Fiumicino en härlig strandpärla utanför Rom 🇮🇹🌞🏖🥂

Europaresor / Fiumicino, Italien, Rom / Permalink / 0
       (null)
Vi besökte Fiumicino sista veckan i maj 2022. Fiumicino ligger ca 30 km väster om Rom och bara en taxiresa på drygt 10 minuter från Rom FCO flygplats. Det här var vårt åttonde besök i Fiumicino.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10-12 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.

Vi flög ner till Rom bekvämt med SAS Plus, lounge, fast Track, mat&dryck ombord, måndag 23 maj och möttes av ett riktigt fint sommarväder, ca 25-26 grader och sol. Vi tog en taxi, ca 12 minuter och 20 EUR, till vårt hotell i Fiumicino, den här gången till ett för oss nytt hotell Suite Room Fiumicino, ett litet hotell med 10 rum några minuters promenad från stranden. Vårt favorithotell i Fiumicino, Hotel Del Mare, har tyvärr stängts ned under pandemin och blir nu ett äldreboende. Vi hade bokat in en 4-dygnsvistelse i Fiumicino.

OBS! när ni kommer till Rom FCO och skall ta en taxi till Fiumicin gå inte till den ordinarie taxikön med Romtaxi, de vägrar att köra den korta biten till Fiumicino. På andra sidan gatan parallet med Romtaxi finns de loka Fiumicinotaxi som kör till hotellen i Fiumicino för ca 20 EUR - ej taxameter utan fast pris.
(null)
I Fiumicino ligger flygplatsen Rom FCO, kommunen har ca 80 000 invånare. Fiumicino var från början en liten fiskeby utanför Rom, idag har Fiumicino en av norra Italiens största fiskehamnar. Nu är Fiumicino en livlig stad och semesterort för främst Italienska besökare. Vi föredrar att besöka Fiumicino under lågsäsong i maj/juni eller i september.
I Fiumicino finns det en lång sandstrand med många ställen som hyr ut solstolar och parasoller. För att göra badandet säkert har det anlagts ett antal "laguner" med stora stenar som gör att det bildats ett antal stora saltvattenpooler, annars skulle vågor från Tyreenska Havet kunna ställa till det. Vi valde att vara på BiBiKiu Village där det kostade 15 EUR för 2 solstolar och en parasoll för en heldag. Stranden städas varje dag och man får bra service av personalen på stranden. Vi åker till Fiumicino för det härliga klimatet, att sitta vid Tyrrenska Havet och läsa en god bok i lugn och ro, promenera längs stränderna och längs floderna som Tibern - men framförallt för att äta riktigt bra fisk och skaldjursrätter tillsammans med utsökta vita viner på druvor som Vermentino, Pecorino, Falanghina m fl.
Bi Bi Kiu Village i Fiumicino.
(null)
Vad som är riktigt bra i Fiumicino är att strandställen som Bi Bi Kiu Village m fl har riktigt bra restauranger med kvalitetsmat. Borden har vita tygdukar och man får vita tygservetter och blir serverad riktigt bra mat. Vi åt lunch på stranden de flesta dagarna, här ovan en vedungsbakad pizza med havets läckerheter - räkor, blåmusslor, hjärtmusslor, bläckfisk och tomatsås men utan ost. En lätt och myckket god pizza med ett svalt Pecorinovin.

Mat och vin
Amelindo är vår favoritrestaurang som vi besökt under alla våra Fiumicinobesök. En restaurang helt fokuserad på fisk och skaldjur. Vi gjorde flera besök på Amelindo den här gången och åt massor med grillade skaldjur, grillad fisk och väldigt mycket bläckfisk i alla former (grillad, lättfriterad och marinerad. Mycket prisvärt. Vi åt en middag för 36,5 EUR och en annan för 61,5 EUR (förrätt med marinerad lax och bläckfisk, varmrätt med grillad bläckfisk, grillad seabass, grillad jätteräka, grillad havskräfta, grillat räkspett, grillade grönsaker och underbar ungspotatis - dessutom en flaska frascati Superiore DOCG och avslutning espresso med Limoncello)
(null)
Frascati Superiore DOCG för 10 EUR på Amelindo. Deras husvin på Peciorino kostar 5 EUR per flska.
God lunch på Amelindo - Fettocino med havets alla läkerheter.
Några bra restauranger i Fiumicino är Amelinda, Bi Bi Kiu, GastOne, Il Ghiottone, Oltremare, och många fler.

