Allt om vårt tolfte besök i fantastiska Nya Zeeland 🇳🇿🌞🍷🏝🌋

Nya Zeeland, Reseguider, Reseinspiration / Nya Zeeland / Permalink / 0
(null)

Här skriver vi om vårt 12:e besök i underbara Nya Zeeland. Nu längtar vi tillbaka och hoppas på ett nytt besök under 2024.

Nya Zeeland är enastående vackert, spännande, trevligt och ger oss nya upplevelser varje dag. Vi besöker nu Nya Zeeland för tolfte gången och vi tröttnar nog aldrig på det här underbara landet.
Det finns dock en stor nackdel med NZ och det är att det ligger så långt från Sverige.
(null)
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi går ca 10 till 12 resor om året och vi delar mer än gärna med oss av våra tips och erfarenheter.

Nya Zeeland

Den här gången valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland utan några övernattningar på vägen. Tidigare har vi stannat till i bl a Singapore , Bangkok, Hongkong, Tokyo, Shanghai m fl städer på vägen dit och sedan gjort stopp några stopp i Söderhavet och i USA på vägen hem.

Resan dit 🇳🇿

Vi började med att på fredag eftermiddag den 17 januari åka upp till Landvetter för att checka in bagaget och äta en lätt lunch i SAS lounge. Vi flög ner till Köpenhamn på 25 minuter och vi hann med en "rød pølse" i SAS loungen i Köpenhamn innan vi skulle gå ombord på SK997 (Airbus 340) till Shanghai.
En "rød pølse" i SAS lounge, Köpenhamn 🇩🇰
Vi valde den här gången att flyga i Business Class för att få en så bekväm långflygning som möjligt. (Vi skriver snart ett separat inlägg om hur det går att boka Business Class med bonuspoäng eller genom att använda sökmotorer för att hitta kampanjpriser på Business biljetter).

Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off.
(null)
Vi åt sedan en delikat 3-rätters meny med goda viner på väg till Shanghai. Kalix löjrom till förrätt, torsk med tillbehör som varmrätt och avslutade med några goda ostar. Vi försökte sedan sova så mycket som möjligt i de bekväma stolarna som vi fällde ner i 180 grader. Vi kom till Shanghai i god tid, vilket var bra då vi hade en tight anslutning till Auckland.
I Shanghai hann vi byta kläder och tvätta av oss lite samt att fika i Air Chinas lounge innan det vara dags att gå ombord på Air New Zeelands  Boeing 787 Dreamliner till Auckland.
Air New Zealand är vårt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner. Här är det à la carte servering som gäller. Vi kunde sitta och äta middag mittemot varandra, jag flyttade över till Karin och vi delade hennes bord , jag satt på hennes fotpall.  Vi sov sedan gott i de bekväma stolarna/sängarna vilka bäddas upp av kabinpersonalen. Vi åt sedan en rejäl frukost innan ankomst till Auckland.
Frukost , Air New Zealand Scrambled egg&bacon mm

Vi landade 45 minuter för tidtabell i Auckland, immigration och tull gick snabbt. Vi tog flygbussen till centrala Auckland och var på hotellet redan 07:25 på morgonen. Vi var förvånansvärt pigga efter en resa på 27 timmar, mycket beroende på att vi reste i Business Class. (Vi kommer inom kort att skriva recensioner om flygbolagen i ett separat inlägg på bloggen).

Den här gången koncentrerar vi oss på Nordön under våra tre veckor i Nya Zeeland. Vi besöker Auckland, Devonport, Rotorua, Bay of Islands och Waiheke Island. Vi har valt att inte stressa runt utan att ta det lugnt och njuta istället. Vi har under våra elva tidigare besök i NZ varit runt på båda öarna.

Auckland

Auckland kallad för City of Sails  och staden lever upp till namnet, mer om detta längre ner i texten.

