Svenska vingårdar 🌞🇸🇪🥂 är riktigt trevliga besöksmål 🍷

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi har gjort många besök på Svenska vingårdar den senaste tiden. Vi tycker att det är spännande med svenskt vin och med svenska vingårdar. Vi är "Vinnördar" sedan flera decennier tillbaka och vi besöker frekvent vingårdar runt om i världen. Vi  har upptäckt att kvaliten på de svenska 🇸🇪🍷🥂 vingårdarna är förvånansvärt hög. En klar fördel är att de ligger på kort avstånd och att det ofta går att kombinera med besök till andra fina sevärdheter i närområdet.
Arilds Vingård i Skåne
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10-12 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort  12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.

Vi besöker mer än gärna vingårdar i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och USA - det har blivit många vingårdsbesök under åren - under 2021 och 2022 har vi besökt  svenska vingårdar 🇸🇪🍷och de är absolut värda ett besök. Vinerna går ofta att beställa från Systembolagets beställningssortoment, vilket vi har gjort. Tyvärr är det inte tillåtet att sälja vin direkt från vingården idag, men det kan vara på gång med en lagändring.

Vi har under den senaste tiden besökt tre trevliga svenska vingårdar Arild (3 besök), Flädie (1 besök) och Ästad (2 besök), samtliga med middag och övernattning. Vi har även besökt och testat ett stadsvineri i Göteborg Wine Mechanics samt prövat ett antal andra svenska viner.

ARILDS VINGÅRD
En Solaris Muscaris 2019 från Arilds Vingård

En tidig solig morgon i mitten av juni 2021 tog vi bilen från Göteborg med målet att besöka Arilds Vingård i nordvästra Skåne. Vi bokade in ett "Vingårdspaket" för två personer innehållande -  en flaska av gårdens vin vid ankomst, vingårdsvisning med smakprov, trerättersmiddag med dryckespaket, övernattning i dubbelrum med frukost - Paketetpriset för 2 personer var i juni 2021 -  3.400 kronor. Prisvärt tycker vi. Samma pris gällde vid våra två efterföljande besök i september 2021 och i juni 2022.
 Kullens Fyr

Vi passade på att åka tidigt på morgonen från Göteborg för att hinna med att besöka Kullens Fyr, Mölle och Höganäs före besöket på Arilds Vingård.  Vi åkte upp till vackert belägna Kullens Fyr i ett härligt sommarväder. I lågsäsong är det lätt att parkera nära fyren och det går bra att vandra runt i området utan trängsel
(null)
Vi åkte sedan någon kilometer ner till Mölle Golfklubb för att äta lunch på Kullagårdens Värdshus - mycket gott och prisvärt och i en vacker miljö
Lunch på Kullagårdens värdshus på Mölle GK, riktigt bra och prisvärd 125kr per person inkl allt.

Vi åkte ner från Kullaberg till fina Mölle - en perfekt dag för ett besök i Mölle, gott om parkeringsplatser, lite folk i rörelse samt ett härligt sommarväder. Klassiska Mölle är en riktig pärla.
Grand Hotell i Mölle
Lunch på Mölle Krukmakeri o Café i juni 2022 - härlig miljö och god mat

Vi vandrade runt i Mölle och njöt för fullt av den vackra miljön. Efter besöket i Mölle åkte vi till Höganäs för ett kort besök där. Sedan var det dags att åka ca 10 km till Arilds Vingård
(null)
Vi kom fram till Arild ca kl 15:00, checkade in och fick ett rum i en Skånelänga med en liten möblerad uteplats. På rummet väntade en flaska med ett av gårdens vin, Solaris Muscaris.
Vi njöt i solen utanför vårt rum med ett glas av gårdens vin - rummen är små men trevligt inredda. Kl 17:00 var det dags för en vingårdsvisning med en promenad bland vinrankorna samt få en beskrivning av vingården. Vi fortsatte efter vandringen in till vineriet och vinkällaren och fick där smaka på ett Solarisvin.
Vid besöket på Arild i juni 2022 fick vi ett riktigt trevligt rum med stor balkong.
Arilds vingård

Efter visningen var det dags för middag. Det var en helt fantastisk kväll, sol från en klarblå himmel, varmt och nästam vindstilla. Vi valde att sitta utomhus i kortärmat och vi njöt i den ljumma sommarkvällen. Vi serverades en fantastiskt god 3-rätters meny tillsammans med gårdens egna matchande viner.
Först serverades det en krämig Burrata med lokala tomater, basilika och salta mandlar med en sval fruktig Solaris 2019. Till huvudrätt en "tupp i vin" med goda tillbehör och en sval och mjuk Pinot Noir 2019 och till dessert  en Créme brulée med färska bär och en söt Late Harvest Solaris 2018. Maten var riktigt bra och vackert presenterad och vinerna matchade bra och höll genomgående en bra kvalitet.
(null)
Riktigt god middag med gårdens egna viner 🍷på Arilds vingård  i juni 2022.
Björn med ett glas Solaris 2019.
Vi avslutade en underbar kväll när solen gick ned med att pröva Arilds egenproducerade Whisky.
(null)
När solen gick ned gick vi lite trötta efter en lång dag för att sova.