Hotell
(null)
Oltremare är ett litet hotell direkt vid stranpromenaden. Vi bodde den här gången på Suite Room Fiumicin ett litet hotell med 10 enkl men fräscha rum tre minuter från stranden, Hotell Tiber ett stort hotell vid fiskehamnen med flera

Tyrrenska Havet
Mängder med fiskebåtar och fisknät i den stora fiskehamnen.
Fiskehamnen
Utsikt över det vackra Tyrrenska Havet

Shopping

Leonarda da Vinci Parc shopping area - stort shoppingcenter nära flygplatsen och några km från orten Fiumicino med fler än 200 butiker och restauranger

Malo Moda - ligger när Leonardo da Vinci Parc.

I Fiumicino finns det flera stora Supermarkets, bl a ett par Conadbutiker med brett sortiment

Att se och göra
(null)
Ett besök i fantastiska Rom - med Forum Romanum, Colosseum, Fontana di Trevi, Pantheon, Peterskyrkan med mera - det är bara 3 mil till Rom från Fiumicino. Finns flera sätt att ta sig till Rom på.

Ostia Antica - den antika romerska hamstaden med många välbevarade utgrävningar, ca 10 km från Fiumicino.

Fiskhamnen, De fantastiska stränderna, Tibern mm

Efter fyra härliga dygn med god mat och dryck, härliga vistelser på stranden och långa promenader blev det dags att åka hem fredagen den 27 maj. Vi bokade en taxi som för 20 EUR körde oss till Terminal 1 på Rom FCO - vi kom genom säkerhetskontrollen utan att stå i någon som helts kö - inne på flygplatsen sökte vi upp Star Alliance nya och mycket fräscha lounge - där har de fortsatt en del Covidrestriktioner så maten fick vi beställa och sedan serverade maten "minute made" till vårt bord - vi valde två riktigt bra pastarätter med goda viner. Vi kom sedan iväg hemåt med SAS Plus där vi fick bra service med mat och dryck och där vi kom på tidtabell.
Star Alliance lounge Rom FCO

Samanfattningsvis fick vi fyra fantastiskt bra dygn i Fiumicino - den här gången åkte vi inte i till Rom, en stad vi besökt många gånger. Vi kommer att resa tillbaka till Fiumicino i närtid och då räknar vi med att besöka Rom igen.

Gillar ni kombinationen av världsstaden Rom och en strandpärla - då är Fiumicino ett bra val.

Vill ni ha lugn och ro, fina stränder med bra strandservice, äta fantastiska fisk och skaldjursrätter med goda italienska viner, ha möjligheten att kombinera med Rom och Ostia/Ostia Antica och ha minimalt avtsånd till flygplatsen - då kan vi varmt rekommender Fiumicino

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Instagram #demmereserjordenrunt
Facebook demmereserjordenrunt

Några bilder till …….🌞🇮🇹🏖🥂  (null)
Solnedgång i Tyrrenska Havet - är riktigt vackert i Fiumicino
En av många " skyddade laguner / saltvattenpooler" i Fiumicino
Grillade skaldjur blir vi aldrig trötta på
Gamla lotshuset
Fiskehamnen
Marinera lax, bläckfisk och sardell som förrätt är en höjdare
Det ligger mängder med fiskeredskap i hamnen
(null)
Espresso med en kall Limoncello är en trevlig avslutning på kvällen