Härligt besök på Arilds Vingård, Kullens Fyr och Mölle

Mat och vinresor, Sverige / Arilds vingård, Svemester, vingårdsbesök / Permalink / 0
Det är spännande med svenskt vin och med svenska vingårdar. Vi som är "Vinnördar" och som frekvent besöker vingårdar runt om i världen har upptäckt att kvaliten på de svenska 🇸🇪🍷🥂 vingårdarna är förvånansvärt hög.
Arilds Vingård i Skåne
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan väldigt många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort  12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till många fantastiska platser runt om i världen och vi har gjort några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra tips och erfarenheter. Vi besöker gärna vingårdar i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och USA - det har blivit många vingårsbesök under åren - under pandemin har vi besökt några svenska vingårdar 🇸🇪🍷och de är absolut värda ett besök. Vinerna går ofta att beställa från  Systembolaget.
En Solaris Muscaris 2019 från Arilds Vingård
En tidig solig morgon i början av juni 2021 tog vi bilen från Göteborg med målet att besöka Arilds Vingård i nordvästra Skåne. Vi bokade in ett "Vingårdspaket"för två personer innehållande -
en flaska vin vid ankomst, vingårdsvisning med smakprov, trerättersmiddag med dryckespaket, övernattning i dubbelrum med frukost - pris för paketet för 2 personer är 3.400 kronor.
 Kullens Fyr

Vi passade på att åka tidigt på morgonen från Göteborg för att hinna med att besöka Kullens Fyr, Mölle och Höganäs innan besöket på Arilds Vingård.
Vi åkte upp till vackert belägna Kullens Fyr i ett härligt sommarväder. I lågsäsong är det lätt att parkera nära fyren och det går att vandra runt i området utan trängsel
(null)
Vi åkte sedan någon kilometer ner till Mölle Golfklubb för att äta lunch på Kullagårdens Värdshus - mycket gott och prisvärt i en vacker miljö
Lunch på Kullagårdens värdshus på Mölle GK, riktigt bra och prisvärd 125kr per person inkl allt

Vi åkte ner från Kullaberg till fina Mölle - en perfekt dag för ett besök i Mölle, gott om parkering, lite folk i rörelse och ett härligt väder. Klassiska Mölle är en riktig pärla
Grand Hotell i Mölle
Hamnen i Mölle
Vi vandrade runt i Mölle och njöt för fullt av den vackra miljön. Efter besöket i Mölle åkte vi till Höganäs för ett kort besök. Sedan var det dags att åka ca 10 km till Arilds Vingård
(null)
Vi kom frsm till Arild ca kl 16:00, checkade in och fick ett rum i en Skånelänga med en liten möblerad uteplats. På rummet väntade en flaska med ett av gårdens vin, Solaris Muscaris.
Vi njöt i solen utanför vårt rum med ett glas av gårdens vin - rummen är små men trevliga. Kl 17:00 var det dags för en vingårdsvisning med en promenad bland vinrankorna och för att få en beskrivning av vingården. Vi fortsatte efter vandringen in till vineriet och vinkällaren och fick smaka på ett Solaris vin.
Arilds vingård

Efter visningen var det dags för middag. Det var en helt fantastisk kväll, sol från en klarblå himmel, varmt och vindstilla. Vi valde att sitta utomhus i kortärmat och vi njöt. Vi fick en fantastiskt god 3-rätters meny med gårdens matchande viner.
(null)
Först serverades det en krämig Burrata med lokala tomater, basilika och salta mandlar med en sval fruktig Solaris 2019. Till huvudrätt en "tupp i vin" med goda tillbehör och en sval och mjuk Pinot Noir 2019 och till dessert  en Créme brulée med färska bär och en söt Late Harvest Solaris 2018. Maten var riktigt bra och vackert presenterad och vinerna matchade bra och höll genomgående en hög kvalitet.
Björn med ett glas Solaris 2019.
Vi avslutade en underbar kväll när solen gick ned med att pröva Arilds egenproducerade Whisky.
Arilds Whisky
När solen gick ned gick vi trötta efter en lång dag för att sova.

Efter en god natts sömn vaknade vi till en solig morgon. Vi gick för att äta frukost och fick en väldigt riklig, varierad och god frukost. Vi satt ute på terrassen och njöt av solen, utsikten över vingården och av en delikat frukost.

Efter frukost checkade vi ut, mycket nöjda med hela "paketet" - god  service sv trevlig oersonsl, vacker miljö, härlig mat och goda svenska 🇸🇪🥂🍷 viner. Vi kommer definitivt tillbaka till Arilds Vingård och vi kan varmt rekommendera ett besök.
(null)

Vi ser nu fram emot nästa resa till Eriksbergs Vilt & Natur i Blekinge i kombination med Åhus i slutet av juni.

Vi har även skrivit om en annan svensk vingård , Ästad Vingård i Halland, som vi också rekommenderar - läs gärna om Ästad här http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/november/vingardsbesok-i-halland.html

Följ oss gärna på,

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Läs gärna mer om hur vi kan resa så ofta och mycket som vi gör  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/march/friheten-att-kunna-resa-mycket-och-favoritresmalen.html

Här finns det TIPS om hur ni packar smart för semesterresor i Sverige

Vi svarar gärna på frågor och ger tips om ni så önskar, hör i så fall av er via t ex vår Facebooksida, Bloggen eller Instagram