Business Class - Nya Zeelandđłđż tur o retur - recension av tre flygbolagâïž
Att resa pÄ "lÄngresa" i Business Class tycker vi Àr mycket bekvÀmt och trevligt. Vi besökte vÄrt absoluta favoritland Nya Zeeland
för tolfte gÄngen i januari/februari 2020. Det finns EN
stor nacakdel med Nya Zeeland och det Àr att det ligger sÄ lÄngt frÄn Sverige. Den hÀr gÄngen valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland, i Business Class utan nÄgra övernattningar pÄ vÀgen.
Tidigare gÄnger har vi stannat till nÄgra dagar i bl a Singapore , Bangkok, Hongkong, Tokyo m fl stÀder pÄ vÀgen dit och sedan gjort nÄgra stopp i Söderhavet och/eller USA pÄ vÀgen hem till Sverige.
Vi, Björn och
Karin Demme, har en mycket stor passion för att
resa
och för att skriva.
Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och nÄgra hundra andra resor. Vi delar gÀrna med oss av vÄra TIPS och erfarenheter.
I slutet av det hÀr inlÀgget finns det flera TIPS om hur det gÄr att resa i Business Class utan att betala fullpris.
Recension av Business Class - SAS, Air New Zeeland och Singapore Airlines
Resan till Nya Zeeland , 17 januari till 9 februari 2020 đłđż
Vid vÄrt tolfte besök i fantastiskt hÀrliga Nya Zeeland valde vi att resa i Business Class pÄ grund av den mycket lÄnga restiden till Nya Zeeland, ca 28 timmar dit och ca 30 timmar hem och för att fÄ en riktigt bekvÀm resa.
Vi reste den hÀr gÄngen med tre olika flygbolag och vi gör hÀr en recension och beskrivning av de tre flygbolagens Business Class.
Göteborg-Köpenhamn-Shanghai-Auckland.
Avresa 17/1 15:35 ankomst 19/1 06:30 (lokal tid)
SAS
Vi började med att pÄ fredag eftermiddag den 17 januari Äka upp till Landvetter för att checka in bagaget och Àta en lÀtt lunch i SAS lounge. Vi flög ner till Köpenhamn pÄ 25 minuter i en CRJ 900 ett mindre jetflygplan med konfigurationen 2-2. En kort resa i SAS Plus dÀr vi avstod snacks och dryck. I Köpenhamn hann vi med en "rÞd pÞlse" i SAS loungen, innan vi skulle gÄ ombord pÄ SK997 (Airbus 340) till Shanghai.
En "rĂžd pĂžlse" i SAS lounge, Köpenhamn đ©đ°
Stolarna Àr riktigt bekvÀma med gott om plats. De gÄr att fÀlla i 180 grader och blir till en ca 2 meter lÄng "sÀng" med tÀcke, bÀddmadrass och kudde frÄn HÀstens sÀngar. Det finns bra avstÀllningsytor och en stor skÀrm för att bl a se film pÄ. Konfigurationen i Business Class Àr 1-2-1 totalt 4 i varje stolsrad, alla sitter vid en gÄng.
Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off pÄ SK997 CPH-PVG
NÀr vi kommit upp i luften serverades det en drink med varma nötter.
Det finns flera val av förrÀtter, varmrÀtter och desserter samt ett bra utbud av viner och andra drycker.
Vi Ät en delikat 3-rÀtters meny med goda viner pÄ vÀg till Shanghai. Kalix löjrom till förrÀtt, torsk med tillbehör som varmrÀtt och avslutade med nÄgra goda ostar med en Mackmyra Whisky. Under middagen sÄg vi en film.
Vi försökte sedan sova sÄ mycket som möjligt i de bekvÀma stolarna som vi fÀllde ner i 180 grader. Före ankomsten till Shanghai serverades vi en god frukost, juice, bröd, pÄlÀgg, yoghurt, varm anrÀttning, kaffe mm. Vi kom till Shanghai i god tid, ca 30 minuter före tidtabell, vilket var bra dÄ vi hade en tight anslutning till Auckland.
