Det fantastiska fina reseåret 2019 🌏🌞

Reseinspiration / reseåret2019 / Permalink / 0
(null)

Nu summerar vi det riktigt härliga reseåret 2019, vilket gav oss så många fina upplevelser, otaliga möten med trevliga människor och många underbara mat- och vinupplevelser runt om i världen.🌏
Vi, Björn och Karin Demme, från Göteborg har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra tips och erfarenheter. Vi har även en stor passion för mat och vin.

Under år 2019 gjorde vi resor till många trevliga resmål på både korta och långta avstånd. Vi gjorde många resor under året till platser som
Miami Beach, Karibienkryssning, Fort Lauderdale, London, Stockholm, Christiansfeld, Mögeltönder, Süderlügum, Hamburg, Kiel, Krakow, Orust, Trollhättan, Freiburg, Colmar, Schwartzwald, Portsmouth, Bristol, London, Köpenhamn, Albir, Altea, Benidorm, Reims och Epernay.
Vi har skrivit om resmålen tidigare men här finns  en sammanfattning årets resor med tips och bilder med direktlänkar till inläggen och reseguiderna.

Årets första resa  gjorde vi i slutet av januari när vi flög till Miami med SAS, vilken ni kan läsa om här.....

1. Miami 🇺🇸 Karibienkryssning 🇺🇸🇲🇽🇰🇾 och Fort Lauderdale 🇺🇸

Årets första resa gick till Miami Beach i Florida där vi stannade i tre dagar på underbara Abae Hotel innan vi åkte iväg på vår fjärde Karibienkryssning.
South Miami Beach
Abae Hotel, Miami Beach

Vi hade tre fina dagar i Miami Beach med strandhäng, trevliga restaurangbesök och långa promenader, en bra uppladdningen inför den kommande kryssningen.
Vi åkte till Miamis kryssningsterminal och gick sedan ombord på Celebrity Equinox för en veckas kryssning i Karibien till Key West, Costa Maya, Cozumel och Grand Cayman.
Celibrity Cruises är ett fantastiskt bra kryssningsrederi med en mycket hög servicenivå, underbar mat Samt underhållning i toppklass. Vi är mycket nöjda med Celebrity som vi har kryssat med vid fyra tillfällen och vi kommer att välja dem igen. Vi har skrivit en utförlig recension om Celebrity Cruises på bloggen, som ni hittar här http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/february/recension-av-karibienkryssning.html
(null)
Ett glas mousserande vin på vår trevliga balkong ombord på Celebrity Equinox.
Grand Cayman var en av hamnarna vi besökte på kryssningen i Karibien.
Celebrity Equinox , Det finns mycket mer att läsa om kryssningar via länken nedan

Efter en helt underbar kryssning åkte vi upp till Fort Lauderdale för en veckas avkoppling innan resan hem till Sverige. Vi bodde direkt vid stranden på Courtyard by Marriott och fick en skön vecka med strand, shopping till bra priser på Sawgrass Mills, båttur på kanalerna samt mycket god mat och dryck i ett behagligt klimat. Vi har nu besökt Floridadrygt 10 gånger och kommer att återkomma.

Vi flög till Miami från Köpenhamn och tillbaka bekvämt med SAS, som vi tycker är fantastiskt bra på långlinjerna.
Fort Lauderdale Beach

I det här inlägget, som nås via länken, finns det många bilder och TIPS om Florida (Miami, Fort Lauderdale, Hollywood Beach, Key West mm) och om Karibienkryssningar

2. London 🇬🇧

Vi gjorde vårt 6O:e besök i favoritstaden London i februari/mars. London är staden som vi aldrig tröttnar på, trots väldigt många besök upptäcker vi alltid nya spännande saker i London vid varje besök.
(null)
Tower Bridge en vacker dag i slutet av februari.

Vi bor numera alltid i Waterloo eller på South Banks, för att det är gångavstånd till mycket som vi vill besöka. Den här gången bodde vi åter på fräscha och trevliga Hampton by Hilton Waterloo. Det var ett helt fantastiskt väder i månadsskiftet februari/mars.
Vi fick tre härliga dygn i London med besök på Tate Modern, Borough Market, Imperial War Museum och mycket mer och vi hann med shopping av kläder till barnbarnen.
London har många helt fantastiskt bra restauranger i alla prisklasser, i vår STORA LONDONGUIDE har vi samlat våra bästa LONDONTIPS från 60 besök, inte minst restaurangtips, som nås via länken nedan.

