En fantastisk kryssning i Medelhavet med Celebrity Ascent

Kryssning / Permalink / 0

(null)
Vi gjorde en underbar kryssning med nybyggda fartyget Celebrity Ascent , en 9-dygns kryssning i Medelhavet till Frankrike och Italien i månadsskiftet april/maj 2024.
(null) Vi, Björn och Karin Demme från Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10-15 resor per år, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar mer än gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter. Vi har förutom resor vin och mat som våra stora intressen.
Vi flög ner till Barcelona bekvämt med Lufthansa i Businss Class. Vi hade bestämt oss för att stanna tre dygn i Barcelona före kryssningen, när vi ändå var där.
(null)
Vi fick tre härliga dagar med långa promenader och god mat och dryck - Barcelona kan ni läsa mer om via länken här http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2024/april/behagliga-dagar-i-barcelona.html
Celebrity Ascents premiärtur gick i december 2023 i Karibien - så det är ett nytt och fräscht fartyg vi kryssar med. Vi har kryssat med vårt favoritrederi Celebrity Cruises många gånger tidigare. Nu blir det med Celebrity Ascent.

Vår "rutt" ser ni här nedan,
(null)
Vi bokade i Concierge Class en hytt med veranda, en klass vi blev mycket nöjda med vid vår förra kryssning i Karibien. Vi fick nu möjlighet till att uppgradera via budgivning till Suite Class - vi vann budgivningen och fick en Sunset Sky Suite -  ca 30 kvm och en stor veranda med bl a solsängar på ca 16 kvm.

Vi tog en taxi från hotellet i Barcelona till kryssningsterminalen.  Vi fick somSuite Guests gå in via en speciell lounge där det fanns snittar och dryck. Vi fick sedan en personlig guide som tog oss till direkt ombord på fartyget som de första passagerarna - vi möttes med varma handdukar för att fräscha upp händerna med - och kunde sedan gå direkt till vår Suite för att lämna handbagaget.
Vår fina "Sunset SkySuite" i aktern.
(null)
Vår fina Veranda/Balkong med solsängar.

Som Suite Guest får vi tillgång till The Retreat där det finns en restaurang enbart för Suite Guests, Luminae, med signaturrätter av en känd Michelinkock, en lounge med butler, afternoon tea snacks och drinkar, eget soldäck i två plan med pooler, bar bekväma solsängar mm.
The Retreat - soldäck med bar, lounge och restaurang.

(null)
Vi gick till The Retreat och började med ett glas Champagne i baren, en trevlig inlednng på resan
Vi fortsatte till restaurange Luminane, exklusiv restaurang för Suite Guests för att äta lunch. Det blev en riktigt bra lunch med goda viner - vackert upplagt och förstklassig service
Lunchen på Lumanine

Efter lunchen gick vi till vår Suite, dit våra väskor nu anlänt - så vi kunde packa upp och hänga in kläderna i garderoberna. I hytten väntade en flaska vin i en korg som välkomsthälsning.

Premium dryckespaket och Premium Wi-Fi ingår i alla Suiter ombord.
(null)
"Vår" Butler , Robie, kom och hälsade oss välkomna i suiten och frågade om han kunde hjälpa till med något. Fantastisk service ombord.

Det började riktigt bra - första kvällen hade vi bokat middag på fartygets Cypriotiska restaurang, en av 4 huvudrstauranger som alla gästar kan äta på.  Vi fick god grekisk mat. Efter middagen besökte vi teatern och såg en riktigt bra show med en musikalartist från West End i London. En riktigt trevlig första dag och kväll ombord.

