Trollhättan ett trevligt besöksmål - ” 24-timmars” minisemester 🇸🇪🌞

Sverige / Permalink / 0
(null)
En minisemester på ett drygt dygn i Trollhättan kan vi rekommendera, vi har nu gjort vidfarna tillfällen.

Bilden ovan visar - Vy från vackra Spikön i Göta Älv mot strandgatans kaj i centrala Trollhättan.

Vi har tillbringat somrarna vid Bohuskusten de senaste 28 åren och vi trivs fantastiskt bra där. Men ibland vill vi byta miljö för ett dygn. Vi har vid flera tillfällen tagit bilen till närbelägna Trollhättan för att uppleva något annat, senast i början av augusti 2021.  Från vårt fritidsboende på Orust tar det ca 50 minuter med bil till Trollhättan, från Göteborg är det ca 6 mil på E45:an med bil eller så finns det utmärkta tågförbindelser. Vi har vid våra besök i Trollhättan tagit ut en "bonusnatt" från Scandic bonusprogram, så vi bor där en natt med frukost utan kostnad.
(null)
Vi, Björn och Karin Demme, har en stor passion för att resa  och för att skriva sedan många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor, bl a har vi gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor, Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.
Ett handelsfartyg på väg till Vänern passerar vårt lunchbord på Strandgatans Bistro en vacker sommardag.
Utflyktsbåtar "Elfkungen" gör turer de flesta dagar under sommaren på 2,5 till 3 timmar på Trollhättans Kansl inkl en slussning - 250kr för vuxen och 100kr för barn som inte fyllt 15 år
(null)
På Spikön mitt i Göta Älv finns det en väldigt fin och vacker lekplats. Skrot Nisses lekplats är uppbyggd efter den berömde barnboksförfattaren Jan Lööfs figurer från böckerna. Den här lekplatsen är väl värt ett besök även om man inte har några barn med sig. Trollhättan är en stad med många temalekplatser.
På Spikön finns det en vacker park med skulpturer, en fin gästhamn och en servering med glass, lättare rätter och goda drycker. Det är en fin promenad från kajen inne i Trollhättan ut till Spikön.
Spikön en vacker morgon i augusti 2021
(null)
Vi har vid fyra tillfällen tagit ut en "bonusnatt" på Scandic Hotel Swania i Trollhättan, Hotellet ligger direkt vid kajkanten och från många rum har man en väldigt fin utsikt över Göta Älv. Utsikten är riktigt bra även från hotellets restaurang och från frukostmatsalen.
2021 är tyvärr vattenpåsläppen i fallen inställda p g a av pandemin.
Under sommaren släpps vattnet på varje dag kl 15:00 i den gamla älvfåran. Det passerar 300 000 liter vatten per sekund när dammluckorna öppnas. Ett magnifikt skådespel som man inte får missa när man är i Trollhättan. Det finns möjlighet att besöka Olidens Kraftstation ca 10 minuters promenad från vattenfallet där det flera gånger om dagen genomförs kostnadsfria guidningar.

Bilden ovan , från 2019, visar när vattnet precis har släppts på. Bilden nedan visar när vattnet forsar fram med full kraft, (2019)
(null)
Vattenfallet i Trollhättan en vacker sommardag i juli 2019.

Broöppning i Trollhättan med Scandic Hotel Swania i bakgrunden, här passerar många handelsfartyg, kanalbåtar samt ett stort antal fritidsbåtar varje dag.
Det är gott med glas rosévin en varm sommardag. Här på Kanalrestaurangen precis vid kajkanten. Där åt vi även god och prisvärd lunch i augusti 2021 (105kr per person)

Den här gången i början av augusti 2021  fick vi 24 härliga timmar i Trollhättan. Vi åkte från Svanesund med bil till Trollhättan strax efter kl 11 och var framme i Trollhättan kl 12. Vi parkerade vid kanalen några hundra meter från  Scandic Hotel Swania - kostnad 20kr för ett dygn. Vi fick direkt vårt "bonusrum" Vi hade bokat in en "frinatt" via Scandics bonusprogram. Vi lämnade väskorna på rummet och gick ut för att äta lunch på Kanalrestaurangen på Strsndgatan.

Vi satt ute i solen och njöt av en vacker utsikt medan vi åt en en god lunch, raggmunk med stekt fläsk.

Efter lunchen promenerade vi ut till Spikön och tittade på skulpturerna i parken och fortsatte till Skrot Nisses lekplats. Lekplatsen är fin och är uppbyggd kring barnboksförfattaren Jan Lööfs figurer. Vi åt sedan en glass samtidigt som vi tittade på den livliga båttrafiken.

När det inte är pandemi - Promenerar vi till vattenfallen, en promenad på ca 15 minuter. Varje sommardag kl 15:00 släpps vattnet på i den gamla älvfåran. Det är ett magnifikt skådespel att se när 300 000 liter vatten per sekund forsar fram.

Efter en skön promenad längs kanalen och Spikön gick vi till Kanalrestaurangen för att dricka ett glas vin 🥂 den här varma sommareftermiddagen.

Vi vilade sedan en stund på hotellet innan det var dags för middag.
(null)
Vi valde att äta middag på Passion Tapas på Kungsgatan.  Vi åt en riktigt god och prisvärd middag bestående av ett stort antal goda tapas (315kr per person) och ett riktigt bra spanskt vin från Ribera del Duoro. Mätta, nöjda och trötta gick vi sedan upp för att sova efter en riktigt härlig dag.
Efter en god natts sömn åt vi en god frukost med ägg&bacon, mackor, juice och kaffe. Vi hade en vacker utsikt över kanalen/älven när vi åt vår frukost. Vi gick sedan en promenad i centrala Trollhättan som har många riktigt fina blomsterarrangemang.
Ett av många blomsterarrangemang

Sedan var det dags att checka ut från hotellet och ta bilen tillbaka till Svanesund. På hemvägen stannade vi vid Laxbutiken i Ljungskile för att köpa några olika laxdelikatesser som vi skulle äta på kvällen vid havet i Svanesund.

TROLLHÄTTAN

Sevärdheter: Trollhätte Kanal, Vattenfallet, Skrot Nisses Lekplats, Saab Car Museum, Oliden Kraftstation, Spikön, Båttur med Elfkungen

Boende: Scandic Swania (vi har bott där fyra gånger och är nöjda) andra hotell som vi inte bott på är Albert Kök&Hotell, Best Western Hotel Trollhättan, Clarion Hotel Kung Oscar m fl. det finns även en gästhamn för fritidsbåtar på Spikön. Det finns även campingplatser som Hjulkvarnelund, Stenröset och Trollhättan Camping vilka vi inte har provat.
Scandic Swania direkt vid Kanalen

Restauranger: Vi gillar Strandgatan Bistro, Kanalrestaurangen, Hotel Swanias restaurang, Passion Tapas&Wines. Några andra som är populära som vi inte prövat än är t ex Albert Kök&Hotel och Butlers.

Vi har vid fyra tillfällen åkt till Trollhättan och tillbringat ett dygn där och är mycket nöjda med detta utflyktsmål. Vi har bara besökt Trollhättan sommartid och har dessutom haft tur med vädret vilket gjort vistelsen väldigt behaglig. Trollhättan är en bra stad att promenera runt i, speciellt kring kanalområdet.