Vin 🥂,och vingårdsbesök 🍷 på resor runt om i världen 🌏

Mat och vinresor / Vingårdar, vinresa / Permalink / 0
(null)

Vin är en stor passion för oss och är en viktig ingrediens på våra resor runt om i världen. Vin är ibland huvudanledningen till en resa till t ex Toscana, Piemonte, Alsace eller till Champagne eller varför inte till någon vingård i Sverige 🥂.  Vi har prcis bokat in en resa till Arilds vingård i Skåne och i november 2020 besökte vi Ästads vingård i Halland - de svenska vingårdarna har en hel del att erbjuda oss vinälskare.🍷

I det här inlägget finns våra bästa tips om vingårdsbesök, vinbarer och vinprovningar på resan. Vi har under de senaste åren besökt vinproducenter i Frankrike 🇫🇷 (Champagne, Alsace,Bordeaux, Porovence), Tyskland 🇩🇪 (Mosel, Baden-Würtenberg), USA 🇺🇸 (Napa Valley, Sonoma Valley), Italien 🇮🇹 (Toscana, Piemonte, Veneto, Umbrien, Lazio) Nya Zeeland🇳🇿 (Waiheke, Bay of Plenty), Spanien 🇪🇸 (Alacant, Mallorca), Sverige 🇸🇪 ( Ästad, Arild och Göteborg), Australien 🇦🇺 (Hunter Valley, Jarra Valley), Sydafrika 🇿🇦 (Stellenbosch,Franschhoek) och  Luxemburg 🇱🇺, m fl. länder. Vi har besökt många härliga vinbarer och varit med på många helt fantastiska vinprovningar runt om i världen.

Ni hittar information och bilder från fina vingårdbesök i den här ordningen

1. Frankrike, Alsace och Champagne
8. Australien, Jarra Valley och Hunter Valley
9. Sverige, Halland, Skåne och Göteborg
10. Mat med vinpaket på restauranger

Vin är en av våra stora passioner i livet, tillsammans med god mat och att resa.  Vinet och maten har varit  huvudanledningen till många av våra resor.
(null)     Vinprovning på San Mattia, en vingård som ligger på kullarna ovanför Verona med fantastisk utsikt över den vackra gamla historiska staden.  🇮🇹🍷

Vår passion för fantastiska viner har varat under flera decennier. Det behöver inte vara de mest exklusiva vinerna för att ge oss en stor vinupplevelse, miljön och samtalen med vinproducenterna förstärker ofta smakupplevelsen om det är ett i grunden välgjort vin.
(null)På vingården Kennedy Point, Waiheke Island Nya Zeeland i februari 2020 🌞🇳🇿🍷🏖

Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan många år tillbaka. Vi reser ca 10 gånger per år både korta och långa resor, bl.a. har vi gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.

Passionen för vin på resan🍷🍾🥂
Colmar i Alsace 🇫🇷

FRANKRIKE 🇫🇷 och TYSKLAND 🇩🇪

Vi flög ner till Frankfurt och forsatte 25 mil söderut  till den gamla vackra staden Freiburg i sydvästra Tyskland. Från Freiburg är det nära till många intressanta vingårdar på båda sidor om floden Rhen, i väster Alsace och i öster  Baden-Würtenberg.
(null)
Trevlig vinbar med riktigt bra viner från Baden-Würtenberg i Freiburg, ca 35-40 viner på glas.