Efter en god natts sömn vaknade vi till en solig morgon. Vi gick för att äta frukost och fick en väldigt riklig, varierad och god frukost. Vi satt ute på terrassen och njöt av solen, utsikten över vingården och av en delikat frukost.
Efter frukosten checkade vi ut, mycket nöjda med hela "paketet" - god  service sv trevlig personal, den vackra miljön, den härliga maten och av goda svenska 🇸🇪🥂🍷 viner. Vi kommer definitivt tillbaka till Arilds Vingård och vi kan varmt rekommendera ett besök. www.arildsvingard.se
(null)

Här finns det mer att läsa om besöken på Arilds Vingård

VI är oerhört nöjda med mat, vin, service och boende på alla våra tre beseök på Arilds Vingård - vi kommer garanterat tillbaka på nya besök.

FLÄDIE MAT o VINGÅRD
(null)
Vi är "vinnördar" sedan lång tid tillbaka och tycker om att besöka svenska vingårdar 🇸🇪🥂 för att uppleva svenska viner, god mat och dryck samt för att koppla av och njuta i vackra miljöer.
Vi besökte Flädie Mat o Vingård i månadskiftet juni/juli 2021. Flädie Vingård ligge i Skåne, mellan Lund och Malmö. Vi kom till Fläde Vingård efter besök på Eriksberg Vilt och Natur i Blekinge och besök hos goda vänner i Åhus, en härlig 3-dygns minisemester i södra Sverige.
Vi hade bokat ett "Vingårdspaket" innehållande "Afternoon tea, Vingårdsvisning med vinprovning av 4 av Flädies viner, 3-rätters middag, övernattning och frukost. Vi betalade 3995:- för 2 personer.
(null)
Vi checkade in vid 14-tiden och installerade oss på det trevliga rummet i huvudbyggnaden.
Kl 15 gick vi till bistron där vi serverades "Afternoon Te" innehållande blåbärsscones, ostar, kaka och en "vitamininjektion".   (null)
Det blev sedan dags för en vandring i vingården och vineriet med gårdens Sommelier. I vingården blommade vinrankorna för fullt - på gården odlas de gröna druvorna Solaris och Phönix och de blå druvorna Rondo och Cabernet Cortis. På Flädie producerad vita, rosé, röda och mousserande viner.
(null)
Efter vingårdsvandringen var det dags för en provning av 4 av Flädies viner - Vi provade ett Vitt Solaris vin, ett mousserande på Solaris och Phönix, ett rött på Rondo samt ett rosévin. Vinerna är trevliga och intressanta bekantskaper.
Senare på kvällen var det dags för kvällens 3-rättersmiddag i restaurangen. Vi avnjöt en riktig god och vacker måltid med en hjorttartar med tillbehör som förrätt, lättrökt hjortstek med sommarens primörer till varmrätt och som avslutning en riktigt god citronpaj med färska bär. Flädie erbjuder olika matchande vinpaket till middagen.
Mätta och nöjda med mat och dryck gick vi upp till loungen en trappa upp för att avsluta kvällen med ett litet glas vin.  (null)
Vineriet på Flädie

Vi somnade gott efter en härlig dag på vingården. På morgonen åt vi en god och riklig frukost i samma byggnad som vineriet - det går att se in till vineriet från frukostmatsalen
(null)
Vi checkade ut efter frukosten, mycket nöjda med vårt besök och körde hem till Göteborg efter tre härliga dygn i Blekinge och Skåne.

Här finns det mer om vårt besök på Flädie Vingård i juni/juli 2022  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/july/god-mat-och-dryck-pa-fladie-vingard-i-skane.html

ÄSTAD VINGÅRD
(null)
Att besöka vingårdar 🍷 runt om i världen 🌏 är som sagt en av våra stora passioner. Hösten 2020 fick vi välja bort Veneto och Piemonte på grund av pandemin för att istället besöka Ästad i Halland 🇸🇪.   Vi gjorde ett nytt besök i februari 2022. Vi är mycket nöjda med båda våra besök på Ästad. (null)
Vi bokade in ett "Vingårdspaket" på Ästads Vingård i Halland innehållande vinguidning, vinprovning, 4-rätters middag, övernattning i ett Superiorrum och frukost för 3870kr för två personer, det finns andra boendealternativ till lägre kostnad. Ästad ligger ca 15 km österut från Hallandskusten, strax söder om Varberg i närheten av Tvååker och Åkulla Bokskogar. Ästad är en ekologisk gård som använder mestadels lokala råvaror.