Nästa dag tillbringade vi till havs på väg mot Nice/Villefransche - vi utforskade fatyget, åt god mat och besökte The Retreat.
(null)
Celebrity Ascent har en mycket snygg och påkostad design, en mycket hög servicenivå, i princip en anställd per två passagerare.
Vårt första hamnstopp gjorde vi i en av våra favoritstäder på den franska rivieran, Villefranche, ligger ca 6 km öster om Nice 🇫🇷. Villefranche har vi besökt många gånger och bott på hotell där. Den här gången nöjde vi oss med att bara promenera runt i de gamla trånga gränderna. Vi har skrivit mycket om härliga Villefranche tidigare - via länken hittar ni många bilder och tips om vårt favoritställe  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2022/october/villefranche-sur-mer-var-favorit-pa-rivieran.html
St Pierre - fiskarkapellet i Villefranche är utsmyckat av Jean Cocteau - ett helt fantastiskt litet kapell som är väl värt att besöka. Ligger 50 meter från kryssningsterminalen - inträde 4 EUR
(null)
Den lilla stranden längst inne i viken i Villefranche med strandserveringar.
Rue Obscure - en övertäckt gata från 1300-talet.

Vårt nästa hamnstopp blev i Santa Margeritha 🇮🇹 som ligger 15 minuters båtfärd till magiskt vackra Portofino - som bara kan nås med båt. Vi åkte in till Santa Margeritha med fartygets tenderbåtar och fortsatte sedan till Portofino med reguljärbåt. Det var en underbar syn att komma in i Portofino hamn med båt. Den här lilla byn är helt förtrollande vacker. Vi tillbringade några timmar där, soligt och varmt var det vilket förstärkte upplevelsen. Vi vandrade i värmen upp till det högt belägna Bruna Slottet en promenad som tog på krafterna. Det blev en riktigt bra dag i Portofino, . Vi återvände sen eftermiddag vi till fartyget för ännu en gourmetmiddag, följt av en bra show på teatern.
Piazzan i Portofino
"Bruna Slottet" i Portofino

Maten i Luminae, restaurangen i The Retreat, serverar helt underbart god och vacker mat - Nya menyer varje dag - riktigt bra viner och toppservice. Hummer, pilgrimsmusslor, räkor, sparris, biffar och mycket annat - desserterna är fantastiska små konstverk.
Innan middagen eller till middagen dricker vi gärna ett Champagne. Vi kunde dricka Champagne när vi så ville.
(null)
Nästa morgon anlände vi till La Spezia och gjorde en utflykt till Pisa 🇮🇹. Den här dagen var det grått väder med regnskurar, men behaglig temperatur. En bra dag för en utflykt, det är ca 60 km till Pisa från La Spezia. Vi åkte buss till Pisa där vi gick för att se "Lutande Tornet, katedralen , baptisteriet mm för att sedan åka en längre båttur på floden Arno. Det blev en dag med många fina upplevelser. På kvällen en ny bra middag.
Floden Arno i Pisa
Baptisteriet i Pisa
(null)
Före eller efter middagen besöker vi gärna loungen i The Retreat där vi kan dricka ett glas Champagne 🥂 eller en drink. Utbudet av premium viner och sprit är mycket stort.
Underhållningen ombord håller hög klass - i den nybyggda teatern finns all modern teknik som höjer upplevelsen. Vi har sett vokalister från West End i London, stora shower med sångare, dansare, akrobater och orkestrer, stand up comedian, klassiskt skolad pianist/sångerska - alla shower har hittills varit mycket bra. På bilden fantastiska Claire Maidin.
Solist från West End som framförde mysikalpärlor.
(null)
Vi äter a-la-carte frukost varje morgon. Det finns väldigt mycket att välja på och finns det inte på menyn så gör det mesta att beställa ändå, allt serveras vid bordet. Alltid färskpressad juice.
Vi avslutar frukostarna med en tallrik med frukt och bär (12 olika frukter/bär)

Dagen efter PIsabesöket hade vi en  lugn dag ombord på fartyget i La Spezia, fartyget låg kvar över natten. På kvällen fortsatte vi mot  Civittavecchia strax utanför Rom, dit vi anlände imorgon efter.
(null)
Vi kom till Civittavechia utanför Rom tidigt på morgonen, vi har besökt Rom många gånger så bestämde oss för att utforska Civitavecchia istället. Vi tog bussen från båten in till staden och tog sedan en lång promenad i de centrala delarna och längs strandpromenaden. Vi besökte bl a katedralen och tittade på den stora statyn nere vid strandkanten. En trevlig stad för ett kort besök.
Eftermiddagen tillbringade vi ombord på solsängar i The Retreat med att läsa och njuta av solen. På kvällen en god gourmetmiddag och en show.

