Vingårdsbesök i Halland på Ästads Vingård ☀️🇸🇪🍷

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0
(null)
Att besöka vingårdar 🍷 runt om i världen 🌏 är en av våra stora passioner. Vi har besökt vingårdar i många länder som t ex Frankrike🇫🇷, Italien🇮🇹, Spanien🇪🇸, Nya Zeeland🇳🇿, Australien🇦🇺, USA🇺🇸, Sydafrika🇸🇸 m. fl länder. Den här hösten fick vi välja bort Veneto och Piemonte på grund av pandemin för att istället besöka Halland 🇸🇪.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år både korta och långa resor, bl.a. har vi gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter. Vi har haft förmånen att få uppleva helt fantastiska viner på våra resor runt om i världen.
Vi bokade in ett "Vingårdspaket" på Ästads Vingård i Halland innehållande vinguidning, vinprovning, 4-rätters middag, övernattning i ett Superiorrum och frukost för 3870kr för två personer, det finns andra boendealternativ till lägre kostnad. Ästad ligger ca 15 km österut från Hallandskusten, strax söder om Varberg i närheten av Tvååker och Åkulla Bokskogar. Ästad är en ekologisk gård som använder mestadels lokala råvaror.

En grådisiga måndag i mitten av november 2020, satte vi oss i bilen på Eriksberg i Göteborg och körde i lugn takt 106 km söderut på E6:an. Det tog oss ca 1 timma och 15 minuter att köra till Ästads Vingård.
(null)
När vi kom fram till Ästad började vi med att ta en promenad i den fina miljön.
På vingården finns det små källdammar, små sjöar, fina planteringar och många vackra byggnader som fint smälter in i det småkuperade Halländska kulturlandskapet. I omgivningarna finns det flera trevliga vandringsleder i Åkulla Bokskogar.
Efter promenaden var det dags för lunch på en av Ästads två restauranger, Logen. Vi hade bokat ett bord i förväg. Lunchen ingick inte i vårt "vingårspaket". Vi åt en mycket god högrevsgryta med goda tillbehör, till detta drack vi en enkel men god Valpolicella. Servicen och miljön på Logen var riktigt bra. Vi betalade 155kr var för maten, vilket vi tycker var prisvärt för den goda lunchen.
(null)
Efter lunchen promenerade vi ner till vineriet där det väntade en vinguidning. Vi möttes av Somelieren Madeleine som tog oss med ut i vingården för att se på rankorna med Solaris som just nu ligger i "vinteride". Vi gick sedan in i vineriet där vi fick en genomgång om hur vinproduktionen på Ästad går till. En bra och trevlig guidning på rätt nivå för en blandad grupp vinintresserade.
Vi fick sedan en vinprovning av tre olika viner, dels ett av Ästads Viner - en torr Solaris från 2018 som var bättre än förväntat sedan ett Fransk vitt vin, Chardonnay och ett rött Australiskt vin, Cabernet Sauvignon. En informativ vinprovning som även ovana vinprovare fick ett bra utbyte av.
Efter vinprovningen checkade vi in, vi hade bokat ett Superiorrum med egen ångbastu. Vi fick en fint hörnrum med fin usikt över gården och vineriet. Rummet styrs med High Tech, rummet var ganska stort, fräscht och sobert. Hotelldelen på Ästad är designat in i minsta detalj på ett sätt som vi uppskattar.
Superiorrum på Ästad.

Vi vilade en dryg timma innan vi skulle iväg och äta en 4-rätters middag på restaurang Logen, vilken ingick i vårt "paket". Vi valde till var sitt "vinpaket" om 4 viner för 460kr per person. På restaurang Logen är det ett stort avstånd mellan borden och gästerna är bokade på olika tider för att sprida ut gästerna över tid.
Förrättsvinet - en Cava Corpinnat  "III Lustros 2012" från Gramona. Vinet lagrades i 70 månader på sin jästfällning. Ett riktigt gott, kraftfullt mousserande vin.
(null)
Första rätten var en riktigt god svampragu med polenta, picklad fänkål och en salamiskiva från Mostorps gård.
4-rätters midagen innehöll svampragu, pumpasoppa, bakad lammytterlfilé med härliga tillbehör och en god dessert "Chokladsalami" med blåbärssorbet och crunch. Alla rätterna hade välkomponerade smaker, fina råvaor som var varsamt tillagade. Vinerna i vinpaketet var bra och matchade maten på ett utmärkt sätt. Servicen var kunnig, trevlig med rätt känsla för att ge oss en bra kväll. Helhetsintrycket var klart över förväntan.
Kvällen 4 viner. Cava Corpinnat, Chenin Blanc från Sydafrika, Rioja Reserva och ett sött vin från Maury i Roussillon. Vi blev mycket nöjda med vinerna i vinpaketet, goda, spännande och välmatchade,

Mycket nöjda med vår kväll på restaurang Logen vandrade vi sakta ner mot hotelldelen på Ästad för att sova i det härliga rummet.
(null)
Hotelldelen på Ästad är snyggt designad in i minsta detalj. Vi gillade verkligen interiören. I hotellbyggnaden finns även ett populärt och välbesökt SPA, men vi valde bort detta då SPA inte ligger så högt på vår prioriteringslista.
På morgonen vaknade vi till den här utsikten från vårt hörnrum. En fin start på dagen. Vi gick sedan till restaurangen för att äta frukost. I de här pandemitiderna behöver alla gäster boka in en "tid" för frukosten för att undvika trängsel. Alla gäster påminns vid ingången till frukosten att hålla avständ och att det finns handsprit utplacerd på många ställen.

Frukosten var god med både varma och kalla rätter. Vi åt i lugn och ro och gick sedan till vårt rum. Vi njöt en stund av utsikten och packade sedan väskan för att sedan checka ut.

Efter 24 härliga timmar på Ästads Vingård satte vi oss i bilen för att åka tillbaka till Göteborg

Ästads Vingård är absolut ett bra alternativ för en minisemester, speciellt om man är vinitresserade som vi är. Vi kommer garanterat att åka tillbaka till Ästads Vingård i en snar framtid.

För er som gillar vin 🍷och resor har vi samlat många TIPS och bilder från resor i vinets tecken runt om i världen🌏 i det här inklägget http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/january/vingardar-vinprovningar-och-vinbarer-pa-resan-vara-basta-tips.html