Svenska vingĂ„rdar 🌞🇾đŸ‡ȘđŸ„‚ Ă€r riktigt trevliga besöksmĂ„l đŸ·

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0
(null)
Vi har gjort mĂ„nga besök pĂ„ Svenska vingĂ„rdar den senaste tiden. Vi tycker att det Ă€r spĂ€nnande med svenskt vin och med svenska vingĂ„rdar. Vi Ă€r "Vinnördar" sedan flera decennier tillbaka och vi besöker frekvent vingĂ„rdar runt om i vĂ€rlden. Vi  har upptĂ€ckt att kvaliten pĂ„ de svenska 🇾đŸ‡ȘđŸ·đŸ„‚ vingĂ„rdarna Ă€r förvĂ„nansvĂ€rt hög. En klar fördel Ă€r att de ligger pĂ„ kort avstĂ„nd och att det ofta gĂ„r att kombinera med besök till andra fina sevĂ€rdheter i nĂ€romrĂ„det.
Arilds VingĂ„rd i SkĂ„ne
Vi, Björn och Karin Demme frĂ„n Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan vĂ€ldigt mĂ„nga Ă„r tillbaka. Vi reser ca 10-12 gĂ„nger per Ă„r, bĂ„de korta och lĂ„nga resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort  12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till mĂ„nga fantastiska platser runt om i vĂ€rlden och vi har gjort nĂ„gra hundra andra resor. Vi delar gĂ€rna med oss av vĂ„ra tips och erfarenheter.

Vi besöker mer Ă€n gĂ€rna vingĂ„rdar i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och USA - det har blivit mĂ„nga vingĂ„rdsbesök under Ă„ren - under 2021 och 2022 har vi besökt  svenska vingĂ„rdar 🇾đŸ‡ȘđŸ·och de Ă€r absolut vĂ€rda ett besök. Vinerna gĂ„r ofta att bestĂ€lla frĂ„n Systembolagets bestĂ€llningssortoment, vilket vi har gjort. TyvĂ€rr Ă€r det inte tillĂ„tet att sĂ€lja vin direkt frĂ„n vingĂ„rden idag, men det kan vara pĂ„ gĂ„ng med en lagĂ€ndring.

Vi har under den senaste tiden besökt tre trevliga svenska vingĂ„rdar Arild (3 besök), FlĂ€die (1 besök) och Ästad (2 besök), samtliga med middag och övernattning. Vi har Ă€ven besökt och testat ett stadsvineri i Göteborg Wine Mechanics samt prövat ett antal andra svenska viner.

ARILDS VINGÅRD
En Solaris Muscaris 2019 frÄn Arilds VingÄrd

En tidig solig morgon i mitten av juni 2021 tog vi bilen frĂ„n Göteborg med mĂ„let att besöka Arilds VingĂ„rd i nordvĂ€stra SkĂ„ne. Vi bokade in ett "VingĂ„rdspaket" för tvĂ„ personer innehĂ„llande -  en flaska av gĂ„rdens vin vid ankomst, vingĂ„rdsvisning med smakprov, trerĂ€ttersmiddag med dryckespaket, övernattning i dubbelrum med frukost - Paketetpriset för 2 personer var i juni 2021 -  3.400 kronor. PrisvĂ€rt tycker vi. Samma pris gĂ€llde vid vĂ„ra tvĂ„ efterföljande besök i september 2021 och i juni 2022.
 Kullens Fyr

Vi passade pĂ„ att Ă„ka tidigt pĂ„ morgonen frĂ„n Göteborg för att hinna med att besöka Kullens Fyr, Mölle och HöganĂ€s före besöket pĂ„ Arilds VingĂ„rd.  Vi Ă„kte upp till vackert belĂ€gna Kullens Fyr i ett hĂ€rligt sommarvĂ€der. I lĂ„gsĂ€song Ă€r det lĂ€tt att parkera nĂ€ra fyren och det gĂ„r bra att vandra runt i omrĂ„det utan trĂ€ngsel
(null)
Vi Ă„kte sedan nĂ„gon kilometer ner till Mölle Golfklubb för att Ă€ta lunch pĂ„ KullagĂ„rdens VĂ€rdshus - mycket gott och prisvĂ€rt och i en vacker miljö
Lunch pÄ KullagÄrdens vÀrdshus pÄ Mölle GK, riktigt bra och prisvÀrd 125kr per person inkl allt.