ALSACE

Colmar🇫🇷 i Alsace är har en fantastiskt vacker "Gamla Stan" med välvårdade korsvirkeshus och smala gränder. Den lilla floden  Lauch flyter genom stan. Vi drack ett gott Rieslingvin på restaurang L’Amadine.
Colmar - Petit Venice
I närheten av Colmar ligger många vinbyar på  Route de Vin,190 vinbyar. Vi besökte bl a Domaine Zink i Euguisheim för att prova vin. Vi provade Cremant, Pinot Gris, Riesling och Pinot Noir.
Vinprovning i Euguisheim

Vi besökte även Ruhlmann-Schutz i vackra Dambach-la-Ville ca 5 mil norr om Colmar. Vinskörden startade samma dag som vi var där så vi fick se när druvorna lastades av från traktorerna och direkt lades in i vinpressen. Vi besökte den gamla vinkällaren från 1600-talet och fick sedan prova fem olika viner. Cremant, Pinot Gris, Riesling, Gewurtztraminer och en röd cuvee. Byn, Dambach-la -Ville är en liten vacker by som kunde vara tagen direkt ur en sagobok.
(null)
Vingården Ruhlmann-Schutz i Dambach-la-Ville där vinskörden startade samma dag som vi var där
Den lilla vackra vinbyn Dambach-la -Ville i Alsace 🌞🇫🇷🍷

BADEN-WÜRTENBERG

Det odlas mycket vin i och runt Freiburg i Baden-Würtenberg. De här vinerna är inte lika kända som vinerna från Alsace men håller en riktigt hög kvalitet. Vi tog spårvagnen från hotelet vid järnvägsstationen i Freiburg ut till Staatliches Weinbauinstitut som både forskar kring vinodling och som producerar och säljer vin. Här provade vi sju olika viner av varierande slag, en del spännande kreativa viner och några mer traditionella. Ett trevligt och givande besök.

Tyskland har egna namn på druvor som vi är vana vid att konsumera under andra namn från länder som t ex Frankrike och Italien.

Pinot Noir blir Spätburgunder i Tyskland
Pinot Gris blir Grauburgunder i Tyskland
Pinot Blanc blir Weissburgunder i Tyskland
(null)
Staatliche Weinbauinstitut i Freiburg.
Björn och Karin på vinbaren Alte Wache i Freiburg
Vinskörden började den 12 september 2019 hos Ruhlmann-Schutz i Dambach-la-Ville

CHAMPAGNE

Reims och Epernay 🇫🇷🥂
(null)
Champagne 🥂🇫🇷 skall vara "Kall, torr och gratis" sa en gång Winston Churchill, han har fått en Cuvée uppkallad efter sig "Cuvée Sir Winston Churchill" producerad av Pol Roger. (1690kr på Systembolaget).
Vi valde att resa ner till Reims och Epernay i Champagne för att fira in det nya året (2020) och vilken plats platsar bättre än Champagne för ett nyårsfirande?  Champagne är dessutom ett favoritvin för oss sedan många år tillbaka.  Vi reste ner till Reims i Champagne dagen före nyårsafton dit vi kom fram på kvällen. Vi åt en lätt middag, en klassisk Croque Monsieur med en grönsallad och ett glas Bordeaux Superiore på  Lion de Belfort i Reims. Efter middagen besökte vi sedan en bar,  Le Gaulois, för att dricka resans första glas med Champagne.  Vi gick sedan hem till hotellet,  Ibis  Styles  Reims  CentreCathédrale för att sova. Hotellet är enkelt och prisvärt, nyligen renoverat med nya möbler, fräscht nytt badrum och en riktigt bra kontinental frukost, gångavstånd till mycket i Reims.
Nyårsaftonen började vi med ett besök hos den stora Champagneproducenten Pommery i Reims. Pommery ligger bara ca 3 km från hotellet så det var lätt att ta sig dit.
Pommery är en stor producent som satsar mycket på besöksnäringen, här är det storskaligt men det blev ändå en bra upplevelse. Vi gick en guidad tur genom de långa underjordiska gångarna och fick en bra presentationen Pommerys långa historia av att producera Champagne. Nere i gångarna finns det även många konstverk, bl a stora "carvings" av Gustave Navlet som är imponerande. Det finns även moderna konst att beskåda.
Pommery i Reims
Det finns många riktigt gamla flaskor med Champagne hos Pommery. Efter rundvandringen på Pommery var det dags att prova champagnen, Pommery var som vanligt en god, välsmakande champagne.
Nyåret firade vi in på restaurangen Excelsior i Reims. Det blev en 6-rätters middag med genomgående champagne. En lång och riktigt god måltid med krabba-pilgrimsmusslor-oxfilé-glass i Marc de Champagne-gratinerad getost-chokladbakelse.
(null)
Katedralen, Notre Dame, i Reims. Nyårsdagen inledde vi med ett besök i den gigantiskt stora Katedralen Notre Dame Reims, vi gick en guidad tur med en lokal turistguide vilket kan rekommenderas. Katedralen Notre Dame i Paris som tragiskt brann i april 2019 får plats inne i Katedralen i Reims (volymmässigt). Katedralen i Reims är ca 150 meter lång.  Katedralens fasad är rikt utsmyckad och är ett av UNESCOS världsarv.