Det blev en behaglig flygning med bra service, god mat och dryck, bekvÀma stolar och en god och trevlig service. Vi ger SAS ett riktigt bra betyg.
Stolar - bekvÀma att bÄda sitta och ligga i, smalare Àn pÄ Singapore Airlines
Mat o dryck - bra valmöjligheter bland för- och huvudrÀtter. Kvalitén Àr riktigt bra. Bra utbud av viner. Spritdryckerna Àr i huvudsak Skandinaviska, t ex Mackmyra Whisky.
Wi-Fi - bÀst av bolagen vi reste med den hÀr gÄngen, fritt i Business Class och ingen begrÀnsning av datamÀngden.
Service - riktigt bra och trevlig
Ăvrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg (guldmedlem 4 x 32 kg) och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
Air New Zealand
I Shanghai hann vi byta klÀder och tvÀtta av oss lite samt att fika i Air Chinas lounge innan det vara dags att gÄ ombord pÄ Air New Zeelands Boeing 787 Dreamliner till Aucklan
d.
Air New Zealand - Boeing 787 Dreamliner
Air New Zealand Àr vÄrt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner. HÀr Àr det à la carte servering som gÀller, kabinpersonalen tar upp bestÀllningar och serverar sedan rÀtterna en och en. Vi kunde sitta och Àta middag mittemot varandra, jag flyttade över till Karin och vi delade hennes bord , jag satt pÄ hennes fotpall, viljen har sÀkerhetsbÀlte, Det finns flera valmöjligheter av förrÀtter, varmrÀtter, desserter och ostar att vÀlja mellan. Vinutbudet Àr stort och riktigt bra, frÀmst av viner frÄn Nya Zeeland.
Jag valde varmrökt lax med sallad, oxfilé med tillbehör samt ett urval av ostar frÄn Nya Zeeland, riktigt bra. Vinerna , Champagne , Chardonnay och Pinot Noir var av riktigt bra kvalitet och mycket goda.
Vi sov sedan gott i de bekvÀma stolarna/sÀngarna vilka bÀddas upp med tjocka bÀddmadrasser av kabinpersonalen. Vi sov riktigt bra. Före ankomsten till Auckland
Ă„t vi en rejĂ€l frukost, smothie , youghurt, rostat bröd, juice samt en varmrĂ€tt Ăgg&Bacon. Servicen ombord Ă€r enastĂ„ende, personlig och trevlig.
Frukost , Air New Zealand Ăggröra, bacon, engelsk muffin mm
Vi landade ca 45 minuter före tidtabell i Auckland, immigration och tull gick sedan snabbt att komma igenom. Vi tog flygbussen till centrala Auckland och var pÄ hotellet redan 07:25 pÄ morgonen. Vi var förvÄnansvÀrt pigga efter en resa pÄ drygt 27 timmar, mycket beroende pÄ att vi reste i Business Class.
Air New Zealand Àr ett bolag som vi verkligen gillar att resa med. Konfigurationen i Business Class pÄ Boeing 787 Àr 1-1-1 dvs alla sitter vid en gÄng och det Àr totalt tre i varje stolsrad. Stolarna Àr vinklade mot gÄngen.
Stolar - bekvÀma att sitta i, möjligt att tvÄ som reser tillsammans delar pÄ ett bord och sitter och Àter tillsammans. Personalen bÀddar upp stolarna med tjocka böddmadrasser nÀr det Àr dags att vila/sova.
Mat o dryck - å la carte servering, personalen tar upp bestÀllningar pÄ för- och huvudrÀtter och serverar sedan rÀtterna vid stolen. God och vacker mat. Vinerna, i huvudsak frÄn Nya Zeeland hÄller en hög klass.
Wi-Fi - saknades
Service - superklass, vÀldigt avspÀnd, trevlig och personlig.
Ăvrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
Air New Zealand har en mycket bra lounge i Auckland. Loungen Àr riktigt stor. Det finns en bar dÀr det gÄr att bestÀlla drinkar, det finns en barista som gör riktigt bra kaffe. Utbudet av varma och kalla rÀtter Àr stort och hÄller en bra kvalitet.
