Välja Economy, Premium Economy eller Business Class på flyget ?
Att resa så billigt som möjligt eller resa så bekvämt som möjligt eller någonting där emellan finns det många åsikter om. Vi är medvetna om att alla resenärer inte har möjligheter att välja det bekvämaste alternativet och/eller gör helt andra prioriteringar. Det kostar ju avsevärt mer att välja t ex Business Class jämfört med en budgetbiljett i Economy.
Vi delar här med oss av våra erfarenheter från att ha rest i Economy, Premium Economy och i Business Class både på interkontinentala långflygningar och på kortare Europaflygningar. Vi ger tips om hur vi har lyckats med att resa mycket bekvämt i Business Class utan att betala för "fullprisbiljetter".
Det diskuteras en hel kring om det är värt att välja Business Class eller Premium Economy på flygresor. Vi väljer ofta att flyga Business Class på våra långresor och Premium Economy på kortare resor( som t ex SAS Plus i Europa).
Vi har lyckats att få till "bekväma resor" genom ..,
1. Uppgradering med både bonuspoäng och med pengar
2. Bonusresor helt betalda med bonuspoäng
3. Bokat biljetter till "kampanjpriser" -
Vi delar med oss hur vi gjort för att resa bekvämt i Business Class längre ner i inlägget.
Att resa på "långresa" i Business Class tycker vi om för att det är så bekvämt och trevligt och för att vi kommer fram mycket fräscha och pigga till resmålen. En flygresa kan vara en obekväm upplevelse med obefintlig service eller en superlyxig och mycket bekväm resa och i bland kanske någoting däremellan.
Det händer rätt ofta att vi åker Business Class även på Europaflygningar - genom uppgraderingar, kampanjpriser eller på bonusresor. Under 2022 har vi gjort två resor i Business Class (London och Frankfurt) och tre resor i Premium Economy (London, Faro och Rom) inom Europa.
Det är alltid skönt att kunna använda Fast Track på flygplatserna, vilket ingår i Business Class, det ingår även i SAS Plus (Premium Economy).
Sedan vidare till Loungen
för mat och dryck i en lugn miljö innan avgång, det ingår i Business Class och i vissa fall i Premium Economy (t ex SAS Plus dock endast i SAS egna lounger).
Tillgång till lounger är något vi uppskattar mycket.
På väg ut till en flygplats för att resa någonstans, har vi alltid en stor förväntan på vad som väntar, dels på resmålet men även på själva flygningen. Jag, Björn, har gjort väldigt många flygningar, uppskattningsvis ca 2 500 st , men har ändå en stor förväntan inför varje ny flygning. För andra resenärer kan flygresan bara vara ett "nödvändigt ont" medan det för oss kan vara en härlig upplevelse och en viktig del av resan. Val av flygbolag och reseklass är något som vi ofta prioriterar, speciellt när vi planerar in långresor.
Business Class - Singapore Airlines A350
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi gör ca 10 till 12 resor per år, både långa och korta resor. Vi delarmer än gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.
Premium Economy och Business Class på kortare flygningar inom Europa
British Airways "Club Europe"
På senaste resan I november 2022 reste vi till London från Göteborg med British Airways i Business Class. Vi bokade resan till "kampanjpris". Det blev en mycket bra, bekväm och trevlig resa. Vi använde fast Track på Landvetter Fygplats och besökte sedan BA:s kontraktslounge, Vinga Lounge, för en lätt första frukost. Vi använde sedan Priority boarding och gick till våra platser längst fram i kabinen - BA har i Business Class ersatt mittsätet med ett avlastningsbord vilket gör det mycket bekvämt, vi hade 3 säten för 2 personer. På resan till London serverades vi en varm full engelsk frukost med ägg & bacon, croissant, frukt, juice, kaffe med mera. En behaglig flygning till London.
När vi reste hem från London gick vi till Fast Track på Heathrow och kom mycket snabbt igenom säkerhetskontrollen. Vi gick vidare till British Airways lounge på terminal 3. I loungen finns det ett stort utbud av både
varm och kall mat och av drycker som - öl, vin, sprit, läsk och kaffe. Mycket bra utbud av vin och whisky. Tiden går fort när man har det bra i loungen.
