Våra 3 sommarresor gick norrut - vilka fina upplevelser vi fick

Norden, Sverige / #högakusten, #icehotel, #kiruna, #oslo / Permalink / 0

(null)
Vi brukar boka in en eller flera korta resor även på sommaren för att få lite avbrott i "vardagslivet" på Orust i Bohuslän, där vi nu tillbringat 31 fina somrar. I år valde vi att resa norrut på våra tre resor 1. Kryssning till vackra Höga Kusten 2. Buss till Oslo och 3. Flyg till Kiruna.
Det blev tre fantastiskt bra resor men väldigt olika. Vi är jättenöjda med sommarens resor. Hösten började med en underbar mat och vinupplevelse på Ästad Vingård med restaurang Äng, 1 Stjärna i Guide Michelin.
Vi har ytterligae fyra resor inbokade i höst som vi ser fram emot  1. Rom/Fiumicino 2. Alicante-Albir/Benidorm 3. Kiel 4. Las Palmas.
(null)
Vi, Björn och Karin Demme, från Göteborg har en stor passion för att resa och för att skriva.
Vi reser ca 10-15 gånger om året, både långa och korta resor. Vi har gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också ett mycket stort intresse för mat och vin, vilket ibland är huvudanledningen till en resa.

Kryssning till Höga Kusten och Åland
(null)
I Midsommarveckan gjorde vi en trevlig "Minikryssning" med nyrenoverade fartyget Birka Gotland från Stockholm. Vi kryssade från Stockholm norrut genom Stockholm Skärgård och upp till Härnösand. En vacker sjötur i behagligt väder.
Vi kom fram på morgonen efter en fin resa med god mat och dryck ombord på Birka Gotland - vi åt en bra buffé med bl a skaldjur på väg till Härnösand. Vid ankomsten till Härnösand väntade en buss med guide, vi hade förbokat en utflykt till High Coast Whisky Destillery, "Ådalen 31", Höga Kustenbron mm inklusive whiskyprovning med lunch.
Birka Gotland - ett nyrenoverat fartyg.
(null)
En njutning att sitta på akterdäck med kvällssol på väg till Härnösand.
Vi fick en intressant guidad tur på High Coast Whisky vid Ångermanälven - vi fick provsmaka två olika whiskysorter som följdes av en god lunch.
Efter besöket i Härnösand kryssade vi norrut i drygt fyra timmar där vi fick se   bl a Höga Kustenbron, Högbondens fyr, Ulvöarna, Skulebergets naturpark med mera längs med Höga Kusten - en mycket vacker sjötur.
Senare på kvällen satte Birka Gotland kurs mot Mariehamn på Åland, där fartyget gjorde ett kort stopp, innan vi kryssade mot Stockholm genom Ålands och Stockholms skärgårdar. På kvällen åt vi en ny god middagsbuffé med bl a "Norrländska delikatesser" samt lyssnade på musik mm.

Vi kom fram till Stockholm på eftermiddagen efter två mycket trevliga och händelsrika dygn - En mycket positiv "minikryssning" som vi kan rekommendera.

Via länken här hittar ni många fler bilder, tips och information om kryssningen till Höga Kusten http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/june/harlig-kryssning-till-hoga-kusten-ombord-pa-birka-gotland.html

Sommardagar i Oslo
(null)
I slutet av juli besökte vi Oslo på nytt, vi åkte bekvämt med Bus4You i "Plusklass". Det tar ca 3,5 timmar från Göteborg till Oslo med buss, snabbt, bekvämt och prisvärt. Bara parkeringsavgiften på vårt hotell kostar mer än vad bussresan kostade för 2 personer.
Bilden ovan är från Tjuvholmen i slutet av Aker Brygge - där det går att bada i centrala Oslo. Oslo är en trevlig sommarstad - lätt att ta sig runt i till fots.
I Oslo åte vi väldigt bra mat på bl a Basso Social, restaurang Lofoten, Fiskeriet m fl.
(null)
Aker Brygge med rådhuset i bakgrunden
"Karl Johan" med slottet i bakgrunden
Akerhus Fästning - med museum - Vi besökte även Hjemefrontsmuseet som finns på Akerhus - ett intressant museum om kampen under den tyska ockupationen under andra världskriget.

