Halvtid för "reseåret" 2024 - Vilken början det blev…

Reseinspiration / Permalink / 0
(null)
Resorna under första halvåret 2024 överträffade med råge våra högt ställd förväntningar, det blev 8 härliga resor under årets 6 första månader. Vi ser nu fram emot resorna som vi hittils har bokat för andra halvåret 2024 - nu finns det 6 nya resor som väntar för oss. Bilden ovan från Portofino 🇮🇹

I inlägget finns det många bilder, tips och erfarenheter från resorna under årets 6 första månader samt vad som väntar under resten av året. Det kan kanske ge er lite inspiration till en kommande resa.
Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10-15 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st   Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter. Vi har förutom resor vin och mat som våra stora intressen.

Vi började "Reseåret 2024" med en resa till Oslo 🇳🇴 i januari...
(null)
I mitten av januari reste vi till ett kalt och snörikt Oslo - vi tog bussen, Bus4You, från Göteborg till Oslo (ca 3,5 timmars bekväm resa). Det var drygt 15 grader kallt i Oslo och mycket snö i cntrala stan. Det hindrade inte oss från att utforska Oslo, det var några år sedan som vi senast var där. Vi besökte bla det nya spännande Munchmuseet, Akershus Festning, Aker Brygge med mera. Vi besökte även några riktigt bra restauranger där vi fick stora mat och vinupplevelser (Basso Social och fiskeriet är 2 av restaurangerna) - Vi bodde på Scandic Byporten. Det blir ett nytt Oslobesök i juli. I inlägget via länken hittar ni många bilder, tips och fakta om Oslo. På bilden Munchmuseet.
På Aker Brygge i Oslo en kall januaridag.

Vi gjorde ännu ett besök i London 🇬🇧 i februari, vårt 65:e eller 66;e?
(null)
London är en av våra favoritstäder som vi besöker en eller två gånger om året - staden vi aldrig kommer att tröttna på och där vi upptäcker mycket nytt vid varje besök. Det tar bara drygt 1,5 timmar att flyga till London från Göteborg - vi har de senaste 10 åren bott i Waterloo området - där har vi gångavstånd till det mesta som vi vill besöka. Den här gången bodde vi på fräscha Hampton by Hilton Waterloo.
Vid det här besöket gjorde vi ett Musikalbesök på Dominon Theathre - vi köpte som vanligt biljetterna samma dag som föreställningen ägde rum. Vi besökte även Tate Modern,  Borrough Market, Covent Garden, South Banks samt shoppade lite på bl a Primark. London är en yperlig restaurangstad - vi besökte många bra restauranger och njöt av bl a japansk mat. I blogginlägget hittar ni tips, fakta och bilder om Londonbesöket - bl a restaurangtips. Bilden ovan är från Dominon Theathre
 Benihana på Maiden Lane är en favoritrestaurang med japansk mat.

Här kan ni läsa om Londonbesöket i februari
och här finns vår stora LONDONGUIDE! med mängder med bilder och Londontips (Hotell, Restauranger, Sevärdheter, Utflykter, Kommunikationer, Shopping mm) http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/november/london-ny-reseguide-med-vara-basta-tips.html

I mars reste vi till Alicante, Albir och Benidorm 🇪🇸 …
(null)
Vi mötte våren på Costa Blanca i mars - vi bodde en vecka i Albir, ca 50 km norr om Alicante, och i 2 dagar i själva Alicante. Vi har besökt Alicante/Albir m fl platser på Costa Blanca många gånger, i oktober blir det ännu en resa dit. Den här gången njöt vi av många långa promenader/vandringar i Serra Gelada och till grannbyn Altea. Vi bor nära stranden i Albir, njuter av härlig mat på de bra och prisvärda restaurangerna i Albir. Vi gjorde även en utflykt till Benidorm för att äta riktigt bra tapas. På bilden en vy över Albir tagen från Serra Gelada.
Efter en vecka i Albir tog vi spårvagnen (Alicante Tram) ner till Alicante. Vi bor alltid på Hotel Melia när vi är i Alicante - hotellet ligger direkt vid stranden. Alicante har mycket att erbhjuda en besökare - ni hittar våra tips om sevärdheter, restauranger mm i blogginlägget nedan. Bilden är från vår balkong på Hotel Melia Alicante

Vårens resa till Albir/Alicante
och mer om härliga Costa Blanca - Alicante, Albir, Altea, Calpe, Benidorm, Vilayojosa, Guadalest, Guadarmar  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/august/costa-blanca-vara-tips-om-alicante-albir-altea-benidorm-calpe-guardamar-m-fl.html

