OSLO 🇳🇮 - HĂ€rliga Mat och konstupplevelser och en del till.

Norden / Bassosocial, Bus4You, Fiskeriet, Oslo / Permalink / 0
(null)
En kylig januarihelg besökte vi pÄ nytt Norges vackra huvudstad, Oslo. MÄlsÀttningen med resan var att besökta det nya Munchmuseet och för att Àta riktigt bra mat.
Vi, Björn och Karin Demme frĂ„n Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva om resor. Vi gör ca 10-15 resor per Ă„r, bĂ„de lĂ„nga och korta. Vi har bl a gjort 12 Jordenruntresor och nĂ„gra hundra andra resor. Vi har ocksĂ„ en stor passion för vin och mat, vilket starkt pĂ„verkar vĂ„ra val av resmĂ„l.
Vi bestĂ€mde oss för att Ă„ka lĂ„ngfĂ€rdsbuss med Bus4You till Oslo, vi ville inte köra bil i mörker pĂ„ hala vĂ€gar och tĂ„gen litade vi inte pĂ„ i vinterkylan. Vi bokade in Plus-biljetter hos Bus4You  - Plusklass innebĂ€r bredare sĂ€ten med bĂ€ttre avstĂ„nd mellan raderna pĂ„ bussen övre plan. Vi betalade 438kr tur och retur per person Göteborg-Oslo-Göteborg, resan tar ca 3,5 timmar. PĂ„ hemvĂ€gen var det snöblandat regn och glashala vĂ€gar vi kom dĂ„ en dryg timma sent till Göteborg - dagen efter kom det ett mail frĂ„n Bus4You med var sin voucher pĂ„ 258 SEK att anvĂ€nda pĂ„ en kommande resa som kompensation för förseningen - mycket bra tycker vi.
(null)
HÀr passerar vi Svinesundsbron och kommer in i Norge. Det blev en behaglig resa till Oslo en tidig kall fredagsmorgon. BekvÀma bra sÀten i Plusklass.
NĂ€r vi kom fram till Oslo kl 10:30 lĂ€mnade vi in vĂ€skorna pĂ„ hotellet, Scandic Byporten, precis vid jĂ€rnvĂ€gsstationen. Scandic Byporten Ă€r ett enklare Scandichotell med relativt frĂ€scha rum , men inte sĂ„ mycket mer. Vid nĂ€sta Oslobesök vĂ€ljer vi nĂ„got annat hotell. Vi betalade 2536 NOK för tvĂ„ nĂ€tter inklusive frukost, helt OK pris.
Vi promenerade frĂ„n hotellet via stationen ner mot den nya Operan, pĂ„ vĂ€gen sĂ„g vi mĂ„nga vinterbadare som badade Bastu och tog sig ett dopp, det var soligt och ca 15 grader kallt. MĂ„let med promenaden var det nya Munchmuseet, vĂ€rldens största konstmuseum som Ă€r tillĂ€gnat en enskild konstnĂ€r.
(null)
Munchmuseet har 13 vĂ„ningar, med restaurang och skybar högst upp. Vi kom fram till museet strax före kl 12 - sĂ„ vi började med lunch, Smörrebröd med kaffe. Efter lunchen var vi mycket förvĂ€ntansfulla nĂ€r vi gick in pĂ„ museet.
Edvard Munch testamenterade fyra Är före sin död all kvarlÄtenskap till Oslo kommun, gÄvan bestod bl a av 28 000 konstverk, brev, fotografier, texter, verktyg och personliga saker. Det nya Munchmuseet invigdes i slutet av oktober 2021 och innehÄller vÀrldens största Munchsamling. Museet förvaltar mer Àn 42 000 föromÄl. 26274 Munch-verk. (1200 mÄlningar, 7050 teckningar, 18322 grafiska blad samt 14 skulpturer.
Vi började pÄ plan 3 dÀr det just nu pÄgÄr en utstÀllning med verk av Edvard Munch och Fransisco Goya - tvÄ konstnÀrer frÄn tvÄ delar av Europa som levde olika liv i olika tidsepoker - det var först under Munchs tid som Goya blev berömd.
(null)
UtstÀllningen visar sida vid sida verk av bÄda konstnÀrerna. En spÀnnande och givande utstÀllning med mÄnga perspektiv.
Edvard Munchs mest lĂ€nda konstverk Skriet gjorde han i flera olika versioner - hĂ€r ett grafiskt tryck. PĂ„ museet visas tre olika versioner av Skriet - eftersom konstverken Ă€r gjorda pĂ„ papper visas ett av verken i taget (30 minuter vardera för tvĂ„ av dem och 60 minuter för ett - de varvas under dagen - vi sĂ„g tvĂ„ av versionerna) .
SjÀvpotrÀtt pÄ en Äldrad Edvard munch
(null)
I ett av rummet finns nÄgra monumentala mÄlningar i gigantska format.
Skriet - om konstbverket
En av versionerna av skriet.

Efter ett par timmar med mycket stora och givande konstuppleveler lÀmnade vi Munchmuseet.
(null)
NĂ„gra hundra meter frĂ„n Munchmuseet ligger Oslos nya Operahus. Det gĂ„r att promenera upp till taket pĂ„ Operan lĂ€ngs en lĂ„ng backe. Uppe pĂ„ Operataket fick vi en magnifik utsikt över ett vintrigt Oslo.

