Vin đŸ„‚,och vingĂ„rdsbesök đŸ· pĂ„ resor runt om i vĂ€rlden 🌏

Mat och vinresor / VingÄrdar, vinresa / Permalink / 0
(null)

Vin Ă€r en stor passion för oss och Ă€r en viktig ingrediens pĂ„ vĂ„ra resor runt om i vĂ€rlden. Vin Ă€r ibland huvudanledningen till en resa till t ex Toscana, Piemonte, Alsace eller till Champagne eller varför inte till nĂ„gon vingĂ„rd i Sverige đŸ„‚.  Vi har prcis bokat in en resa till Arilds vingĂ„rd i SkĂ„ne och i november 2020 besökte vi Ästads vingĂ„rd i Halland - de svenska vingĂ„rdarna har en hel del att erbjuda oss vinĂ€lskare.đŸ·

I det hĂ€r inlĂ€gget finns vĂ„ra bĂ€sta tips om vingĂ„rdsbesök, vinbarer och vinprovningar pĂ„ resan. Vi har under de senaste Ă„ren besökt vinproducenter i Frankrike đŸ‡«đŸ‡· (Champagne, Alsace,Bordeaux, Porovence), Tyskland đŸ‡©đŸ‡Ș (Mosel, Baden-WĂŒrtenberg), USA đŸ‡ș🇾 (Napa Valley, Sonoma Valley), Italien 🇼đŸ‡č (Toscana, Piemonte, Veneto, Umbrien, Lazio) Nya Zeeland🇳🇿 (Waiheke, Bay of Plenty), Spanien đŸ‡Ș🇾 (Alacant, Mallorca), Sverige 🇾đŸ‡Ș ( Ästad, Arild och Göteborg), Australien 🇩đŸ‡ș (Hunter Valley, Jarra Valley), Sydafrika 🇿🇩 (Stellenbosch,Franschhoek) och  Luxemburg đŸ‡±đŸ‡ș, m fl. lĂ€nder. Vi har besökt mĂ„nga hĂ€rliga vinbarer och varit med pĂ„ mĂ„nga helt fantastiska vinprovningar runt om i vĂ€rlden.

Ni hittar information och bilder frÄn fina vingÄrdbesök i den hÀr ordningen

1. Frankrike, Alsace och Champagne
8. Australien, Jarra Valley och Hunter Valley
9. Sverige, Halland, SkÄne och Göteborg
10. Mat med vinpaket pÄ restauranger

Vin Ă€r en av vĂ„ra stora passioner i livet, tillsammans med god mat och att resa.  Vinet och maten har varit  huvudanledningen till mĂ„nga av vĂ„ra resor.
(null)     Vinprovning pĂ„ San Mattia, en vingĂ„rd som ligger pĂ„ kullarna ovanför Verona med fantastisk utsikt över den vackra gamla historiska staden.  đŸ‡źđŸ‡čđŸ·

VĂ„r passion för fantastiska viner har varat under flera decennier. Det behöver inte vara de mest exklusiva vinerna för att ge oss en stor vinupplevelse, miljön och samtalen med vinproducenterna förstĂ€rker ofta smakupplevelsen om det Ă€r ett i grunden vĂ€lgjort vin.
(null)PĂ„ vingĂ„rden Kennedy Point, Waiheke Island Nya Zeeland i februari 2020 đŸŒžđŸ‡łđŸ‡żđŸ·đŸ–

Vi, Björn och Karin Demme frĂ„n Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka. Vi reser ca 10 gĂ„nger per Ă„r bĂ„de korta och lĂ„nga resor, bl.a. har vi gjort 12 st Jordenruntresor och nĂ„gra hundra andra resor. Vi delar gĂ€rna med oss av vĂ„ra TIPS och erfarenheter.

Passionen för vin pĂ„ resanđŸ·đŸŸđŸ„‚
Colmar i Alsace đŸ‡«đŸ‡·

FRANKRIKE đŸ‡«đŸ‡· och TYSKLAND đŸ‡©đŸ‡Ș

Vi flög ner till Frankfurt och forsatte 25 mil söderut  till den gamla vackra staden Freiburg i sydvĂ€stra Tyskland. FrĂ„n Freiburg Ă€r det nĂ€ra till mĂ„nga intressanta vingĂ„rdar pĂ„ bĂ„da sidor om floden Rhen, i vĂ€ster Alsace och i öster  Baden-WĂŒrtenberg.
(null)
Trevlig vinbar med riktigt bra viner frĂ„n Baden-WĂŒrtenberg i Freiburg, ca 35-40 viner pĂ„ glas.