Vi Äkte ner frÄn Kullaberg till fina Mölle - en perfekt dag för ett besök i Mölle, gott om parkeringsplatser, lite folk i rörelse samt ett hÀrligt sommarvÀder. Klassiska Mölle Àr en riktig pÀrla.
Grand Hotell i Mölle
Lunch pÄ Mölle Krukmakeri o Café i juni 2022 - hÀrlig miljö och god mat

Vi vandrade runt i Mölle och njöt för fullt av den vackra miljön. Efter besöket i Mölle Äkte vi till HöganÀs för ett kort besök dÀr. Sedan var det dags att Äka ca 10 km till Arilds VingÄrd
(null)
Vi kom fram till Arild ca kl 15:00, checkade in och fick ett rum i en SkĂ„nelĂ€nga med en liten möblerad uteplats. PĂ„ rummet vĂ€ntade en flaska med ett av gĂ„rdens vin, Solaris Muscaris.
Vi njöt i solen utanför vĂ„rt rum med ett glas av gĂ„rdens vin - rummen Ă€r smĂ„ men trevligt inredda. Kl 17:00 var det dags för en vingĂ„rdsvisning med en promenad bland vinrankorna samt fĂ„ en beskrivning av vingĂ„rden. Vi fortsatte efter vandringen in till vineriet och vinkĂ€llaren och fick dĂ€r smaka pĂ„ ett Solarisvin.
Vid besöket pÄ Arild i juni 2022 fick vi ett riktigt trevligt rum med stor balkong.
Arilds vingÄrd

Efter visningen var det dags för middag. Det var en helt fantastisk kvĂ€ll, sol frĂ„n en klarblĂ„ himmel, varmt och nĂ€stam vindstilla. Vi valde att sitta utomhus i kortĂ€rmat och vi njöt i den ljumma sommarkvĂ€llen. Vi serverades en fantastiskt god 3-rĂ€tters meny tillsammans med gĂ„rdens egna matchande viner.
Först serverades det en krĂ€mig Burrata med lokala tomater, basilika och salta mandlar med en sval fruktig Solaris 2019. Till huvudrĂ€tt en "tupp i vin" med goda tillbehör och en sval och mjuk Pinot Noir 2019 och till dessert  en CrĂ©me brulĂ©e med fĂ€rska bĂ€r och en söt Late Harvest Solaris 2018. Maten var riktigt bra och vackert presenterad och vinerna matchade bra och höll genomgĂ„ende en bra kvalitet.
(null)
Riktigt god middag med gĂ„rdens egna viner đŸ·pĂ„ Arilds vingĂ„rd  i juni 2022.
Björn med ett glas Solaris 2019.
Vi avslutade en underbar kvĂ€ll nĂ€r solen gick ned med att pröva Arilds egenproducerade Whisky.
(null)
NĂ€r solen gick ned gick vi lite trötta efter en lĂ„ng dag för att sova.

Efter en god natts sömn vaknade vi till en solig morgon. Vi gick för att Ă€ta frukost och fick en vĂ€ldigt riklig, varierad och god frukost. Vi satt ute pĂ„ terrassen och njöt av solen, utsikten över vingĂ„rden och av en delikat frukost.
Efter frukosten checkade vi ut, mycket nöjda med hela "paketet" - god  service sv trevlig personal, den vackra miljön, den hĂ€rliga maten och av goda svenska 🇾đŸ‡ȘđŸ„‚đŸ· viner. Vi kommer definitivt tillbaka till Arilds VingĂ„rd och vi kan varmt rekommendera ett besök. www.arildsvingard.se
(null)

HÀr finns det mer att lÀsa om besöken pÄ Arilds VingÄrd

VI Àr oerhört nöjda med mat, vin, service och boende pÄ alla vÄra tre beseök pÄ Arilds VingÄrd - vi kommer garanterat tillbaka pÄ nya besök.