Fiskeriet
PĂ„ fredagskvĂ€llen hade vi pĂ„ rekommendation bokat middag pĂ„ Fiskeriet pĂ„ Youngstorget. Det var fullbokat pĂ„ denna poulĂ€ra restaurang och fiskbutik. Det Ă€r trĂ„ngt och gemytligt pĂ„ Fiskeriet - hĂ€r serveras det pinfĂ€rsk fisk och skaldjur. Vi bestĂ€llde deras berömda Fish&Chips med tillbehör och ett torrt vin frĂ„n Pfalz - en Grauburgunder. Vi fick in en stor tunnpannerad torskfilĂ© - det var en av de bĂ€sta Fish&Chips som vi Ă€tit. Trevlig service förhöjde middagen. Vi betalade 1135 NOK för 2 Fish&Chips och en flaska med vin. Nöjda och mĂ€tta promenerade vi till hotellet efter en lĂ„ng dag.
(null)
Efter en rejĂ€l hotellfrukost pĂ„ lördagsmorgonen gick vi ut i januarikylan - soligt och ca 15 minusgrader. Vi gick till Akershus FĂ€stning och Slott - vi tittade pĂ„ den gamla fĂ€stningen. FĂ€stningen byggdes som en borg för ca 700 Ă„r sedan och har sedan byggts om och till. FĂ€stningen har varit belĂ€grad vid flera tillfĂ€llen men aldrig blivit intagen. OmrĂ„det Ă€r fortfarande militĂ€rt. PĂ„ omrĂ„det finns Akershus Slott, Försvarsmuseet, Hjemmefrontsmuseet med mera.
Vi promenerade mycket pÄ lördagen bl a pÄ paradgatan Karl Johans Gate, förbi Stortinget, vi sÄg Kungliga Slottet pÄ lite avstÄnd, passerade förbi rÄdhuset och gick mot Aker Brygge.
Vi gick en runda ute pÄ Aker Brygge som lÄg i vinterskrud. Efter en lÄng, vacker och hÀrlig promenad Ät vi en enkel lunch. Vi gick sedan till hotellet och vilade en stund.

Basso Social

PĂ„ lördagskvĂ€llen hade vi bokat in en middag pĂ„ Basso Social, en Italiensk restaurang pĂ„ Storgata som har avsmakningsmenyer. Vi tycker om konceptet med 10-rĂ€tter som bestĂ„r av 3 smĂ„ snacks, 3 smĂ„ förrĂ€tter, 3 lite mindre varmrĂ€tter och som avslutning en dessert (det finns Ă€ven en 13-rĂ€tters dĂ€r det tillkommer 3 mellanrĂ€tter). Vi lade till ett vinpaket med fyra glas vin
(null)
MÄltiden inleddes med 3 smÄ vackra och delikata snacks tillsammans med ett glas Prosecco. Wow sÀger vi - vilka hÀrliga smaker. Sist i inlÀgget finns menyn för den som Àr intresserad. En mycket bra start pÄ kvÀllen - förvÀntningarna steg.
NĂ€sta servering bestod av 3 förrĂ€tter, bl a en helt enstĂ„ende soppa pĂ„ jordĂ€rtskocks och kronĂ€rtskockssoppa mm. Till detta serverades det ett gott svalt vin pĂ„ Garganega - Soave Superiore Classico. Även alla tre förrĂ€tterna var fantastiskt goda.
NĂ€sta servering var de tre huvudrĂ€tterna - kyckling, pasta och Stracciatella - till detta ett rött vin frĂ„n Lipariska öarna, strax norr om Sicilien pĂ„ druvor som Nero dÀvola m fl. Vilka goda och vĂ€l avvĂ€gda smaker och vinet uppskattade vi mycket - det skall vi göra en bestĂ€llning pĂ„.
(null)
KvÀllens fyra viner som vi uppskattade mycket.
Mycket nöjda med mĂ„ltiden sĂ„g vi fram emot kvĂ€llen avslutning med en dessert med tillhörande vin. Vi serverade en mycket vacker dessert bestĂ„ende av en mjuk pistagekaka med masccarpone och blodapelsingele och en pistageglass med pistagecrunch - vinet var en pĂ€rlande Muscati frĂ„n Piemonte. Mycket bra avslutning pĂ„ en underbar kvĂ€ll.

Vi Àr oerhört nöjda med kvÀllen samtliga 10 rÀtter, de 4 vinerna och med den mycket trevliga och kunniga servicen. Vi kommer garanterat tillbaka vid nÀsta besök i Oslo.
(null)
Priset för helvÀllen med mat ocgh dryck var 698 NOk för 10-rÀtter och 588 NOK för 4 viner 1286 NOK per person - mycket pengar men vi tycker att det Àr mycket prisvÀrt och en upplevelse vi gÀrna gör igen. Hela menyn finns lÀngst ner i inlÀgget.

Mycket nöjda och lagom mÀtta promenerade vi till hotellet efter en drygt 2 timmar lÄng mat- och vinupplevelse - bara den var vÀrd resan till Oslo.
Kungliga Slottet

Oslo Ă€r en trevlig stad pĂ„ kort avtsĂ„nd frĂ„n Göteborg/Stockholm m fl platser i Sverige. NĂ„s lĂ€tt med bil, buss, tĂ„g och flyg -  för en minisemester/weekendresa. Den svenska kronan Ă€r idag i princip 1 mot 1 med den norska kronan.