ALSACE

ColmarđŸ‡«đŸ‡· i Alsace Ă€r har en fantastiskt vacker "Gamla Stan" med vĂ€lvĂ„rdade korsvirkeshus och smala grĂ€nder. Den lilla floden  Lauch flyter genom stan. Vi drack ett gott Rieslingvin pĂ„ restaurang L’Amadine.
Colmar - Petit Venice
I nĂ€rheten av Colmar ligger mĂ„nga vinbyar pĂ„  Route de Vin,190 vinbyar. Vi besökte bl a Domaine Zink i Euguisheim för att prova vin. Vi provade Cremant, Pinot Gris, Riesling och Pinot Noir.
Vinprovning i Euguisheim

Vi besökte Ă€ven Ruhlmann-Schutz i vackra Dambach-la-Ville ca 5 mil norr om Colmar. Vinskörden startade samma dag som vi var dĂ€r sĂ„ vi fick se nĂ€r druvorna lastades av frĂ„n traktorerna och direkt lades in i vinpressen. Vi besökte den gamla vinkĂ€llaren frĂ„n 1600-talet och fick sedan prova fem olika viner. Cremant, Pinot Gris, Riesling, Gewurtztraminer och en röd cuvee. Byn, Dambach-la -Ville Ă€r en liten vacker by som kunde vara tagen direkt ur en sagobok.
(null)
VingĂ„rden Ruhlmann-Schutz i Dambach-la-Ville dĂ€r vinskörden startade samma dag som vi var dĂ€r
Den lilla vackra vinbyn Dambach-la -Ville i Alsace đŸŒžđŸ‡«đŸ‡·đŸ·

BADEN-WÜRTENBERG

Det odlas mycket vin i och runt Freiburg i Baden-WĂŒrtenberg. De hĂ€r vinerna Ă€r inte lika kĂ€nda som vinerna frĂ„n Alsace men hĂ„ller en riktigt hög kvalitet. Vi tog spĂ„rvagnen frĂ„n hotelet vid jĂ€rnvĂ€gsstationen i Freiburg ut till Staatliches Weinbauinstitut som bĂ„de forskar kring vinodling och som producerar och sĂ€ljer vin. HĂ€r provade vi sju olika viner av varierande slag, en del spĂ€nnande kreativa viner och nĂ„gra mer traditionella. Ett trevligt och givande besök.

Tyskland har egna namn pĂ„ druvor som vi Ă€r vana vid att konsumera under andra namn frĂ„n lĂ€nder som t ex Frankrike och Italien.

Pinot Noir blir SpÀtburgunder i Tyskland
Pinot Gris blir Grauburgunder i Tyskland
Pinot Blanc blir Weissburgunder i Tyskland
(null)
Staatliche Weinbauinstitut i Freiburg.
Björn och Karin pĂ„ vinbaren Alte Wache i Freiburg
Vinskörden började den 12 september 2019 hos Ruhlmann-Schutz i Dambach-la-Ville

CHAMPAGNE

Reims och Epernay đŸ‡«đŸ‡·đŸ„‚
(null)
Champagne đŸ„‚đŸ‡«đŸ‡· skall vara "Kall, torr och gratis" sa en gĂ„ng Winston Churchill, han har fĂ„tt en CuvĂ©e uppkallad efter sig "CuvĂ©e Sir Winston Churchill" producerad av Pol Roger. (1690kr pĂ„ Systembolaget).
Vi valde att resa ner till Reims och Epernay i Champagne för att fira in det nya Ă„ret (2020) och vilken plats platsar bĂ€ttre Ă€n Champagne för ett nyĂ„rsfirande?  Champagne Ă€r dessutom ett favoritvin för oss sedan mĂ„nga Ă„r tillbaka.  Vi reste ner till Reims i Champagne dagen före nyĂ„rsafton dit vi kom fram pĂ„ kvĂ€llen. Vi Ă„t en lĂ€tt middag, en klassisk Croque Monsieur med en grönsallad och ett glas Bordeaux Superiore pĂ„  Lion de Belfort i Reims. Efter middagen besökte vi sedan en bar,  Le Gaulois, för att dricka resans första glas med Champagne.  Vi gick sedan hem till hotellet,  Ibis  Styles  Reims  CentreCathĂ©drale för att sova. Hotellet Ă€r enkelt och prisvĂ€rt, nyligen renoverat med nya möbler, frĂ€scht nytt badrum och en riktigt bra kontinental frukost, gĂ„ngavstĂ„nd till mycket i Reims.
NyĂ„rsaftonen började vi med ett besök hos den stora Champagneproducenten Pommery i Reims. Pommery ligger bara ca 3 km frĂ„n hotellet sĂ„ det var lĂ€tt att ta sig dit.
Pommery Ă€r en stor producent som satsar mycket pĂ„ besöksnĂ€ringen, hĂ€r Ă€r det storskaligt men det blev Ă€ndĂ„ en bra upplevelse. Vi gick en guidad tur genom de lĂ„nga underjordiska gĂ„ngarna och fick en bra presentationen Pommerys lĂ„nga historia av att producera Champagne. Nere i gĂ„ngarna finns det Ă€ven mĂ„nga konstverk, bl a stora "carvings" av Gustave Navlet som Ă€r imponerande. Det finns Ă€ven moderna konst att beskĂ„da.
Pommery i Reims
Det finns mĂ„nga riktigt gamla flaskor med Champagne hos Pommery. Efter rundvandringen pĂ„ Pommery var det dags att prova champagnen, Pommery var som vanligt en god, vĂ€lsmakande champagne.
NyĂ„ret firade vi in pĂ„ restaurangen Excelsior i Reims. Det blev en 6-rĂ€tters middag med genomgĂ„ende champagne. En lĂ„ng och riktigt god mĂ„ltid med krabba-pilgrimsmusslor-oxfilĂ©-glass i Marc de Champagne-gratinerad getost-chokladbakelse.
(null)
Katedralen, Notre Dame, i Reims. NyĂ„rsdagen inledde vi med ett besök i den gigantiskt stora Katedralen Notre Dame Reims, vi gick en guidad tur med en lokal turistguide vilket kan rekommenderas. Katedralen Notre Dame i Paris som tragiskt brann i april 2019 fĂ„r plats inne i Katedralen i Reims (volymmĂ€ssigt). Katedralen i Reims Ă€r ca 150 meter lĂ„ng.  Katedralens fasad Ă€r rikt utsmyckad och Ă€r ett av UNESCOS vĂ€rldsarv.

