Ästad Vingård ☀️🥂🇸🇪 - En recension från vårt tredje besök på vingården

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi besökte Ästad Vingård för tredje gången i början av oktober 2023, precis efter årets vinskörd. Ästad har utvecklats till ett fantastiskt trevlig besöksmål med hotell, stugboende, SPA både inom och utomhus, vingårdsvandringar, vinprovningar, promenadleder i Åkulla Bokskogar och två riktigt bra restauranger Logen och Restaurang Äng - Äng har en stjärna i Guide Michelin.
Vi Björn och Karin Demme från Göteborg, har en mycket stor passion för att  resa och för att skriva Vi reser ca 10-15 gånger per år, både korta och långa resor, bl a har vi gjort 12 Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.

Vi har ett mycket stort intresse för Vin och för Mat sedan flera decennier. Vi besöker många vingårdar varje år, vi har besökt vingårdar i många länder som t ex i  Frankrike, Italien, Tyskland, Frankrike, Sydafrika, USA, Nya Zeland och i Sverige med flera länder. Vi beöker många vinprovningar i Sverige, vi är bl a medlemmar i Eriksbergs Vinsällskap med egen vinkällare.

Svenska Vingårdar har haft en fantastisk utveckling under de senaste åren och många av dem är idag perfekta besöksmål för en miniferie.
(null)
Vi körde de 10 milen från Göteborg till Ästad på 1 timma och 20 minuter via E6:an. Vi kom till Ästad vid 12-tiden och började med en kort promenad på området. Vi hade bokat in ett Vingårdspaket innehållande vingårdsvandring, vinprovning, 4-rätters middag på restaurang Logen, övernattning i dubbelrum med egen bastu i rummet, frukost. Pris 4450 kronor för 2 personer.
Vingården på ca 4 hektar - Ästad Vingård har större vingårdar även i Morup vid Hallandskusten.
Vi fortsatte dagen med en god lunch på Restaurang Logen där vi åt en god fiskrätt, pocherad torsk med havtorn, rostad mandel, brynt smör mm och ett glas Beaujolais Blanc. Vi njöt av både mat och vin som kostade 350 kronor per person inkl vin, vatten och bröd.
(null)
Efter den goda lunchen var det dags för en vingårdsvandring och ett besök i Vineriet. Under ledning av en av Ästads sommelierer vandrade vi runt bland vinstockarna där druvorna skördades för ett par veckor sedan. Sommelieren berättade om Ästads historia och om vinodlingarna, om druvan Solaris och mycket mer. Vi fortsatte sedan i till Vineriet - På Ästad är de numera fokuserade på att producera mousserande viner enligt den klassiska metoden med en andra jäsning på flaska.
Vineriet på Ästad Vingård - ståltankar och franska ekfat för lagring av vinet.
Några av Ästads mousserande viner - efter visningen av vineriet fick vi tillfälle att prova tre mousserande viner - 1 Ästads 001 mousserande vin på Solaris, 2. Cremant från Alsace 3. Mousserande vin från England. En intressant jämförelse mellan mousserande viner från tre länder som alla tillverkats enligt den klassiska metoden - dock skiljer sig druvorna åt. Vi satt och njöt av vinerna i vinbaren med fin utsikt över sjön. Vi gick sedan och vilade en kort stund på rummet innan middagen.
(null)
Det finns ett stort och fint SPA på Ästad för dem som är intresserade av SPA-besök. Vi har varit på Ästad flera gånger men aldrig besökt SPA-anläggningen. Det går att bada både inom och utomhus och det finns även en bar med lättare mat och dyck inne på SPA-anläggningen.
Vi tog en liten promenad istället för att besöka SPA-anläggningen och tittade på området bl a de nybyggda husen med direkt acess till bad, nybyggda restaurang Äng och de många olika byggnaderna på anläggningen.

