”Svart Sol”, gourmetmiddagar, världsarv och gränshandel 🇩🇰🇩🇪

Norden / Permalink / 0

(null)
Vi besökte sydligaste Jylland och norra Tyskland under några fina septemberdagar. Det här var vår första utlandsresa sedan mitten av februari då vi kom hem från Nya Zeeland, på grund av pandemin har vi fått boka av ett flertal resor. Under våren och sommaren har vi  i stället för utlandsresor upptäckt många nya fina och spännande platser i västsverige vilket har varit mycket givande.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor pasion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Vi gör vanligtvis ca 8 till 12 resor per år. Vi delar mer än gärna med oss av tips och erfarenheter om resor, resmål, bonussystem, bokningstips mm.
Det känndes riktigt bra att ta Stena Lines färja från Göteborg till Frederikshavn en tidig söndagsmorgon. Stena Line har p g a pandemin begränsast antalet passagerare ombord, infört krav på munskydd under resan samt ändrat i serveringen ombord. Det var glest med passagerare ombord på överfarten, frukostbuffén var ersatt med att personalen la upp den varma maten på tallrikar efter vårt val och den kalla maten var upplagd i förväg på tallrikar för upphämtning. Frukosten avnjöt vi med full belåtenhet. Det kan vara bra att förboka måltider ombord då ca 50% av borden är borttagna.

Vi kom fram till Frederikshavn på tidtabell och vi körde sedan E-45:an söderut. Vi hade bokat in oss på en av våra absoluta favoritställen, Schackenborg Slotskro i Mögeltönder. Det är ca 35 mil till Schackenborg vilket tar ca 3,5 timmar att köra.
Schackenborg Slotskro

Vi kom fram till Schackenborg strax före kl 15:00, vi fick snabbt ett fint rum i ett av husen som byggdes i mitten på 1700-talet. Det här var vårt 11:e besök på Schackenborg så det ville "Kroen" fira genom att komma med en flaska Cava til vårt rum, vilket var en mycket uppskattad gest.
På rummet i det välbevarade 1700-talshuset fick vi en flaska med Cava.🥂

Vi hade bokat in en tur med en naturguide ut i marsklandet mellan Danmark och Tyskland för att se på naturfenomenet Sort Sol.

Före turen ut i marsklandet fick vi serverat oss en mycket god jordärtskockssoppa med spättafilé och ett glas vin i "stuen" på Schackenborg Slotskro.

Efter vi ätit soppan åkte vi med en liten grupp i en buss på småvägar in på den tyska sidan för att se naturfenomenet Sort Sol (svart sol) et är när 10 000 tals starar förmörkar himlen. Vi hade med oss en mycket kunnig naturguide från Vadehavet Nationalpark.
(null)
Tusentals starar i varje flock som vid solnedgången söker en plats att tillbringa natten på. Vi såg väldigt många flockar under drygt två timmars tid. Det var en mäktig upplevelse att se de stora flockarna av starar i den vackra miljön. Vi kan varmt rekommendera "Sort Sol"
Det vackra Marsklandet - där det pumpas ut 200 000 liter vatten per sekund för att landskapet inte skall förvandlas till ett hav.
Ett vackert landskap med ett otroligt fågelliv. Det är lättillgängligt för alla, det går att köra bil eller komma dit med buss utan att behöva gå mer än ett tiotal meter.

Efter Sort Sol turen kom vi tillbaka till Mögeltönder, en av Danmarks bäst välbevarade 1700-tals byar.
(null)
 Mögeltönder - en vacker by med kullerstensgator. Schackenborg Slot ligger ca 100 meter från Slotskroen.
Sckackenborg Slotskro har ett fantastiskt bra gourmetkök- vi hade bokat in en 4-rätters middag.
Det här var vårt 11:e besök på Kroen, vi återkommer för den goda maten skull och för den härliga miljön.
Den här gången serverades det torsk till förrätt följt av dansk kalv med tillbehör som huvudrätt, sedan goda ostar innan desserten av choklad, glass, bär och frukt - riktigt gott.
(null)
 Vi valde ett vinpaket till middagen bestående av fyra goda och välmatchade viner.

