Weekendtips i Norden

Norden, Weekendresor / Permalink / 0
(null)
Vi gör många weekendreso(minisemesterarr i Norden varje år till Danmark, Norge, Finland, Island och Sverige. Söker ni TIPS om weekendresor i Norden? Här hittar ni många spännande resmål, bilder och information.
Vi gjorde under 2021 7 resor i Norden de senaste till Stockholm och Köpenhamn. Under 2022 har vi besökt två svenska vingårdar (Ästad och Arild)samt gjort en "roadtrip" på Jylland (Vejle, Christiansfeld o Tyrstrup) mm. Snart blir det en resa till Norge, Sandefjord samt strövtåg i Bohuslän.
Vi, Karin och Björn Demme, från Göteborg, har en stor passion för att få resa och för att skriva. Vi gör ca 10-12 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra erfarenheter, tips och bilder - vi svarar gärna på frågor.

Danmark 🇩🇰
Danmark besöker vi flera gånger om året. Vi gjorde en "roadtrip" på Jylland, Fyn och Själland i mitten av september och vi besökte vår stora favorit, Köpenhamn i början av november 2021. I april gjorde vi en ny "roadtrip" i Danmark där vi besökte Vejle, Christiansfeld och Tyrstrup samt en lite avstickare till Husum o Suderlugum i Tyskland.

Köpenhamn
(null)
Vi har gjort väldigt många besök i Köpenhamn en stad vi aldrig kommer att tröttna på. Vi upptäcker mycket nytt vid varje besök. Att strosa runt i stadsdelarna utanför de mest centrala delarna har gett oss mycket.
En stor anledning till våra många Köpenhamnsbesök är de fantastiska restaurangerna. Vid vårt senaste besök i november 2021 bokade vi in middagar på tre restauranger, Den Lille Fede, Maple Casual Dining och Høst,
4 av 8 serveringar på Restaurang Höst. Nov 2021

luncherna var mer spontana med bl a smörrebröd i Tivoli Food Hall, tradionell dansk lunch på Café Halvejen m fl.  Vi bodde på Wide Hotel nära Rådhuspladsen, ett hotell som vi inte bott på tidigare men som vi blev mycket nöjda med. Den här gången tog vi tåget från Göteborg till Köpenhamn, Här finns våra absolut bästa Köpenhamnstips http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/november/ny-stor-kopenhamnsguide.html

Ålborg
Till Ålborg tar det mindre än en timma att nå med bil från Fredrikshamn. En ganska stor stad som ligger vackert vid Limfjorden. Vi har varit där flera gånger. Vi har bott inne i centrala Ålborg vid flera tillfällen på bl a Hvide Hus, Phönix m fl samt strax söder om staden (3 km) på trevliga Hotel Scheelsminde.
Scheelsminde Hotel, Ålborg

Det finns en hel att göra som att besöka konstmuseum som "Kunsten Museum of Modern Art" och "Utzon Center", göra utflykter längs fjorden och äta på någon av Ålborg restauranger mm.

Kroferie på södra Jylland
(null)
Vi har gjort ca 15-20 "Kroferier" på södra Jylland. Det finns en mängd riktigt bra "Kroer" med härlig atmosfär och som serverar fantastiskt bra mat. Det finns mycket att se och uppleva i området både när det gäller historia, världsarv och stora naturupplevelser. Vi har samlat tips och info om bl a Mögeltönder, Tönder, Lögumkloster, Christiansfeld, Tyrstrup m fl patser .
"Sort Sol" i Markslandet mellan Danmark och Tyskland när 10 000-tals starar "förmörkar" solen.

Världsarvet Christiansfeld och naturupplevelsen "Sort Sol" är några höjdpunkter. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/september/svart-sol-gourmetmiddagar-och-granshandel.html

"Roadtrip på Jylland, Fyn och Själland"
Kronborgs Slott i Helsingör
Kerteminde på Fyn, ca 20 km från Odense

I september gjorde vi en härlig roadtrip i Danmark. Vi tog färjan frpn Göteborg till Frederikshamn. Vi körde ner till Vejle som ligger vackert vid den fina Vejlefjorden, där vi bodde på Hotel Heedegaarden som serverade fantastiskt bra mat. Vi fortsatte ner mot den tyska gränsen för att "gränshandlas" i Süderlugum. Nästa stopp blev i den fina gamla staden Kerteminde vid Stora Bät, ca 20 km från HC Andersens Odense. Nästa dag körde vi över Stora Bältbron till Själland där vi besökte Roskilde, Slangerup och Helsingör. Vi tog färjan från Helsingör till Helsingborg, vi avslutade vår roadtrip med ett stopp på Arilds Vingård på Kullahalvön - här kan ni se bilder, få tips och läsa mer roadtrippen