Utsökt hummer på Burger&Lobster, Mayfair London

3. Stockholm 🇸🇪

Jag, Björn, arbetade i Stocholm under många år (pendlade dit) och har fått många favoritställen i staden.  Vi besökte Stockholm i slutet av mars för en helg med fokus på kultur och mat. Vi hade ett  riktigt fint väder under den helgen. Vi besökte då bl a nyrenoverade Nationalmuseum, favoriten Fotografiska Museet mm.
Nationalmuseum
Fotografiska Museet

Vi fick flera fina matupplevelser bl a i Östermalmshallen, på SMAK, Kornhamnstorg 53 m fl ställen. Här finns det fler tips och mer att läsa om kultur och mat i Stockholm.

4. Kroferie på Jylland 🇩🇰 med gränshandel i Tyskland 🇩🇪

Vi gjorde vårt årliga besök på södra Jylland i april då vi besökte två av våra favoritkroer på Jylland, Tyrstrup Kro nära Christiansfeld, som är ett av Unescos världsarv samt underbara Schackenborg Slotskro i Mögeltönder .
Vi tar färjan från Göteborg till Frederikshavn och kör sedan söderut på E45 ca 30-35 mil på fin motorväg. Vi har som årlig tradition att under våren besöka södra Jylland för att få vackra naturupplevelser, historia och framförallt underbara mat- och vinupplevelser.
(null)
Tyrstrup Kro, ligger ca 700 meter från Christiansfeld som är ett av UNESCOs världsarv
Schackenborg Slotskro, en riktigt bra Gourmetkro i en vacker och välbevarad  1700-tals miljö

När vi är i Mögeltönder som ligger vid tyska gränsen passar vi på att handla öl, vin och sprit i Süderlügum som ligger ca 15 km från Mögeltönder.
I Süderlügum finns det 8-9 stora butiker med lågpris på öl, vin, sprit mm

Här finns det många tips och mycket att läsa om trevliga och bra Kroer på Södra Jylland och om gränshandeln i Tyskland.

5. Tyskland 🇩🇪

I april, under påskhelgen, gjorde vi en riktigt härliga resa med färja och bil till Tyskland med hela "storfamiljen". Vi var 9 personer, 6 vuxna och 3 barn (3 generationer) som tog kvällsfärjan från Göteborg till Kiel. En behaglig resa med god mat och en god natts sömn innan frukost och bilresa till Hamburg.
Stena Line till Kiel
Vi hyrde en stor lägenhet för 9 personer ca 10 km från Hamburgs centrum, med goda tunnelbaneförbindelser till centrum. Vi besökte Hagenbecks Djurpark i Hamburg under en heldag i riktigt bra försommarväder. Barnen gillade den välskötta parken.
Hagenbecks i Hamburg
Dagen efter åkte vi ca 80 km söderut till nöjesparken Heidepark. En riktigt bra, stor och prisvärd park med ett stort utbud av åkattraktioner, det kostade 30 EUR per person inklusive alla åkattraktionerna. Det var dessutom bra priser på mat och dryck i parken.
Heidepark

Vi hann även med en heldag i Hamburg med båttur på Elbe samt på hemresedagen en skön dag på en strand utanför Kiel. Vi hade ett riktigt fint väder under hela påskhelgen. Vi åkte sedan hem med Stena Line från Kiel. Hela "storfamiljen" på 9 personer blev jättenöjda med resan. Här finns det mer att läsa med många bilder och tips

6. Krakow 🇵🇱

Mycket sevärda Krakow i Polen besökte vi under tre dygn i maj. Vi bodde riktigt bra på nybyggda PURO Kazimierz, ett underbart hotell med fantastisk service på gångavstånd till Gamla Stan mm.
PURO Kazimierz