British Airways- Business Class inom Europa
Vi hade priority boarding och gick till våra platser på rad 3. På den korta flygningen (drygt 90 minuter) till Göteborg serverades vi ett glas med champagne, en 3-rätters varm middag med en chardonnay och avslutade med en
12-årig whisky. En trevlig och bekväm resa med hög servicenivå och med god mat och dryck. Vi kommer att välja BA även på vår nästa Londonresa.
Exempel på Afternoon Tea på British Airways i Business Class i Europa ( Club Europe).
Lufthansa Business Class
Vi gjorde en resa med "storfamiljen" till Alicante i juli 2022 , då ordnade jag en uppgradering för 4 vuxna och 2 barn med Lufthansa. på sträckan Göteborg-Frankfurt.
Vi, 6 personer i 3 generationer reste under högsäsong i slutet av juli till Alicante. Det var enorma köer till både incheckning och säkerhetskontrollen på Landvetter - men vi kunde både checka in oss och vårt bagage vid Business disken och sedan passera säkerhetskontrollen utan några som helst köer via Fast Track. Jag har aldrig sett så långa köer någonsin på Landvetter, jag har rest därifrån mycket frekvent sedan 1977.
Vi kunde även äta frukost i lugn och ro i SAS-loungen, vi fick Priority boarding, 3 säten per 2 personer samt lunch med valfria drycker ombord. Det var värt mycket för oss alla - jag ordnade uppgraderingen genom en budgivning på Lufthansas hemsida.
SAS Plus, Premium Economy
Vi har rest i SAS Plus tre gånger under 2022 - till London, Faro och Rom tur och retur. Vi reste på bonusresor till Faro och London, vilka vi betalde helt och hållet med bonuspoäng.
Vi tycker om att använda Fast Track på Landvetter och sedan äta frukost i SAS-loungen innan avresan.
Under flygningarna i SAS Plus serveras det en kall måltid t ex kyckling eller lax med en matig sallad till detta serveras det valfritt av t ex mousserande vin, vin, öl, läsk och sprit/drinkar. Efter maten serveras det mer dryck
med snacks på flygningar som varar mer än ca 2,5/3- timmar. SAS serverar som avslutning några riktigt goda praliner från en chokladfabrik i Malmö.
SAS Plus är inte direkt jämförbart med t ex British Airways Business Class, men det kostar vanligtvis också mindre
Vi tycker att SAS Plus är ett bra alternativ till att resa i Economy. Det är trevligt att det serveras bl a whisky o gin tillverkat i Norden. I SAS Plus ingår även mer bagage, priority boarding och platser längst fram i kabinen.
Fördelar med Business Class på kortare Europaflygningar
Incheckning - det finns nästan alltid en speciell Business Class disk på flygplatsen för utan kö.
Bagage - det ingår möjlighet till att ta med mer incheckat bagage utan extra kostnad
Fast Track - det ingår Fast Track genom säkerhetskontrollen på de flesta flygplatser vilket sparar mycket tid
Lounge - det ingår loungbesök med mat och dryck mm i en lugn och behaglig miljö.
Priority Boarding - att få gå ombord först gör att det finns plats för att placera handbagaget i hyllan
Servering ombord - det serveras mat och valfria drycker ombord
Bonuspoäng - vid resor i Business Class får man många fler bonuspoäng
Övrigt - På många flygbolag är mittsättet blockerat så reser vi två personer får vi 3 säten att disponera på resan.
SAS Plus (Premium Economy) Där ingår det- incheckning vid business disken, mer incheckat bagage, Fast Track, loungbesök (i SAS egna lounger), prioriterad boarding, mat och dryck ombord, och fler bonuspoäng.
Premium Economy och Business Class på interkontinentala långflygningar
Vi besökte vårt absoluta favoritland Nya Zeeland 🇳🇿 för 12:e gången i januari/februari 2020. Det finns EN stor nackdel med Nya Zeeland och det är att det ligger så långt ifrån Sverige. Den här gången valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland, i Business Class utan några övernattningar på vägen dit eller på väg hem. Vid tidigare resor till NZ har vi stannat till några dagar i t ex Singapore, Bangkok, Hongkong, Tokyo m fl städer på vägen dit och sedan gjort några stopp i Söderhavet och/eller USA på vägen hem till Sverige.