Efter en lång resa, stora naturupplevelser och en härlig middag somnade vi gott i det vackra 1700-tals huset.
Frukosten på Schackenborg Slotskro är alltid av toppkvalitet. Det finns ingen buffé, allt serveras vid bordet med levande ljus. Frukosten inleds med ett litet glas med en krämig lokalproducerad yoghurt med hemgjord äppelkompott, sedan serverades en rätt med ugnsbakat ägg med lättstekt serranoskinka, därefter serveras det lokala ostar, charkuterier, frukt och bröd från närområdet.

Mätta och belåtna checkade vi ut och satte oss sedan i bilen och körde ca 15 km till Süderlügum i Tyskland för att handla. I den lilla byn finns det 8-10 stora butiker som säljer öl, vin, sprit, godis och dagligvaror till riktigt bra priser. Där finns bl a Fleegaard, Calle, Nielsen Discount, Köpmangaarden, m fl butiker. Vi handlade en hel del i Süderlügum och avslutade med att äta Bratwurst till lunch.

Några prisexempel den 7 september 2020 i Suderlugum

Grants Whisky 1 liter 79 DKK (112 SEK jfr 370 SEK på Systembolaget)
Harbroe Pilsner 33 DKK för 24 burkar (47 SEK 1:95 SEK/burk)
E. Guigal Cote de Rhône 45 DKK (63 SEK jfr 129 SEK på Systembolaget).
(null)
En del av butikerna i Süderlügum

Vi körde sedan tillbaka till Danmark för att ta oss till en annan bra KRO, Tyrstrup Kro utanför UNESCOs världsarv Christiansfekd som ligger ca 20 km söder om Kolding.
 Tyrstrup Kro har 350-åriga anor.
(null)
Christiansfeld anlades 1773 på uppdrag av kung Christian VII. Han hämtade dit Herrhutare från Nederländerna för att bygga upp den nya staden. Staden är uppbyggd efter strikta riktlinjer och är idag ett av UNESCOs världsarv. Herrnhuternas församling Brödragemenskapen styrde det mesta i staden och är fortfarande mycket aktiv.
 Kyrkogården "Gudsageren" i Christiansfeld med enhetliga enkla gravstenar med uppdelning efter män och kvinnor med riktning österut. Kyrkogården används idag 2020 på samma sätt som 1773.
Tyrstrup Kro - är en mycket trevlig Kro med ett riktigt bra kök. Vi fick en svit med jacuzzi i huvudbyggnaden (vi hade bokat ett standardrum). Vi tog en promenad in till Christiansfeld, ca 800 meter från Tyrstrup Kro för att ännu en gång uppleva denna märkliga stad. Efter promenaden i det sköna vädret var det dags för middag.
(null)
Vi åt en härlig middag som inleddes med ett glas Prosecco med en appetizer (serranoskinka med ostkräm) följt av kallrökt fasan med friterad grönkål mm, kalvytterfilé med portabello och majs på tre olika sätt och som avslutning en underbar dessert med hemlagade glass, plommon i madeiravin och en tunn mandelkaka mm - en riktigt utsökt måltid. Här valde vi en Pinot Noir till för- och varmrätt.

På morgonen åt vi en god vällagad frukost innan vi checkade ut för att köra norrut mot Fredrikshavn, I lugn takt körde vi 29 mil på E-45:an för att ta Stena Danica till Göteborg kl. 14:00.

Det var väldigt få passagerare på båten till Göteborg. Vi hade förbeställt mat på färjan och fick ett bra fönsterbord och en god lunch på väg till Göteborg.

Mycket nöjda efter tre dagar i Danmark och Tyskland kom vi hem till Göteborg. Nu planerar vi Nya resor för hösten och för en grovplanering av resor för 2021 där utvecklingen av pandemin kommer att styra mycket.

Vi kan varmt rekommendera södra Jylland som besöksmål för några dagars avkoppling med naturupplevelser, gourmetmat, historiska miljöer och med gränshandel till riktigt bra priser.

🌞🇩🇰Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på våra resor via

Facebook  demmereserjordenrunt
Instagram  #demmereserjordenrunt

(null)

Christiansfeld är ett mycket intressant besöksmål med en spännande historia.