Härliga höstdagar i Stockholm med fantastiska kultur och matupplevelser.

Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi kom hem igår från en underbar långhelg i Stockholm med fantastiska kultur- och matupplevelser (17 Okt 2021). Jag Björn, arbetade under många år i Stockholm och har sett och upplevt mycket där, När vi nu besöker Stockholm som "turister" upplever vi staden på ett helt annat sätt. Här tipsar vi om många riktigt bra restauranger samt om flera härliga kulturupplevelser. Vi har ett mycket stort intresse för mat och vin, ofta är mat o vin en huvudanledning att vi gör en resa.  (null)
Vi, Karin och Björn Demme, från Göteborg, har en stor passion för att få resa och för att skriva. Vi gör ca 10 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra erfarenheter, tips och bilder - vi svarar gärna på frågor. Vi har ett mycket stort intresse för mat och vin.
Vi reste från Göteborg med SJ snabbtåg till Stockholm en tidig torsdagsmorgon i mitten av oktober 2021. Tåget avgick och ankom exakt på minuten - resan tog ca 3 timmar och 10 minuter. Vi åt en lätt frukost som serverades vid stolen strax efter avgång.

Vi gick från stationen till hotellet , Scandic "No 53" på Kungsgatan några få steg från Hötorget. Vi fick tillgång till rummet direkt (strax för 12:00), vilket vi uppskattade. Vi gick sedan ut för att äta lunch. Vi valde ett av våra favoritställen, Nybroe Smörrebröd i Östermalmshallen. Vi tycker om miljön i Östermalmshallen, smörrebröden som serverades på Nybroe var som vanligt mycket bra.
(null)
Smörrebröd " Dagens trea - med tre små smörrebröd"
Ett glas Chablis smakade bra till smörrebröden.

Efter lunchen promenerade vi på Strandvägen ut mot Djurgården för ett besök på Spritmuseum. Ett litet trevigt museum som just nu visade utställningar om bl a "svenskt vin" och "cocktail fashion". Det finns bar och restaurang på Spritmuseum med möjlighet till att t ex köpa "smakbrickor" med olika tema som t ex Svenskt Vin m fl, kostar f n 160 kr per smakbricka. Inträdet kostar för vuxna 120 kr, Pensionärer/Studenter 80 kr och för ungdom 15-18 år 50 kr. Barn under 15 år fri entré. Ett trevligt och intressant museum som kan kombineras med besök på andra museer inom en radie av ett par hundra meter som t ex ABBA, Liljevalchs, Vasamuseet, Nordiska museet och några till.
Utställningen "Fashion cocktail" på Spritmuseum
Spritmuseum, röda byggnaden i bakgrunden.
"Dryckeslandet Sverige" och "Vin" på Spritmuseum

Nöjda med lunchen och besöket på Spritmuseum promenerade vi hem till hotellet.
(null)
På kvällen besökte vi ett gammalt favoritställe sedan några decennier tillbaka, Restaurang Grodan på Grev Turegatan för att äta middag. Den här kvällen valde vi en av Grodans klassiker, lövbiff med pepparrot som smakade bra med ett Prioratvin från Katalonien.

Vi sov sedan gott i bekväma sängar i ett riktigt tyst rum på Scandic "No 53". Morgonen efter åt vi en tidig frukost på hotellet, frukosten brukar vara bra på Scandic och det var den även den här gången.

Efter frukosten tog vi en promenad via "Gamla Stan" till Fotografiska Museet i Stora Tullhuset på Stadsgårdshamnen. Fotografiska är ett måste för oss vid varje Stockholmsbesök. Vi har vid varje besök på Fotografiska, upplevt fotokonst av högsta kvalitet som verkligen har berört oss.

Vid det här besöket var det tre olika specialutställningar som var mycket olika varandra, vilket vi uppskattade. Alla tre utsällningarna var mycket sevärda. Biljetterna till Fotografiska varierar i pris beroende på veckodag och tidpunkt, där priset är lägre en tidig måndag än en lördag eftermiddag. Det finns rabatter för bl a pensionärer. Vi betalade 135kr vid vårt besök fredag kl 10:30.
Vid ingången till Fotografiska museet
Fotografiks museet i oktober 2021
Fotografiska museet i oktober 2021
(null)

Efter att ha sett så många fantastiska bilder på Fotografiska museet, promenerade vi via slussen och Mariatorget till Hornsgatan för att äta lunch. Vi hade fått tips om Lao Lao på Hornsgatan 63 (Södermalm). En kinesisk lunchrestaurang med mer autensisk kinamat än vad som är vanligt i Sverige, mat som vi uppevt i bl a Chinatown i London förutom i Kina. Vi valde deras specialitet, Jianbing - en slags matig crepe som kan fyllas med olika innehåll, vi valde "Pekinganka" som fyllning. Det är en trång, livlig och trevlig restaurang - maten är riktigt bra och mycket prisvärd. Kan verkiligen rekommenderas. OBS ingen bordsbokning , det är bara till att vänta på ett ledigt bord.
Lao Lao - en fredag i mitten av oktober 2021 - "Jianbing med Pekinganka.

