En härlig flodkryssning på Donau 🌞🛳️

Kryssning / Permalink / 0
(null)
En underbar flodkryssning på Donau på en vecka ombord på Amadeus Royal är nu över. Flodkryssningen på Donau från Passau med stopp i Krems, Budapest, Bratislava, Wien och Emersdorf/Melk och tillbaka till Passau blev en helt fantastisk upplevelse.
Vi, Björn och  Karin Demme, från Göteborg har en stor passion för att  resa  och för att skriva. Vi reser ca 10-12 gånger om året, både långa och korta resor. Vi har bl a gjort 12 st  Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också ett mycket stort intresse för  mat  och vin, vilket kan bli huvudanledningen till en resa.

Vår Flodkryssning på Donau  i månadsskiftet maj/juni 2023 i ett underbart varmt och soligt väder blev en mycket positiv överraskning. Tidigare har vi kryssat en hel del i Karibibien, Söderhavet och i Norge , men det här var vår första flodkryssning.
(null)
Tidigt på söndagsmorgonen, 06:00, flög vi med Lufthansa till München och fortsatte sedan med buss till Passau 🇩🇪. Passau vid Donau är en mycket vacker gammal välbevarad stad med drygt 50000 invånare. Vi hade några timmar på oss innan båten skulle avgå så vi passade på att se på staden som har otroligt många vackra historiska byggnader, vi besökte även den stora Domen där det pågick en mässa. Vi åt en god lunch på restaurang Paulusbogen innan vi tog oss till flodkryssaren.
Passau - en trevligt och vacker stad som är väl värd ett besök. Många gränder, byggnader, kyrkor som är intressanta att besöka. Gott om restauranger och caféer mm.
Vi gick ombord på Amadeus Royal i Passau. Fartyget är 110 meter långt och 11,4  meter brett och tar ca 140 passagerare. Ombord finns det bl a soldäck, panorama bar, lounge och en stor restaurang. Besättningen uppgår till 40 personer på 140 passagerare.
(null)
Vår hytt på Amadeus Royal, ca 15 kvm med dubbelsäng och sittmöbler, TV, safe, garderober samt toalett och dusch. Vår hytt har öppningbart fönster med fransk balkong. Fräscht och bekvämt.
Maten ombord är riktigt bra. Det är 4-rätters menyer till både luncher och middagar med flera val. Vi beställer vad vi vill äta till samma dags lunch och middag i samband med frukosten. Frukosten är även den riktigt bra med många valmöjligheter av varma och kalla rätter.  Vi är jättenöjda med den goda och vackert upplagda maten, de goda vinerna och med den mycket bra, vänliga och trevliga servicen.
Första slussen på resan passerade vi efter vi hade ätit middag på söndagskvällen - vackert och lugnt på Donau. Vi passerar 11 slussar mellan Passau och Budapest och sedan 11 på tillbakavägen.
(null)
Behagligt på soldäck när vi stilla glider fram på Donau och njuter av vad vi ser på båda sidorna av floden. Slott, borgar, kyrkor, vinodlingar mm.
Slussen innan Melk med klostret i bakgrunden.
Många vackra byggnader längs med Donau som här Stift Dürnstein.
(null)
Vinodlingar i Wachaudalen. Här odlas det en hel del Grüner Veltliner.
Vårt första stopp efter starten i Passau blev Krems 🇦🇹 i Österrike. Krems är en välbevarad stad med mängder med byggnader från 14 - 1500 talet. Stadsportar och delar av stadsmuren finns kvar. Det här en stad där Svenska armén härjade under 30-åriga kriget - Staden Krems kapitulerade för den svenska armén 1645 - och det finns många spår kvar än idag. Krems har idag ca 25000 invånare.