FLÄDIE MAT o VINGÅRD
(null)
Vi Ă€r "vinnördar" sedan lĂ„ng tid tillbaka och tycker om att besöka svenska vingĂ„rdar 🇾đŸ‡ȘđŸ„‚ för att uppleva svenska viner, god mat och dryck samt för att koppla av och njuta i vackra miljöer.
Vi besökte FlĂ€die Mat o VingĂ„rd i mĂ„nadskiftet juni/juli 2021. FlĂ€die VingĂ„rd ligge i SkĂ„ne, mellan Lund och Malmö. Vi kom till FlĂ€de VingĂ„rd efter besök pĂ„ Eriksberg Vilt och Natur i Blekinge och besök hos goda vĂ€nner i Åhus, en hĂ€rlig 3-dygns minisemester i södra Sverige.
Vi hade bokat ett "VingÄrdspaket" innehÄllande "Afternoon tea, VingÄrdsvisning med vinprovning av 4 av FlÀdies viner, 3-rÀtters middag, övernattning och frukost. Vi betalade 3995:- för 2 personer.
(null)
Vi checkade in vid 14-tiden och installerade oss pĂ„ det trevliga rummet i huvudbyggnaden.
Kl 15 gick vi till bistron dĂ€r vi serverades "Afternoon Te" innehĂ„llande blĂ„bĂ€rsscones, ostar, kaka och en "vitamininjektion".   (null)
Det blev sedan dags för en vandring i vingÄrden och vineriet med gÄrdens Sommelier. I vingÄrden blommade vinrankorna för fullt - pÄ gÄrden odlas de gröna druvorna Solaris och Phönix och de blÄ druvorna Rondo och Cabernet Cortis. PÄ FlÀdie producerad vita, rosé, röda och mousserande viner.
(null)
Efter vingĂ„rdsvandringen var det dags för en provning av 4 av FlĂ€dies viner - Vi provade ett Vitt Solaris vin, ett mousserande pĂ„ Solaris och Phönix, ett rött pĂ„ Rondo samt ett rosĂ©vin. Vinerna Ă€r trevliga och intressanta bekantskaper.
Senare pĂ„ kvĂ€llen var det dags för kvĂ€llens 3-rĂ€ttersmiddag i restaurangen. Vi avnjöt en riktig god och vacker mĂ„ltid med en hjorttartar med tillbehör som förrĂ€tt, lĂ€ttrökt hjortstek med sommarens primörer till varmrĂ€tt och som avslutning en riktigt god citronpaj med fĂ€rska bĂ€r. FlĂ€die erbjuder olika matchande vinpaket till middagen.
MĂ€tta och nöjda med mat och dryck gick vi upp till loungen en trappa upp för att avsluta kvĂ€llen med ett litet glas vin.  (null)
Vineriet pÄ FlÀdie

Vi somnade gott efter en hÀrlig dag pÄ vingÄrden. PÄ morgonen Ät vi en god och riklig frukost i samma byggnad som vineriet - det gÄr att se in till vineriet frÄn frukostmatsalen
(null)
Vi checkade ut efter frukosten, mycket nöjda med vĂ„rt besök och körde hem till Göteborg efter tre hĂ€rliga dygn i Blekinge och SkĂ„ne.

HĂ€r finns det mer om vĂ„rt besök pĂ„ FlĂ€die VingĂ„rd i juni/juli 2022  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2021/july/god-mat-och-dryck-pa-fladie-vingard-i-skane.html

ÄSTAD VINGÅRD
(null)
Att besöka vingĂ„rdar đŸ· runt om i vĂ€rlden 🌏 Ă€r som sagt en av vĂ„ra stora passioner. Hösten 2020 fick vi vĂ€lja bort Veneto och Piemonte pĂ„ grund av pandemin för att istĂ€llet besöka Ästad i Halland 🇾đŸ‡Ș.   Vi gjorde ett nytt besök i februari 2022. Vi Ă€r mycket nöjda med bĂ„da vĂ„ra besök pĂ„ Ästad. (null)
Vi bokade in ett "VingĂ„rdspaket" pĂ„ Ästads VingĂ„rd i Halland innehĂ„llande vinguidning, vinprovning, 4-rĂ€tters middag, övernattning i ett Superiorrum och frukost för 3870kr för tvĂ„ personer, det finns andra boendealternativ till lĂ€gre kostnad. Ästad ligger ca 15 km österut frĂ„n Hallandskusten, strax söder om Varberg i nĂ€rheten av TvĂ„Ă„ker och Åkulla Bokskogar. Ästad Ă€r en ekologisk gĂ„rd som anvĂ€nder mestadels lokala rĂ„varor.