RECENSION av en resa i Business Class till Nya Zeeland tur o retur
Via länken nedan hittar ni en recension av vår resa i Business Class i jan/feb 2020, med SAS, Air New Zeeland och Singapore Airlines tur o retur till Nya Zeeland via Shanghai/Singapore.
En "rød pølse" i SAS lounge, Köpenhamn 🇩🇰
SAS Business Class - Stolarna är riktigt bekväma med gott om plats. De går att fälla i 180 grader och blir till en ca 2 meter lång "säng" med täcke, bäddmadrass och kudde från Hästens sängar. Det finns bra avställningsytor och en stor skärm för att bl a se film på. Konfigurationen i Business Class är 1-2-1 totalt 4 i varje stolsrad, alla sitter vid en gång.
Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off på SK997 CPH-PVG
När vi kommit upp i luften serverades det en drink med varma nötter.
Det finns flera val av förrätter, varmrätter och desserter samt ett bra utbud av viner och andra drycker. Vi åt en delikat 3-rätters meny med goda viner på väg till Shanghai. Kalix löjrom till förrätt, torsk med tillbehör som varmrätt och avslutade med några goda ostar med en Mackmyra Whisky. Under middagen såg vi en film.
Vi försökte sedan sova så mycket som möjligt i de bekväma stolarna som vi fällde ner i 180 grader. Före ankomsten till Shanghai serverades vi en god frukost, juice, bröd, pålägg, yoghurt, varm anrättning, frukt och kaffe.
Air New Zealand
I Shanghai hann vi byta kläder och tvätta av oss lite samt att fika i Air Chinas lounge innan det vara dags att gå ombord på Air New Zeelands Boeing 787 Dreamliner till Auckland.
Air New Zealand - Boeing 787 Dreamliner
Air New Zealand är vårt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner. Här är det à la carte servering som gäller, kabinpersonalen tar upp beställningar och serverar sedan rätterna en och en. Vi kunde sitta och äta middag mittemot varandra, jag flyttade över till Karin och vi delade hennes bord , jag satt på hennes fotpall, viljen har säkerhetsbälte, Det finns flera valmöjligheter av förrätter, varmrätter, desserter och ostar att välja mellan. Vinutbudet är stort och riktigt bra, främst av viner från Nya Zeeland.
Jag valde varmrökt lax med sallad, oxfilé med tillbehör samt ett urval av ostar från Nya Zeeland, riktigt bra. Vinerna, Champagne, Chardonnay och Pinot Noir var av riktigt bra kvalitet och mycket goda.
Vi sov sedan gott i de bekväma stolarna/sängarna vilka bäddas upp med tjocka bäddmadrasser av kabinpersonalen. Vi sov riktigt bra. Före ankomsten till Auckland åt vi en rejäl frukost, smothie , youghurt, rostat bröd, juice samt en varmrätt "Ägg&Bacon". Servicen ombord är enastående bra, personlig och trevlig.
Frukost , Air New Zealand Äggröra, bacon, engelsk muffin mm
Vi landade ca 45 minuter före tidtabell i Auckland, immigration och tull gick sedan snabbt att komma igenom. Vi tog flygbussen till centrala Auckland och var på hotellet redan 07:25 på morgonen. Vi var förvånansvärt pigga efter en resa på drygt 27 timmar, mycket beroende på att vi reste i Business Class.
Air New Zealand är ett bolag som vi verkligen gillar att resa med. Konfigurationen i Business Class på Boeing 787 är 1-1-1 dvs alla sitter vid en gång och det är totalt tre i varje stolsrad. Stolarna är vinklade mot gången.
Air New Zealand har en mycket bra lounge i Auckland. Loungen är riktigt stor. Det finns en bar där det går att beställa drinkar, det finns en barista som gör riktigt bra kaffe. Utbudet av varma och kalla rätter är stort och håller en bra kvalitet. Det finns många olika viner och andra drycker att välja mellan.
