Trollhättan är ett riktigt bra utflyktsmål 🌞🇸🇪

Sverige / 2019, Semester, Trollhättan / Permalink / 0
(null)
Vy från vackra Spikön i Göta Älv mot strandgatans kaj i centrala Trollhättan.

Vi har tillbringat somrarna vid Bohuskusten de senaste 25 åren och vi trivs fantastiskt bra där. Men ibland vill vi byta miljö för ett dygn. Vi har vid några tillfällen tagit bilen till närbelägna Trollhättan för att uppleva något annat. Från vårt fritidsboende på Orust tar det ca 50 minuter med bil till Trollhättan, från Göteborg är det ca 6 mil på E45:an med bil eller så finns det utmärkta tågförbindelser.
Vi, Björn och Karin Demme, har en stor passion för att resa och för att skriva sedan många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år, både korta och långa resor, bl a har vi gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor, Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.
(null)
Ett handelsfartyg på väg till Vänern passerar vårt lunchbord på Strandgatans Bistro en vacker sommardag.
På Spikön mitt i Göta Älv finns det en väldigt fin och vacker lekplats. Skrot Nisses lekplats är uppbyggd efter den berömde barnboksförfattaren Jan Lööfs figurer från böckerna. Den här lekplatsen är väl värt ett besök även om man inte har några barn med sig.
En gammal SAAB-bil som flygplan på Skrot-Nisses lekplats. SAAB Svenska Aeroplanaktiebolaget.
(null)
På Spikön finns det en vacker park med skulpturer, en fin gästhamn och en servering med glass, lättare rätter och goda drycker. Det är en fin promenad från kajen inne i Trollhättan ut till Spikön.
Vi har vid tre tillfällen tagit ut en "bonusnatt" på Scandic Hotel Swania i Trollhättan, Hotellet ligger direkt vid kajkanten och från många rum har man en väldigt fin utsikt över Göta Älv. Utsikten är riktigt bra även från hotellets restaurang och från frukostmatsalen.
Under sommaren släpps vattnet på varje dag kl 15:00 i den gamla älvfåran. Det passerar 300 000 liter vatten per sekund när dammluckorna öppnas. Ett magnifikt skådespel som man inte får missa när man är i Trollhättan. Det finns möjlighet att besöka Olidens Kraftstation ca 10 minuters promenad från vattenfallet där det flera gånger om dagen genomförs kostnadsfria guidningar.

Bilden ovan visar när vattnet precis har släppts på. Bilden nedan visar när vattnet forsar fram med full kraft,
(null)
Vattenfallet i Trollhättan en vacker sommardag i juli 2019.

Broöppning i Trollhättan med Scandic Hotel Swania i bakgrunden, här passerar många handelsfartyg, kanalbåtar samt ett stort antal fritidsbåtar varje dag.
Det är gott med glas rosévin en varm sommardag. Här på Kanalrestaurangen precis vid kajkanten.

Den här gången i mitten av juli fick vi 24 härliga timmar i Trollhättan. Vi åkte från Svanesund med bil till Trollhättan strax efter kl 11 och var framme i Trollhättan kl 12. Vi parkerade i  P-huset mittemot Scandic Hotel Swania (hotellet har rabatterat pris på parkeringen) och vi fick direkt vårt rum. Vi hade bokat in en "frinatt" via Scandics bonusprogram. Vi fick rum med frukost för två utan kostnad. Vi checkade in och lämnade väskorna på rummet och gick ut för att äta lunch.

Vi gick ner till strandgatan och promenerade längs kajkanten, vi valde att äta lunch på Strandgatans Bistro som ligger direkt vid kanalen. Vi satt ute i solen och njöt av en vacker utsikt medan vi åt en lätt men god lunch.

Efter lunchen promenerade vi ut till Spikön och tittade på skulpturerna i parken och fortsatte till Skrot Nisses lekplats. Lekplatsen är fin och är uppbyggd kring barnboksförfattaren Jan Lööfs figurer. Vi åt sedan en glass samtidigt som vi tittade på den livliga båttrafiken.

Sedan var det dags att gå till vattenfallen, en promenad på ca 15 minuter. Varje sommardags kl 15:00 släpps vattnet på i den gamla älvfåran. Det är ett magnifikt skådespel att se när 300 000 liter vatten per sekund forsar fram. Efter besöket vid vattenfallet gick vi till Kanalrestaurangen för att dricka ett glas rosé den varma sommareftermiddagen. Vi tog sedan en stunds vila på hotellet innan det var dags för middag.

Vi valde att äta middag på Hotel Swanias restaurang som har en trevlig uteservering direkt vid kanalen. Vi åt en riktigt god och prisvärd middag med ett svalt rosevin. Mätta, nöjda och trötta gick vi sedan upp för att sova efter en härlig dag.

Efter en god natts sömn åt vi en god frukost med ägg&bacon, mackor, juice och kaffe. Vi hade en vacker utsikt över kanalen/älven när vi åt vår frukost. Vi gick sedan en promenad i centrala Trollhättan som har många riktigt fina blomsterarrangemang. Sedan var det dags att checka ut från hotellet och ta bilen tillbaka till Svanesund. På hemvägen stannade vi vid Laxbutiken i Ljungskile för att köpa några olika laxdelikatesser som vi skulle äta på kvällen vid havet i Svanesund.

TROLLHÄTTAN

Sevärdheter: Trollhätte Kanal, Vattenfallet, Skrot Nisses Lekplats, Saab Car Museum, Oliden Kraftstation, Spikön

Boende: Scandic Swania (vi har bott där tre gånger och är nöjda) andra hotell som vi inte bott på är Albert Kök&Hotell, Best Western Hotel Trollhättan, Clarion Hotel Kung Oscar m fl. det finns en gästhamn för fritidsbåtar på Spikön. Det finns även campingplatser som Hjulkvarnelund, Stenröset och Trollhättan Camping vilka vi inte har provat.

Restauranger: Vi gillar Strandgatan Bistro, Kanalrestaurangen, Hotel Swanias restaurang, Pasion Tapas&Wines. Några andra som är populära som vi inte prövat än är t ex Albert Kök&Hotel och Butlers.

Vi har vid tre tillfällen åkt till Trollhättan och tillbringat ett dygn där och är mycket nöjda med detta utflyktsmål. Vi har bara besökt Trollhättan sommartid och har dessutom haft tur med vädret vilket gjort vistelsen väldigt behaglig. Trollhättan är en bra stad att promenera runt i, speciellt kring kanalområdet.