PĂ„ hemresedagen Ă„kte vi de ca tre milen till Epernay för ett besök pĂ„ Champagnehuset Charles Mignon. Vi fick en visning av vineriet och ett besök i lagringsgĂ„ngarna innan det var dags flr provning av nĂ„gra av husets champagner. Charles Mignon Ă€r ett mindre familjeföretag som producerar "lite lĂ€gre prissatta champagner" deras standard champagne "Brut Premium Reserve" kostar 229kr pĂ„ Systembolaget. Champagnerna som vi provade smakade bra och Ă€r enligt oss prisvĂ€rda, vi köpte med oss tvĂ„ flaskor hem.
Charles Mignon i Epernay. Efter champagneprovningen tittade vi pĂ„  Avenue de Champagne i Epernay, dĂ€r ligger mĂ„nga av de stora Champagnehusen som Pol Roger, MoĂ«t et Chandon, Mercier m fl. avenyn Ă€r vĂ€l vĂ€rt ett besök. Vi Ă„t en snabblunch i Epernay innan vi pĂ„började hemresan till Sverige via Bryssel.  Vi har besökt Reims tidigare, men dĂ„ under den varma delen av Ă„ret. Det finns för och nackdelar med att besöka Champagne regionen vid olika Ă„rstider. PĂ„ sommaren Ă€r det skönt att sitta ute i behaglig vĂ€rme, men dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt mĂ„nga turister pĂ„ plats och det Ă€r fullt pĂ„ champagnehusen och barerna. Vintertid Ă€r det ingen trĂ€ngsel och det finns tid för att stĂ€lla frĂ„gor och prata i lugn och ro pĂ„ champagnehusen. Vi Ă€r nöjda med vĂ„rt senaste 3-dagars besök i Champagne,  god mat, goda drycker, fint vĂ€der, trevliga champagneprovningar och fina upplevelser. Reims Ă€r ett bra resmĂ„l för en weekend- eller minisemester. I centrala staden tar vi oss fram till fots, det finns flera Champagnehus i Reims, men de flesta ligger i Epernay knappt tre mil frĂ„n Reims.

Boende - Ibis Styles City Center Reims , enkelt, nyrenoverat, frĂ€scht och prisvĂ€rt
Restauranger - L’Edito, Le Gaulois, Excelsior i Reims
SevĂ€rdheter Katedralen i Reims, Champagnehusen i Reims och Epernay

NYA ZEELAND đŸ‡łđŸ‡ż

Waiheke Island

(null)
Vi gjorde vĂ„rt 9:e besök pĂ„ helt fantastiska Waiheke Island, utanför Auckland i februari 2020. HĂ€r Ă€r det ett underbart klimat, otroligt vackra vyer, 40 km strĂ€nder och ca 30 vingĂ„rdar. För oss Ă€r Waiheke paradiset pĂ„ jorden, efter Orust pĂ„ den svenska vĂ€stkusten.
PĂ„ Waiheke Island med ca 9500 bofasta invĂ„nare bor vi i Litte Oneroa. Vi hyr en liten lĂ€genhet nĂ€ra stranden pĂ„ Awua-Wai (det finns tvĂ„ lĂ€genheter). Det hĂ€r Ă€r utsikten frĂ„n vĂ„r balkong. Vi stannade den hĂ€r gĂ„ngen 6 nĂ€tter pĂ„ Waiheke.
Vi har Ă€nnu inte varit pĂ„ nĂ„gra vingĂ„rdar med vackrare vyer Ă€n pĂ„ Waiheke Island. Bilden ovan Ă€r frĂ„n Goldie Estate pĂ„ Waiheke. Det Ă€r Waihekes Ă€ldsta vingĂ„rd grundad 1978.
Viner som vi provade pÄ Goldie Estate
Utsikten frĂ„n Kennedy Point Vineyard Ă€r lika fantastisk.(null)
Vinprovning pÄ Kennedy Point Vineyard dÀr vi Àven Ät en lÀtt men god lunch.
Vinerna pĂ„ Waiheke produceras i liten skala, vi provade bl a Goldie Estate Viognier Reserva 2018 som producerades i bara 600 flaskor.
(null)
Kennedy Point Cabernet Sauvignon "Sunbow"

Försa dagen som vi vandrade mellan vingĂ„rdarna besökte vi Kennedy Point och Goldie Estate. Det blev ca 12 km den dagen.