På hemresedagen åkte vi de ca tre milen till Epernay för ett besök på Champagnehuset Charles Mignon. Vi fick en visning av vineriet och ett besök i lagringsgångarna innan det var dags flr provning av några av husets champagner. Charles Mignon är ett mindre familjeföretag som producerar "lite lägre prissatta champagner" deras standard champagne "Brut Premium Reserve" kostar 229kr på Systembolaget. Champagnerna som vi provade smakade bra och är enligt oss prisvärda, vi köpte med oss två flaskor hem.
Charles Mignon i Epernay. Efter champagneprovningen tittade vi på  Avenue de Champagne i Epernay, där ligger många av de stora Champagnehusen som Pol Roger, Moët et Chandon, Mercier m fl. avenyn är väl värt ett besök. Vi åt en snabblunch i Epernay innan vi påbörjade hemresan till Sverige via Bryssel.  Vi har besökt Reims tidigare, men då under den varma delen av året. Det finns för och nackdelar med att besöka Champagne regionen vid olika årstider. På sommaren är det skönt att sitta ute i behaglig värme, men då är det väldigt många turister på plats och det är fullt på champagnehusen och barerna. Vintertid är det ingen trängsel och det finns tid för att ställa frågor och prata i lugn och ro på champagnehusen. Vi är nöjda med vårt senaste 3-dagars besök i Champagne,  god mat, goda drycker, fint väder, trevliga champagneprovningar och fina upplevelser. Reims är ett bra resmål för en weekend- eller minisemester. I centrala staden tar vi oss fram till fots, det finns flera Champagnehus i Reims, men de flesta ligger i Epernay knappt tre mil från Reims.

Boende - Ibis Styles City Center Reims , enkelt, nyrenoverat, fräscht och prisvärt
Restauranger - L’Edito, Le Gaulois, Excelsior i Reims
Sevärdheter Katedralen i Reims, Champagnehusen i Reims och Epernay

NYA ZEELAND 🇳🇿

Waiheke Island

(null)
Vi gjorde vårt 9:e besök på helt fantastiska Waiheke Island, utanför Auckland i februari 2020. Här är det ett underbart klimat, otroligt vackra vyer, 40 km stränder och ca 30 vingårdar. För oss är Waiheke paradiset på jorden, efter Orust på den svenska västkusten.
På Waiheke Island med ca 9500 bofasta invånare bor vi i Litte Oneroa. Vi hyr en liten lägenhet nära stranden på Awua-Wai (det finns två lägenheter). Det här är utsikten från vår balkong. Vi stannade den här gången 6 nätter på Waiheke.
Vi har ännu inte varit på några vingårdar med vackrare vyer än på Waiheke Island. Bilden ovan är från Goldie Estate på Waiheke. Det är Waihekes äldsta vingård grundad 1978.
Viner som vi provade på Goldie Estate
Utsikten från Kennedy Point Vineyard är lika fantastisk.(null)
Vinprovning på Kennedy Point Vineyard där vi även åt en lätt men god lunch.
Vinerna på Waiheke produceras i liten skala, vi provade bl a Goldie Estate Viognier Reserva 2018 som producerades i bara 600 flaskor.
(null)
Kennedy Point Cabernet Sauvignon "Sunbow"

Försa dagen som vi vandrade mellan vingårdarna besökte vi Kennedy Point och Goldie Estate. Det blev ca 12 km den dagen.