Här hittar ni bilder, tips o info om vår roadtrip i April 2022 när vi besökte bl a Vejle, Christiansfeld och Tyrstrup mm  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/april/en-harlig-forsommar-roadtrip-i-danmark-och-tyskland.html

Legoland
(null)
Ett trevligt besöksmål på mellersta Jylland är LEGOLAND som ligger i Billund, i närområdet finns det flera kroer, hotell,, stugbyar och campingplatser. Vid vårt senaste besök med barn och barnbarn bodde vi en stugby med badanläggning Lalandia, med gångavstånd till Legoland. Vi kommer gärna tillbaka till Legoland.

VI har besökt många andra trevliga platser i Danmark som Skagen, Århus, Hirtshals, Tönder, Ribe m fl.

Norge 🇳🇴

Bergen
Utsikt från Bergens "fjäll" Flöyen

Bergen på Norges västkust är en vacker stad. Vi gillar att strosa runt på "Bryggan" , besöka musset i området "Hanseatiske Museum" andra sevärda museer i Bergen är KODE Art Museum, Lepramuseet, Bryggens museum m fl. Missa inte att åka upp med bergbanan till Flöyen på 400 meters höjd med en magnifik utsikt över Bergen. VI missar inte att äta färsk fisk och skaldjur när vi är i Bergen. Vi bor gärna på Scandic Neptun, på gångavstånd till det mesta.      (null)
"Gamla Bergen"

Tromsö
Midnattssol i Tromsö

Tromså långt uppe i norra Norge - Det tar nästan lika lång tid att flyga till tromsö som till Nice från Stockholm. Det är något mycket speciellt att uppleva midnattssolen uppe i tromsö - att gå ut efter midnatt och sätta oss på uteservering och dricka ett glas vin i fullt dagsljus är riktigt häftigt. Vi besöker gärna den mäktiga Ishavskatedralen, det spännande Polarmuseet och att ta sig upp på fjällen som överblickar Tromsö. Vi dricker gära en öl från världens nordligaste bryggeri, MACK när vi är i Tromsö.
Vi bor gärna på Thon Hotel i centrala Tromsö.
Tromsö   (null)
Ishavskatedralen i Tromsö

Ålesund
(null)
Den oerhört vacka jugendstaden Ålesund på norska västkusten besöker vi gärna. Det finns många fina restauranger/barer med vattennära lägen vid de vackra husen. Utflyksmålen från Ålesund är många, vi har åkt med Hurtigruten från Ålesund in till Geiranger längts inne i fjorden och tillbaka. Turen tog ca 8 timmar och bjöd på naturupplevelser i världsklass. Vi bor mycket gärna på Scandic i Ålesund beläget direkt vid vattnet med utsikt mot Hurtigrutens tilläggsplats.
 Hurtigruten i Geirangerfjorden

Vi gillar även Oslo, Trondheim och Lofoten m fl platser i Norge

I juli 2022 kommer vi att ta färjan från Strömstad till Sandefjord där vi kommer att bo två nätter på Scandic Park Hotel i Sandefjord -mer om Sandefjord i mitten av juli.

Finland 🇫🇮

Helsingfors   (null)
Finlands huvudstad Helsingfors har vi besökt många gånger. Vi promenerar mycket när vi är i Helsingfors. Vi besöker bl a Tempelkyrkan som är insåprängd i berget, Domkyrkan, Senatstorget, Ryskortodoxa kyrkan, Salutorget med saluhallen, strossar längs Esplanaden och ut på Skatudden mm. Senast tog vi en båttur ut till Sveaborg, den gamla fästningen i inloppet till Helsingfors. Vi äter gärna mat på någon av de ryska restaurangerna. Vi har bott på flera bra hotell som Marski by Scandic, Radisson Blu Paza och Scandic Grand Marina.
Ryskortodoxa kyrkan

I Finland gillar vi även att besöka Lahti, Mariehamn m fl platser

Island  - Reykavik 🇮🇸
(null)
Island erbjuder fantastiska naturupplevelser. Vi har varit där två gånger och vill gärna åka tillbaka. Vi besöker gärna Blå Lagunen på vägen från flygplatsen in till Reykavik. Vi har njutit av en halvdagstur i magisk natur på ryggen på en islandshäst som töltar säker fram över stock och sten. Missa inte en dagstur i "den gyllene triangeln" med Pingvellir nationalpark, geometriska området Geysir och vattenfallet Gullfors. Vi kan även rekommendera en båttur för valskådning. När man är på Island är det kul att testa mat som "surhaj" eller brännvinet "svarta döden". Vi har bott på hotell som Radisson Blu Saga och Hotel Cabin (budgetboende). Island är ett resmål som vi verkligen kan rekommendera