Sedan var det dags för middag - vi hade bokat in middagen på restaurang Logen - mer exklusiva 1-stjärninga Guide Michelin restaurangen Äng kommer vi att boka in vid vårt kommande besök.
(null)
Vi kom till trevliga restaurang Logen och blev väl mottagna och visade till vårt bord. Vi hade en 4-rätters meny i vårt "vingårdspaket". Vi valde den här gången Premium dryckespaket istället för standardpaketet. Premium kostar 700 kronor och standard 525 kronor för 4 viner.

Vi serverades ett glas Champagne till de tre inledande "höstsmakerna". De tre smakbitarna var otroligt vackra och välsmakande och Champagnen förgyllde inledningen. Vi blev mycket nöjda och var förväntasfulla inför fortsättningen på kvällen.

Förätten, eldad lax med syrat äpple, misokräm, mirin. lök och korianderkrasse serverades med ett blommigt vin från Penedes i Spanien - Gessami innehållande druvorna Mucat, Suauvignon Blanc och lite Gewûrtztraminer. Vinet matchade helt perfekt de asiatiska smakerna i maten. Mycket gott det här med.
(null)
Till huvudrätt fick vi kryddstekt hjort med en svamp och potatisgratäng, sotad pärlök, karameliserad lökkräm och en rödvinsås med vinbär. Vinet till huvudrätten blev en Crozes Hermitage på Syrah. En mycket god hösträtt med ett fylligt och  mustigt vin - en helt perfekt match.
Till dessert valde vi olika rätter, Karin valde sorbet på blåbäär och rödbeta, gräddädelost och rispigt blåbär - Björn valde Karamellbakat äplle med kanelglass och puffat bovete. Vinet blev ett Vin Santo från Toscana - ett sött gott vin som passade utmärkt till de goda desserterna. Mycket nöjda, mätta och belåtna med mat, vin och den utsökta servicen valde vi bort kaffet och gick i stället ner till vårt hotellrum för att slappna av en stund efter en härlig mat och vinupplevelse.
Goda viner i Premiumpaketet 1. Goutorbe Bouillot Champagne 2. Gessami vitt vin från Penedes i Spanien 3. Clos Des Grives från Crozes Hermitage i Rhonedalen Frankrike 4. Tenuta di  Nozzole "Vin Santo" från Toscana i Italien. Vi gillade alla fyra vinerna med extra plus på nr 1 och nr 3.
(null)
Vårt fina rum med egen bastu. Rummet hade fin utsikt över vinodlingen och var beläget i samma byggnadet som anläggningens SPA. Mycket fina, fräscha och bekväma rum.

Vi sov riktigt bra i de sköna sängarna och på morgonen efter kunde vi titta ut över den vackra omgivningen med vinstockar mm.
Bild på rummet vi hade på vårt förra Ästadsbesök 2022.
(null)
Frukosten på Ästad sm serveras på restaurang Logen är riktigt bra med ett stort urval av varma och kalla rätter, drycker, bakverk mm.
Restaurang Logen ligger i en av de äldre varsamt renoverade byggnaderna.
Restaurang ÄNG ligger i en nybyggd byggnad med vacker utsikt äver sjön och ängarna. Äng ser ut som ett växthus men består av flera plan under själva glasbyggnaden. Vi är mycket sugna på att testa ÄNG vid vårt nästa besök på Ästad.
Ingången till Ästads SPA-anläggning
Champagne är en av våra favoritdrycker.
De usökta aptitretarna " 3 höstsmaker"
(null)
Några av Ästads mousserande viner. De finns för närvarande inte att köpa på Systembolaget - de går att dricka på Ästads vinprovningar och i vinbaren. När skörden i framtiden blir större kan det bli aktuellt med försäljning på Systembolaget - för dig som är intresserade av svenskt vin finns det andra svenska vingårdar som har viner på Systembolaget som t ex Arild, Långmyre m fl.

Vi har nu besökt svenska vingårdar vid många tillfällen och vi kan varmt rekommendera ett besök på bl a Ästad Vingård och på Arilds Vingård m fl - det räcker med ett dygn som ger så många fina upplevelser.