Norra Vätterns pärla - Askersund

Sverige / Askersund, sommaren 2021 / Permalink / 0
(null)
Askersund vid norra Vätterns strand är väl värt ett besök. Det är en liten fin stad  med en trevlig hamn som vi besökte i slutet av juli 2021.

Vi gjorde en härlig "roadtrip" med hela "storfamiljen" i veckan som gick - våra barn med respektive och alla våra barnbarn (totalt var vi 10 personer i åldrarna 2 till 69 år). Efter några dagar ihop med storfamiljen med besök i Gränna, Visingsö och Kolmården delade vi upp oss, jag och Karin fortsatte på egen hand till Askersund.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort 12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.
Bilder från hotell BW Norra Vättern

Vi lämnade "storfamiljen" efter besöket på Kolmårdens Djurpark och körde till Askersund på knappt två timmar. Vi kom fram till hotell BW Norra Vättern och checkade in. Vi fick ett fräscht rum i en snygg maritim design.  Vi valde den här kvällen att äta en lätt middag på en av hotellets två restauranger, det blev en fräsch räksallad med vitt vin. Det passade oss bra den här varma dagen där vi promenerat mång kilometrar på djurparken. Hotellet ligger ca 200 meter från Askersund Hamn och några hundra meter från centrum. Här behövde vi ingen bil för att utforska staden.
I den stilla och varma sommarkvällen tog vi en promenad efter middagen. Vi gick till den lilla hamnen där det finns flera små matställen, caféer och glassbarer och många bänkar att slå sig ner på. Vi köpte var din glass och njöt av att titta på det spegelblanka vattnet i hamnen.
(null)
I Askersunds hamn finns den här gamla kranen kvar.
Vi vaknade ganska tidigt efter en god natts sömn, åt en god frukost med många alternativ att välja mellan. Efter frukosten checkade vi ut men lät bilen stå kvar på hotellets parkering. VI tog en promenad för att utforska Askerund. Vi besökte bla Askersunds Bryggeri som var verksamt mellan 1875 till 1950 innan det åter startades upp i ny regi 2017. Vi fortsatte mot torget och vidare på smågatorna där vi tittade på många gamla fin välbevarade byggnader.
Askersunds Landkyra ligger precis mitt emot Hotell BW Norra Vättern - vi besökte kyrkan som uppfördes mellan  1664-1670. En sevärd kyrka. Vid kyrkan finns det ett café med magisk utsikt över hamnen och staden.
(null)

Nöjda med vårt korta besök, lämnade vi Askersund och körde via Lidköping och Trollhättan till Ljungskile där vi inhandlade delikatesser i Laxbutiken innan vi fortsatte hem till vårt fritidsboende på den "stora gröna ön i väst" Orust.

Vill man ha lugn och ro i en trevlig och vacker miljö så är Askersund ett bra alternativ för en dag eller två.

Boende: Best Western Hotel Norra Vättern - trevligt och fräscht hotell med bra lägge, ca 200 meter från hamnen i Askersund

Äta/fika Hotell BW Norra Vättern har två restauranger som är bra.

För fika - Svea Caé Tutingen på torget, Venus Choklad granne med Hotell BW Norra Vättern tillverkar kvalitetschoklad och har ett cafe med uteservering

Nu skall vi planera hösten och vinterns resor.

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på,

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Vi svarar gärna på frågor och ger tips om ni så önskar, hör i så fall av er via t ex vår Facebooksida, bloggen eller instagram