Sverige 🇸🇪

Stockholm  (null)
Stockholm slott

Jag, Björn, arbetade i många år i vår huvudstad, Stockholm. När vi besöker Stockholm som turister upplever vi något annat än när det var arbetsresor. Nuförtiden besöker vi Stockholm främst för att få mat och kulturupplevelser. Vi besöker gärna Fotografiska, Nationalmuseum. Moderna museet, Liljevalchs, Spritmusem m fl.  Vi åkte med tåg till Stockholm från Göteborg i mitten av oktober 2021. Vi besökte  bl a Fotografiska, Liljevalchs och Spritmuseum . Vi bokade in flera riktigt bra restauranger för att njuta av stora matupplevelser bla på topprestaurangen Nisch. När vi är i Stockholm promenerar vi mycket bl a på Djurgården, i Gamla Stan och på Söder.
(null)

Här finns det många bilder och tips om mat o kultur i Stockholm.

Västergötland

Skövde, Varnhem, Hjo och Karlsborg       (null)
Varnhems klosterkyrka
(null)
Ett par dagar i Västergötland med dess historia är mycket givande. Förra hösten bodde vi ett par nätter i SKövde (Hotell Scandic Billingen) och gjorde utflykter till bl a Varnhem - med dess välbevarade klosterkyrka där många av Sveriges kungar är begravda. Bl a finns Birger Jarls grav i kosterkyrkan. Vi besökte Karlsborgs fästning vid Vätterna strand som det tog 90 år att bygga samt den fina gamla trästaden Hjo. Här finns det många bilder att bli inspirerad av

Läckö Slott, Spikens fiskeläge och Lidköping
Vi besökte senast Lidköping, Läckö och Spikens fiskeläge i början av oktober 2021. Läckö Slott med omgivningar ligger mycket vackert vid Vänerns strand. Slottet byggdes på 1600-talet av Greve De la Gardie,men innan dess fanns det en försvarsborg på samma plats I närområdet finns det hotell och restaurang. Efter ett besök på Läckö rekommenderar vi en tur till Spikens Fiskeläge (ca5-6 km från Läckö). I SPiken finns det flera bra fiskrestauranger och fiskbutiker. Här kan vi njuta av Vänerlöjrom och av rökt fisk från Vänern. Vi brukar köpa med oss Vänerlöjrom när vi besöker Spiken. Här hittar ni bilder och tips om Läckö, Spiken och Lidköping

Trollhättan
Trollhättan sett från Spikön
Vattenfallet i Trollhättan

Vi gör årligen ett "24-timmars besök" i Trollhättan som omväxling till vår sommarvistelse på Orust. Vi brukar boka in en natt på Scandic Swania några meter från Trollhätte Kanal. Missa inte att ta en promenad på Spikön som ligger mitt i Göta Älv samt att besöka det imponerande vattenfallet där Vattelfall dagligen släpper på vattnet kl 15:00 under sommaren. Det forsar fram ca 300 000 liter vatten per sekund när dammluckorna är öppna. Längs med Trollhätte Kanal finns det flera bra restauranger och barer med utsikt över kanalen och mot Spikön. Här hittar ni många bilder och tips från trollhättan

Borås
Borås Djurpark

Borås har vi besökt många gånger, senast förra sommaren med våra barn och barnbarn. Vi gjorde då ett heldagsbesök på Borås Djurpark, besökte Alidebergsbadet och åt en god middag vid Viskan. Häär finns det bilder och tips

Bohuslän och Göteborg
(null)
Göteborg och södra Bohuslän är våra hemmaplaner vi bor ungefär lika mycket på Eriksberg (Norra Älvstranden i Göteborg) och i Svanesund på Orust.
Slussen på nordöstra Orust

Vi har här samlat våra absolut bästa bilder, tips och information om Bohuslän från vår 28 somrar i detta underbara landskap. Här kan ni läsa mer om bl a Orust, Tjörn, Marstrand, Uddevalla, Ljungskile m fl platser.

Nösunds på västra Orust

Här finns det mer om den stora gröna ön i väst - Orust

Tjörn
Pilane Skulpturpark och Nordiska Akvarellmuseet ligger på Tjörn

Här finns det mycket att läsa om den fantastiska skulpturparken Pilane på Tjörn

Hisingen
Ostindiefararen Götheborg hittar ni vid Eriksbergskajen på Hisingen

Hisingen - Sveriges 5.e största ö. Längs "norra Älvstranen" det gamla varvsområdet finns det idag ett sjudande libv - högteknologiska företag, universitet, kreativa restauranger/barer/cafeer, kajpromenader, parker, skulptuer och mycket mer som tex Ostindiefararen Götheborg som ligger vid Eriksbergskajen. Det tar bara 5 minuter med båt från centrala Göteborg (stenpiren) över till Lindholmen (gratisfärja vissa tider på dygnet - annars ordinarie kollektivtaxa) Läs gärna mer här om allt vad som finns på Hisingen.