Det finns mÄnga olika viner och andra drycker att vÀlja mellan.
Lunch i Air New Zealands lounge i Auckland
Ombokning av hemresan
Under tiden som vi var i Nya Zeeland bestÀmde vi oss för att vi inte ville Äka hem via Shanghai. Jag ringde till SAS i Stockholm, som svarade inom 30 sekunder - jag Àr SAS/Star Alliance Guldmedlem pÄ livstid, sÄ jag fÄr hög prioritet.
Vi blev snabbt och enkelt ombokade , det blev med Singapore Airlines via Singapore till Köpenhamn.
Auckland-Singapore-Köpenhamn-Göteborg.
Avresa 8/2 15:15 ankomst 9/2 09:05 (lokal tid)
Singapore Airlines
Singapore Airlines gigantiskt stora Airbus 380.
Stolarna pÄ Singapore Airlines A380 Àr mycket breda, det gÄr definitivt att sitta tvÄ personer i stolen. Kabinpersonalen bÀddar upp stolarna till helt platta sÀngar med bekvÀma sÀngklÀder nÀr man vill vila/sova. Utbudet av filmer och
spel mm Àr mycket stort. Business Class Àr pÄ "övervÄningen" Konfiguration 1-2-1 , alla sitter vid en gÄng
Mat och dryck hÄller en mycket hög kvalitet
PÄ Singapore Airlines blir vi vÀlkomnande med ett stort leende. Innan take off serveras vi ett glas Champagne. Kabinpersonalen tar sedan upp bestÀllning pÄ vad vi vill dricka nÀr vi kommit upp i luften. Det finns en stor cocktail lista att vÀlja
frÄn, t ex Singapore Sling eller Champagne/Vin. Till drinken serverades det grillspett av kyckling och biff med jordnötssÄs och tillbehör.
Vi Äkte frÄn Auckland kl 15:25 sÄ det serverades middag kort efter start, jag valde rökt lax till förrÀtt och sedan Àven lax till varmrÀtten till detta en riktigt bra Chablis. Till dessert glass följt av goda ostar med en singel malt whisky.
Efter en riktigt god middag var det dags att vila/sova. Det blev nÄgon timmas sömn och nÄgra timmars boklÀsning.
Ostar meden Highland Park single malt whisky
Före ankomst till Singapore serverades en kvÀllsmÄltid, vi valde rÀkor pÄ en mangosallad till förrÀtt och fettuchini med "seafood" till varmrÀtt. Riktigt bra.
Vi kom fram till Singapore ca 30 minuter före tidtabell. Vi gick direkt till Singapore Airlines lounge. I loungen finns det ett jÀtteutbud av varma och kalla rÀtter, drycker, duschar mm. Vi vilade i loungen i tvÄ timmar före vi skulle resa vidare
till Köpenhamn.
BekvÀma stolar i Singapore Airlines nya moderna Airbus 350. HÀr finns det riktigt bra avstÀllningsytor och förvaringsmöjligheter. Konfiguration 1-2-1 dvs alla sitter vid en gÄng.
Vi serverades ett glas Champagne före take off. NÀr vi kom upp i luften serverades vi ett glas Chablis med varma nötter. Vi var trötta sÄ vi var tacksamma för att middagen serverades snabbt, det blev pilgrimsmusslor till förrÀtt och torskrygg till varmrÀtt.
Desserten hoppade vi över. Den trevliga kabinpersonalen bÀddade sedan upp vÄra stolar till solvÀggen och vi somnade sedan snabbt, det blev nÄgra timmars hÀrlig sömn.
Middag med pilgrimsmusslor och torskrygg mm
Riktigt bekvÀmt att sova hÀr
Innan ankomsten till Köpenhamn serverades vi en stor frukost, fĂ€rsk frukt, varma bröd, youghurt, och val av varmrĂ€tt- jag valde Ă€ggröra inbakad i en crĂȘpe med grillad kycklingkorv mm. Juice och kaffe. Vi kom till Köpenhamn ca 20 minuter före tidtabell.