I april åkte vi till Malmö 🇸🇪, en stad vi.....
(null)
Malmö brukar vi åka förbi på väg till Köpenhamn eller till södra Skåne. Nu bestämde vi oss för att resa till Malmö och bo där under några dagar. Vi reste med Bus4You från Göteborg till Malmö där vi bodde på Scandic Malmö City. Malmö blev en positiv upplevelse för oss - vi åt riktigt bra mat på Atmosfär, Namu, Kasai in the sky och i  Malmö Saluhall. Vi besökte Malmöhus slott och museum, St Petri Kyra mm
 Utsikten från Kasai in the Sky

I inlägget hittar ni många bilder, tips och fakta om Malmö

I slutet på april besökte vi härliga Barcelona 🇪🇸
 Sagrada Familia i Barcelona

Vi reste i slutet på april ner till Barcelona för 3 intensiva dagar. Vi bodde fantastiskt bra på Hotel SB Icaria - 5-10 minuters promenad från stranden och med gångavstånd till hamnen, La Rambla, Sagrada Familia mm. Vi hade skönt solig väder, men lite kyligt. Perfekt för långa promenader i den här pulserande staden.
 Fina stränder i Barcelona

I inlägget nedan finns det många bilder, tips och fakta om härliga Barcelona

Våren höjdpunkt blev kryssningen i Medelhavet ombord på Celebrity Ascent i april/maj
(null)
Vi gillar att kryssa och då speciellt med Celebrity Cruises, som vi kryssat med många gånger i Karibien. Celebrity Cruises har vuxna par som huvudmålgrupp (35 till 75 år) - ombord finns det inga vattenruschbanor etc utan mer sobra och lugna pooler, SPA mm.  Celebrity Ascent är ett helt nybyggt fatryg, premiärtur i december 2023. Ett riktigt bra fatyg med mycket hög nivå på service, mat, boende, underhållning mm.

Vi kryssade i 9 dygn från Barcelona 🇪🇸 till Nice/Villefranche 🇫🇷 - Santa Margeritha/Portofino 🇮🇹 - La Spezia (Pisa/Florens) 🇮🇹 - Civitaveccia/Rom 🇮🇹 - Neapel/Pompeji 🇮🇹 och tillbaka till Barcelona 🇪🇸. Det här blev vår i särklass bästa kryssning som vi gjort (så här långt).

Vi fick möjlighet till att buda på en uppgradering till Suite Class - vårt bud godtogs och vi fick en helt enastående kryssning. Vi bodde i en stor Sunset Sky Suite i aktern på fartyget med en stor möblerad veranda. Som Suite Class gäster hade vi tillgång till The Retreat - där finns det soldäck i två plan med cabanas , solsängar, pooler mm, bar med lunchservering, gourmetrestaurangen Lumaniee , lounge med bar och conciergeservice - allt enbart för Suite Class gäster. Vi hade även tillgång till en butler.
Vi fick en helt underbar kryssning ombord på Celebrity Ascent - det blir svårslaget i framtiden.

Här hittar ni väldigt många bilder, tips och fakta om kryssningen
Vi gjorde många trevliga hamnstopp som ni kan läsa om via länken nedan
Vi mötte historiens vingslag i Pompeji vid hamnstoppet i Neapel

Vår årliga resa med hela "Storfamijen" gick i år till Båstad 🇸🇪
 Hovs Hallar

Vi gör varje år en resa med hela vår "Storfamilj - 6 vuxna och 4 barn 5-15 år". Vi ser det som en av årets absoluta höjdpunkter att göra resor med våra barn och barnbarn. resmålen är inte det viktigaste - vi har bl a besökt Nice, Rom, Alicante, Hamburg, Legoland, Skåne, Småland, Koster, Kolmården,  m fl platser på resorna med Storfamiljen.

Den här gången åkte vi bil till Båstad där vi bodde mycket bra på Hoetl Riviera Strand - vi blev positivt överraskade av hotellet - bra rum, mycket bra 2-rätters middagar, pooler mm.  Ligger nära en fin sandstrand. Vi gjorde utflykter till Norrvikens Trädgårdar och till Hovs Hallar. Ännu en trevlig resa med "Storfamiljen"
 Norrvikens Trädgårdar - med bra lunch på Orangeriet

Här finns det bilder och fakta om resan

Nationaldagen och Sillens dag firades på Klädesholmen 🇸🇪 den 6 juni
(null)
 För andra året i rad åkte vi till Klädesholmen för att fira Sillens Dag och även Nationaldagen. Här finns det stora möjigheter till att prova och köpa många olika sillsorter, Bohuslänsk äggost mm. Sjöräddningen har uppvisningar och det finns provsmakning av ostar, korvar, börd mm. Underhållning. Vi avslutar dagen med en god lunch på Salt och SIll - sillbuffé och fiskvarmrätt. Vi reser dit med vänner från Eriksberg på Norra Älvstranden i Göteborg.