Vihann med mycket under besöket Krakow, bl a en halvdagstur till Saltgruvan. En fin upplevelse att gå djupt nere i gångarna i den historiska gruvan och titta på kapell, figurer, gruvbrytning mm, saltgruvan är väl värt ett besök.
Saltgruvan

Vi besökte Auschwitz-Birkenau, ett gripande och för oss ett viktigt besök. Vi får aldrig glömma de hemska händelser som skedde där under andra världskriget. Vi var där riktigt tidigt på morgonen vilket gjorde att det inte var så många besökare på plats när vi kom dit. När ni besöker Krakow så rekommenderar vi ett besök till Auschwitz. Det är ca 60 km till Auschwitz och det finns många arrangörer med utfärder dit, alternativt att åka dit på egen hand.
Auschwitz II Birkenau

Det finns mycket mer att se i  Krakow som t ex Gamla Stan, slottet Wawel och den judiska stadsdelen Kazimierz med synagogor och judiska restauranger mm. Här har vi samlat tips och bilder från Krakow

7. Sommar i södra Bohuslän 🇸🇪

Svanesund på Orust

Den svenska sommaren är nästan oslagbar. Vi tillbringade sommaren för 26:e året i följd på Orust i södra Bohuslän, vårt paradis på jorden. Vi har sedan 1994 ett fritidsboende på Orust och under perioden 15/6 till 15/8 lämnar vi inte gärna södra Bohuslän. I inlägget nedan finns det mängder av TIPS och bilder om Orust, Tjörn, Marstrand m fl platser i Bohuslän. Det finns mycket att upptäcka i södra Bohuslän

8. Trollhättan 🇸🇪

Vattenfallen i Trollhättan
När vi är på Orust under sommaren vill vi gärna göra en kort avstickare till någon annan plats. I år gjorde vi en 24-timmars tur till Trollhättan. Vi utnyttjade en bonusnatt inklusive frukost på Scandic Hotel Swania, med perfekt läge vid kanalen. Vi besökte bl a Spikön, en vacker ö som ligger i Göta Älv samt de imponerande vattenfallen, där vattnet släpps på kl 15:00 varje dag under sommaren.
 Utsikt från Spikön

Här finns det fler tips och bilder om Trollhättan

9. Vin och mat i Tyskland 🇩🇪 o Frankrike 🇫🇷

I september besökte vi Freiburg i Baden-Würtenberg och Colmar i Alsace samt Schwartzwald. Det här var en resa med fokus på vin, mat och vackra historiska miljöer. Det var vinskörd vid vårt besök och vi gjorde ett antal trevliga vingårdsbesök med goda vinprovningar.
(null)
Odling av Pinot Noir (Spätburgunder) i centrala Freiburg, vingården når man med spårvagn.

Vi besökte den vackra staden Colmar i Alsace där vi gjorde en båttur på floden, åt Flamkuchen samt besökte en vingård under en heldagsutflykt
Colmar i Alsace
(null)
Tittisee uppe i bergen i Schwartzwald

Det blev en riktigt bra resa med oerhört vackra historiska miljöer, riktigt vackra vyer, goda viner och allt i ett härligt väder. Här finns det många bilder och mycket att läsa om Colmar, Freiburg, Schwartzwald och om VIN mm
Freiburg

10. London, Portsmouth och Bristol 🇬🇧

Vi besökte på nytt London i slutet av september med fokus på att med tåg besöka städerna Portsmouth och Bristol. Vi hade återigen tur med vädret. Vi kom till ett högsommarvarmt London där vi hann med en sen lunch innan vi tog tåget från Waterloo till Portsmouth. Tågresan tog drygt 2 timmar.
(null)
Spinnaker Tower i Portsmouth med magnifik utsikt mot Isle of Wight och över staden.

Portsmouth har mycket oss som är historieintresserade, med historiska fartyg, befästningar och en gammal stadskärna. Vi njöt av två dygn i Portsmouth. Läs gärna mer i inlägget via länken.
Bristol

Vi tog sedan tåget från Portsmouth till sydvästra Englands största stad, Bristol. Bristol vid floden Avon är en stad med mycket kultur, båtliv och ett stort utbud av bra restauranger. Vi upplevde mycket i Bristol under tre dygn. Det finns bilder och tips om Bristol via länken. I Bristol kan man gå på  "Banksy promenad" och se många av konstnärens muralmålningar.