Vi har nu besökt Oslo två gånger under 2024 och är mycket nöjda - vi kan rekommendera besök på Munchmuseet, Operan, Holmenkollen, Akerhus Fästning, Aker Brygge med mera. Oslo har många bra restauranger - idag när den norka kronan står i ca 0,97 SEK upplever vi inte Oslo så dyrt som för några år sedan. Via länken hittar ni mängder med bilder, tips och info om Oslo från våra två Oslobesök under 2024
JULI 2024
JANUARI 2024

Kiruna och Jukkasjärvi

I början av augusti flög vi upp till Kiruna, på en bonursresa med SAS. Vi bodde bra i "Nya Kiruna" på Scandic Kiruna. Det pågår nu en spännande stadsomvandling i Kiruna där stora delar av "Gamla Kiruna" rivs eller flyttas till "Nya Kiruna" på grund av LKABs järnmalmsgruva som gör att "Gamla Kiruna" riskerar att falla ner i ett slukhål. Vi fick tre riktigt fina, trevliga och spännande dagar i Kiruna med omgivningar - vi hade tur med vädret det var ca 22-24 grader varmt och med strplande sol under hela vistelsen.
(null)
Jukkasjärvi gamla fina träkyrka besökte vi. Vi åkte med lokalbuss från Kiruna till Jukkasjärvi vilken tar ca 30 minuter. Kyrkan är mycket vacker och väl värt ett besök.
Ishotellet i Jukkasjärvi är öppet även sommartid med hotelrum med isskulpturer, Icabar med mera. Vi besökte Ishotellet och fick se ca 20 hotellrum samt isbaren. En fin upplevelse.
Ett glas välkyld Champagne på Ishotellet i Jukkasjärvi. Vi behövde verkligen ha "pälsponchos" vid besöket i isbaren.
(null)
Kirunas stora träkyrka, 40x40 meter, skall flyttas ca 5 km sommaren 2025 - skall bli intressant att följa den flytten.
Vi bokade in en tur till LKABs järnmalmsgruva - vi åkte med buss från "nya Kiruna" och till gruvan där bussen körde in i gruvan och med bra fart fortsatte ner till NIVÅ 540. Det blev ett mycket spännande och givande besök nere i gruvan. Ni kan läsa mer om gruvbesöket vi länken nedan.

Nöjda med vår Kirunabesök flög vi hem till Göteborg. Via länken hittar ni mängder med bilder, tips och information om resan till Kiruna och Jukkasjärvi.  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/august/vilken-harlig-resa-det-bl3v-nar-vi-akte-norrut-till-kiruna.html

Innan september började hann vi även med en kort resa lite "söderut" till Ästad Vingård i Halland, ca 10 mil från Göteborg. Där fick vi en helt underbar mat och vinupplevelse, inte minst på 1-stjärniga Guide Michelinrestaurangen ÄNG. Läs gärna mer här och se på bilder mm från Ästad Vingård, Restaurang Äng, Restaurang Logen, Åkulla Bokskogar, Vinfältet med vingårdsbaren, Sinnenas SPA mm. http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/august/en-fantastisk-totalupplevelse-pa-astad-vingard.html

Vi kommer definitivt att göra fler resor norrut under kommande somrar som ett avbrott från sommarboendet i vårt härliga Bohuslän.

Hälsningar

Karin och Björn

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.
Hemsida Demme.se

PS, här finns tips om 6 härliga höstresmål till behaglig värme med kort flygtid  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/september/harliga-hostresmal-med-behagligt-klimat.html