Lunch i Air New Zealands lounge i Auckland
Ombokning av hemresan
Under tiden som vi var i Nya Zeeland bestämde vi oss för att vi inte ville åka hem via Shanghai p g a pandemin. Jag ringde till SAS i Stockholm, som svarade inom 30 sekunder - jag är SAS/Star Alliance Guldmedlem på livstid, så jag får hög prioritet. Vi blev snabbt och enkelt ombokade , det blev med Singapore Airlines via Singapore till Köpenhamn.
Singapore Airlines
Singapore Airlines gigantiskt stora Airbus 380.
Stolarna på Singapore Airlines A380 är mycket breda, det går definitivt att sitta två personer i stolen. Kabinpersonalen bäddar upp stolarna till helt platta sängar med bekväma sängkläder när man vill vila/sova. Utbudet av filmer och spel mm är mycket stort. Business Class är på "övervåningen" Konfiguration 1-2-1 , alla sitter vid en gång
Mat och dryck håller en mycket hög kvalitet
På Singapore Airlines blir vi välkomnande med ett stort leende. Innan take off serveras vi ett glas Champagne. Kabinpersonalen tar sedan upp beställning på vad vi vill dricka när vi kommit upp i luften. Det finns en stor cocktaillista att välja från, t ex Singapore Sling eller Champagne/Vin. Till drinken serverades det grillspett av kyckling och biff med jordnötssås och tillbehör.
Vi åkte från Auckland kl 15:25 så det serverades middag kort efter start, jag valde rökt lax till förrätt och sedan även lax till varmrätten till detta en riktigt bra Chablis. Till dessert glass följt av goda ostar med en singel malt whisky. Efter en riktigt god middag var det dags att vila/sova. Det blev någon timmas sömn och några timmars bokläsning.
Ostar med en Highland Park single malt whisky
Före ankomst till Singapore serverades en kvällsmåltid, vi valde räkor på en mangosallad till förrätt och fettuchini med "seafood" till varmrätt. Riktigt bra.
Vi kom fram till Singapore ca 30 minuter före tidtabell. Vi gick direkt till Singapore Airlines lounge. I loungen finns det ett jätteutbud av varma och kalla rätter, drycker, duschar mm. Vi vilade i loungen i två timmar innan vi skulle resa vidare till Köpenhamn.
Bekväma stolar i Singapore Airlines nya moderna Airbus 350. Här finns det riktigt bra avställningsytor och förvaringsmöjligheter. Konfiguration 1-2-1 dvs alla sitter vid en gång.
Vi serverades ett glas Champagne före take off. När vi kom upp i luften serverades vi ett glas Chablis med varma nötter. Vi var trötta så vi var tacksamma för att middagen serverades snabbt, det blev pilgrimsmusslor till förrätt och torskrygg till varmrätt. Desserten hoppade vi över. Den trevliga kabinpersonalen bäddade sedan upp våra stolar till sängar och vi somnade sedan snabbt, det blev några timmars härlig sömn.
Middag med pilgrimsmusslor och torskrygg mm
Riktigt bekvämt att sova här
Innan ankomsten till Köpenhamn serverades vi en stor frukost, färsk frukt, varma bröd, youghurt, och val av varmrätt- jag valde äggröra inbakad i en crêpe med grillad kycklingkorv mm. Juice och kaffe. Vi kom till Köpenhamn ca 20 minuter före tidtabell.
Det blev två mycket trevliga och bekväma flygningar med Singapore Airlines. Servicen är alltid på toppnivå med hög personaltäthet i Business Class. Det är fräscht, bekvämt och toppklass på mat och dryck.
På långflygningar i Business Class får vi en necessär med lite olika innehåll. Längst upp till vänster SAS designad av Filippa K, uppe till höger ett "kit" från Singapore Airlines och längst ner en necessär från Air New Zealand.