En grĂ„disiga mĂ„ndag i mitten av november 2020, satte vi oss i bilen pĂ„ Eriksberg i Göteborg och körde i lugn takt 106 km söderut pĂ„ E6:an. Det tog oss ca 1 timma och 15 minuter att köra till Ästads VingĂ„rd.
(null)
NĂ€r vi kom fram till Ästad började vi med att ta en promenad i den fina miljön.
PĂ„ vingĂ„rden finns det smĂ„ kĂ€lldammar, smĂ„ sjöar, fina planteringar och mĂ„nga vackra byggnader som fint smĂ€lter in i det smĂ„kuperade HallĂ€ndska kulturlandskapet. I omgivningarna finns det flera trevliga vandringsleder i Åkulla Bokskogar.
Efter promenaden var det dags för lunch pĂ„ en av Ästads tvĂ„ restauranger, Logen. Vi hade bokat ett bord i förvĂ€g. Lunchen ingick inte i vĂ„rt "vingĂ„rspaket". Vi Ă„t en mycket god högrevsgryta med goda tillbehör, till detta drack vi en enkel men god Valpolicella. Servicen och miljön pĂ„ Logen var riktigt bra. Vi betalade 155kr var för maten, vilket vi tycker var prisvĂ€rt för den goda lunchen.
(null)
Efter lunchen promenerade vi ner till vineriet dĂ€r det vĂ€ntade en vinguidning. Vi möttes av Sommelieren Madeleine som tog oss med ut i vingĂ„rden för att se pĂ„ rankorna med Solaris som just nu ligger i "vinteride". Vi gick sedan in i vineriet dĂ€r vi fick en genomgĂ„ng om hur vinproduktionen pĂ„ Ästad gĂ„r till. En bra och trevlig guidning pĂ„ rĂ€tt nivĂ„ för en blandad grupp vinintresserade.
Vi fick sedan en vinprovning av tre olika viner, dels ett av Ästads Viner - en torr Solaris frĂ„n 2018 som var bĂ€ttre Ă€n förvĂ€ntat sedan ett Fransk vitt vin, Chardonnay och ett rött Australiskt vin, Cabernet Sauvignon. En informativ vinprovning som Ă€ven ovana vinprovare fick ett bra utbyte av.
Efter vinprovningen checkade vi in, vi hade bokat ett Superiorrum med egen Ă„ngbastu. Vi fick en fint hörnrum med fin usikt över gĂ„rden och vineriet. Rummet styrs med High Tech, rummet var ganska stort, frĂ€scht och sobert. Hotelldelen pĂ„ Ästad Ă€r designat in i minsta detalj pĂ„ ett sĂ€tt som vi uppskattar.
Superiorrum pĂ„ Ästad.