Dagen efter vandrade vi drygt 9 km nĂ€r vi besökte de tvĂ„ trevliga vingĂ„rdarna Mudbrick  och Cable Bay.
(null)
Vinprovning pÄ Mudbrick, vi gjorde deras Premium Tasting (15 NZD för 4 viner)
Mudbrick Vineyard
Vineriet pÄ Cable Bay - vi provade 4 viner och Ät sedan en riktigt god lunch med magisk utsikt
Lunch pÄ Cable Bay
Utsikten frÄn Cable Bay
NĂ€sta dag tog vi lokalbussen, lite för lĂ„ngt att gĂ„ i vĂ€rmen, till Onetangi för att besöka fler vingĂ„rdar. Vi valde Te Muto  och Stonyridge, vilka ligger vĂ€ldigt nĂ€ra varandra. PĂ„ Te Muto provade vi ett par riktigt fina och exklusiva viner.
(null)
Vi var de enda gĂ€sterna och vi fick en mycket bra, personlig och trevlig provning av 4 viner vilka kostar 35, 45, 85 resp 140 NZD att köpa med sig.
Te Muto 2014 - ett vin för lagring i 10-15 Är men gott redan nu (140 NZD ca 900 SEK)

Vi gick sedan över till Stonyridge dĂ€r vi provade 3 viner (Standardprovning 10 NZD).
Vinprovning pÄ Stonyridge
Vi avslutade med en lĂ€tt lunch
LĂ€tt lunch

PĂ„ torsdagen, Watangi Day, gick vi lĂ€ngs stranden i Blackpool och förbi Maoriernas samlingsplats, dĂ€r det firades för fullt.
(null)
Maorikultur pĂ„ Waiheke Island.

Vi fortsatte uppför en riktigt brant stigning och kom sedan fram till Jurassic Ridge vingÄrd. En vÀldigt speciell vingÄrd som drivs av en geolog, vi har varit dÀr 4-5 gÄnger. Lance Blumhardt som driver vingÄrden har en uttalad filosofi om att tillverka vinerna pÄ ett lÄngsamt och naturligt sÀtt. Han lanserar inget vin innan han Àr nöjd, vinerna ligger mycket lÀngre tid i kÀllaren Àn vad övriga vingÄrdar pÄ Waiheke gör.
Jurassic Ridge, vi fick prova fem mycket trevliga viner och fick ett lÄngt samtal om vinproduktionen med Lance.

(null)
Vi har trivts fantastiskt bra pĂ„ Waiheke sedan första gĂ„ngen vi kom hit. PĂ„ Waiheke Ă€r det lite "lay back", mĂ€nniskorna har tid och vill gĂ€rna prata med oss. Det Ă€r enkelt i ett engelsksprĂ„kigt land. PĂ„ vingĂ„rdarna fĂ„r vi oftast en egen vinprovning bara för oss, dĂ€r vi fĂ„r tid att prata om vinerna och om vinproduktionen. StrĂ€nderna Ă€r mĂ„nga och med lite folk sĂ„ det Ă€r gott om plats, vattnet hĂ„ller nu ca 24 grader.
Lunch pĂ„ Kennedy Point Vineyard
Kennedy Point Vineyard
Lunch pÄ Cable Bay Vineyard

BAY OF PLENTY

Rotorua

I Januari 2020 besökte vi pĂ„ nytt Rotorua, en stad prĂ€glad av termisk aktivitet och av Maorikulturen. NĂ€r vi var i Rotorua passade vi pĂ„ att Ă„ka upp med Rotorua Skyline till toppen pĂ„ en av killarna.
(null)
DĂ€r ligger ett trevligt Vineri , Vulcanic Hills  med en magisk utsikt över Lake Rotorua. Druvorna hĂ€mtas till Rotorua frĂ„n nĂ„gra sv Nya Zeelands bĂ€sta vinregioner som Central Otago, Marlborough, Hawkes Bay m fl.
Utsikten frÄn Vilcanic Hills Àr helt magisk
Vi fick prova  fem olika viner tillsammans med vinmakaren, bra och vĂ€lsmakande viner.
(null)
VĂ„ningen under vinprovningstumnet ligger det en mycket bra restaurang, Stratosfare, som vi rekommenderar.