I mitten av juni gjorde vi en härliga kryssning till Höga Kusten 🇸🇪
Vi åkte på en trevlig "minikryssning"  till Höga Kusten med nyrenoverade Birka Gotland från Stockholm. Det blev en stor positiv överaskning de här två dygnen. Vi kryssade genom Stockholm skärgård upp till Härnösand. Ombord bodde vi bra, åt en god buffé, trevlig underhållning och en god sjöfrukost. På morgonen anlände vi till Härnösand där vi åkte på en organiserad utfflykt med buss till Höga Kustenbron, High Coast Whisky Distilery med lunch, Lunde (där händelserna "Ådalen 31" inträffade, samt en kort tur i centrala Härnösand.
(null)
 Efter utflyktern kryssade Birka Gotland i fyra timmar längs den vackra Höga Kusten för att sedan ta kurs mot Åland, Vi är jättenöjda med minikryssningen - i inlägget nedan hittar ni många bilder och fakta om krysssningen

Resorna under första halvåret 2024 är vi jättenöjda med - det är en stor förmån att ha tiden, hälsan och möjligheten till att göra så många resor - vilket vi är mycket tacksamma för, Vi kommer att fortsätta att resa så länge som vi orkar och har lust till att resa.

Andra halvåret 2024

Vi har idag bokat in 7 resor under andra halvåret 2024  - vi börjar med ett besök i Oslo 🇳🇴 i juli...
(null)
Vi gillade Oslo i januari, men det var väldigt kallt då, så nu gör vi ett nytt besök i juli då vi hoppas på lite sol och värme så att vi vill vara utomhus under längre stunder. Vi sitter nu och planerar vad vi vill göra och vilka restauranger som vi vill besöka - vi gör en recension av Oslo i slutet av juli.

Här finns det bilder och info från besöket i januari

I början av augusti åker vi upp till Kiruna 🇸🇪
(null)
Kiruna har vi ännu inte besökt - vi ser fram emot få uppleva Kiruna i början av augusti. Vi bokade in Kiruna på grund av att vi behövde använda lite Eurobonuspoäng som skulle förfalla den 31/7 - vi åker alltså på en bonusresa med SAS från Göteborg till Kiruna. Vi kommer att bo på Scandic i Kiruna.

Vi har bokat in ett besök i Kirunagruvan - vi kommer att åka ner i gruvan till ett djup av 540 meter - skall bli mycket spännande att göra. Vi planerar även ett besök i Jukkasjärvi för att se Ishotellet och Jukkasjärvi kyrka mm. Vi är mycket förväntansfulla inför Kirunaresan - vi kommer att skriva en berättelse om Kirunaresan under augusti månad.

I slutet av augusti har vi bokat in ett nytt besök på Ästad Vingård 🥂🇸🇪
 Restaurang ÄNG på Ästad Vingård har 1 stjärna i guide MIchelin

Vi har besökt och bott på Ästad Vingård tre gpnger, senast i november 2023. Nu har vi bokat in ett upplevelsepaket - två dygn där vi bor bra , äter en avsmakningsmeny på restaurang ÄNG (1 stjärna i G M) och en avsmakningsfrukost på ÄNG - andra dagen blir det middag på restaurang LOGEN (som är jättebra med sin 4-rättersmeny). SPA ingår båda dagarna. Vi har stora förväntningar på restaurang ÄNG - middag och frukost. Vi kommer att skriva en utförlig recension efter besöket.

I slutet av september flyger vi till Rom och Fiumicino 🇮🇹
Fontana di Trevi i Rom

Vi flyger till Rom FCO och tar en taxi till Fiumicino - tar ca 10-12 minuter. Fiumicino är en trevlig strandort ca 30 km från Rom- Vi har bott i Fiumiciono 7-8 gånger tidigare. Vi bor i Fiumicino nära den långa sandstranden, vi kommer att njuta av fantastiska skaldjur och av härliga fiskrätter på de bra restaurangerna. När vi är i Fiumicino gör vi dagsbesök till Rom och kanske även till Ostia mm.
Vi gillar att bo i Fiumicino - vi promenerar längs den långa stranden, besöker några av de riktigt bra restaurangerna för luncher och middagar och tillbringar några timmar på stranden med en god bok. Ett trevsamt resmål med närhet till kulturstaden ROM.