Vi vilade en dryg timma innan vi skulle ivÀg och Àta en 4-rÀtters middag pÄ restaurang Logen, vilken ingick i vÄrt "paket". Vi valde till var sitt "vinpaket" om 4 viner för 460kr per person. PÄ restaurang Logen Àr det ett stort avstÄnd mellan borden och gÀsterna Àr bokade pÄ olika tider för att sprida ut gÀsterna över tid.
FörrĂ€ttsvinet - en Cava Corpinnat  "III Lustros 2012" frĂ„n Gramona. Vinet lagrades i 70 mĂ„nader pĂ„ sin jĂ€stfĂ€llning. Ett riktigt gott, kraftfullt mousserande vin.
(null)
Första rÀtten var en riktigt god svampragu med polenta, picklad fÀnkÄl och en salamiskiva frÄn Mostorps gÄrd.
4-rĂ€tters midagen innehöll svampragu, pumpasoppa, bakad lammytterlfilĂ© med hĂ€rliga tillbehör och en god dessert "Chokladsalami" med blĂ„bĂ€rssorbet och crunch. Alla rĂ€tterna hade vĂ€lkomponerade smaker, fina rĂ„vaor som var varsamt tillagade. Vinerna i vinpaketet var bra och matchade maten pĂ„ ett utmĂ€rkt sĂ€tt. Servicen var kunnig, trevlig med rĂ€tt kĂ€nsla för att ge oss en bra kvĂ€ll. Helhetsintrycket var klart över förvĂ€ntan.
KvĂ€llen 4 viner. Cava Corpinnat, Chenin Blanc frĂ„n Sydafrika, Rioja Reserva och ett sött vin frĂ„n Maury i Roussillon. Vi blev mycket nöjda med vinerna i vinpaketet, goda, spĂ€nnande och vĂ€lmatchade,

Mycket nöjda med vĂ„r kvĂ€ll pĂ„ restaurang Logen vandrade vi sakta ner mot hotelldelen pĂ„ Ästad för att sova i det hĂ€rliga rummet.
(null)
Hotelldelen pĂ„ Ästad Ă€r snyggt designad in i minsta detalj. Vi gillade verkligen interiören. I hotellbyggnaden finns Ă€ven ett populĂ€rt och vĂ€lbesökt SPA, men vi valde bort detta dĂ„ SPA inte ligger sĂ„ högt pĂ„ vĂ„r prioriteringslista.

Vid vĂ„rt Ă„terbesök i februari 2022 fick vi Ă€nnu en gĂ„ng uppleva en utsökt 4-rĂ€tters middag med underbart god mat och vĂ€lmatchade viner av hög klass
4-rĂ€tters middag pĂ„ restaurang Logen pĂ„ Ästads vingĂ„rd i februari 2022.
Viner till middagen pĂ„ Ästads vingĂ„rd i februari 2022
PĂ„ morgonen vaknade vi till den hĂ€r utsikten frĂ„n vĂ„rt hörnrum. En fin start pĂ„ dagen. Vi gick sedan till restaurangen för att Ă€ta frukost. I de hĂ€r pandemitiderna behöver alla gĂ€ster boka in en "tid" för frukosten för att undvika trĂ€ngsel. Alla gĂ€ster pĂ„minns vid ingĂ„ngen till frukosten att hĂ„lla avstĂ€nd och att det finns handsprit utplacerd pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen.

Frukosten var god med bÄde varma och kalla rÀtter. Vi Ät i lugn och ro och gick sedan till vÄrt rum. Vi njöt en stund av utsikten och packade sedan vÄra vÀskor för att dÀrefter checka ut.

Efter 24 hĂ€rliga timmar pĂ„ Ästads VingĂ„rd satte vi oss i bilen för att Ă„ka tillbaka till Göteborg

I februari 2022 kom vi tillbaka till Ästad och upplevde ett nytt fantastiskt dygn pĂ„ detta toppenstĂ€lle - underbar mat, goda viner  och ett fantastiskt fint boende. Vi kommer tillbaka inom kort.

Ästads VingĂ„rd Ă€r absolut ett bra alternativ för en minisemester, speciellt om man Ă€r vinitresserad som vi Ă€r. Vi kommer garanterat att Ă„ka tillbaka till Ästads VingĂ„rd i en snar framtid.

LĂ€s mer om vĂ„ra besök pĂ„ Ästad med mĂ„nga bilder och mycket information hĂ€r

För er som gillar vin đŸ·och resor har vi samlat mĂ„nga TIPS och bilder frĂ„n resor i vinets tecken runt om i vĂ€rlden🌏 Europa, Australien, Nya Zeeland, USA, Sydafrika mm i det hĂ€r inlĂ€gget

Vi fĂ„r ofta frĂ„gor kring hur vi kan resa sĂ„ mycket och ofta som vi gör hĂ€r har vi skrivit mer om detta