När vivar klara med lunchen vandrade vi via Riddarholem tillbaka mot Norrmalm, där vi tittade in i några butiker, tog en sväng runt försäljarna på Hötorget innan vi gick till hotellet för en timmas vila.

(null)
På kvällen hade vi bokat in en "finmiddag" på restaurang Nisch på Dalagatan 42 i Vasastan. Nisch är en riktigt bra restaurang som har en fast avsmakningsmeny med 6-rätter + "aptitretare" med tillval av vinpaket om så önskas. Vi startade med ett glas Champagne tillsammans med en aptitretare. Smakerna på Nisch är otroligt finstämda, rätterna är vackert presenterade och vinerna är synnerligen välvalda. Vi fick en fantastisk mat- och vinupplevelse den här fredagskvällen med bra och kunnig service.  Rätterna innehöll bl a löjrom, hummer, tonfisk, torsk, havskräfta, oxfilé, tryffel mm samt två mycket smakfulla desserter.
Restaurang Nisch oktober 2021
Några av vinerna i vinpaketet på restaurang Nisch.

Mycket nöjda med middagen på Nisch vandrade vi tillbaka till hotellet.

Morgonen efter började vi med en rejäl frukost på Scandic "No 53". Efter frukosten promenerade vi i det härliga höstvädret ut mot Djurgården, målet var Liljevalchs Konsthall. Vi var intresserade av dels Liljevalchs nya tillbyggnad - ritad av Gert Wingårdh - dels av Liljevalchs jubileumsutställning "Liljevalchs 100 år".
Liljevalchs jubileumsutställning
Lilchevalchs nya tillbyggnad har debatteras mycket den senaste tiden - vi tycker att den är spännande och intressant, framförallt interiört med ljusinsläpp som förstärker utställningarna. Exteriört är vi än så länge lite avvaktande till - men jag tror att vi snart kommer att uppskatta den mer än vad vi gör idag.
Det finns flera verk av Carl Larsson på Liljevalchs jubileumsutsällning
(null)
Dardel, Kylberg, Lerin, af Klint och Miro är några av konstnärerna som har verk representerade på jubileumsutsällningen.

Efter besöket på Liljevalcks promenerade vi i det härliga höstvädret i gamla "Djurgårdsstaden", fortsatte förbi Gröna Lund och Galärvarvet mot Junibacken och vidare till Strandvägen. Det var mycket folk ute och promenerade den här lördagen.
Djurgårdsstaden en vacker höstdag i mitten av oktober 2021
Djurgården oktober 2021

Vi fortsatte mot Östermalmstorg och till Nybroe Smörrebröd där vi hade bokat bord för vår lördagslunch.
Vid vårt andra besök på Nybroe Smörrebröd vid det här Stockholmsbesöket valde vi en klassiker - "Panerad spättafilé med remouladsås, delikatesspotatis, öl och en citrusspaps" för "paketpriset"
300 kr.
Det smakade fantstiskt bra. Vi promenerade sedan runt på Östermalm, Norrmalmstorg, Kungsträdgården och i Klara innan vi gick till hotellet för en stunds vila.

På kvällen promenerade vi ner till Kornhamnstorg i Gamla Stan för att äta några Italienska smårätter med goda viner på Corvina Enoteca. Det är en liten ganska trång restaurang/vinbar - vi valde  först Bruscetta med burata och en god Valpolicella Ripasso och fortsatte med några ostar, bröd och oliver med ett Roare Rossovin från Piemonte. Allt smakade utmärkt bra och personalen är både trevlig och kunnig.
Bruscetta på Corvina Enoteca
Valpolicella Ripasso på Corvina Enoteca

Vi promenerad tillbaka till hotellet där vi slog oss ner i matbaren , där vi beställde några små tapas (3 för 99 kronor) och var sitt glas vin. En bra avslutning på en härlig lördag.

På söndagen tog vi sovmorgon och åt en senare frukost, vi checkade ut från hotellet efter frukosten,  besökte konditori Vetekatten på Kungsgatan en riktig klassiker från 1920-talet, där vi köpte med oss bullar för vi skulle få finbesök av ett av våra barnbarn hemma i Göteborg. Vi promenerade i solen en stund för att sedan ta oss till stationen för tåget hem till Göteborg. tåget avgick och ankom i tid, exakt efter tidtabellen. Mycket nöjda kom vi tillbaka hem till framsidan och vårt Göteborg. Det blev en riktigt bra långhelg i Stockholm ,med fina kultur, mat och vinupplevelser - vi hade även stor tur med vädret.

Vi kan varmt rekommendera en långhelg i Stockholm. Nu ser vi fram emot nästa resa, tåg till Köpenhamn med tre övernattningar om ca tre veckor där det väntar nya kulturupplevelser, shopping och framförallt stora matupplevelser i Nordens mathuvudstad. Det är nog tur att vi promenerar en dryg mil varje dag när det blir mycket mat och vin.