Ett härligt besök på Ästads Vingård 🇸🇪🥂🌞

Mat och vinresor, Sverige / Svensktvin, Vingård, Ästad / Permalink / 0
(null)
Vi besöker gärba och ofta svenska vingårdar. I mitten av februari 2022 gjorde vi ett nytt besök på Ästads Vingård i Halland. Vi blev mycket nöjda med vår förra besök i november 2020 så vi bestämde oss för göra ett nytt besök på Ästad.

Ästads Vingård ligger ca 100 km söder om Göteborg och ca 20 km sydost om Varberg och ca 20 km från GEKÅ:s i Ullared.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa  och för att skriva  sedan många år tillbaka. Vi reser ca 8 till 12 gånger per år, både korta och långa resor, bl.a. har vi gjort  12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor under åren som gått.  Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter. Mat och VIn är ett av våra riktigt stora intressen.
(null)
Ästads Vingård ligger vacker vid Åkulla Bokskogar, i området finns det flera fina vandringsleder. På Ästad finns det ett mycket populärt SPA - inom- och utomhus med vacker utsikt över omgivningarna. Det finns två restauranger, dels finkrogen ÄNG som nyligen fick en stjärna i Guide Michelin och Restaurang LOGEN som också håller mycket hög klass.
Nu i februari ligger vingården i vinteride, men snart börjar det att grönska på vinfälteten. ÄStad har även vinodling i Morup vid havet.
Det finns flera olika boendealternativ på Ästad - dels mycket fräscha hotellrum med toppstandard med egen bastu i rummet. Vi bodde den här gången i ett standarrum på hotellet som ligger ihop med SPA-anläggningen. Förra gången bodde vi i ett "superiorrum" men vi är lika nöjda med standardrummet som ni ser på bilden ovan. Det finns även sk "gårdsrum" samt stugboende. Allt ligger väl samlat och på kort avstånd från vineriet, restaurangerna och SPA-anläggningen.

Vi bokade ett sk "Vingårdspaket" innehållande - vinguidning på vinfältet och i vineriet, vinprovning (3 viner), 4-rätters middag på restaurang LOGEN, övernattning i fräscht standardrum samt en stor frukost. Pris 4210 kronor för två personer.
(null)
Vi kom fram till Ästad vid 12-tiden efter en dryg timmas bilresa från Göteborg, parkering finns i direkt närhet till hotelldelen och restaurangerna. Vi hade tur och fick vårt rum direkt vid ankomst.

Vi inledde vårt besök med en lunch på restaurang LOGEN, den här gången valde vi viltfärslimpa med tillbehör (165 kronor) och ett glas rödvin (130 kronor). Mycket välsmakande. Bilden ovan är från lunchen.
Klockan 14 var det dags för en vinguidning med visning av vinodlingarna och av vineriet. Vi var en liten grupp på 6 personer som guidades av en av gårdens somelierer. Det blev en trevlig vandring i den vinterslumrande vingården. I vineriet fick vi en beskrivning hur Ästad produceras sina viner på den gröna druvan Solaris. Ästad producerar mestadels mousserande viner.
(null)
Efter vingårdsguidningen var det dags för vinprovning, vi provade 3 olika viner, dels Ästads Mousserande vin från 2016 dels två röda viner från USA respektive Italien. En trevlig provning av viner med bra kvalitet. Bilden visar Ästads mousserande vin på Solaris från 2016.
En del av utomhusdelen av SPA-anläggningen med en bastu mm. Vi prövade inte SPA-anläggningen då vårt fokus var på mat och vin. Efter vinprovningen gick vi en promenad runt anläggningen som är ganska stor. Vi hann sedan med en timmas vila på rummet med lite OS på TV.

Vi hade bokat in middagen till klockan 18:3o på restaurang LOGEN.
(null)
Gårsmenyn på restaurang LOGEN. I vårt "vingårdspaket" ingick det en 4-rätter meny utan dryck. Vi valde att lägga till ett "vinpaket" med 4 glas vin, ett till varje rätt för 480 kronoer per person.
De fyra rättern som vi blev serverade var alla mycket snyggt presenterade, vällagade och smakade helt fantastiskt bra. Vinerna i vinpaketet var av bra kvalitet och väl avstämda till de olika rätterna. Servicen var också bra och kunnig. Vi blev även den här gången mycket nöjda med både mat och vin.
Bilden ovan visar de fyra rätterna på "gårdsmenyn"
(null)
Här ser ni de fyra vinerna som serverades i "vinpaketet". En mousserande Cremant till förrätten, ett kraftfullt vitt vin från norra Italien till svampsoppan, en god Pinot Noir från Kalifornien till biffen och som avslutning till desserten ett sött glas Vin Santo från Toscana. Samtliga viner smakade riktigt bra.

Vi gick sedan nöjda och mätta till vårt rum där vi sov gott efter en härlig dag på Ästads Vingård. Nästa morgon väntade en stor "Lantfrukost" med både varma och kalla rätter. Utbudet är rikligt och kvaliten är hög.

Efter frukosten hann vi med att se på. TV när Sverige tog både guld och silver i vinter OS. Vi checkade sedan ut och körde tillbaka de 10 milen till Göteborg. Vi kommer snart tillbaka till Ästads Vingård.
Restaurang LOGEN - lunch och middag 15 februari 2022
På Ästad

Svenska Vingårdar tycker vi är mycket trevlig besöksmål. Vi har under de snaste 15 månaderna gjort 5 besök på svenska vingårdar med mat, vin och övernattningar och vi är mycket nöjda. Vi har besökt mängder med fina vingårdar i Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien, Sydafrika, Australien, Nya Zeeland ocg USA m fl länder och de svenska vingårdarna hävdar sig väl vad gäller boende, service, mat och dryck. Har ni inte besökt någon svensk vingård så har ni något att se fram emot. Här kan vi läsa mer om besök på svenska vingårdar som Arild, Flädie och Ästad http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/july/tre-trevliga-svenska-vingardar-arild-fladie-och-astad.html