Här hittar ni bilder, tips och fakta om Fiumicino/Rom

I slutet av oktober åker vi på nytt till Alicante - Vi bor i Albir och i Benidorm 🇪🇸
(null)
Vi har besökt Albir många gånger under okt/nov - nu blir det ett nytt besök i Albir - vi kommer den här gången att bo på Hotell Kaktus - vanligtvis hyr vi en lägenhet, Kaktus ligger direkt på Albirs strandpromenad. Vi kommer att göra många långa promenader/vandringar i Serra Gelade och till grannbyarna. I Albir finns det mång bra och mycket prisvärda restauranger - i blogginlägget nedan hittar ni bilder och många tips om bl a restauranger. Efter 8 dagar i Albir tar vi lokalbussen till Benidorm där vi kommer att bo i två dagar på H10 Hotel.
Benidorm - vi gillar Benidorm p g a tapasrestaurangerna i gamla stan

Här kan ni läsa om vårt besök i Alicante, Albir och Beidorm i mars 2024

I början av november gör vi en kryssning till Kiel 🇩🇪
(null)
Vi kryssar gärna på hösten till Kiel från Göteborg med Stena Line - ibland med övenattning i Kiel, ibland tar vi med bilen och kör runt i norra Tyskland. Den här gången kryssar vi tillbaka med vändade båt - vi är i Kiel mellan kl 9:30 till 18:30. Vi hinner med ett besök på Cittimarkt för inköp av vin och öl samt äta en god lunch i Kiel innan vi kryssar hem. På fartyget njuter vi av goda middags och frukostbufféer.
 För att få en mer "lyxig" kryssningskänsla bokar vi in en Panorama Class hytt på Stena Line - via länken kan ni se bilder och läsa mer om vad det innebär och vad som ingår i Panorama Class

I slutet på november gör vi en ny resa till Las Palmas och vårt favorithotell Reina Isabel
  (null)
Vi gillar att resa till Las Palmas i november och bara ta det lugnt. Vi bor alltid på härliga Hotel Reina Isabel som ligger direkt på strandpromenaden, Las Canteras. Hotellet har en egen bemannad strandsektion på fina Las Canteras stranden med solstolar och parassoler. Vill man slippa sand mellan tårna finns det på hotellets tak en fin pool med solstolar/parasoller, SPA, Gym och bar - utsikten från poolområdet är magnifik äver både havet och ut över Las Palmas stad. I år har vi bokat in 9 nätter med frukostbuffé på Reina Isabel - frukosten där är riktigt bra med ett stort urval av varma och kalla rätter  - och Cava ingår.

Här kan ni läsa mer om Las Palmas och Hotel Reina Isabel - vi var där två gånger under 2023

Kanske blir det ytterligare någon resa under hösten 2024 samtidigt som vi nu skall börja att planera in vinterns resor.

Här delar vi med oss av fler TIPS och erfarenheter för dig som är intresserad

Här tipsar vi om hur vi bokar resor till bra villkor  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/june/bokningstips-flyg-och-boende.htm

Här tipsar vi om hur vi optimerar utfallen från flygbolagens och hotellkedjornas bonusprogram - vi har hittills fåt ut 159 flygbiljetter och fler än 90 hotellnätter som bonus  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/february/bonus-vill-du-flyga-med-bonusbiljetter-bo-bonusnatter-pa-hotell-mm.html

Här tipsar vi om hur vi fär tillgång till Fast Track och Lounger på flygplatserna  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/june/hur-du-far-tillgang-till-flygplatslounger-och-fast-track.html

Har ni några frågor är ni välkomna att höra av er till oss via Bloggen, facebook, Instagram eller Messenger

Hälsningar

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Instagram #demmereserjordenrunt
Facebook demmereserjordenrunt

#oslo #london #alicante #albir #costablanca #benidorm #barcelona #celebritycruises #celebrityascent #villefranche #Portofino #pisa #civittavecchia #neapel #pompeji #båstad #sillensdag #högahusten #birkagotland ##härnösand #ästadvingård #restaurangäng #kiruna #fiumicino #rom #demmereserjordenrunt #kryssning #kiel #stenaline #bus4you #malmö #scandic

Orust i Bohuslän 🇸🇪 där tillbringar vi en stor del av sommaren sedan 30 år tillbaka. Vi stortrivs på Svanudden i Svanesund på östr Orust -därifrån gör vi många kort utflykter till bl a Pilane Skulpturpark på Tjörn, Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn,  Nösund, Lyr, Käringön m fl fina platser
(null)
Svanudden i Svanesund på Orust.