USA đŸ‡ș🇾

KALIFORNIEN

NÀr vi Àr i San Fransisco har vi nÀra till vinomrÄdena i Sonoma och Napa Valley. Vi har besökt vingÄrdar i Kalifornien vid flera av vÄra resor till San Fransisco.
Vi Ă„kte i januari 2018 pĂ„ en heldags vintur, vilken vi bokade via Viator. Vi besökte nĂ„gra bra vingĂ„rdar som Cline, Madonna Estate och Andretti Vinery. Vi provade mĂ„nga goda viner bl a nĂ„gra riktigt bra viner pĂ„ druvorna Pinot Noir, Zinfandel och Chardonnay.
(null)
VingĂ„rdsbesök i Napa och Sonoma Valley. Vi provade nĂ„gra riktigt bra viner bl a pĂ„ Cline i Sonoma som har riktigt bra viner pĂ„ druvan Zinfandel.đŸ‡ș🇾 samt pĂ„ Madonna Estate och Andretti i Napa Valley.
NĂ„gra av vinerna som vi provade pĂ„ Cline i Sonoma Valley.

SPANIEN đŸ‡Ș🇾

MALLORCA

I april 2018 var vi i Palma de Mallorca, bl a för att Ă€ta riktigt god mat och  för att prova viner. PĂ„ vinbaren Wine  Industri i Santa Catalina var vi pĂ„ vinprovningar vid tvĂ„ tillfĂ€llen, bl a provade vi 4 spĂ€nannde Mallorkinska viner vid en provning och vid nĂ€sta provning prövade vi utsökta viner frĂ„n Priorat och Ribera del Duero pĂ„ fastlandet.đŸ·. PĂ„ Wine Industri serveras dessutom riktigt bra mat.
(null)
Vinbaren, Wine Industri i stadsdelen Santa Catalina , Palma de Mallorca đŸ‡Ș🇾.

ALACANT

Vi har besökt flera vingĂ„rdar i nĂ€rheten av Alicante bl a Enrique Mendoza i AlfĂĄs del Pi. bilden ovan,

ITALIEN 🇼đŸ‡č

Vi reste till Italien đŸ‡źđŸ‡č för att prova viner i Piemonte, Toscana och Veneto och för att Ă€ta riktigt god lokal italiensk mat.

PIEMONTE

(null)
I Piemonte provade vi viner i staden Barolo hos familjen Brezza som driver Hotel Barolo och uppe i bergsbyn La Morra hos Roche Costamagna. Vi gillar Piemontes viner pĂ„ druvorna Nebiolo, Barbera, Dolcetto och Moscato. I Piemonte produceras Barolo pĂ„ Nebiolodruvan, ett vin som vi Ă€r mycket förtjusta i. Det Ă€r vĂ€ldigt trevligt att prova viner i Piemonte, hĂ€r finns det mĂ„nga riktigt bra producenter. Maten Ă€r ofta rustik och tillagad med mycket kĂ€rlek. PĂ„ enkla restauranger har vi upplevt fantastiska smakupplevelse med enkla rĂ„varor tillsammans med goda viner och detta till mycket moderata priser.
Piemonte i bergsbyn La Morra🇼đŸ‡č hos Producenten Roche Costamagna.
Vi provade bl a Barolo hos familjen Brezza i staden Barolo.

TOSCANA

Efter Piemonte Ă„kte vi ner till Toscana. I det hĂ€r hĂ€rliga landskapet finns det riktigt bra viner gjorda pĂ„ Sangiovesedruvan. Vi besökte tre vingĂ„rdar Fattoria Lavacchio, Castello Vicchiomaggio och i bergsbyn Castello Valpoia, för att prova viner och testade t ex Chianti, Chianti Classico, Supertoscanare  samt det "Heliga Vinet" Vin Santo (sött dessertvin) av hög klass. Vi Ă„t riktigt bra Toscansk husmanskost och njöt av vackra vyer.
(null)
Vinodling i Toscana pĂ„ Fattoria Lavacchio,🇼đŸ‡č HĂ€r provade vi utmĂ€rkta viner och Ă„t en mycket bra lunch.
Staden Greve i hjĂ€rtat av Toscana đŸœđŸ·, dĂ€r det finns flera bra restauranger och vinbarer som serverar goda viner och fina tallrikar med t ex ost och charkuterier.🇼đŸ‡č
Bergsbyn Valpoia frĂ„n 1200 talet, hĂ€r produceras det bra riktigt typiskta Toscanska viner.🇼đŸ‡č
(null)
Castello Vicchiomaggio nÀr staden Greve i Toscana. HÀr provade vi nÄgra goda viner pÄ druvan Sangiovese.

VENETO

Efter hĂ€rliga mat och vinupplevelser i Toscana Ă„kte vi upp till Ă€nnu ett favoritlandskap, Veneto vid Gardasjön med vindistrikten Valpolicella och Bardolino dĂ€r det produceras bl a Amarone och RipassovinerđŸ·.

Vi besökte bland annat den kvalitativa storproducenten MASI som producerar fantastiskt bra Amaroneviner m fl. Vi provade dĂ€r bl a Amarone Costasera Reserva och Campofiorin.
Vinprovning pĂ„ MASI🇼đŸ‡č

Det blev flera bra vinprovningar i Valpolicella och i Bardolino bl a hos CA Bottura,
CA Buttera pÄ kullarna ovanför Bardolino vid Gardasjön.