Dagen efter vandrade vi drygt 9 km när vi besökte de två trevliga vingårdarna Mudbrick  och Cable Bay.
(null)
Vinprovning på Mudbrick, vi gjorde deras Premium Tasting (15 NZD för 4 viner)
Mudbrick Vineyard
Vineriet på Cable Bay - vi provade 4 viner och åt sedan en riktigt god lunch med magisk utsikt
Lunch på Cable Bay
Utsikten från Cable Bay
Nästa dag tog vi lokalbussen, lite för långt att gå i värmen, till Onetangi för att besöka fler vingårdar. Vi valde Te Muto  och Stonyridge, vilka ligger väldigt nära varandra. På Te Muto provade vi ett par riktigt fina och exklusiva viner.
(null)
Vi var de enda gästerna och vi fick en mycket bra, personlig och trevlig provning av 4 viner vilka kostar 35, 45, 85 resp 140 NZD att köpa med sig.
Te Muto 2014 - ett vin för lagring i 10-15 år men gott redan nu (140 NZD ca 900 SEK)

Vi gick sedan över till Stonyridge där vi provade 3 viner (Standardprovning 10 NZD).
Vinprovning på Stonyridge
Vi avslutade med en lätt lunch
Lätt lunch

På torsdagen, Watangi Day, gick vi längs stranden i Blackpool och förbi Maoriernas samlingsplats, där det firades för fullt.
(null)
Maorikultur på Waiheke Island.

Vi fortsatte uppför en riktigt brant stigning och kom sedan fram till Jurassic Ridge vingård. En väldigt speciell vingård som drivs av en geolog, vi har varit där 4-5 gånger. Lance Blumhardt som driver vingården har en uttalad filosofi om att tillverka vinerna på ett långsamt och naturligt sätt. Han lanserar inget vin innan han är nöjd, vinerna ligger mycket längre tid i källaren än vad övriga vingårdar på Waiheke gör.
Jurassic Ridge, vi fick prova fem mycket trevliga viner och fick ett långt samtal om vinproduktionen med Lance.

(null)
Vi har trivts fantastiskt bra på Waiheke sedan första gången vi kom hit. På Waiheke är det lite "lay back", människorna har tid och vill gärna prata med oss. Det är enkelt i ett engelskspråkigt land. På vingårdarna får vi oftast en egen vinprovning bara för oss, där vi får tid att prata om vinerna och om vinproduktionen. Stränderna är många och med lite folk så det är gott om plats, vattnet håller nu ca 24 grader.
Lunch på Kennedy Point Vineyard
Kennedy Point Vineyard
Lunch på Cable Bay Vineyard

BAY OF PLENTY

Rotorua

I Januari 2020 besökte vi på nytt Rotorua, en stad präglad av termisk aktivitet och av Maorikulturen. När vi var i Rotorua passade vi på att åka upp med Rotorua Skyline till toppen på en av killarna.
(null)
Där ligger ett trevligt Vineri , Vulcanic Hills  med en magisk utsikt över Lake Rotorua. Druvorna hämtas till Rotorua från några sv Nya Zeelands bästa vinregioner som Central Otago, Marlborough, Hawkes Bay m fl.
Utsikten från Vilcanic Hills är helt magisk
Vi fick prova  fem olika viner tillsammans med vinmakaren, bra och välsmakande viner.
(null)
Våningen under vinprovningstumnet ligger det en mycket bra restaurang, Stratosfare, som vi rekommenderar.