En grådisiga måndag i mitten av november 2020, satte vi oss i bilen på Eriksberg i Göteborg och körde i lugn takt 106 km söderut på E6:an. Det tog oss ca 1 timma och 15 minuter att köra till Ästads Vingård.
(null)
När vi kom fram till Ästad började vi med att ta en promenad i den fina miljön.
På vingården finns det små källdammar, små sjöar, fina planteringar och många vackra byggnader som fint smälter in i det småkuperade Halländska kulturlandskapet. I omgivningarna finns det flera trevliga vandringsleder i Åkulla Bokskogar.
Efter promenaden var det dags för lunch på en av Ästads två restauranger, Logen. Vi hade bokat ett bord i förväg. Lunchen ingick inte i vårt "vingårspaket". Vi åt en mycket god högrevsgryta med goda tillbehör, till detta drack vi en enkel men god Valpolicella. Servicen och miljön på Logen var riktigt bra. Vi betalade 155kr var för maten, vilket vi tycker var prisvärt för den goda lunchen.
(null)
Efter lunchen promenerade vi ner till vineriet där det väntade en vinguidning. Vi möttes av Sommelieren Madeleine som tog oss med ut i vingården för att se på rankorna med Solaris som just nu ligger i "vinteride". Vi gick sedan in i vineriet där vi fick en genomgång om hur vinproduktionen på Ästad går till. En bra och trevlig guidning på rätt nivå för en blandad grupp vinintresserade.
Vi fick sedan en vinprovning av tre olika viner, dels ett av Ästads Viner - en torr Solaris från 2018 som var bättre än förväntat sedan ett Fransk vitt vin, Chardonnay och ett rött Australiskt vin, Cabernet Sauvignon. En informativ vinprovning som även ovana vinprovare fick ett bra utbyte av.
Efter vinprovningen checkade vi in, vi hade bokat ett Superiorrum med egen ångbastu. Vi fick en fint hörnrum med fin usikt över gården och vineriet. Rummet styrs med High Tech, rummet var ganska stort, fräscht och sobert. Hotelldelen på Ästad är designat in i minsta detalj på ett sätt som vi uppskattar.
Superiorrum på Ästad.

Vi vilade en dryg timma innan vi skulle iväg och äta en 4-rätters middag på restaurang Logen, vilken ingick i vårt "paket". Vi valde till var sitt "vinpaket" om 4 viner för 460kr per person. På restaurang Logen är det ett stort avstånd mellan borden och gästerna är bokade på olika tider för att sprida ut gästerna över tid.
Förrättsvinet - en Cava Corpinnat  "III Lustros 2012" från Gramona. Vinet lagrades i 70 månader på sin jästfällning. Ett riktigt gott, kraftfullt mousserande vin.
(null)
Första rätten var en riktigt god svampragu med polenta, picklad fänkål och en salamiskiva från Mostorps gård.
4-rätters midagen innehöll svampragu, pumpasoppa, bakad lammytterlfilé med härliga tillbehör och en god dessert "Chokladsalami" med blåbärssorbet och crunch. Alla rätterna hade välkomponerade smaker, fina råvaor som var varsamt tillagade. Vinerna i vinpaketet var bra och matchade maten på ett utmärkt sätt. Servicen var kunnig, trevlig med rätt känsla för att ge oss en bra kväll. Helhetsintrycket var klart över förväntan.
Kvällen 4 viner. Cava Corpinnat, Chenin Blanc från Sydafrika, Rioja Reserva och ett sött vin från Maury i Roussillon. Vi blev mycket nöjda med vinerna i vinpaketet, goda, spännande och välmatchade,

Mycket nöjda med vår kväll på restaurang Logen vandrade vi sakta ner mot hotelldelen på Ästad för att sova i det härliga rummet.
(null)
Hotelldelen på Ästad är snyggt designad in i minsta detalj. Vi gillade verkligen interiören. I hotellbyggnaden finns även ett populärt och välbesökt SPA, men vi valde bort detta då SPA inte ligger så högt på vår prioriteringslista.