Vi har gjort många interkontinentala resor i Business Class med många olika flygbolag
Det kostar ganska mycket pengar att resa i Business Class jämfört med att resa i ekonomiklass, men i bland väljer vi Business Class för att klara av långflygningar som till Nya Zeeland , vilka tar totalt ca 28 till 30 timmar enkel resa.
Vi har nu en stor erfarenhet av att resa i Business Class på långflygningar runt om i Världen med flygbolag som SAS, Lufthansa, Asiana, Singapore Airlines, Thai, ANA, United, Air New Zealand, Continental, US Airways, samt många andra bolag på kortare flygningar i Europa, Asien och USA.
Att flyga i Business Class utan att behöva betala "fullpris"
Det går att resa i BusinessClass utan att behöva "betala fullpris" genom att
1. Bonusresor, vi har flera gånger åkt på Bonusresor i Business Class till bl a New York för bonuspoäng, vilket är mycket fördelaktigt. För att kunna boka bonusresor i Business Class måste man vara ute i mycket god tid, då antalet platser är starkt begränsat. Boka helst när biljetterna släpps. En bonusresa i Business Class med SAS till Miami kostar 100 000 poäng. Vi har fått ut 5 st. t o r bonusbijetter i Business Class till USA med Eurobonuspoäng.
2. Uppgradera med bonuspoäng och/eller pengar. Vi har vid flera tillfällen uppgraderat våra biljetter till Business Class med bonuspoäng. Det går att lägga bud hos flera stora flygbolag på uppgraderingar med bonuspoäng och eller med pengar fram till några dagar före avresan. Det går även att köpa en uppgradering vid incheckningen eller vid gaten med bonuspoäng och/eller pengar. Vissa sträckor som Köpenhamn-Shanghai är lättare att få igenom en uppgradering till än t ex Arlanda-New York. Vi har vid flera tillfällen uppgraderat våra biljetter till Business Class med Eurobonuspoäng.
3. Det finns flera olika biljett typer i Business Class, där möjligheterna och kostnaderna för ombokning och återbetalning mm varierar. Priset på en Business Class biljett med restriktioner kan vara mycket lägre än vad en "fullprisbiljett" kostar. Jag har sett exempel där det skilde 7000 kronor enkel resa för samma flygning i Business Class, Köpenhamn till Miami, men där skillnaden var biljett typen.
4. Flygbolagen har i bland riktigt "bra" kampanjpriser i Business Class, här gäller det att bevaka kampanjperioderna. Det går att söka priser i Business Class på söksidor som t ex Scyscanner och det finns ibland riktigt bra priserbjudanden.
5. Gratis uppgradering - är i dag mycket ovanlig, sker nästan bara vid överbokning i andra klasser. Idag har väldigt många flygbolag budgivning eller fasta priser på uppgraderingar se punkt 2 ovan. Flygbolagen väljer i stället att flyga med tomma platser i Business Class - på tre av flygningarna som vi gjorde på den senaste Nya Zeelandsresan fanns det många lediga platser - SAS Köpenhamn-Shanghai ca 10 tomma platser, Singapore Airlines Auckland-Singapore drygt 20 tomma platser och Singapore- Köpenhamn ca 10 tomma platser, på sträckan Shanghai-Auckland var det fullsatt i Business Class.
Om det är värt pengarna att resa i Business Class kan vi ju alltid diskutera, det kostar ganska mycket mer jämfört med att resa i ekonomiklass. Men vi tycker att det är mycket bekvämt och vi väljer ibland det alternativet på långresor för att komma fram utvilade. När vi reser i Business Class får vi även många fler bonuspoäng som vi kan använda till uppgraderingar och/eller till bonusresor. För resan till Nya Zeeland fick vi tillsammans 112 200 Eurobonuspoäng vilket ger oss flera nya resor i Europa.
Det är en helt annan reseupplevelse att flyga Business Class på långflygningar på 10 till 13 timmar - och det kan kanske vara trevligt att pröva vid något tillfälle och då kan en uppgradering med bonuspoäng vara ett bra och kostnadseffektivt alternativ.
Några fördelar i Business Class på interkontinentala flygningar jämfört med Economy.