Sista kvĂ€llen pĂ„ den hĂ€r resan provade vi nĂ„gra bra viner pĂ„ San Mattia som ligger pĂ„ kullen ovanför Verona. HĂ€r Ă„t vi en delikat 4-rĂ€tters middag med hĂ€rliga viner frĂ„n vingĂ„rden. Utsikten över Verona frĂ„n San Mattia Ă€r helt magnifik.(null)
San Mattia vingĂ„rd. đŸœđŸ·đŸ‡źđŸ‡č

LAZIO

I Italien har vi besökt vingĂ„rdar och provat viner Ă€ven i Umbrien, Lazio och Marche
Vinprovning i Lazio, strax öster om Rom i Lazio

SYDAFRIKA 🇿🇩

STELLENBOSCH och FRANSCHHOEK

(null)
Vi har provat viner i Sydafrika i bl a Stellenbosch och Franschhoek. De Sydafrikanska vinerna hĂ„ller överlag en bra kvalitet, vi Ă€r speciellt förtjusta i Pinotage, Shyrah och Chenin Blanc vinerna.
Klein Constantia Estate Ă€r en vingĂ„rd som ligger nĂ€ra Kapstaden i Sydafrika, grundades 1685.

AUSTRALIEN 🇩đŸ‡ș

JARRA VALLEY

(null)
Vinprovning i Jarra Valley nĂ€ra Melbourne i Australien, hĂ€r pĂ„ Jerring Station Vineyard. Vi har besökt mĂ„nga vingĂ„rdar i omrĂ„det och provat röda, vita och mousserande viner av typisk "Nya VĂ€rlden karaktĂ€r." I det hĂ€r varma klimatet blir det ofta "fruktbomber" med ganska hög alkoholhalt.

HUNTER VALLEY

Vi har varit och provat viner vid flera tillfÀllen i Hunter Valley, ca 15 mil norr om Sydney i Australien. DÀr har vi t ex besökt en av Lindemans anlÀggningar.
(null)
Hunter Valley i Australien.

SVERIGE 🇾đŸ‡Ș

HALLAND

Ästads VingĂ„rd i Halland
(null) Vi bokade in ett "VingĂ„rdspaket" pĂ„ Ästads VingĂ„rd i Halland innehĂ„llande vinguidning, vinprovning, 4-rĂ€tters middag, övernattning i ett Superiorrum och frukost för 3870kr för tvĂ„ personer, det finns andra boendealternativ till lĂ€gre kostnad. Ästad ligger ca 15 km österut frĂ„n Hallandskusten, strax söder om Varberg i nĂ€rheten av TvĂ„Ă„ker och Åkulla Bokskogar. Ästad Ă€r en ekologisk gĂ„rd som anvĂ€nder mestadels lokala rĂ„varor.

En grĂ„disiga mĂ„ndag i mitten av november 2020, satte vi oss i bilen pĂ„ Eriksberg i Göteborg och körde i lugn takt 106 km söderut pĂ„ E6:an. Det tog oss ca 1 timma och 15 minuter att köra till Ästads VingĂ„rd.
(null)
NĂ€r vi kom fram till Ästad började vi med att ta en promenad i den fina miljön.
PĂ„ vingĂ„rden finns det smĂ„ kĂ€lldammar, smĂ„ sjöar, fina planteringar och mĂ„nga vackra byggnader som fint smĂ€lter in i det smĂ„kuperade HallĂ€ndska kulturlandskapet. I omgivningarna finns det flera trevliga vandringsleder i Åkulla Bokskogar.
Efter promenaden var det dags för lunch pĂ„ en av Ästads tvĂ„ restauranger, Logen. Vi hade bokat ett bord i förvĂ€g. Lunchen ingick inte i vĂ„rt "vingĂ„rspaket". Vi Ă„t en mycket god högrevsgryta med goda tillbehör, till detta drack vi en enkel men god Valpolicella. Servicen och miljön pĂ„ Logen var riktigt bra. Vi betalade 155kr var för maten, vilket vi tycker var prisvĂ€rt för den goda lunchen.
(null)
Efter lunchen promenerade vi ner till vineriet dĂ€r det vĂ€ntade en vinguidning. Vi möttes av Somelieren Madeleine som tog oss med ut i vingĂ„rden för att se pĂ„ rankorna med Solaris som just nu ligger i "vinteride". Vi gick sedan in i vineriet dĂ€r vi fick en genomgĂ„ng om hur vinproduktionen pĂ„ Ästad gĂ„r till. En bra och trevlig guidning pĂ„ rĂ€tt nivĂ„ för en blandad grupp vinintresserade.
Vi fick sedan en vinprovning av tre olika viner, dels ett av Ästads Viner - en torr Solaris frĂ„n 2018 som var bĂ€ttre Ă€n förvĂ€ntat sedan ett Fransk vitt vin, Chardonnay och ett rött Australiskt vin, Cabernet Sauvignon. En informativ vinprovning som Ă€ven ovana vinprovare fick ett bra utbyte av.
Efter vinprovningen checkade vi in, vi hade bokat ett Superiorrum med egen Ă„ngbastu. Vi fick en fint hörnrum med fin usikt över gĂ„rden och vineriet. Rummet styrs med High Tech, rummet var ganska stort, frĂ€scht och sobert. Hotelldelen pĂ„ Ästad Ă€r designat in i minsta detalj pĂ„ ett sĂ€tt som vi uppskattar.
Superiorrum pĂ„ Ästad.

