-Weekend i Västergötland - Varnhem, Hjo, Karlsborg, Skövde, och Lidköping

Sverige / Permalink / 0
(null)
I oktober 2020 gjorde vi en minisemster i Västergötland. Lågsäsong och pandemi gjorde att det var väldigt lite folk i röresle under vår resa. På tre dagar, 2 nätter, besökte vi Varnhem, Lidköping, Skövde, Hjo och Karlsborg.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort 12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.
 Vi startade tidigt på morgonen från Göteborg , vI kom först till Lidköping vid Vänern där vi besökte Rörstrands Outletbutik för att köpa en födelsedagspresent. Utbudet av keramik, glas och husgeråd från många kända varumärken är stor (Rörstrand, Ittala, Fiskars m fl). Vi hann även med en fika i Lidköping innan vi åkte vidare.
(null)
 Nästa stopp blev i Varnhem - en fantastisk plats för alla som är intresserade av Sveriges historia. Här finns en mycket välbevarad Klosterkyra och ruiner från det gamla klostret. I klosterkyran finns det fler svenska kungar och Jarlar begravda bl a finns Birger Jarls grav i kyrkan. I närheten finns det även en Vikingagård och en Pilgrimsled utgår från Varnhem. Vi kan varmt rekommendera ett besök i Varnhem. Sagan om Arn utspelas bl a i Varnhem.
 I Varnhems Klosterkyrka
 Varnhems Klosterruin
Varnhems Klosterkyra
Scandic Hotel Billingen i SKövde - där vi bodde i två nätter (690  kr/natt i pandemitider)
"Den Lilla Krogen" i Skövde serverade en helt underbar 3-rätters middag med tillhörande vinpaket. Kan starkt rekommenderas
Mat och vin på Den Lilla Krogen i Skövde

Efter en god natts sömn på Scandic Billingen och en bra frukost åkte vi till Karlsborg vid Vätterns strand. Vi besökte Karlsborgs fästning som det tog ca 90 år att bygga - när den var färdigbyggd var den redan omodern. Det var ett kärt återseende då jag besökt fästningen vid flera tillfällen under min militärtjänst. Det utbildas fortfarande soldlater på fästningen. Det finns flera trevliga caféer att besöka på fästningen.(null)
Karlsborgs Fästning
;er från Karlsborgs Fästning
Cafe La Belle Epoqe på Karlsborgs fästning - ett trevligt café i gammal stil
Vi lämnade Karlsborg och åkte mot den gamla fina trästaden Hjo några mil därifrån.
(null)
Hjo är även känd som "Grönköping - från Grönköpings Vecklblad"
Vi åt en god lunch på restaurang Bryggan någon meter från Vätterns strand.
Hjo
(null)
Efter vår besök i Karlsborg och Hjo körde vi tillbaka till Skövde, där vi åt middag på en liten Italiensk restaurang
Fler bilder från vackra Hjo

Vi kan varmt rekommender en "minisemester" på några dagar i Västergötland - vackra miljöer, mycket historia, god mat och mycket mer.