En härlig försommar🌞 ”roadtrip” i Danmark🇩🇰 och Tyskland🇩🇪

Norden / Danmark, Tyskland, roadtrip / Permalink / 0
Vi gjorde en ny riktigt härlig "roadtrip" i Danmark och Tyskland under andra halvan av april 2022. I ett helt underbart försommarväder, 18 - 20 grader och en strålande 🌞, besökte vi Vejle, Husum Süderlügum och Christiansfeld.
(null)
Tyrstrups Kro utanför Christiansfeld på Jylland. Den klassiska "kroen" har anor från 1695.  (null)
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10 till 12 resor om året, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor., Vi har också ett riktigt stort intresse för mat och vin.

På tisdagsmorgonen efter påsk tog vi färjan Stena Danica från Göteborg till Fredrikshamn - tar ca 3,5 timmar (2100 SEK för ombokningsbar biljett t o r för 2 personer och 1 bil). Vi startade med frukost/brunch på Restaurange "Taste" ombord (139 kr per person), från Fredrikshamn körde vi E45 söderut på Jylland, efter drygt 2 timmar var vi framme i Vejle.
(null)
Vi checkade in på Hotel Hedegaarde, ett hotell som vi bott på tidigare. Vi fick ett fräscht rum på bottenplanet med möjlighet till att parkera direkt utanför rummet.

Hotellet ligger bara några hundra meter från motorvägen. På gångavstånd från hotellet ligger en riktigt naturskön park, Nörreskoven där det finns många hjortdjur i hänget och som rör sig fritt bland besökarna.
Nörreskoven i Vejle
Hjortdjur i Nörreskoven

Nedanför "Nörreskoven" ligger den långa smala havsviken, Vejlefjorden med badstrand, restaurang och en härlig miljö. Vi promenerade längs med stranden
Vejlefjordens norra strand
(null)
Böljen, ett arkitektoniskt intressant byggnadskomplex med 115 ’lyxlägenheter" med utsikt över Vejlefjorden.

Det blev en skön eftermiddag i Nörreskoven och vid Vejlefjorden i det härliga vädret, ca 20 grader och sol den 19 april. Vi gick ca 7-8 km så vi kände att vi var värda en god middag. Vi hade bokat ett "paket" via Small Danish Hotels bokningsida (ca 80 små privatägda hotell och Kroer). I "paketet" för 1632 DKK ingick övernattning, frukost och en middag med 14 små rätter (6 små förrätter, 3 mindre varmrätter m 5 små desserter samt en välkomstdrink).
Vi fick en Gin&Tonic som välkomstdrink följt av små, vackra och goda förrätter - flera med skaldjur och lax - en riktigt bra start på middagen
(null)
Vi fick sedan 3 mindre varmrätter där Piggvaren var helt outstanding .
Som avslutning 5 små vackra, goda och kreativa desserter där "blomkrukan" var mest spännande (chokladmousse med krossad choklad som "jord" och krasse som växt)
Nöjda och mätta gick vi sedan till vårt rum där vi somnade gott. På morgonen åt vi en god frukost med mycket frukt, goda bröd med pålägg, ägg&bacon och som avslutning wienerbröd, vi var ju i Danmark.

Vi checkade ut och satte oss i bilen för att fortsätta söderut, vi körde E45 mot tyska gränsen som vi passerade vid Flensburg. Vi fortsatte lite sydväst mot vårt mål Husum. Husum är en gammal välbevarad hamnstad med ca 20 000 invånare. Staden ligger vid Nordsjön och påverkas starkt av ebb och flod.
(null)
Nordstrand vid färjan till ön Pellworm - tidvattnets påverkan syns tydligt
Färjeläget varifrån färjan till Pellworm avgår

Vi åkte ut mot västerhavet till Nordstrand. Det är ett vackert landskap ute vid färjeläget ut till ön Pellworm. Vi vandrade längs med stranden där vattnet hade dragit sig tillbaka, det finns många får på vallarna vid havet. Vi passade på att äta en lätt lunch från en kiosk som sålde "Fishbrötchen" mm (9 EUR för 2 fishbrötchen och en alkholfri dryck) Gott och mycket tyskt.
(null)
Vi körde sedan in till Husum och checkade in på det fina och fräscha hotellet Thomas Hotel&Spa. (Vi betalade 139 EUR för dubbelrum inkl frukost via hotels,com).
Vi tog en promenad till den gamla hamnen i Husum, Binnenhafen, en härlig välbevarad stadsmiljö. Vi njöt av ett glas rosévin på en uteservering i det vackra sommarvädret.
Gamla hamnen i Husum
Altstadt i Husum

På kvällen gick vi mot hamnen igen för att äta middag, den här kvällen blev det en enkel middag på en Italiensk restaurang, Osteria bei Peci där vi åt pizza med vin. (45 EUR för 2 pizzor med vin)

Efter ännu en god natts sömn åt vi frukost på hotellet - där tar de fortfarande Corona på allvar och har många sittningar med få gäster per sittning. Den varma maten serveras till borden
(null)
Ägg med lufttorkad skinka tillagas à la minute och serveras vid bordet .