Vi fick vänta på hotellrummet på fina Adina Britomat Apartmenthotell eftersom vi kom fram så tidigt. Vi gick ner till North Wharf för att ta en kopp svart kaffe med en croissant. Vi satt och njöt av utsikten över hamnen och drack kaffet i det riktigt sköna vädret.
North Wharf i Auckland
När vi fick vår studiolägenhet vid lunchtid, la vi oss och vilade i två timmar innan det var dags att ge oss ut i stan.
Auckland besöker vi nu för elfte gången. Det var två år sedan vårt senaste besök. Det händer mycket på två år, just nu är delar av centrala Auckland en byggarbetsplats. Det byggs bl a en underjordisk järnväg (Kan jämföras med Västlänken i Göteborg). Många restauranger har försvunnit eller har fått ett nytt koncept under de två senaste åren.
(null)
Vi trivs väldigt bra i hamnområdena, för det finns många trevliga caféer, barer och restauranger i North Wharf och i Viaduct Harbou t ex The Conservatory, Frida, Soul, Good Georg m fl. Vi går gärna runt och tittar på de fantastiskt fina båtarna Viaduct Harbour och i Silo Marina.
En fin "liten" yacht i Silo Marina.
Maritima Museet är fint, här går det att åka ut på båtturer med bl a den här fina klenoden NAUTILUS.
(null)
Det finns många möjligheter till att åka ut på havet med arrangerade seglingar bl a med äldre Amerika Cups båtar och med båtar som ovan.
Förberedelserna för nästa Amerikas Cup 2021 pågår för fullt.

Det finns mycket att se och göra i och omkring Auckland. Det finns en omfattande färjetrafik till öarna i bukten mm. Auckland har flera fina parker, museer, stränder och fina utflyktsmål.

Devonport

Fullers Catamaran till Devonport

Färjan till Devonport går ca 2 gånger per timma och tar ca 15 minuter. Kostar NZD för returbiljett. Vi tog färjanndit kl 10 en härlig dag. Devonport är en fin förort till Suckland med många fina gamla Viktorianska hus, stränder, sevärdheter, örlogsbas, trevliga caféer och restauranger samt flera fina utsiktspunkter.
Devonport färjeterminal
Devonport
Spännande träd i Devonport
Ett glas vin på huvudgatan i Devonport innan vi tog färjan tillbaka till Auckland

Efter härliga dagar Auckland var det dags för att ta InterCity bussen till Rotorua, vilken tar ca 4 timmar med stopp i Hamilton. Vi bodde fyra nätter i Rotorua på Jet Park Hotel.  I Rotorua är ca 35% av invånarna Maorier. Hela landskapet är termiskt med gejsrar, mudpools, heta källor och vulkaner. Vi skall bland annat titta på detta, åka upp på en av topparna för att prova viner, ta till oss mer av maorikulturen samt äta gott mm. Det finns flera polynesiska SPA i Rotorua. Det skall bli kul att återse Rotorua, det är 18 år sedan som vi senast besökte staden.
Nya Zeeland tröttnar vi nog aldrig på, så härligt att njuta av fina naturupplevelser, kulturen, mat&vin samt möten med människorna som bor här. Bara att strosa omkring, ta en kopp kaffe, prata med vänliga "Kiwis" är en stor behållning för
(null)
Rotorua var fantastiskt roligt att återse efter 18 år.
Efter fem härliga dagar i Auckland med omgivningar tog vi InterCity bussen till Rotorua. En resa på drygt fyra timmar. Vi kom fram i tid efter en behaglig bussresa och checkade in på Jet Park Hotel, ett helt OK mellanklasshotell med bra läge i stan. Rotorua har ca 50 000 invånare, varav ca 35% är Maorier.
Kuirau Park

Vi besökte den stora geotermiska parken Kuirau Park och tittade på en kratersjö, många heta källor, rykande stenformationer och kokande lerpölar mm (Mudpools).
Kuirai Park

Det är häftigt att se allt som ryker, kokar, bubblar och luktar från många delar av parken. Det märks att här är det mycket geotermisk aktivitet. Inträdet till parken är fritt och det är ett kort gångavstånd från centrum
Det finns stora gröna ytor i parken att vara på och områden avsedda för picknicks. På lördagar finns det även en Food Market i parken.
Lake Rotorua

På kort avstånd från Kuirai Park och centrum ligger den vackra sjön Lake Rotorua.
I Lake Rotorua finns det svarta svanar, en hjulångare som går på kryssning med frukost, lunch eller middag , vattensporter som parasailing och speedboat mm. En härlig plats att besöka.