Schwedengasse" en smal gata/gränd precis innanför stadsmuren i Krems. Vi vandrade runt i Krems under några timmar och njöt av den fina staden. Vi gick sedan tillbaka till båten, som lade ut mot Budapest vid 18-tiden.
(null)
På måndagskvällen avnjöt vi ytterligare en god 4-rätters middag på båten. Vi valde den här kvällen två lätta förrätter följt av en mycket god fiskrätt och avslutade med glass. Till detta drack vi en god Pinot Noir.
Solnedgången på Donau var magiskt vacker - vi njöt av solnedgången efter middagen.
På tisdagsmorgonen var det fortsatt fint sommarväder, vi vaknade mellan Slovakien och Ungern. Vid 10-tiden passerade vi Esztergom en av Ungerns äldsta städer, Staden var Ungerns huvudstad från 900-talet till mitten av 1200-talet. På bilden syns Basilikan som är Ungerns största kyrka. I staden bor det drygt 30000 invånare.
(null)
Det är njutbart att bara glida fram på Donau.
På tisdagsförmiddagen var det Fruhshoppen i baren med weisswurst, pretzel, kål och öl samt Bayersk musik mm. En trevlig förmiddag.
Innan ankomst till Budapest åt vi en god 4-rätters lunch med ett glas Riesling
(null)
Vi kom fram till Budapest precis efter lunchen. Båten låg kvar i Budapest under natten , så vi hade tid att se en hel av staden.
Budapest vår besök av många flodkryssare, vid vårt besök såg vi minst 25 fartyg vid Budapest kajer.
Budapest är Ungerns 🇭🇺 huvudstad och består av stadshalvorna Buda och Pest väster respektive öster om Donau. Budapest har omkring 1,7 miljoner invånare. Det finns mycket att upptäcka i denna pulserande storstad.
(null)
Gellertbadet - ett termalbad som är hopbyggt med Hotel Gellert. Byggt i Jugendstil 1912-1918. Vi har besökt Gellertbadet tidigare och då njutit av både bad och massage - den här gången nöjde vi oss med att se badet från utsidan. Gellertbadet är värt ett besök.
Den stora Saluhallen i Budapest ser nästan ut som en järnvägsstation från utsidan. Det finns ett mycket stort utbud av frukt, grönsaker, kött, korvar mfl matvaror på det nedre planet - på det övre planet finns det många matställen och butiker som säljer lädervaror, hantverk, souvenirer mm. Vi tycker om att besöka saluhallar på våra resor för att uppleva de lokala smakerna och dofterna.
Vi promenerade i området längs med Donau och på den långa gågatan strax ovanför floden. Tidigt på morgonen därefter gjorde vi en kort stafsrundtur där vi besökte vi bl a Hjältarnas Torg, Stadsparken och Slottsområdet mm. Bilden är från Hjältarnas Torg och vid ingången till Stadsparken.
(null)
Mattiaskyrkan och Fiskarbastionen ligger på slottshöjden i Buda. Från Fiskarbastionen har man en härligt utsikt över Donau och över Pestsidan.
Inne i Mattiaskyrkan - en rikligt utsmyckad katolsk kyrka.
Ombord på Amadeus Royal arrangerades det en trevlig kvällsunderhållning med Ungersk Folklore - dansare och musiker bjöd på en mycket härlig och givande underhållning efter att vi avnjutit en mycket god 4-rätters middag.
(null)
Efter Folkloreundrrhållningen- gjorde vår kapten en 1,5 timmars kvällstur på Donau under broarna i ett magiskt vackert upplyst Budapest.

