Snökaos i München med inställda flyg - hur gick det för oss ?

Flyg / Permalink / 0
(null)
På hemväg från Las Palmas via München i torsdag hamnade vi i ett snökaos med mängder med inställda flyg.
(null)
Vi flög hem från ett varmt och ☀️-ligt Las Palmas efter 8 riktigt härliga dagar med Lufthansa i BC med mellanlandning i München. På väg till München njöt vi av en riktigt god 3-rätters måltid med goda drycker. 
(null)
När vi var på väg att landa i ett snöigt München fick vi veta att vårt flyg till Göteborg var inställt p g a snöovädret. 
(null)
Snö i München
 
Vi pratade med pursern ombord som beklagade och hoppades att vi skulle få hjälp med ombokning mm vid Lufthansas servicecenter.
(null)
Med många indtällda flyg var kön till Lufthansas servicecenter otroligt lång, bilden visar bara den sista delarna av kön. Vi pratade med en som organiserade kön som sa att vi kunde testa att få hjälp i Lufthansa lounge. 
 
Som livstids guldmedlem i *A har vi förmånen att kunna gå in i Lufthansa Senatorlounger - där finns det personal som hjälper till med ombokningar mm. Det var bara tre personer före oss i kön, så vi kom snabbt fram. Vi skulle rest med dagens sista flyg till Göteborg - så vi blev ombokade till fredagens första flyg kl 09:45. Det flyget blev sedan snabbt fullbokat och flyg senare på fredagen blev inställda liksom samtliga 3 flyg på lördagen
(null)
Vi passade på att äta en sen middag med ett glas vin i loungen efter vi fått hjälp med ombokningen.
 
Vi fick även hjälp med att få ett hotellrum inne i München och taxivouchers tur och retur- mycket bra hanterat av Lufthansa.
 
Vi gick från loungen gör att ta en taxi till hotellet - taxikön var väldigt lång (flera hundra personer) men det gick förvånansvärt fort att få en taxi, ca 15 minuter, som körde oss till hotellet på ca 25 minuter - vi betalde med taxivouchern som vi fått av Lufthansa (82 EUR).
 
Vi fick ett rum på 4-stjärniga Hotel Rilano 24/7 inne i München. Vi gick direkt upp till rummet och tittade lite på TV. Vi sov sedan väldigt gott efter en lång dag.
 
Vi gick upp tidigt, hoppade över frukosten på hotellet och tog istället en taxi ut till flygplatsen. Det var ett intensivt snöfall på motorvägen, taxin fick en rejäl sladd i snömodden, så jag bad chaufören att dämpa farten. Vi kom fram till flygplatsen i ett intensivt snöfall. På avgångtavlan i avgångshallen såg vi att många flyg redan var inställda även på fredagen.
(null)
Vi gick igenom säkerhetskontrollen och till loungen för att äta frukost. 
(null)
Vi åt en god frukost med äggröra, köttbullar och smörgås med mera i Lufthansas Senatorlounge.
 
Var 5:e minut tittade vi på avgångstavlan och i appen om statusen för vårt flyg - vi såg att ännu fler flyg blev inställda. 
 
Vi gick mot gaten i tid för avgång - väl framme såg vi att avgångstiden flyttades fram med först 15 minuter, sedan 20 minuter till samtidigt som vi såg att det fortsatte att snöa.
 
Ca 40 minuter efter ordinarie avgångstid fick vi besked om boarding - det blev först en busstur ut till ett flygplan täckt med snö. Vi gick ombord och satte oss i ett fullsatt flygplan. Vi taxade ut till deicingplatsen och blev avisade - sedan startade vi en drygt timma sent mot Göteborg.
(null)
Efter en lugn och behaglig flygning med en lätt lunch landade vi ca 50 minuter sent i ett kyligt Göteborg. Vi var lite oroliga om bagaget kommit med, kaptenen hade informerat om att det var kaos i bagagehanteringen i München - men våra två väskor var bland de fem första som kom på bandet. 
 
Vi är mycket nöjda nu när vi sitter vid brasan i Svanesund och ser ut över det mörka havet efter hur bra det löste sig - särskilt när vi nu ser att samtliga 3 flyg från München till Göteborg idag, lördag 2/12, är Inställda.
(null)
Vi köpte flygbiljetterna med SHBPlatinum kreditkort  som har en riktigt bra reseförsäkring. Vilken vi har mycket nytta av på våra resor.
(null)
Jag fyllde i en skadeanmälan på lördag eftermiddag, vilken jag skickade in klockan 15:32 till Zürich Försäkring som hanterar SHB:s Platinumkort - för att få ersättning för förseningen.
 
Klockan 19:00 - 3,5 timmar efter jag skickat in skadeanmäla, fick jag ett mail om att försäkringsbolaget gått igenom mitt försäkringsärende- de ersätter oss med 4000 kronor som ett schablonbelopp, vi hade inga utgifter eftersom Lufthansa betalade för mat, taxiresor (160 EUR) och hotellrum mm. Otroligt snabb hantering.
 
Jag har öven fyllt i en blankett på Lufthansas hemsida om att gå ersättning för förseningen - men räknar inte med att få det på grund av en eventuell force majeure - men vi får se vad dom händer. På söndag förmiddag fick jag det väntade beskedet att det inte blir någon ersättning från Lufthansa - som hänvisar till force majeur p g a snöovädret - det accepterar vi - vi är faktiskt nöjda med Lufthansas sätt att lösa situationen. 
 
Sammanfattning - det blir ibland snöoväder och det är det inget som någon kan göra något om- vi är mycket nöjda med Lufthansas snabba hantering och framförallt av Zürich Försäkring OTROLIGT SNABBA agerande kring vårt försäkringsärende. Ett snökaos kan sluta riktigt bra .
(null)
Vi reste från ett soligt ☀️ Las Palmas 
(null)
Via ett snöigt München
(null)
Till ett vintrigt Svanesund på Orust 
(null)
Nu ser vi fram emot många fina resor under 2024 för vi bl a har bokat in Alicante och Albir i mars och i april Barcelona och en kryssning i Medelhavet med det helt nya fartyget Celebrity Ascent och fler resor är nu på planeringsstadiet.
 
Följ oss gärna på 
 
Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt
Hemsida  http://demme.se/
 
Hälsningar
 
 
Karin och Björn
 
 
 
Till top