USA 🇺🇸

KALIFORNIEN

När vi är i San Fransisco har vi nära till vinområdena i Sonoma och Napa Valley. Vi har besökt vingårdar i Kalifornien vid flera av våra resor till San Fransisco.
Vi åkte i januari 2018 på en heldags vintur, vilken vi bokade via Viator. Vi besökte några bra vingårdar som Cline, Madonna Estate och Andretti Vinery. Vi provade många goda viner bl a några riktigt bra viner på druvorna Pinot Noir, Zinfandel och Chardonnay.
(null)
Vingårdsbesök i Napa och Sonoma Valley. Vi provade några riktigt bra viner bl a på Cline i Sonoma som har riktigt bra viner på druvan Zinfandel.🇺🇸 samt på Madonna Estate och Andretti i Napa Valley.
Några av vinerna som vi provade på Cline i Sonoma Valley.

SPANIEN 🇪🇸

MALLORCA

I april 2018 var vi i Palma de Mallorca, bl a för att äta riktigt god mat och  för att prova viner. På vinbaren Wine  Industri i Santa Catalina var vi på vinprovningar vid två tillfällen, bl a provade vi 4 spänannde Mallorkinska viner vid en provning och vid nästa provning prövade vi utsökta viner från Priorat och Ribera del Duero på fastlandet.🍷. På Wine Industri serveras dessutom riktigt bra mat.
(null)
Vinbaren, Wine Industri i stadsdelen Santa Catalina , Palma de Mallorca 🇪🇸.

ALACANT

Vi har besökt flera vingårdar i närheten av Alicante bl a Enrique Mendoza i Alfás del Pi. bilden ovan,

ITALIEN 🇮🇹

Vi reste till Italien 🇮🇹 för att prova viner i Piemonte, Toscana och Veneto och för att äta riktigt god lokal italiensk mat.

PIEMONTE

(null)
I Piemonte provade vi viner i staden Barolo hos familjen Brezza som driver Hotel Barolo och uppe i bergsbyn La Morra hos Roche Costamagna. Vi gillar Piemontes viner på druvorna Nebiolo, Barbera, Dolcetto och Moscato. I Piemonte produceras Barolo på Nebiolodruvan, ett vin som vi är mycket förtjusta i. Det är väldigt trevligt att prova viner i Piemonte, här finns det många riktigt bra producenter. Maten är ofta rustik och tillagad med mycket kärlek. På enkla restauranger har vi upplevt fantastiska smakupplevelse med enkla råvaror tillsammans med goda viner och detta till mycket moderata priser.
Piemonte i bergsbyn La Morra🇮🇹 hos Producenten Roche Costamagna.
Vi provade bl a Barolo hos familjen Brezza i staden Barolo.

TOSCANA

Efter Piemonte åkte vi ner till Toscana. I det här härliga landskapet finns det riktigt bra viner gjorda på Sangiovesedruvan. Vi besökte tre vingårdar Fattoria Lavacchio, Castello Vicchiomaggio och i bergsbyn Castello Valpoia, för att prova viner och testade t ex Chianti, Chianti Classico, Supertoscanare  samt det "Heliga Vinet" Vin Santo (sött dessertvin) av hög klass. Vi åt riktigt bra Toscansk husmanskost och njöt av vackra vyer.
(null)
Vinodling i Toscana på Fattoria Lavacchio,🇮🇹 Här provade vi utmärkta viner och åt en mycket bra lunch.
Staden Greve i hjärtat av Toscana 🍽🍷, där det finns flera bra restauranger och vinbarer som serverar goda viner och fina tallrikar med t ex ost och charkuterier.🇮🇹
Bergsbyn Valpoia från 1200 talet, här produceras det bra riktigt typiskta Toscanska viner.🇮🇹
(null)
Castello Vicchiomaggio när staden Greve i Toscana. Här provade vi några goda viner på druvan Sangiovese.

VENETO

Efter härliga mat och vinupplevelser i Toscana åkte vi upp till ännu ett favoritlandskap, Veneto vid Gardasjön med vindistrikten Valpolicella och Bardolino där det produceras bl a Amarone och Ripassoviner🍷.