Vi fick ett mycket intensivt men trevligt och givande dygn i Budapest, en stad som vi besökt tidigare.
Vi lämnade Budapest, Donaus drottning, efter ett härligt dygn i Ungerns 🇭🇺  huvudstad. Vi satte kurs mot först Esztergom för ett kort stopp och sedan vidare mot Slovakiens 🇸🇰 huvudstad Bratislava. Vi anlände till Bratislava tidigt på onsdagsmorgonen. Vi åt ännu en god frukost ombord på båten innan vi lämnade båten för en stadsvandring i Bratislava tillsammans med en lokalguide.
(null)
Borgen i Bratislava övervakar staden.
Stadskärnan med "Gamla Stan" är ganska liten och lättöverskådlig. Det finns många otroligt vackra välbevarade byggnader i Bratislava. Vi fick en riktigt bra, lärorik och trevlig vandring genom Gamla Stan - efter en dryg timma sa vi farväl till guiden och vi fortsatta att utforska staden på egen hand.
Bilden ovan är en av de gamla stadsportarna.
(null)
Gamla rådhuset i Bratislava vid huvudtorget.
I de gamla källarvalven under det gamla rådhuset finns det möjlighet till att prova ca 100 slovakiska viner i en vinkällare. Jag och Karin gick ner i källarvalvet och provade 2 vita och 2 röda Slovakidka viner. Vinerna var riktigt bra och överraskade oss positivt. Vi fick en mycket trevlig, lärorik och spännande vinprovning - vi två var de enda som var nere och provade viner så vi fick gott om tid att prata vin i allmänhet och slovakiska viner i synnerhet. Vi betalade 11 EUR för provningen för två.
I källarvalven under det gamla rådhuset i Bratislava finns det för närvarande de 100 bästa Slovakiska vinerna. Det går att köpa med sig vinerna.
(null)
På eftermiddagen kastade vi loss för att kryssa mot Wien 🇦🇹 med ett kort tekniskt stopp i den gamla Österrikiska staden Hainburg. På bilden passerar vi en gammal gränsborg mellan Slovakien och Österrike.
Borgen ovanför Hainburg, Österrike.
Slussning i kvällningen strax före Wien, dit vi anlände kl 23:00. Vi fick en natt i hamn innan det blev dags att utforska Österrikes 🇦🇹 huvudstad Wien. En stad vi längst att återkomma till.
(null)
Direkt efter frukosten ombord lämnade vi båten för att göra en stadsrundtur i Wien.
I Wien besökte vi bl a ett hus som en av våra favoritkonstnörer F Hundertwasser ritat, planerat och designat - ett bostadshus med 50 hyresrätter i centrala Wien som inte liknar något annat. Spännande, annorlunda, utmanande och nytänkande arkitektur.
På stadsrundturen/stadsvandringen besökte vi/ passerade vi Parlamentet, Prater, Stadsparken, Stefansdomen, Spanska ridskolan, många vackra  Palats med mera. Det var soligt och behagliga 25 grader i Wien - ett för oss trevligt återbesök i vackra Wien. Efter stadsrundturen utforskade jag och Karin Wien på egen hand.
Kejsare Frans Josef i Burggarden
Vi åt en lättare lunch med bl a grillade räkor med ett glas Grüner Veltliner i Wien
Burggarden i Wien

Vi åt ännu en god 4-rätters middag ombord på Amadeus Royal i Wien - vid 23-tiden lämnade vi Wien för att gå upp mot Stift Melk.
(null)
Tidigt på lördagsmorgonen la vi till i Emersdorf - vi åkte sedan buss i fem minuter till andra sidan om floden för att besöka klostret i Melk 🇦🇹.
Stift Melk är ett Benedektinerkloster ovanför staden Melk i Österrike. Slottet grundades 1089. Dagens klosterbyggnad uppfördes 1702 till 1736. Stift Melk är ett av de största och vackraste sammanhängande barockbyggnaderna i Europa. Benedektinerorden har funnits i Melk sedan 1089.
Vi kan varmt rekommendera ett besök på Stift Melk - fantastiskt vackra byggnader och otroligt fint invändigt. Vi är mycket nöjda med vårt besök
Utsikt från Stift Melk