Efter en god och innehållsrik frukost checkade vi ut och körde norrut till Süderlügum vid den danska gränsen.
I Süderlügum fins det 8-10 stora butiker (Nielsen Discount, Flegaard, Calle.dk m fl) som erbjuder "gränshandel" med öl, vin, sprit och dagligvaror till riktigt låga priser (jämfört med Sverige. Vi handlade vin och öl inför sommaren i Bohuslän. Vi körde sedan norrut upp mot Christiansfeld, en stad som är ett av UNESCOs världsarv. Vi har besökt Christiansfeld många gånger men blir fortfarande imponerade av den här mycket speciella staden.
(null)
Vi checkade in på Tyrstrup Kro, där vi bott flera gånger tidigare. (1598 DKK för övernattning, frukost, 3 rätters middag inkl apetizer och mousserande vin).
Efter det att vi checkat in gick vi in till Christiansfeld (ca 7-800 meter från Tyrstrup Kro). Christiansfeld grundades på initiativ av Kung Kristian VII som var intresserade av Hernhutare och deras industriella kunskap. Kungen hade träffat Heruterna vid ett besök i Nederländska Zeist 1768. Kungen bjöd in Hetuterna till Danmark för att grunda en stad strax söder om Kolding. Staden byggdes planmässigt upp efter hernutiska städer med räta huvudgator och sidogator. Allt i en enhetlig arkitektur. Christiansfeld administrerades  genom en speciell ordning av Brödramenigheden (religiös församling). Mycket finns fortfarande kvar. Christiansfeld har idag ca 3000 invånare och är mycket väl värt ett besök.
Brödramenighedens kyrka ligger mitt i byn
(null)
Brödramenighedens Kyrkogårdsgatan Gudsagaren - där ligger kvinnor och män på var sin sida av kyrkogården.

Vi tillbringade ett par timmar inne i Christiansfeld och hann se i stort sett hela staden. Det finns mycket intressant att läsa om Christiansfeld.

Vi promenerade sedan tillbaka till Tyrstrups Kro där det väntade middag.
Tyrstrup Kro
Vi åt en helt underbar 3-rätters + en apetizer med mousserande vin. Till förrätt vit sparris med räkor, sikrom, rädisor mm - till varmrätt rosastekt kalvytterfilè med grillad sparris med flera tillbehör och som avslutning rabarberkaka med rabarbershot, rabarbersorbè och cremefraicheglass. En väldigt god och vacker middag där vi också njöt av en god Pinot Noir.
Mätta och nöjda gick vi till vårt fina rum. På morgonen åt vi frukost innan vi körde upp till Fredrikshamn och färjan tillbaka till Göteborg
  (null)

Sammanfattningsvis - 4 mycket härliga dagar på den här "roadtrippen" i Danmark och Tyskland. Det blir snart nya besök i vårt "dejlige" Danmark.

Vi har gjort många besök i Danmark under åren, i september 2021 gjorde vi en "roadtrip" till Vejle på Jylland, shopping i Süderlügum, Kertelminde på Fyn och Slangerup på Själland med avslutning på Arilds Vingård på Kullahalvön i nordvästra Skåne. Det var också en riktigt fin resa läs gärna mer här

I november 2021 gjorde vi vårt senaste besök i Köpenhamn där vi ännu en gång fick stora mat och vinupplevelser med mera - här kan ni se vår nya stora Köpenhamnsguide

I september 2020 gjorde vi också en resa på Jylland där vi bl a besökte Mögeltönder och bodde på fina Schackenborg Slotskor - vi upplevde då naturfenomenet "Sort Sol" där 10 000 starar förmörkar solen i markslandet mellan Danmark och Tyskland - läs gärna mer här  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/september/svart-sol-gourmetmiddagar-och-granshandel.html

Här har vi sammanställt lite kring hur vi har planerat för ett liv med väldigt många resor för de som är intresserade - läs gärna mer här  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/august/hur-vi-planerat-for-att-kunna-resa-mycket.html

🌞Hälsningar

Karin och Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

Fler bilder från "roadtrippen"
(null)
Nörreskoven och Vejlefjorden (Vejle)
Färjan från Nordstrand till Pellworm (Husum)
Många får på vallarna vid färjeläget Nordstrand (Husum)
Nordstrand (Husum)
Binnehafen i Husum
Solnedgång i Husum
Kyrkoplatsen i Christiansfeld
Hotellet som Brödramenigheden grundade i Christiansfeld
Christiansfled kallas även för "Honungskakebyn" för sina speciella honungskakor
Christiansfeld
Vid Vejlefjorden där vi ser bygnadskomplexet "Böljen"