Vid vårt återbesök i februari 2022 fick vi ännu en gång uppleva en utsökt 4-rätters middag med underbart god mat och välmatchade viner av hög klass
4-rätters middag på restaurang Logen på Ästads vingård i februari 2022.
Viner till middagen på Ästads vingård i februari 2022
På morgonen vaknade vi till den här utsikten från vårt hörnrum. En fin start på dagen. Vi gick sedan till restaurangen för att äta frukost. I de här pandemitiderna behöver alla gäster boka in en "tid" för frukosten för att undvika trängsel. Alla gäster påminns vid ingången till frukosten att hålla avständ och att det finns handsprit utplacerd på många ställen.

Frukosten var god med både varma och kalla rätter. Vi åt i lugn och ro och gick sedan till vårt rum. Vi njöt en stund av utsikten och packade sedan våra väskor för att därefter checka ut.

Efter 24 härliga timmar på Ästads Vingård satte vi oss i bilen för att åka tillbaka till Göteborg

I februari 2022 kom vi tillbaka till Ästad och upplevde ett nytt fantastiskt dygn på detta toppenställe - underbar mat, goda viner  och ett fantastiskt fint boende. Vi kommer tillbaka inom kort.

Ästads Vingård är absolut ett bra alternativ för en minisemester, speciellt om man är vinitresserad som vi är. Vi kommer garanterat att åka tillbaka till Ästads Vingård i en snar framtid.

Läs mer om våra besök på Ästad med många bilder och mycket information här

För er som gillar vin 🍷och resor har vi samlat många TIPS och bilder från resor i vinets tecken runt om i världen🌏 Europa, Australien, Nya Zeeland, USA, Sydafrika mm i det här inlägget

Vi får ofta frågor kring hur vi kan resa så mycket och ofta som vi gör här har vi skrivit mer om detta

Mer om svenskt vin 🍷🇸🇪 - I Göteborg finns det ett spännande stadsvineri Wine Mechanics
(null)
Rieslingvin och Rosévin (Pinot Noir) från Wine Mechanics som går att beställa från Systembolaget

Wine Mechanics fraktar druvor i kylcontainrar från kontraktsodlare i Tyskland, Frankrike, Italien och Ungern. Druvorna pressas direkt efter ankomst till Göteborg och vinifieras där. Vinerna kan avnjutas på restaurangen, köpas på ett 10-tal systembolag samt beställas från Systembolagets beställningssortiment för avhämtning på valfritt Systembolag. Wine Mechanics ligger i Slakthusområdet ca 5 minuters språrvagnsresa från Göteborgs Centralstation. Wine Mechanics är ett bra utflyksmål vid ett Göteborgsbesök för att äta en god lunch med ett av deras viner. Wine Mechanics viner klasificeras på Systembolaget som "EU-vin" som ursprungsland.

IDUNNE WINE tillverkar mycket goda viner i Norsjö på skogens råvaror Blåbär och Lingon. Vi beställde från Systembolagets beställningssortiment.
(null)
Rålunds Blåbärsvin Exclusive är ett helt torrt vin som passar utmärkt tillsammans med en köttbit. Spännande att prova de vinerna på skogens råvaror.

Det finns många fler vingårdar att besöka i Sverige några har övernattningsmöjligheter, några har restaurang, en del tar emot besök efter överenskommelse - här är några av dem.

Skåne har av klimatskäl en stor del av de svenska vingårdarna - Arild och Flädie som vi skrivit om ovan är två av de skånska vingårdarna . Det finns fler vingårdar i Skåne som t ex Vejby Vingård och Thora vingård på Bjärehalvön. Kullaberg Vingård på Kullahalvön i närheten av Arilds Vingård. Klagshamns vingård utanför Malmö. Skepparps Vingård, Österlenvin och Köpingebergs Vingård på Österlen. Hälllåkra Vingård i Anderslöv. Frillestads Vingård och Lottenlund Estate i Helsingborg. Åhus Vingård i Åhus. Flädie Vingård i Bjärred

Blekinge har Stora Boråkra Vingård och STora Horn Vingård utanför Karlskrona.

Gotland Långmyra Vineri och Gute Vingård

Öland Håks Vingård i Mörbylånga och Wannborga i Köpingevik.

Östergötland Särtsöga Vingård i Väderstad

Halland Ästad Vingård i Tvååker

Södermanland Blacksta Vingård i Flen

Västerbotten Idunn Vin i Norsjö utanför Skellefteå

Svenskt vin 🍷 och svenska vingårdar är ett utmärkt alternativ till vinresor utomlands - testa gärna om ni inte gjort det än , ni kommer att bli mycket positivt överraskade.

Har ni frågor om våra besök på svenska vingårdar - tveka inte att höra av er via blogge, facebook eller instagram.

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram: #demmereserjordenrunt

#vingård #ästadsvingård #vinprovning #flädiematovingård #arildsvingård #vingårdsbesök