(null)
Från Bristol tog vi tåget tillbaka till Waterloo Station i London. Vi checkade in på superfina designhotellet CitizenM Bankside (bonusnatt från hotels.com). Det blev ett dygn i London med riktigt bra mat på bl a Omnino Leadenhall innan vi reste hem till Göteborg. En bra resa med många upplevelser under 6 innehållsrika dygn i England. Vi kan varmt rekommendera en "roadtrip" med tåg i England.

Länkarna nedan innehåller många bilder och mängder med tips

Roadtrip med tåg i sydvästra England

Utflyktsmål från London

"Allt om London" från 61 Londonbesök

11. Köpenhamn 🇩🇰

"Dejlige" Køpenhavn besökte vi på nytt i oktober, något som vi gör minst en gång om året. Vi gillar verkligen Köpenhamn, en stad vi gärna promenerar runt i, besöker konstmuseer, parker, nya stadsdelar samt framförallt njuter av Nordens bästa restauranger.
Kongens Have i Köpenhamn
Köpenhamns collage

Köpenhamn har många helt fantastiska restauranger i alla priskategorier. Några av våra favoriter är för lunch Café Halvvejen, Tivoli Foodhall, BOB Bistro i Ködbyen, Torvehallarne m fl. För middag, Den Lille Fede, Radio, Vinvaerten, EraOra, Vespa m fl . Det finns många bilder, massor av restaurangtips med bilder, utflyksmål, konst mm i inlägget som nås via länken

Utsökta Smørrebrød på BOB Bistri i Kødbyen

12. Albir på Costa Blanca 🇪🇸

Hösten är riktigt skön och behaglig på Costa Blanca. Vi har besökt Costa Blanca under ca tre veckor i oktober/november under de fem senaste åren.
(null)
Albir, 50 km norr om Alicante.

Vi fick 17 fina dagar i Albir den här gången. Det blev långa morgonpromenader till fyren i Albir genom naturparken Serra Gelada och till grannbyn Altea efter stranden. En bra start på dagarna.
Morgonpromenad genom Serra Gelada

I Albir är det lugnt och behagligt, en lång strand, vackra utflyksmål och ett stort utbud av bra och prisvärda restauranger
(null)
En utsökt 4-rätters avsmaknings söndagslunch på Albirs bästa restaurang, Le Boulevard.

I det här inlägget, via länken, finns "allt" om Albir, Altea, Alicante, Benidorm, Calpe, Gudalest mm på Costa Blanca.

13. Champagne 🇫🇷
  (null)

Årets sista resa återstår att göra, den går till Champagne (Reims och Epernay). Det blir champagneprovningar, besök i katedralen Notre Dame och en nyårsmiddag.

Det här var vårt reseår, 2019. Nu ser vi fram emot 2020 som vi inleder i Champagne sedan har vi hittills bokat in resor till Nya Zeeland, Vilnius i Litauen samt till Fumicino utanför Rom.

Vi önskar alla besökare på bloggen, Facebooksidan och på Instagram en riktigt
GOD JUL 🎅🏻 och ETT GOTT NYTT ÅR 🥂.

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Har ni frågor eller förslag på saker som ni saknar på bloggen eller vill ni diskutera någon reserelaterad fråga är ni alltid välkomna att höra av er via Facebook eller Messenger

Hälsningar

Björn och Karin

(null)
Björn och Karin , Kennedy Point Vineyard på Waiheke Island NZ, som vi besöker på nytt under 2020.

Här finns våra bästa TIPS om bonusresor, loungetillträde och hur vi bokar rssor till bästa möjliga priserna.

Här finns tips om hur vi har fått 152 st Bonusresor med flyg och 65 bonusnätter på hotell http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/december/hur-vi-far-fler-bonusresor.html

Bokningstips, hur vi hittar riktigt bra priser på flyg och boende   http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/march/hitta-de-basta-priserna-pa-flyg-och-boende.html

#reseåret 2019 #bonusresor #bästaprisernapåflyg #resetips #demmereserjordenrunt #loungtillträde