Efter en heldag ute i det fina högsomnarvädret, sol och ca 30 grader varmt, var det skönt med en timmas vila på hotellet.
(null)
På kvällen var det dags för min födelsedagsmiddag, det blev en NZ Pure Angus sirloinsteak. Vi åt på Cobb&Co på Fenton St. Det är inte ofta som vi äter "rött kött" nuförtiden, men i kväll var det rätt. Trötta och nöjda gick vi sedan till hotellet
Rotorua Skyline

Nästa morgon tog vi lokalbussen från centrum till Rotorua Skyline. Vi hade bokat in en "combo" på webben några dagar tidigare - gondolfärd+vinprovning+lunch. Det blev en mycket bra upplevelse

Även om det var mycket folk på plats, många "lockals" åker upp med Skyline, för att sedan åka MTB eller LUGE nerför berget. Vi fick en egen gondol för att åka upp i, utan att behöva vänta. På toppen är utsikten helt magisk över Rotorua och över Lake Rotorua med ön Mokoia.
Utsikt från toppen av Skyline

Vi tittade på den magiska utsikten och på alla Motainbike åkare som nästan flög ner för branterna med sina cycklar.
Vi gick sedan till vineriet Vulcanics Hills för en vinprovning. Druvorna odlas på olika håll i NZ och transporteras till Rotorua för att där producera och lagra vinerna. Vi fick prova fem olika viner, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Syrah, Pinot Noir samt en rosé på Pinot Noir. Väldigt trevlig provning och  goda viner samt en vacker vy.
🇳🇿☀️🍷🥂
Nya Zeeland🇳🇿 svalt gott rosévin🍷, soligt ☀️och varmt och en fantastisk utsikt. Kan det bli bättre?

Efter vinprovningen var det dags för lunch på restaurang Stratosfare. Vi är sällan intresserade eller imponerade av bufferestauranger. Men det här var en väldigt stor positiv överraskning. Väldigt mycket skaldjur, räkor, musslor, kammusslor och fisk/bläckfisk både naturella och grillade. Men det fanns mycket mer, riktigt fräscht och riktigt gott. Vi betalade 79 NZD (ca500 SEK) per person för vår "combo" , med tanke på vad vi fick tycker vi att var mycket prisvärt
(null)
Vi njöt av maten med ett glas vin. Mycket belåtna och nöjda med lunchen gick vi tillbaka till vinteriet för att köpa med oss vin. Vi tog därefter lokalbussen tillbaka till stan och vilade innan det blev lite lätt mat på kvällen.

Strax före frukost morgon efter, gick brandlarmet på hotellet, vilket utrymdes. Brandkåren ryckte ut med två bilar och kunde efter några minuter konstatera att det som tur var inte brann på hotellet.
Stora Redwood träd

Vi tog en liten lokalbuss till en skog med gigantiska Redwood träd en bit utanför Rotorua. Det liknar Muir Woods i Kalifornien, men träden är inte riktigt likas stora eller gamla som där. Träden i den här skogen når upp till ca 70 meter.
(null)
Det finns smala hängbroar i en lång slinga i två plan och med en höjd på mellan 6 till 12 meter att gå runt i. Det ger en fantastisk skön känsla att vandra runt högt upp mellan de höga träden och samtidigt se ner på vegetationen under.
Vi tillbringade ett par timmar i skogen, dels genom att gå på hängbroarna högt ovanför marken, dels genom att gå på en av slingorna på marken. En härlig upplevelse det med. Det kostar inget att besöka skogen, centret eller att gå på slingorna på marken. Att gå på hängbroarna och slingan högt ovanför marken kostar dock 30 NZD per person.