Göteborg
(null)
Här finns det fler Göteborgs tips

Dolda pärlor i Bohuslän
Hagadösen på Orust är ca 5 500 år gammal.

Här hittar ni några av Bohusläns dolda pärlor

Gränna och Visingsö
Visingsö

Sommaren 2021 besökte vi Gränna och Visingsö med våra barn och barnbarn. Vi tog färjan ut till Visingsö där vi åkte Remmalag och åt en riktigt bra lunch. I gränna besökte vi en badpltas, Grenna Museum (Adrees polarfärd) och tittade på polkagristillverkning mm. Läs gärna mer här

Kolmården och Vildmarkshotellet
Kolmårdens Djurpark

Efter besöket i Gränna fortsatte vi med barn och barnbarn till Kolmården. Vi bodde på Vildmarkshotellet vid Bråviken och i absiolut anslutning till Kolmårdens Djurpark. På Hotellet njöt vi av SPA-anläggningen, där vi hade bokat "slottid". På kvällen åt vi en god middag på "Bakfickan". Dagens efter gjorde vi ett heldagsbesök i djurparken. Här finns det bilder, tips och information

Eriksberg Vilt&Natur i Blekinge
Vilt på Eriksberg Vilt&Natur

I slutet av juni 2021 besökte vi härliga Eriksberg Vilt&Natur tillsammans med goda vänner. Eriksberg ligger i trebsum, nära Karlshamn. På Eriksberg Vilt&Natur - ettt natureservat på 925 ha strövar det runt ca 1 500 vilda djur som dovhjortar, vildsvin, vinsenter, davidshjortar m fl. En fantastisk naturupplevelse. På anläggningen finns det riktigt bra boende och två fantastiskt bra restauranger. Vi avnjöt en avsmakningsmeny med vinpaket av yppersta klass. Det finns offta bra erbjudanden - när vi var där i slutet av juni fick vi 50% rabatt. Här hiitar ni härlihga bilder och mycket information

Askersund
Askersunds HAmn

Vi besökte "Norra Vätterns Pärla" Askersund en vacker julidag 2021. Vi njöt i solen i den gamla fina hamnen och av småstadsmiljön. Vi bodde på Best Western - riktigt bra ställe. Här finns det bilder mm

Svenska vingårdar
Flädie Vingård i Skåne

Vi har en mycket stort och långvarigt vinintresse och har besökt vingårder i många länder i fyra världsdelar, t ex i Nya Zeeland, Australien, USA, Sydafrika, frankrike, Italien, Tyskland m fl länder. Men under de två senaste åren har vi upptäckt de svenska vingårdarna och vi har blivit imponerade. Svenska vingårdar erbjuder bra boende, riktigt bra mat - t ex ha restaurang Äng på Ästads vingård fått en stjärna i Guide MIchelin, veckra miljöer och spännande viner.
Här har vi samlat bilder och praktisk information om 3 vingårdar - Arild, Flädie och Ästad

Ästads Vingård
Här specifikt om Ästads Vingård i Halland

Vi gjorde ett nytt besök på fina Ästad i februari 2022 - här finns det bilder och information från det besöket  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/february/ett-harligt-besok-pa-astads-vingard.html

Arilds Vingård
(null)
Här specifikt om Arilds Vingård i Skåne från besöket i juni 2021 - vi gjorde ett nytt besök inför skörden i september 2021.

I början av juni 2022 gjorde vi vårt tredje besök på Arilds Vingård - här hittar ni bilder och mer information http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/june/ett-nytt-harligt-besok-pa-arilds-vingard.html

Flädie Vingård
Här specifikt om Flädie Vingård

Visby   (null)
Visby Ringmur - Visby är en stad som vi gärna återkommer till.

Vi har besökt många andra trevlig platser i Sverige som Öland, Värmland, Dalarna, Fjällvärden och många platser i Norrland - mer om detta vid ett annat tillfälle.

Weekendresor och minisemestrar i Norden är något som vi gillar starkt och som vi gör gärna och ofta. Vi hoppas att det här inlägget kan ge inspiration till en kommande resa i Norden. OM ni har några frågor får ni gärna höra av er till oss.

☀️Hälsningar

Karin och Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

(null)
"Inbjudan till Bohuslän" är en av Evert Taubes kända visor. Här till Svanesund på Orust