Underbart besök på Schackenborg Slotskro🇩🇰🌞🍽🍷

Norden, Weekendresor / Permalink / 0
Slottsparken i Møgeltønder
Møgeltønder på södra Jylland är ett härligt ställe att besöka när man söker lugn och ro, vacker miljö och stora mat och vinupplevelser.
Vi åkte med Stena Line från Göteborg till Frederikshavn, resan tog drygt 3 timmar. Vi förbokar alltid frukostbuffén ombord. Det är gott och trevligt att börja resan med frukost ombord, ägg, bacon, ost, skinka, bröd, juice och kaffe mm. Efter frukosten vilade vi någon timma innan vi gick ner till bildäck för att köra av bilen från fartyget.
(null)
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av TIPS och erfarenheter.

Det är ca 35 mil till Møgeltønder från Frederikshavn där vår favoritkro, Scackenborg Slotskro ligger. Vi körde på motorvägen,  E45 ner till söder om Kolding där vi svängde av mot Tønder. Vi körde vidare på landsvägen till den vackra gamla 1700-tals staden Møgeltønder. När vi kom till Møgeltønder var det soligt och 20 grader varmt, riktigt skönt.☀️
Møgeltønder är ett mycket välbevarad 1700-tals "By" på södra Jylland ca 1 mil från Tyskland. Det här var vårt 10:e besök på underbara Scackenborg Slotskro som ligger ca 100 meter från Schackenborg Slot, där tidigare prins Joachim av Danmark bodde.
(null)
Slotskroen har privilegier sedan 1687 och är i dag en gourmetkro i toppklass. Huset som vi bodde i är från 1740-talet och samtliga rum är klassiskt inredda och har namn efter ett Danskt slott.
I det här huset byggt 1740 bodde vi i.
Det är en härlig upplevelse att promenera på den kullerstensbelagda Slotsgade och titta på de gamla vackra husen.
Slotsgade
Gammal gatubelysning på Slotsgade
Møgeltønder kyrka är riktigt sevärd. Vi promenerade även förbi slottet och in den fina parken mittemot slottet. Vi fortsatte promenaden ner till Slotsfeltladen som även kallas för Prinsens Lada.
(null)
Den är Danmarks största lada med stråtak. Inne i Slotsfeltsladen, som är ett kulturhus, visas det film om Møgeltønder, de berömda Guldhornene och om renoveringen av ladan.
(null)Prins Joachim berättar om Guldhornene på en film som visas i Slotfeldsladen.
Mellan Slotsfeldladen och Schackenborg Slot finns det en väldigt vacker skogspark.
Slottsparken i Møgeltønder

Efter en lång och givande promenad satte vi oss i Slotskroens trädgård för att i sommarvärmen dricka ett glas vin. Vi satt med kortärmat och njöt i solen och pratade med en danskt par.
Sedanvar det dags för kvällens upplevelse på Slotskroen, en avsmakningsmeny med tillhörande matchande viner..
Aptitretare - Solägg
En god Chardonnayfrån USA till förrätten
Havskräftsoppa med rödspättafilé mm. En ljuvligt god förrätt
(null)
En St Emilion 2012 Grand Cru till varmrätten, detta kraftfulla vin smakade fantastiskt bra.
Kalvfilé med goda tillbehör till varmrätt
Ett sött, friskt och gott dessertvin från Chile.
(null)
En underbar dessert, äpplemousse, yougurtglass med äpple mm

Mat,  dryck och service var som alltid av toppkvalitet. En riktigt härlig kväll med stora mat- och vinupplevelser. Det här var vårt 10:e besök på Schackenborg Slotskro, vi kommer tillbaka.

Efter en lång dag var det skönt att somna i de sköna sängarna i huset från 1740-talet.
(null)
Schackenborg Slotskro serverar en fantastisk frukost. Här blir vi serverade frukosten vid bordet i tre omgångar, ingen buffé här inte.
Först en tjock youghurt med äppelkompott o müsli
Äggsuflé med lokal korv
(null)
Ost, charkuterier och frukt med färskt bröd, kaffe och juice fullbordar den här fantastiska frukosten.

Efter frukosten åkte vi till Süderlügum i Tyskland, för att i lugn och ro handla vin och öl till fördelaktiga priser. I Süderlügum finns det 8-9 butiker som säljer öl, vin,sprit, godis och dagligvaror till för oss mycket fördelaktiga priser, där finns t ex Nielsen Discount, Calle.dk, Priss, Fleegaard, Sky, Lidl m fl.
Lite av utbudet i Süderlugum
Öl i stora lass
Fleggard är en de större butikerna
Royal Export är en sv våra favoriter , 72st burkar för 133,99 DKK vi köpte även 72 burkar Harboe Pilsener för 99 DKK, samt en hel del vin för att ha till sommaren på Orust. 🍺🍾

Efter inköpen i Süderlügum körde vi till  Christiansfeld 8 mil norrut.
(null)
Christiansfeld är ett av UNESCOS världsarv.

Vi betalar 999 DKK per person på Schackenborg Slotskro för en utsökt 4-rätters middag med riktigt bra viner, övernattning i 1700-tals miljö och en härlig frukost som serveras vid bordet i tre omgångar. Vi tycker att det är prisvärt. Att besöka Møgeltønder på våren är ett besök bakåt i tiden och ger en härlig känsla av lugn och ro. Kan varmt rekommenderas.