Vi besökte bland annat den kvalitativa storproducenten MASI som producerar fantastiskt bra Amaroneviner m fl. Vi provade där bl a Amarone Costasera Reserva och Campofiorin.
Vinprovning på MASI🇮🇹

Det blev flera bra vinprovningar i Valpolicella och i Bardolino bl a hos CA Bottura,
CA Buttera på kullarna ovanför Bardolino vid Gardasjön.

Sista kvällen på den här resan provade vi några bra viner på San Mattia som ligger på kullen ovanför Verona. Här åt vi en delikat 4-rätters middag med härliga viner från vingården. Utsikten över Verona från San Mattia är helt magnifik.(null)
San Mattia vingård. 🍽🍷🇮🇹

LAZIO

I Italien har vi besökt vingårdar och provat viner även i Umbrien, Lazio och Marche
Vinprovning i Lazio, strax öster om Rom i Lazio

SYDAFRIKA 🇿🇦

STELLENBOSCH och FRANSCHHOEK

(null)
Vi har provat viner i Sydafrika i bl a Stellenbosch och Franschhoek. De Sydafrikanska vinerna håller överlag en bra kvalitet, vi är speciellt förtjusta i Pinotage, Shyrah och Chenin Blanc vinerna.
Klein Constantia Estate är en vingård som ligger nära Kapstaden i Sydafrika, grundades 1685.

AUSTRALIEN 🇦🇺

JARRA VALLEY

(null)
Vinprovning i Jarra Valley nära Melbourne i Australien, här på Jerring Station Vineyard. Vi har besökt många vingårdar i området och provat röda, vita och mousserande viner av typisk "Nya Världen karaktär." I det här varma klimatet blir det ofta "fruktbomber" med ganska hög alkoholhalt.

HUNTER VALLEY

Vi har varit och provat viner vid flera tillfällen i Hunter Valley, ca 15 mil norr om Sydney i Australien. Där har vi t ex besökt en av Lindemans anläggningar.
(null)
Hunter Valley i Australien.

SVERIGE 🇸🇪

HALLAND

Ästads Vingård i Halland
(null) Vi bokade in ett "Vingårdspaket" på Ästads Vingård i Halland innehållande vinguidning, vinprovning, 4-rätters middag, övernattning i ett Superiorrum och frukost för 3870kr för två personer, det finns andra boendealternativ till lägre kostnad. Ästad ligger ca 15 km österut från Hallandskusten, strax söder om Varberg i närheten av Tvååker och Åkulla Bokskogar. Ästad är en ekologisk gård som använder mestadels lokala råvaror.

En grådisiga måndag i mitten av november 2020, satte vi oss i bilen på Eriksberg i Göteborg och körde i lugn takt 106 km söderut på E6:an. Det tog oss ca 1 timma och 15 minuter att köra till Ästads Vingård.
(null)
När vi kom fram till Ästad började vi med att ta en promenad i den fina miljön.
På vingården finns det små källdammar, små sjöar, fina planteringar och många vackra byggnader som fint smälter in i det småkuperade Halländska kulturlandskapet. I omgivningarna finns det flera trevliga vandringsleder i Åkulla Bokskogar.
Efter promenaden var det dags för lunch på en av Ästads två restauranger, Logen. Vi hade bokat ett bord i förväg. Lunchen ingick inte i vårt "vingårspaket". Vi åt en mycket god högrevsgryta med goda tillbehör, till detta drack vi en enkel men god Valpolicella. Servicen och miljön på Logen var riktigt bra. Vi betalade 155kr var för maten, vilket vi tycker var prisvärt för den goda lunchen.
(null)
Efter lunchen promenerade vi ner till vineriet där det väntade en vinguidning. Vi möttes av Somelieren Madeleine som tog oss med ut i vingården för att se på rankorna med Solaris som just nu ligger i "vinteride". Vi gick sedan in i vineriet där vi fick en genomgång om hur vinproduktionen på Ästad går till. En bra och trevlig guidning på rätt nivå för en blandad grupp vinintresserade.
Vi fick sedan en vinprovning av tre olika viner, dels ett av Ästads Viner - en torr Solaris från 2018 som var bättre än förväntat sedan ett Fransk vitt vin, Chardonnay och ett rött Australiskt vin, Cabernet Sauvignon. En informativ vinprovning som även ovana vinprovare fick ett bra utbyte av.
Efter vinprovningen checkade vi in, vi hade bokat ett Superiorrum med egen ångbastu. Vi fick en fint hörnrum med fin usikt över gården och vineriet. Rummet styrs med High Tech, rummet var ganska stort, fräscht och sobert. Hotelldelen på Ästad är designat in i minsta detalj på ett sätt som vi uppskattar.
Superiorrum på Ästad.

