Spännande besök på nivå 540 i LKABs gruva i Kiruna

Sverige / Permalink / 0
(null)
Idag besökte vi LKABs gruva i Kirunavaara ner till nivå 540. Vi åkte buss från "Nya Kiruna" till gruvområdet och in i gruvan där vi åkte några km nerför till vi kom till nivå 540 - dvs  540 meter nedanför toppen på berget. Det finns ett vägnät under jord på drygt 800 km, ett enormt stort vägnätssystem. 

På bilden ovan sitter jag i en stor lastmaskin nere i gruvan.
(null)
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 12 till 15 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter. Vi har förutom resor vin och mat som våra stora intressen.
(null)
Vi på besök i Kiruna under tre dygn - idag valde vi att åka på en tur ner i LKABs gruva i Kirunavaara. Det blev en trevlig och givande tur. Vi lämnade ett soligt Kiruna och åkte till LKABs anläggning. Med buss åkte vi in i gruvan och fortsatte neråt, det blev några kilometer innan  vi kom till "Nivå 540". 
(null)
På väg ner i gruvan med buss. En hel del mötande trafik på vägen och maxfart 50 km/timma.
(null)
Det finns väldigt många vägar och gångar nere i gruvan.
(null)
Det är järnpellets som produceras - efter brytning, krossning, anrikning mm blir det små järnpellets som sedan skickas med tåg till Narvik och Luleå för utskeppning.
(null)
Det produceras ca 135 000 ton järnpellets per dygn som sedan transporteras med tåg. Varje vagn lastas med 100 ton med järnpellets. Tåget dras av världens starkaste lok.
(null)
Det är väldigt stora maskiner nere i gruvan - Karin står i skopan till en lastmaskin.
(null)
Stenen visar hur brytningen av malm utvecklas under tid - malmkroppen är i mitten - det är det bryts. Till vänster finns "hängväggen" det är den som spricker efter hand och som gör att gamla Kiruna blivit en osäker plats. Mer om stadsomvandlingen längre fram i inlägget.
(null)
En av många maskiner 
(null)
Här kan man skymta mark det det bildats en krater och marken sjunker - det försvinner ca 40 meter mark per år och kratern/slukhålet närmar sig Kiruna - det gör att stora delar av gamla Kiruna nu flyttar till en ny del av stan - Nya Kiruna.
(null)
Rivningen av gamla Kiruna pågår för fullt. Många byggnader har redan rivits eller flyttats.
(null)
Det är ett jätteprojekt som pågår när stora delar av gamla Kiruna rivs eller flyttas - Nya Kiruna växer nu fram - där ett nytt Stadshus är byggt, Nya Scandic Hotellet är på plats, ett nytt köpcentrum finns nu och det har byggts ca 1000 nya hyresrätter - mer kommer att hända under de närmaste åren.
(null)
Kirunas stora vackra träkyrka som är på 40 gånger 40 meter kommer att flyttas till en ny plats under sommaren 2025. Den kommer att flyttas på gigantiskt stora trailers - det byggs ett nytt vägsystemet för att kunna klara flytten på ca 5 km. Det skall bli spännande att följa det här projektet nästa sommar. Kommer kyrkan att klara flytten?
(null)
Berget Kirunavaara där gruvan ligger.

Det blev en mycket spännande, trevlig och givande dag med kunniga guider nere i gruvan. Vi lärde oss en hel del om gruvbrytning, transporter samt om projektet som skall ge en fossilfri brytning och stålindustri. Det pågår ett spännande projekt där LKAB, SSAB och Vattenfall samarbetar för att få fram en fossilfri stålframställning.

Vi är helnöjda med 3-timmars turen - den kostade för oss 395kr per person inkl. Fika (seniorpris) för vuxna som inte är seniorer 495kr,

Vi kommer snart med fler bilder, tips och upplevelser från härliga Kiruna.

Hälsningar
 
Karin och Björn 
 
Följ oss gärna på
 
Instagram #demmereserjordenrunt
Facebook demmereserjordenrunt


Till top