Efter besöket på klostret i Melk åkte vi tillbaka till båten för att äta lunch och sedan påbörja återresan till Passau - vi passerade många slussar på vägen upp mot Passau.
Sista kvällen ombord på Amadeus Royal var det galamiddag - först ett glas mousserande vin i Panorama lounge följt av en 5-rätters meny. En riktigt trevlig kväll med mycket god mat och trevligt sällskap. Kvällen avslutade vi med att lyssna på musik i Panorama lounge
(null)
Tidigt på söndag morgon åt vi frukost och checkade sedan ut från båten. Vi åkte buss upp mot München dit vi kom vid lunchtid - eftersom flyget inte skulle avgå förrän kl 20:00 stannade vi i centrala München 🇩🇪 där vi åt lunch på Hofbräuhaus (bilden ovan)  samt tittade runt i stan
München

Vi åkte sedan ut till Münchens flygplats för att flyga hem - flyget avgick i tid och vi landade mycket nöjda 10 minuter före tidtabell.

En riktigt härlig vecka på Donau - lugnt och behagligt tempo, mycket att se längs floden (Slott, Borgar, Kloster, Byar, Vinodlingar, Kyrkor mm), mycket god mat och dryck, trevliga utflykter till bl a Budapest, Wien, Bratislava, mm , väldigt bra service med mera - vi kommer att göra fler flodkryssningar i framtiden.

Info/Fakta

Mat god och vacker mat serveras varje dag under kryssningen och ingår i priset - se nedan.

1. Frukostbuffé med varma och kalla rätter samt a la carte möjligheter

2. 4-rätterslunch    förrätt (2 val), soppa, varmrätt (3 val), dessert (2 val)

3. Kaffe med bakverk i baren

4. 4-rättersmiddag   förrätt (2 val), soppa, varmrätt (3 val), dessert (2 val)

5. Nightsnacks i baren

Drycken beställs och betalas edan vid utcheckningen. på avresedagen

Hytter det finns tre däck på Amadeus Royal - däcket längst ner har små inte öppningsbara fönster  - hytterna på däck 2 och 3 är identiska och har öppningsbara fönster med fransk balkong. Hytterna är på ca 15 kvm och har en dubbelsäng, sittgrupp, skrivbord, garderob samt egen dusch och toalett. Bekväma och fräscha.

Gemensamma utrymmen

Restaurang med plats för drygt 140 gäster - Panorama lounge/bar med musikunderhållning.
Soldäck med solstolar, schackspel, liten sittplats mm.

Aktivitet på vår resa (som ingick i priset)

1. Folkloreunderhållning med musiker och dansare i Budapest, 2. Frushoppen i baren (korv, bretzel och öl och musik - på förmiddagen, 3. Apfelstrudelbakning - visning och provsmakning). 4. Musikquiz, 5. Glassparty på soldäck mm.

Utflykter med guide (som ingick i priset)

1. Stadsvandring i Krems, 2. Stadsrundtur i Budapest, 3. Kvällssegling under broarna i ett upplyst Budapest 4. Stadsvandring i Bratislava, 5. Stadsrundtur i Wien, 6. Guidad tur med inträde till Stift Melk.

Transfer

Busstransfer från München till Passau och från Passau till München

Flyg

Flyg i ekonomiklass till och från München med 1 incheckat bagage a 23 kg per person.

Pris för kryssning med Amadeus Royal från Passau sommaren 2023-  från 20 795 kr på nedre däck -  tillägg 6 975 kr för mellandäck per hytt och 9 575 för övre däck per hytt.

Ingår : Flyg från Sverige till München tur o retur inkl 1 incheckat bagage, buss från München till Passau tur o retur, helpension ombord exkl dryck, utflykter enligt program, reseledarservice.

Sammanfattning

En mycket trevlig, omväxlande och givande resa - ingen stress men heller aldrig långtråkigt. Vackra vyer längd med Donau och beseök i tre huvudstäder Budapest, Bratislava och Wien samt i krems och Melk. Vi ser redan fram emot att boka en ny flodkryssning på någon av Europsa floder.Besök i fyra länder under samma resa Tyskland 🇩🇪, Ungern 🇭🇺, Slovakien 🇸🇰 och Österrike 🇦🇹.