Vi vilade en dryg timma innan vi skulle iväg och äta en 4-rätters middag på restaurang Logen, vilken ingick i vårt "paket". Vi valde till var sitt "vinpaket" om 4 viner för 460kr per person. På restaurang Logen är det ett stort avstånd mellan borden och gästerna är bokade på olika tider för att sprida ut gästerna över tid.
Förrättsvinet - en Cava Corpinnat  "III Lustros 2012" från Gramona. Vinet lagrades i 70 månader på sin jästfällning. Ett riktigt gott, kraftfullt mousserande vin.
(null)
Första rätten var en riktigt god svampragu med polenta, picklad fänkål och en salamiskiva från Mostorps gård.
4-rätters midagen innehöll svampragu, pumpasoppa, bakad lammytterlfilé med härliga tillbehör och en god dessert "Chokladsalami" med blåbärssorbet och crunch. Alla rätterna hade välkomponerade smaker, fina råvaor som var varsamt tillagade. Vinerna i vinpaketet var bra och matchade maten på ett utmärkt sätt. Servicen var kunnig, trevlig med rätt känsla för att ge oss en bra kväll. Helhetsintrycket var klart över förväntan.
Kvällen 4 viner. Cava Corpinnat, Chenin Blanc från Sydafrika, Rioja Reserva och ett sött vin från Maury i Roussillon. Vi blev mycket nöjda med vinerna i vinpaketet, goda, spännande och välmatchade,

Mycket nöjda med vår kväll på restaurang Logen vandrade vi sakta ner mot hotelldelen på Ästad för att sova i det härliga rummet.
(null)
Hotelldelen på Ästad är snyggt designad in i minsta detalj. Vi gillade verkligen interiören. I hotellbyggnaden finns även ett populärt och välbesökt SPA, men vi valde bort detta då SPA inte ligger så högt på vår prioriteringslista.
På morgonen vaknade vi till den här utsikten från vårt hörnrum. En fin start på dagen. Vi gick sedan till restaurangen för att äta frukost. I de här pandemitiderna behöver alla gäster boka in en "tid" för frukosten för att undvika trängsel. Alla gäster påminns vid ingången till frukosten att hålla avständ och att det finns handsprit utplacerd på många ställen.

Frukosten var god med både varma och kalla rätter. Vi åt i lugn och ro och gick sedan till vårt rum. Vi njöt en stund av utsikten och packade sedan väskan för att sedan checka ut.

Efter 24 härliga timmar på Ästads Vingård satte vi oss i bilen för att åka tillbaka till Göteborg

Ästads Vingård är absolut ett bra alternativ för en minisemester, speciellt om man är så vinitresserade som vi är. Vi kommer garanterat att åka tillbaka till Ästads Vingård i en snar framtid.

ARILDS VINGÅRD i Skåne

Vi bokade just in ett besök på Arilds vingård i början av juni 2021 - vi bokade ett paket med övernattning, frukost, besök i vineriet med provsmakning, trerätters middag med vinpakt. Det skall bli intressant att jämföra Arild med Ästad. Det kommer en utförlig rapport från Arilds vingård när vi varit där.