Vi vilade en dryg timma innan vi skulle ivÀg och Àta en 4-rÀtters middag pÄ restaurang Logen, vilken ingick i vÄrt "paket". Vi valde till var sitt "vinpaket" om 4 viner för 460kr per person. PÄ restaurang Logen Àr det ett stort avstÄnd mellan borden och gÀsterna Àr bokade pÄ olika tider för att sprida ut gÀsterna över tid.
FörrĂ€ttsvinet - en Cava Corpinnat  "III Lustros 2012" frĂ„n Gramona. Vinet lagrades i 70 mĂ„nader pĂ„ sin jĂ€stfĂ€llning. Ett riktigt gott, kraftfullt mousserande vin.
(null)
Första rÀtten var en riktigt god svampragu med polenta, picklad fÀnkÄl och en salamiskiva frÄn Mostorps gÄrd.
4-rĂ€tters midagen innehöll svampragu, pumpasoppa, bakad lammytterlfilĂ© med hĂ€rliga tillbehör och en god dessert "Chokladsalami" med blĂ„bĂ€rssorbet och crunch. Alla rĂ€tterna hade vĂ€lkomponerade smaker, fina rĂ„vaor som var varsamt tillagade. Vinerna i vinpaketet var bra och matchade maten pĂ„ ett utmĂ€rkt sĂ€tt. Servicen var kunnig, trevlig med rĂ€tt kĂ€nsla för att ge oss en bra kvĂ€ll. Helhetsintrycket var klart över förvĂ€ntan.
KvĂ€llen 4 viner. Cava Corpinnat, Chenin Blanc frĂ„n Sydafrika, Rioja Reserva och ett sött vin frĂ„n Maury i Roussillon. Vi blev mycket nöjda med vinerna i vinpaketet, goda, spĂ€nnande och vĂ€lmatchade,

Mycket nöjda med vĂ„r kvĂ€ll pĂ„ restaurang Logen vandrade vi sakta ner mot hotelldelen pĂ„ Ästad för att sova i det hĂ€rliga rummet.
(null)
Hotelldelen pĂ„ Ästad Ă€r snyggt designad in i minsta detalj. Vi gillade verkligen interiören. I hotellbyggnaden finns Ă€ven ett populĂ€rt och vĂ€lbesökt SPA, men vi valde bort detta dĂ„ SPA inte ligger sĂ„ högt pĂ„ vĂ„r prioriteringslista.
PĂ„ morgonen vaknade vi till den hĂ€r utsikten frĂ„n vĂ„rt hörnrum. En fin start pĂ„ dagen. Vi gick sedan till restaurangen för att Ă€ta frukost. I de hĂ€r pandemitiderna behöver alla gĂ€ster boka in en "tid" för frukosten för att undvika trĂ€ngsel. Alla gĂ€ster pĂ„minns vid ingĂ„ngen till frukosten att hĂ„lla avstĂ€nd och att det finns handsprit utplacerd pĂ„ mĂ„nga stĂ€llen.

Frukosten var god med bĂ„de varma och kalla rĂ€tter. Vi Ă„t i lugn och ro och gick sedan till vĂ„rt rum. Vi njöt en stund av utsikten och packade sedan vĂ€skan för att sedan checka ut.

Efter 24 hĂ€rliga timmar pĂ„ Ästads VingĂ„rd satte vi oss i bilen för att Ă„ka tillbaka till Göteborg

Ästads VingĂ„rd Ă€r absolut ett bra alternativ för en minisemester, speciellt om man Ă€r sĂ„ vinitresserade som vi Ă€r. Vi kommer garanterat att Ă„ka tillbaka till Ästads VingĂ„rd i en snar framtid.

ARILDS VINGÅRD i SkĂ„ne

Vi bokade just in ett besök pĂ„ Arilds vingĂ„rd i början av juni 2021 - vi bokade ett paket med övernattning, frukost, besök i vineriet med provsmakning, trerĂ€tters middag med vinpakt. Det skall bli intressant att jĂ€mföra Arild med Ästad. Det kommer en utförlig rapport frĂ„n Arilds vingĂ„rd nĂ€r vi varit dĂ€r.