På kvällen fortsatte vi mot vår sista hamnstopp i Neapel. Vi kom fram på morgonen till ett soligt Neapel. Vi hade bestämt oss för att äntligen besöka Pompeji, som vi haft på vår "Bucketlist" i många år. Vi ville se ruinerna av Pompeji efter Vesuvius stora vulkanutbrott år 79 e kr. Vi  åkte med på en guidad busstur till Pompeji.
Neapel
Vi åkte buss från hamnen i Neapel till Pompeji, vilket tog knappt 30 minuter. På vägen dit kunde vi hela tiden se Vesuvius. I bakgrunden på bilden finns vulkanen Vesuvius som ligger bara 10 km från storstaden Neapel. Vulkanen är 1281 meter hög. Vesuvius är fortsatt en aktiv vulkan, senaste utbrottet skede den 17 mars 1944.

Det var år 79 e. Kr. som ett stort utbrott ödelade städerna Pompeji, Herculaneum, Stabiae med flera städer. Pompeji blev helt täckt av ett lager på 4 till sju meter av aska och pimpsten och utbrottet förmörkade solen under tre dygn. Uppskattningsvis dödades ca 2000 av invånarna av utbrottet. Det uppskattas att det bodde mellan 7000 och 30000 i Pompeji år 79 - endast de fria mannen var medborgare, en stor del av befolkningen var slavar.
(null)
1748 återupptäcktes Pompeji och kort efter började man att gräva fram staden. Det finns hundratals hus i Pompei och mängder med gator, torg, affärer mm. Det finns även badhus och teatrar. Mycket är välbevarat ännu efter snart 2000 år. På bilden en av många gator med hus, gatubeläggningen är original.
I ett av husen såg vi de här fina väggmålningarna.
I badhuset är omklädningsrummen med bänkar och skåp/fack intakta - inte så stor skillnad på det gymmet som vi besöker några gånger i veckan.
En smal gränd i Pompeji.
En av de två teatrarna i Pompei, golvet av mammor är original.
Inne i badhuset som hade kallbad, medelvarmt bad och hett bad med bastu. Vattnet värmdes upp genom ett avancerat värmesystem. I taket finns utsmyckning kvar i original.
(null)
Det finns flera öppna platser och torg i Pompeji.
Mängden av hus och gator är mycket stor - det är svårt att få en uppfattning av hur stort Pompeji är utan att se det på plats.
Det finns speciella övergångar med stora stenar för att ta sig över gatorna när vatten strömmade vi skyfall.
Stora torget i Pompeji .

Det var ett mycket spännande och givande besök i Pompei - vi hade en mycket bra och kunnig lokalguide som kunde ge oss mycket information om byggnaderna och historien om staden.

Vi kom tillbaka till hamnen i Neapel efter utflykten rika på många fina upplevelser. Vi tillbringade eftermiddagen ombord  på soldäck i det sköna och soliga vädret.
Neapel
På kvällen väntade hummer till huvudrätt - fantastiskt gott efter denna upplevelserika dag. Det är härligt och avkopplande att kryssa samtidigt som vi får nya upplevelser i land vid varje hamnstopp.

