God mat och dryck på Flädie vingård 🍷 i Skåne

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi som är "vinnördar" sedan decennier tillbaka tycker om att besöka svenska vingårdar 🇸🇪🥂 för att uppleva svenska viner, god mat och dryck samt för att koppla av och njuta av vackra miljöer.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort  12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter.
Vi besöker gärna vingårdar i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och USA - det har blivit många vingårsbesök under åren - under pandemin har vi besökt några svenska vingårdar 🇸🇪🍷och de är absolut värda ett besök. Vinerna går oftas att beställa från  Systembolaget.
(null)
Vi besökte Flädie Mat o Vingård i månadskiftet juni/juli 2021. Flädie Vingård ligge i Skåne, mellan Lund och Malmö. Vi kom till Fläde Vingård efter besök på Eriksberg Vilt och Natur i Blekinge och besök hos goda vänner i Åhus, en härlig 3-dygns minisemester i södra Sverige.
Vi hade bokat ett "Vingårdspaket" innehållande "Afternoon tea, Vingårdsvisning med vinprovning av 4 av Flädies viner, 3-rätters middag, övernattning och frukost. Vi betalade 3995:- för 2 personer.
Vi checkade in vid 14-tiden och installerade oss på det trevliga rummet i huvudbyggnaden.
(null)
Kl 15 gick vi till bistron där vi serverades "Afternoon Te" innehållande blåbärsscones, ostar, kaka och en "vitamininjektion".    (null)
Det blev sedan dags för en vandring i vingården och vineriet med gårdens Sommelier. I vingården blommade vinrankorna för fullt - på gården odlas de gröna druvorna Solaris och Phönix och de blå druvorna Rondo och Cabernet Cortis. På Flädie producerad vita, rosé, röda och mousserande viner.
Efter vingårdsvandringen var det dags för en provning av 4 av Flädies viner - Vi provade ett Vitt Solaris vin, ett mousserande på Solaris och Phönix, ett rött på Rondo samt ett rosévin. Vinerna är trevliga och intressanta bekantskaper.
(null)
Senare på kvällen var det dags för kvällens 3-rättersmiddag i restaurangen. Vi avnjöt en riktig god och vacker måltid med som förrätt en hjorttartar med tillbehör, lättrökt hjortstek med sommarens primörer och som avslutning en riktigt god citronpaj med färska bär. Flädie erbjuder olika matchande vinpaket till middagen.
Mätta och nöjda med mat och dryck gick vi upp till loungen en trappa upp för att avsluta kvällen med ett litet glas vin.   (null)
Vineriet på Flädie

Vi somnade gott efter en härlig dag på vingården. På morgonen åt vi en god och riklig frukost i samma byggnad som vineriet - det går att se in till vineriet från frukostmatsalen
(null)

Vi checkade sedan ut, mycket nöjda med vårt besök och körde hem till Göteborg efter tre härliga dygn i Blekinge och Skåne.

Vi har skrivit om två andra trevliga svenska vingårdar Arild och Ästad

Följ oss gärna på,

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Vi svarar gärna på frågor och ger tips om ni så önskar, hör i så fall av er via t ex vår Facebooksida, Bloggen eller Instagram

🌞Hälsningar

Björn och Karin

Här finns det TIPS om hur ni packar smart för semesterresor i Sverige