Polkagrisar, Andrées polarfärd, Visingsö med mera i Gränna

Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi gjorde en härlig "roadtrip" med hela "storfamiljen" - våra barn med respektive och alla barnbarnen ( totalt var vi 10 personer) i veckan som gick. Bilden ovan är från Grenna Museum
Vi träffades på måndagsmorgonen i centrala Gränna för att umgås och uppleva mycket tillsammans under några dagar fina högsommardagar. 🌞
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort 12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.
(null)
Vi checkade in på det lilla fina familjedrivna hotellet Grännagården (www.grannagarden.se) med 10 rum och en trevlig restaurang. Rummen är ljusa och fräscha, servicen är god och personlig, restaurangen serverar bra och familjevänlig mat - vi var 10 personer från 2 år till 69 år som alla blev mycket nöjda med Grännagården.

Direkt efter incheckningen gick vi ner till färjan till Visingsö (drygt 500 meter från Grännagården) . Det var mycket folk som väntade på att komma ut till Visingsö, men det var tre färjor i trafik så väntan blev inte så lång för oss. Färjeturen ut till Visingsö tog ca 30 minuter och kostade för oss 10 personer 260 kronor t o r. (60 kr för vuxen 30 kr för barn 6-15 år 140 kr för familjebiljett 2 vuxna och 3 barn)
Vi kom ut till Visingsö lagom till lunch - vi valde att äta lunchen på Wisingborgs Trädgård några hundra meter från färjeläget. Trädgården har anor från 1600-talet. Vi satt i den vackra trädgårdsmiljön och njöt av en god lunch, det var riktigt varmt så vi valde lätta lunchrätter som räksmörgåsarr, varmrökt lax mm , några valde ett glas vin, andra en öl och barnen valde mineralvatten. Vi hade en trevlig lunch med många glada skratt.
(null)
I närheten av Wisingborgs Trädgård ligger Wisingsborgs Slottsruin, slottet började byggas på 1570-talet av greve Per Brahe. Slottet övergavs på 1680-talet då Kronan drog in grevskapet. I början av 1700-talet användes slottet för förläggning av ryska krigsfångar. Det är spännande att titta på ruinen och tänka tillbaka på vad som utspelats där under de århundranden som gått.
Vi fortsatte sedan mot starplatsen för turerna med "Remmalagen". Barnbarnen vill åka "häst o vagn" så vi bestämde oss för att ta en tur runt på Visingsö, det kostar visserligen en del att åka - vi betalade 1170 kr för storfamiljen på 10 personer (Smålandsturen 150 kr för vuxen och 90 kr för barn)

Barnbarnen tyckte att det var spännande att åka Remmalag genom skogen, förbi kyrkan, kungsladorna mm - turen tog drygt 30 minuter.

De minsta barnen ville sedan besöka det ganska spartanska leklandet ovanför färjeläget - det blev ett kort besök där de minsta barnbarnen åkte några enkla åkattraktioner.

Vi fortsatte sedan ner mot hamnen där vi alla åt en välbehövlig svalkande glass i sommarvärmen.
(null)
Efter några timmar på Visingsö tog vi färjan tillbaka till Gränna - barnbarnen (2 till 12 år) njöt av färjeturen. Tillbaka i Gränna blev det ett svalkande bad vid badplatsen ca 100 meter från färjeläget. Trötta efter en lång dag gick vi tillbaka till hotellet. Vi bestämde oss för att äta middagen på Grännagårdens uteservering. Mat och dryck smakade riktigt bra efter den långa dagen. Efter middagen gjorde vi en tidig kväll och sov gott.

Nästa morgon åt vi en tidig frukost, som var bra och fräsch men utan varma rätter. Efter frukosten checkade vi ut från hotellet men bilarna fick stå kvar på hotellets parkering.
Vi besökte Grenna Museum för att titta på Andreexpeditionen. Vi kan varmt rekommendera ett besök för att titta på Polarexpeditionen med ballongen Örnen - även vår 5-åring var fullt koncentrerad och intresserad under hela besöket. (70 kr för vuxen 50 kr för pensionär 20 kr för barn 7-15 år och familjebiljett 160 kr för 2 vuxna och 3 barn)
(null)
Det går inte att undvika "polkagriskokerierna" när man besöker Gränna. Det finns många att besöka i centrala Gränna. Vi besökte några stycken där vi tittade på tillverkningen och provsmakade mm. Vi inhandlade också några påsar mm.
Varför det heter "POLAGRISAR" förklaras på bilden ovan.
Jag, Björn tillsammans med Polarfararen Andee.

Vid lunchtid lämnade vi Gränna för vidare äventyr i Östergötland med besök bl a på Kolmården - det kan ni läsa mer om i ett kommande blogginlägg.

Gränna vid Vätterns strand är väl värt ett besök - det finns mycket att se och göra för alla åldrar - staden är ganska liten så det är lätt att ta sig runt till fots

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på,

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Vi svarar gärna på frågor och ger tips om ni så önskar, hör i så fall av er via t ex vår Facebooksida, Bloggen eller Instagram