- Business check in - snabb manuell incheckning på flygplatsen
- Checka in mer bagage - vanligtvis 2 x 32 kg samt 2 handbagage x 8 kg
- Bagage som SAS guldmedlem vid resa med SAS i Business Class 4 x 32 kg samt. 2 handbagage x 8 kg
- Fast Track - ger en snabb passage genom säkerhetskontrollen via speciell line
- Lounge - mat och dryck och wi-fi i lugn miljö innan ombordstigning
- Priority boarding - få gå ombord först i lugn och ro
- Välkomnande - ett glas champagne ombord innan take off
- Valfri drink med snacks efter det att planet lyft
- Välja en härlig förrätt med t ex skaldjur eller löjrom med valfritt vin
- Välja en av fyra vällagade varmrätter med valfritt vin
- Välja någon dessert och eller goda ostar med dryck
- Buffé att hämta frukt, godis, mm och dryck ifrån under hela flygningen
- Bekväma stolar som omvandlas till 180 graders sängar när man vill sova
- Frukost med många valmöjligheter innan landning, även varm mat.
- Få gå av planet först
- Prioriterad bagagehantering vid ankomst - de första väskorna på bandet
- Många fler bonuspoäng jämfört med economy/premium economy
Vi har även prövat att resa i Premium Economy på interkontinentala flygningar som t ex SAS Plus till New York. Det är betydligt bekvämare än Economy. Vi ser det som ett bra alternativ på flygningar upp till 7-8 timmar. Bekvämare stolar, Fast Track , vissa lounger, två måltider och valfria drycker mm ingår.
Det var några av våra tips och erfarenheter av Business Class och Premium Economy på både korta Europaflygningar och långa Interkontinentala flygningar.
✈️-Hälsningar
Björn och Karin
Följ oss gärna och kontakta oss gärna på följande kanaler om ni har några frågor kring resor så försöker vi att svara på dem.
Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt
Via länkarna nedan kan ni läsa mer om....
Nya Zeeland Jan/feb 2020 - allt om senaste Nya Zeelandsresan
Bonusresor - hur vi har fått ut 154 flygbiljetter, uppgraderingar och drygt 75 hotellnätter mm som bonus.
Bokningstips - så här gör vi när vi planerar och bokar in flygresor och boenden.
Hur du kommer in i flygplatsloungerna - här finns tipsen som leder in i loungen
#sas #airnewzealand #businessclass #nyazeeland #sasbusiness #singaporeairlines
Här finns det fler bilder och vår topplista över de 8 flygbolag vi helst väljer att resa med i Business Class.
Air New Zealand
Singapore Airlines
SAS
Kalix löjrom som förrätt på SAS
Ett glas Champagne före Take Off på Singapore Airlines
Vår topplista över åtta flygbolag som vi helst väljer att flyga i Business Class flyga med.
1. Air New Zealand 🇳🇿 Air New Zealand, Business Class 🇳🇿✈️🍽🍷 Air New Zealands lounge på Aucklands flygplats NZ.
2. Singapore Airlines 🇸🇬
Singapore Airlines Airbus 380 Business Class.
3. ANA All Nippon Airways 🇯🇵 ett japansk flygbolag med mycket bra och vänlig service. v
4. Thai Airways 🇹🇭 är även det ett riktigt bra asiatiskt flygbolag.
Thai, lounge på Hongkongs flygplats
5. Asiana 🇰🇷. Det koreanska flygbolaget håller en mycket hög standard.
6. Lufthansa 🇩🇪är enligt oss ett av de bästa flygbolagen i Europa.
7. SAS 🇸🇪🇩🇰🇳🇴 Jag, Björn, har flugit med SAS i flera decennier både i jobbet och privat, det har hittills blivit ca 1800 SAS-flygningar. Jag, Björn, är numera SAS Guldmedlem på livstid och trivs med att resa med SAS.
SAS lounge på Landvetter
SAS Business Class på långlinjerna
8. United 🇺🇸 Vi har flugit mycket med United i Business Class både Interkontinentalt och inrikes i USA och är mycket nöjda med dem.
Frukost på United - Las Vegas till New York
Uniteds lounge på San Fransiscos flygplats