Vi tog sedan lokalbussen tillbaka till centrala Rotorua gör att äta en sen och lätt lunch,

Efter fyra trevliga dagar i Rotorua tog vi bussen tillbaka till Auckland.
 Rotorua
 Vulcanic Hills Winery Rotorua
 Redwood skog i Rotorua

Bay of Islands
(null)
Tidigt på morgonen den 30 januari tog vi InterCity bussen upp till Paihia i Bay of Islands. Det blev en lång men helt underbart härlig dag. Paihia ligger ca 25 mil norr om Auckland, det tar ca 4 timmar med buss att resa dit.
Paihia - är en trevligt liten stad med sandstrand, många trevliga restauranger, stort utbud av båtturer mm. Det var en solig och varm dag (29 grader) i Paihia. Vi gick en bit upp i stan  och åt en god lunch på grillad Snapper (vår favoritfisk i NZ). Efter lunchen var det dags för en 3 timmars båttur
Katamaranen som vi åkte med
Det var gott om plats ombord på Dolphin  Seeker. Vi åkte i hög fart mellan öarna och spanade efter delfiner mm, på utresan såg vi inga delfiner. Ett av målen ned båtturen var att åka genom det märkliga Hole in the Rock

(null)
Det finns ett stort hål i envac klipprarna långt ut till havs. Det var riktigt häftigtcatt i ganska hög fart åka igenom hålet, vilket räven gavska lång tunnel.
På väg igenom tunneln
Den ensliga fyren i närheten av "Hole in the Rock"
Segling är riktigt stort i NZ 🇳🇿
Det finns många vackra sandstränder på öarna i Bay of Islands.

På vägen tillbaka till Paihia stötte vi på en grupp delfiner 8-9 stycken stora  och livliga delfiner .
(null)
Delfinerna uppehöll sig en lång stund i närheten av vår båt.
Fler delfiner

Det var en mycket trevlig upplevelse att på mycket nära håll få betrakta de fina och trevliga delfinerna i frihet i din naturliga miljö.  Det är bilder som kommer att finnas kvar länge på näthinnan.
(null)
3 timmar på havet går snabbt men att på samma båttur få uppleva att åka igenom Hole in the Rock och träffa på delfiner i frihet samt att se vackra vyer över öar, stränder och båtar, är STORT.

Efter båtturen tog vi bussen tillbaka till Auckland dit vi kom kl 8 på kvällen.

Vi gick direkt och åt en god middag på The Brit i Auckland.

Vi tog oss sedan en riktigt lugn dag i Auckland som vi tillbringade nere i North Wharf området där vi tittade på båtar, läste en bok  och åt en god lunch.
Björn i hamnen i Paihia
InterCity bussarna är ett smidigt sätt att ta sig runt på i Nya Zeeland.
Hole in the Rock

Waiheke Island
(null)
Det här är vårt 9:e besök på helt fantastiska Waiheke Island, utanför Auckland. Här är det ett underbart klimat, otroligt vackra vyer, 40 km stränder och ca 40 vingårdar. För oss är Waiheke paradiset på jorden, efter Orust på den svenska västkusten.
Från Auckland tar vi Fullers snabbgående katamaran ut till Waiheke Island. På vägen ut passeras bl a vulkanön Rangitoto, bilden ovan. Färjan tar ca 40 minuter.
På Waiheke Island med ca 9500 bofasta invånare bor vi i Litte Oneroa. Vi hyr en liten lägenhet nära stranden på Awua-Wai (det finns två lägenheter). Det här är utsikten från vår balkong.
(null)
Vin och Mat är två av våra största intressen förutom att resa. Vi har besökt några hundra vingårdar/vinerier runt om i världen. Vi har ännu inte varit på några vingårdar med vackrare vyer än på Waiheke Island. Bilden ovan är från Goldie Estate på Waiheke. Det är Waihekes äldsta vingård grundad 1978.
Viner som vi provade på Goldie Estate

Otroligt vacker utsikt från Goldie Estate
(null)
Utsikten från Kennedy Point Vineyard är inte sämre.
Vinprovning på Kennedy Point Vineyard där vi även åt en lätt men god lunch.

Vinerna på Waiheke produceras i liten skala, vi provade bl a Goldie Estate Viognier Reserva 2018 som producerades i bara 600 flaskor.
(null)
Kennedy Point Cabernet Sauvignon "Sunbow"

Försa dagen som vi vandrade mellan vingårdarna besökte vi Kennedy Point och Goldie Estate. Det blev ca 12 km den dagen.