På kvällen lämnade vi Neapel för att åka tillbaka till Barcelona. Det blev en skön dag till havs där vi passerade sundet mellan Sardinien och Korsika. Vi åt gott, slappade vid poolen med en god bok och avslutade sista kvällen med en riktigt bra middag och den spektakulära avslutningsshowen på teatern. Tidigt på måndag morgon kom vi fram till Barcelona - vi åt frukost och lämnade sedan Celebrity Ascent efter en fantastiskt bra kryssning. Vi åkte ut till flygplatsen checkade in och satt sedan någon timma i loungen. Vi flög hem med Brussels Airlines via Bryssel. På kvällen kom vi hem efter en riktigt lyckad resa. Det här gör vi om någon gång.

Sammanfattning

Vi är jättenöjda med kryssningen och med besöket i Barcelona. Allt fungerade helt perfekt. Celebrity Cruises är mycket bra- sobra, eleganta båtar med påkostad design, oerhört hög servicenivå bl a genom en  hög bemanning per passagerare, rederiet satsar också mycket på maten ombord - den håller mycket hög mycket klass, det är lugnt ombord, inga köer, inga vattenlandskap med rutschbanor, rederiet har som huvudmålgrupp "vuxna par" i åldern 35-75 år. Vi har nu gjort fem kryssningar med Celebrity Cruises och kommer att göra fler i framtiden.

Den här gången bestämde vi oss för att unna oss "EXTRA ALLT" , vi har nu kommit upp i en ålder där vi inte vet hur länge vi kan, vill och orkar att resa men än är vi pigga och rörliga, vi har nu sagt att nu kör vi så länge vi kan och vill - vi har tiden när vi inte längre arbetar och vi har inte någon försörjningsbörda för barnen längre och vi sparar inte längre utan unnar oss nu att göra det vi vill.

Flyg bokade vi separat hos Lufthansa - ditresan med Lufthansa hemresan med Brussel Airlines i Business Class - där ingår separat incheckningsdisk och extra mycket  bagage 2*32 kg och 2*8kghsndbagage per person, Fast  Track, Lounge, Prioriterad ombordstigning, Platser längst fram med fritt mellansäte, mat och valfria drycker ombord och fler bonuspoäng. Vi bokade Business Saver som inte är om/återbetalningsbara - 4985kr per person. Bekväma resor med bra service.

Hotel bokade vi via hotels.com - SB Icaria i Barcelona 5-10 minuters promenad från stranden. Stort dubbelrum med jacuzzi och inklusive frukostbuffé. Vi betalade 1962kr per natt. Mycket nöjda med hotellet.

Kryssningen bokade vi på Celebrity Cruises hemsida

Uppgradering till Suite Class gjorde vi genom budgivning - vi fick Mail om att det gick att göra - budgivningssystemet är det samma som används för uppgraderingar på flyget - Plusgrade.
Vi hade först bokat en balkonghytt i Conciergeclass , vilket vi gjort tidigare och varit mycket nöjda med - men när möjligheten dök upp att uppgradera så tog vi den.

I vårt Suite paket," ingick stor Dunset Sky Suite, drygt 30 kvm med 16 kvm veranda, välutrustad hytt. Butlerservice- en Bulter som "fixa allt". Tillgång till The Retreat  med lounge (ett stort vardagsrum med bar och gourmetbites samt Conciergeservice), gourmetrestauranger Luminae enbart för suitegäster, Retreat sundeck i två plan med mjuka solsängar, cabanas, pooler, poolbaren med lunch mm. Helpension, premium dryckes paket med bl a champagne och premiumsprit, premium wifi med mera, underhållning, prioritering när tenderbåtar används vid landstigning med mera. Kostnad inkl allt 94990kr för två personer.

Celebrity Ascent tar 3260 passagerar i dubbelhytt och har 1430 bestättningsmän. Fartyget är nybyggt, premiärtur i december 2023 i Karibien. Längd 327 meter bredd 47 meter antal däck 17.
Det finns 4 huvudrestauranger att välja bland - gäller all passagerare - Fransk, Grekisk, Italiensk och Internationell samt bufférestsurang och många specialrestauranger mot extra betalning.

Har ni frågor eller funderingar kring den här resan får ni mer än gärna höra av er till oss.