GÖTEBORG

Eriksbergs Vinsällskap EVS i Göteborg
(null)
Vinprovning på Eriksbergs Vinsällskap i Göteborg, här provning av 8 vita viner från Bordeaux.🇫🇷

Vi har under de senaste åren varit på väldigt många vinprovningar på Eriksbergs Vinsällskap EVS, där vi är medlemmar. Till EVS bjuder vi ofta in vinproducenter från världens alla hörn för att prova deras viner. Det blir även många vinprovningar på restauranger och vi barer runt om i världen.

Göteborg finns stadsvineriet Wine Mechanics på Slakthusområdet i Gamlestaden. Det är lätt att sig dit med kollektivtrafiken på knapt 10 minuter från Göteborgs centrum. På vineriet produceras viner på druvor som importeras i kylcontainers från kontraktsodlare i Tyskland, Frankrike, Italien och Ungerns. Vinerna håller en riktigt bra kvalitet. Druvorna pressas, jäses och lagras på vineriet. Vi har provat 5 av vinerna och fått en klar favorit, Rieslingen Gimme Gimme Gimme har vi prövat ett flertal gånger. Det finns även en bra restaurang på vineriet med både lunchoch middag. Väl värt ett besök.

Avsmakningsmenyer med "vinpaket"

Vi tycker om att äta avsmakningsmenyer med tillhörande matchande viner, här kan vi ibland upptäcka helt nya och spännande kombinationer av vin och mat.

DANMARK 🇩🇰

En utsökt 5-rätters meny med vinpaket på Den Lille Fede i nov 2018 (630 DKK per person).🇩🇰
(null)
Mat o vin av hög klass på Den Lille Fede i Köpenhamn, klart värt 630 DKK per person.
Middag på utsökta restaurang RADIO i Köpenhamn i november 2018.🇩🇰. Kreativ, god och spännande mat med matchande viner. Modernt och trevligt.

Det finns så mycket god mat och goda viner att uppleva runt om i världen. För oss är mat och vin mycket viktigt när vi är ute och reser i Sverige, Norden, Europa och i resten av världen. Att få prova nya maträtter, testa nya smaker och prova nya viner är en stor upplevelse för oss. Det behöver inte vara exklusiva Michelinkrogar utan det kan vara små lokala restauranger där bra lokala råvaror tillagas med stor omsorg och kärlek till maten. Det är alltid spännande att prova nya viner direkt hos vinmakaren på små lokala vingårdar och se ut över vinodlingarna. Vi har haft förmånen att ha långa samtal om vinodling och vinframställning med vinmakarna/ägarna av små kvalitetsvingårdar. Vi har upplevt fantastiska maträtter tillsammans med goda viner på enkla restauranger och till en mycket liten kostnad.

Vad betyder vin och mat för dig på resan?

Vi har många tips om vingårdar, vinbarer och restauranger i olika prisklasser i många olika länder/städer runt om i världen, fråga oss gärna.

🥂🍷-Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram: #demmereserjordenrunt

Här följer fler härliga mat och vinupplevelser🍽🍷🍾
(null)
Vin och Tapas i Albir 🇪🇸 EUR 1:80 för ett glas vin med Tapa på Café Paradis (nov 2018). Det blev ett nytt besök i Alicante/Albir hösten 2019 och nya besök väntar.
Mousserande vin på balkongen ombord på Celebrity Equinox i januari 2019.
5 "smaker" på Restaurang Smak matchade med små glas med vin -  i Stockholm i mars 2019.
(null)
Schackenborg Slotskro i april 2019 🇩🇰- en utsökt 4-rätters meny med underbara viner. 999 DKK per person för övernattning, 4-rätters  middag med riktigt bra viner samt en fantastisk frukost som serveras vid bordet i tre omgångar. Vi gjorde ännu ett besök på Schackenborg i september 2020 (vårt 11:e besök där).