftersom det var kö för att komma in.
Hamnen i Lindau
Rådhuset på ön Lindau

Efter några timmar på Lindau åkte vi vidare till Münchens flygplats där vi snabbt kom genom säkerhetskontrollen. Vi gick till Lufthansas nya Senatorlounge på den nya "K-piren" för att äta middag och koppla av innan hemresan.
Lufthanas Senatorlounge

Flyget blev ca 50 minuter sent från München men vi blev ändå bara 30 minuter sena till Göteborg.

Sammandfattningsvis  Den här gången valde vi att ovanligtvis åka på en gruppresa med Rolfs Flyg&Buss . Det var bekvämt att ha tillgång till buss med chauför som tog oss till de olika målen på resan och att utflykter mm var inplanerade. Vi har haft Berninaexpress länge på vår "bucket list" men när planerade att göra resan på egen hand upptäckte vi att det skulle kosta mer och bli svårare att få ihop logistiskt. Vi är mycket nöjda med att vi valde gruppresan - bekvämt och praktiskt och välordnat. Allt fungerade helt perfekt och det var en trevlig grupp på totalt  31 personer. Ibland kan det vara bättre med en gruppresa än att resa på egen hand - vi kommer att göra det fler gånger, även om de flesta resorna kommer att bli på egen hand.

När vi summerar resan konstaterar vi att vi sett och upplevt otroligt mycket under fem dagar - där resan med Berninaexpress var den riktigt stora höjdpunkten. Allt fungerade helt perfekt.

Vi kan varmt rekommendera att åka med Berninaexpress.

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt
Hemsida  http://demme.se/

Hälsningar

Karin och Björn

#berninaexpress #österrike #feldkirch #schweiz #appenzell #chur #lichtenstein #vaduz #tirano #italien #mainau #lindau #tyskland #rolfsflygochbuss #lufthansa

Här delar vi med oss av andra tips för dig som är intresserad av bokningstips, bonusresor och loungebesök mm.