GÖTEBORG

Eriksbergs VinsÀllskap EVS i Göteborg
(null)
Vinprovning pĂ„ Eriksbergs VinsĂ€llskap i Göteborg, hĂ€r provning av 8 vita viner frĂ„n Bordeaux.đŸ‡«đŸ‡·

Vi har under de senaste Ă„ren varit pĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga vinprovningar pĂ„ Eriksbergs VinsĂ€llskap EVS, dĂ€r vi Ă€r medlemmar. Till EVS bjuder vi ofta in vinproducenter frĂ„n vĂ€rldens alla hörn för att prova deras viner. Det blir Ă€ven mĂ„nga vinprovningar pĂ„ restauranger och vi barer runt om i vĂ€rlden.

Göteborg finns stadsvineriet Wine Mechanics pĂ„ SlakthusomrĂ„det i Gamlestaden. Det Ă€r lĂ€tt att sig dit med kollektivtrafiken pĂ„ knapt 10 minuter frĂ„n Göteborgs centrum. PĂ„ vineriet produceras viner pĂ„ druvor som importeras i kylcontainers frĂ„n kontraktsodlare i Tyskland, Frankrike, Italien och Ungerns. Vinerna hĂ„ller en riktigt bra kvalitet. Druvorna pressas, jĂ€ses och lagras pĂ„ vineriet. Vi har provat 5 av vinerna och fĂ„tt en klar favorit, Rieslingen Gimme Gimme Gimme har vi prövat ett flertal gĂ„nger. Det finns Ă€ven en bra restaurang pĂ„ vineriet med bĂ„de lunchoch middag. VĂ€l vĂ€rt ett besök.

Avsmakningsmenyer med "vinpaket"

Vi tycker om att Ă€ta avsmakningsmenyer med tillhörande matchande viner, hĂ€r kan vi ibland upptĂ€cka helt nya och spĂ€nnande kombinationer av vin och mat.

DANMARK đŸ‡©đŸ‡°

En utsökt 5-rĂ€tters meny med vinpaket pĂ„ Den Lille Fede i nov 2018 (630 DKK per person).đŸ‡©đŸ‡°
(null)
Mat o vin av hög klass pĂ„ Den Lille Fede i Köpenhamn, klart vĂ€rt 630 DKK per person.
Middag pĂ„ utsökta restaurang RADIO i Köpenhamn i november 2018.đŸ‡©đŸ‡°. Kreativ, god och spĂ€nnande mat med matchande viner. Modernt och trevligt.

Det finns sĂ„ mycket god mat och goda viner att uppleva runt om i vĂ€rlden. För oss Ă€r mat och vin mycket viktigt nĂ€r vi Ă€r ute och reser i Sverige, Norden, Europa och i resten av vĂ€rlden. Att fĂ„ prova nya matrĂ€tter, testa nya smaker och prova nya viner Ă€r en stor upplevelse för oss. Det behöver inte vara exklusiva Michelinkrogar utan det kan vara smĂ„ lokala restauranger dĂ€r bra lokala rĂ„varor tillagas med stor omsorg och kĂ€rlek till maten. Det Ă€r alltid spĂ€nnande att prova nya viner direkt hos vinmakaren pĂ„ smĂ„ lokala vingĂ„rdar och se ut över vinodlingarna. Vi har haft förmĂ„nen att ha lĂ„nga samtal om vinodling och vinframstĂ€llning med vinmakarna/Ă€garna av smĂ„ kvalitetsvingĂ„rdar. Vi har upplevt fantastiska matrĂ€tter tillsammans med goda viner pĂ„ enkla restauranger och till en mycket liten kostnad.

Vad betyder vin och mat för dig pÄ resan?

Vi har mĂ„nga tips om vingĂ„rdar, vinbarer och restauranger i olika prisklasser i mĂ„nga olika lĂ€nder/stĂ€der runt om i vĂ€rlden, frĂ„ga oss gĂ€rna.

đŸ„‚đŸ·-HĂ€lsningar

Björn och Karin

Följ oss gÀrna pÄ

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram: #demmereserjordenrunt

HĂ€r följer fler hĂ€rliga mat och vinupplevelserđŸœđŸ·đŸŸ
(null)
Vin och Tapas i Albir đŸ‡Ș🇾 EUR 1:80 för ett glas vin med Tapa pĂ„ CafĂ© Paradis (nov 2018). Det blev ett nytt besök i Alicante/Albir hösten 2019 och nya besök vĂ€ntar.
Mousserande vin pĂ„ balkongen ombord pĂ„ Celebrity Equinox i januari 2019.
5 "smaker" pĂ„ Restaurang Smak matchade med smĂ„ glas med vin -  i Stockholm i mars 2019.
(null)
Schackenborg Slotskro i april 2019 đŸ‡©đŸ‡°- en utsökt 4-rĂ€tters meny med underbara viner. 999 DKK per person för övernattning, 4-rĂ€tters  middag med riktigt bra viner samt en fantastisk frukost som serveras vid bordet i tre omgĂ„ngar. Vi gjorde Ă€nnu ett besök pĂ„ Schackenborg i september 2020 (vĂ„rt 11:e besök dĂ€r).