Mer om svenskt vin đŸ·đŸ‡žđŸ‡Ș - I Göteborg finns det ett spĂ€nnande stadsvineri Wine Mechanics
(null)
Rieslingvin och RosĂ©vin (Pinot Noir) frĂ„n Wine Mechanics som gĂ„r att bestĂ€lla frĂ„n Systembolaget

Wine Mechanics fraktar druvor i kylcontainrar frĂ„n kontraktsodlare i Tyskland, Frankrike, Italien och Ungern. Druvorna pressas direkt efter ankomst till Göteborg och vinifieras dĂ€r. Vinerna kan avnjutas pĂ„ restaurangen, köpas pĂ„ ett 10-tal systembolag samt bestĂ€llas frĂ„n Systembolagets bestĂ€llningssortiment för avhĂ€mtning pĂ„ valfritt Systembolag. Wine Mechanics ligger i SlakthusomrĂ„det ca 5 minuters sprĂ„rvagnsresa frĂ„n Göteborgs Centralstation. Wine Mechanics Ă€r ett bra utflyksmĂ„l vid ett Göteborgsbesök för att Ă€ta en god lunch med ett av deras viner. Wine Mechanics viner klasificeras pĂ„ Systembolaget som "EU-vin" som ursprungsland.

IDUNNE WINE tillverkar mycket goda viner i Norsjö pĂ„ skogens rĂ„varor BlĂ„bĂ€r och Lingon. Vi bestĂ€llde frĂ„n Systembolagets bestĂ€llningssortiment.
(null)
RĂ„lunds BlĂ„bĂ€rsvin Exclusive Ă€r ett helt torrt vin som passar utmĂ€rkt tillsammans med en köttbit. SpĂ€nnande att prova de vinerna pĂ„ skogens rĂ„varor.

Det finns mÄnga fler vingÄrdar att besöka i Sverige nÄgra har övernattningsmöjligheter, nÄgra har restaurang, en del tar emot besök efter överenskommelse - hÀr Àr nÄgra av dem.

SkĂ„ne har av klimatskĂ€l en stor del av de svenska vingĂ„rdarna - Arild och FlĂ€die som vi skrivit om ovan Ă€r tvĂ„ av de skĂ„nska vingĂ„rdarna . Det finns fler vingĂ„rdar i SkĂ„ne som t ex Vejby VingĂ„rd och Thora vingĂ„rd pĂ„ BjĂ€rehalvön. Kullaberg VingĂ„rd pĂ„ Kullahalvön i nĂ€rheten av Arilds VingĂ„rd. Klagshamns vingĂ„rd utanför Malmö. Skepparps VingĂ„rd, Österlenvin och Köpingebergs VingĂ„rd pĂ„ Österlen. HĂ€lllĂ„kra VingĂ„rd i Anderslöv. Frillestads VingĂ„rd och Lottenlund Estate i Helsingborg. Åhus VingĂ„rd i Åhus. FlĂ€die VingĂ„rd i BjĂ€rred

Blekinge har Stora BorĂ„kra VingĂ„rd och STora Horn VingĂ„rd utanför Karlskrona.

Gotland LĂ„ngmyra Vineri och Gute VingĂ„rd

Öland HĂ„ks VingĂ„rd i MörbylĂ„nga och Wannborga i Köpingevik.

Östergötland SĂ€rtsöga VingĂ„rd i VĂ€derstad

Halland Ă„stad VingĂ„rd i TvĂ„Ă„ker

Södermanland Blacksta VingĂ„rd i Flen

VĂ€sterbotten Idunn Vin i Norsjö utanför SkellefteĂ„

Svenskt vin đŸ· och svenska vingĂ„rdar Ă€r ett utmĂ€rkt alternativ till vinresor utomlands - testa gĂ€rna om ni inte gjort det Ă€n , ni kommer att bli mycket positivt överraskade.

Har ni frÄgor om vÄra besök pÄ svenska vingÄrdar - tveka inte att höra av er via blogge, facebook eller instagram.

HĂ€lsningar

Björn och Karin

Följ oss gÀrna pÄ

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram: #demmereserjordenrunt

#vingÄrd #ÀstadsvingÄrd #vinprovning #flÀdiematovingÄrd #arildsvingÄrd #vingÄrdsbesök