Löjrom, Slott och Porslin ☀️🇸🇪🐟🏰🏮

Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi lämnade västkusten tidigt på morgonen den 28 maj för att åka upp mot Vänern.
Vänern är Sveriges 🇸🇪 och EU:s 🇪🇺 största insjö. Bilden ovan är från Läckö Slott utanför Lidköping.
Vänern
(null)
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor.

Under pandemin har vi utforskat Närområdet i Västsverige. Vi körde från Svanesund på Orust via färjan till Kolhättan och vidare mot Uddevalla för att ta oss till det lilla idylliska fiskeläget Spiken längst upp på Kållandsö, ca 25 km från centrala Lidköping.
Spikens fiskeläge

Spiken ligger vackert vid Vänerns strand, här finns det forfarande ett levande yrkesfiske. Vänerns yrkesfiskare, ca 80 stycken är mest kända för fiske av siklöja för löjrommens skull. Men det fångas även gös, gädda, öring m fl fiskarter. Det finns ett stort utbud av rökt fisk att köpe i Spikens fiskbutiker.
(null)
Väner-Löjrom är en delikatess som vi mer än gärna njuter av.

Spikens fiskeläge finns det flera restauranger, fiskbutiker, gästhamn, ställplats för husbilar med mera.
Blickar ut över Vänern från Restaurang Spikudden i Spikens fiskeläge.
(null)
Kallrökt lax med Västerbottenpaj och romsås på Spikuddens restaurang&rökeri smakade riktigt bra.

Det är riktigt härligt att promenera runt i Spiken en solig och fin försommardag i slutet av maj. En stor fördel med den svenska "försäsongen" är att vi inte behöver trängas vid sevärdheter och på restauranger samt att det är lätt att hitta parkeringsplats mm.

Efter en god lunch åkte vi vidare till vackra Läckö Slott ca 6 km frånSpiken.
(null)
Läckö Slott var från början en Ärkebiskopsborg från sent 1200-tal. Nuvarande slottet, "De la Gardieslottet", utformades från ca 1615 genom omfattande om och tillbyggnader. 1654 påbörjade Gabriel Magnus De la Gardie stora byggnadsarbeten och utformade det vackra slottet som finns idag.
Sommartid arrangeras det operaföreställningar utomhus på Läckö Slott, men i år 2020 är föreställningarna inställda.Nästa år,  2021 planerar Läckö Slott att genomföra operan Tintomara. Det finns även en väldigt fin trädgård att beskåda på slottet.

Det finns ett hotell, Naturum Vänerskärgården ca 200 meter från slottet. Det finns även campingplats och gästhamn i omedelbar närhet till slottet. På Naturum finns det en restaurang, Hvita Hjorten och nere vid stranden ligger Café Stallet.

Efter besöket på Läckö Slott åke vi via Otterstad, som har ett fint hembygdsmuseum, in till Lidköping.
(null)
I centrala Lidköping ligger Rörstrands gamla porslinsfabrik. Idag finns där ett museum som handlar om porslinstillverkningen, en butik som säljer Rörstrands produkter samt ett outletcenter med restauranger mm. Vi inhandlade ett par klassiska Rörstrands kaffemuggar "Mon Amie", innan vi åkte tillbaka mot Orust.
Rörstrands Mon Amie
På vägen till Orust stannade vi på rastplatsen Viggen i Grästorp för en snabbfika. På rastplatsen finns ett av Flygvapnets Viggenflygplan uppsatt på en pelare. I närheten ligger flygflotiljen F7 Såtenäs.
(null)
På kvällen visade sig Svanesund på Orust från sin absolut finaste sida, där vi njöt av sol, hav och god mat i den ljumma försommarkvällen.

Det finns mycket fint att upptäcka i närområdet, vi håller oss till att besöka orter som vi når inom två timmar med bil. Den här våren har vi besökt många, både gamla och nya favoritplatser i Västsverige.