Dagen efter vandrade vi drygt 9 km när vi besökte de två trevliga vingårdarna Mudbrick  och Cable Bay.
(null)
Vinprovning på Mudbrick, vi gjorde deras Premium Tasting (15 NZD för 4 viner)
Mudbrick Vineyard
Vineriet på Cable Bay - vi provade 4 viner och åt sedan en riktigt god lunch med magisk utsikt
Lunch på Cable Bay
Utsikten från Cable Bay

Nästa dag tog vi lokalbussen, lite för långt att gå i värmen, till Onetangi för att besöka fler vingårdar. Vi valde Te Muto och Stonyridge, vilka ligger väldigt nära varandra. På Te Muto provade vi ett par riktigt fina och exklusiva viner.
(null)
Vi var de enda gästerna och vi fick en mycket bra, personlig och trevlig provning av 4 viner vilka kostar 35, 45, 85 resp 140 NZD att köpa med sig.
Te Muto 2014 - ett vin för lagring i 10-15 år men gott redan nu (140 NZD ca 900 SEK)

Vi gick sedan över till Stonyridge där vi provade 3 viner (Standardprovning 10 NZD).
Vinprovning på Stonyridge
Vi avslutade med en lätt lunch
Lätt lunch på Stonyridge Vineyard

Det finns flera fina, men kuperade vandringsleder på Waiheke. Vi testade en led som gick igen mycket tät vegetation.
Vandringsled på Waiheke

På Watangi Day/New Zealand Day gick vi förbi Maorernas samlingplats där det firades
Maorikulturen finns på Waiheke

Vi besökte även en liten favoritvingård, Jurassic Ridge, vilken drivs av en riktig entusiast. Vinmakaren är geolog i grunden och tillverkar unika viner som framställs mycket långsamt. Vi fick prova femman hans viner, vilka var riktigt bra
Jurassic Ridge

Vi stortrivs på Waiheke som vi tycker har "allt" otroligt vackra vyer, många fina stränder, underbara vingårdar, fina vandringsleder, bra restauranger och trevliga människor. Vi har ständigt en längtan till Waiheke.
Waiheke

På fredagen tog vi båten från Waiheke genom Hauraki Gulf intill Auckland. Vi längtar redan tillbaka till Waiheke.
Fuller’s katamaran till Auckland
Hauraki Gulf
Auckland - City of Sails

Sista kvällen bodde vi i Auckland, på Citylife Hotel. Vi blev där uppgraderade till en svit på 54 kvm.
CityLife Hotel Auckland

Sista kvällen åt vi en god middag nere vid North Wharf på restaurang The Conservatory
Middag i Auckland på The Conservatory

Stranden i Little Oneroa
Stranden i Little Oneroa på kvällen

På Waiheke bor vi alltid ca 100 meter från stranden i Little Oneroa. På stranden finns det en mobil vedugnseldad pizzeria Dragonfired, där vi gärna köper ned oss en pizza från. Det finns även en Take Away ställe vid stranden ned supergod färsk Snapper (en favoritfisk). I huvudorten på Waiheke Oneroa finns det många trevliga restauranger och butiker mm.
(null)
Dragonfired mobil pizzeria i Little Oneroa.

Nu avslutar vi vårt tolfte Nya Zeelandsbesök i Air New Zealand lounge i Auckland med en god lunch
Vi reste hem med Singapore Airlines A380 Aukland-Dinfapire. En mycket behaglig resa i deras Business Class
A380 Business Class
Från Singapore till Köpenhamn reste vi med Singapore Airlines supermoderna Airbus 350  i Business Class
Bekvämt att sova ombord på A350

Vi kan verkligen rekommendera Nya Zeeland, vi har haft så fantastiska upplevelser det här landet under våra tolv besök där vi har fått se så många otroligt vackra vyer .

Nya Zeeland är helt fantastiskt 🇳🇿☀️🍷🏖 och vi längtar tillbaka. Det kanske blir ett 13:e besök?