Det blev tvÄ mycket trevliga och bekvÀma flygningar med Singapore Airlines. Servicen Àr alltid pÄ toppnivÄ med hög personaltÀthet i Business Class. FrÀscht, bekvÀmt och toppklass pÄ mat och dryck.
Vi ger Singapore Airlines toppbetyg.
Stolar - Mycket bra, extra breda pÄ Airbus 380. VÀldigt bekvÀma bÄde att sitta i och att ligga i. Kabinpersonalen bÀddar upp till sÀngar sk Flatbeds.
Mat o dryck - bra valmöjligheter, å la carte servering, god och vacker mat. Riktigt stort och bra dryckesutbud med kvalitetsviner och en omfattande lista pÄ Cocktails.
Wi-Fi - gratis i Business, men starkt begrÀnsad datamÀngd, 30 MB.
Service - enastÄende bra, hög personaltÀthet i Business. VÀnlig, trevlig och personlig, alltid med ett leende. Kan inte bli bÀttre.
Ăvrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
PÄ hemvÀgen
Vi hade tvÄ timmar i Köpenhamn, vi besökte SAS Guldlounge för att vila och för att dricka kaffe, det finns en barista i loungen som gör utsökt kaffe.
Sista strĂ€ckan, CPH-GOT, flög vi med SAS ATR 72 en modern propellermaskin. Vi flög i SAS Plus och serverades dagens andra frukost, kaffe, smoothie och smörgĂ„s. Vi kom till Landvetter pĂ„ tidtabell, vĂ€skorna kom snabbt pĂ„ bagagebandet och vi Ă„kte sedan hem efter tre fantastiskt hĂ€rliga veckor i Nya Zeelandđłđżđđ·. Vi var förvĂ„nansvĂ€rt pigga nĂ€r vi kom hem efter en resa pĂ„ mer Ă€n 30 timmar, mycket tack vare bekvĂ€ma Business Class.
Om vi skall vÀlja ett flygbolag att flyga med i Business Class dÄ vÀljer vi Air New Zealand
Vi har skrivit mycket om Nya Zeeland pÄ bloggen, Àr ni intresserade av Nya Zeeland sÄ finns det massor med TIPS och bilder frÄn vÄra tolv besök dÀr.
PÄ lÄngflygningar i Business Class fÄr vi en necessÀr med lite olika innehÄll. LÀngst upp till vÀnster SAS designad av Filippa K, uppe till höger ett "kit" frÄn Singapore Airlines och lÀngst ner en necessÀr frÄn Air New Zealand.
Mat och dryck hÄller överlag mycket hög klass, vackra upplÀggningar, vÀlbalanserade rÀtter och bra service. Stolarna hÄlkerr Àven de hög kvalitet och gÄr att fÀlla till "flatbed" som ger en mycket behaglig vila.
Det kostar ganska mycket pengar att resa i Business Class jÀmfört med att resa i ekonomiklass, men i bland vÀljer vi Business Class för att klara av lÄngflygningar som till Nya Zeeland , vilka tar totalt ca 28 till 30 timmar enkel resa.
Vi har stor erfarenhet av Business Class pÄ lÄngflygningar med SAS, Lufthansa, Asiana, Singapore Airlines, Thai, ANA, United, Air New Zealand, Continental, US Airways, samt mÄnga andra pÄ kortare flygningar i Europa, Asien och USA.
Att boka/Ă„ka i Business Class utan att betala "fullpris"
Det gÄr att resa i BusinessClass utan att behöva "betala fullpris" genom att
1. Bonusresor, vi har flera gÄnger Äkt pÄ Bonusresor i Business Class till bl a New York för bonuspoÀng, vilket Àr fördelaktigt. För att kunna boka bonusresor i Business Class mÄste man vara ute i mycket god tid, dÄ antalet platser Àr starkt begrÀnsat. Boka helst nÀr biljetterna slÀpps. En bonusresor i Business Class med SAS till Miami kostar 100 000 poÀng.
2. Uppgradera med bonuspoÀng och/eller pengar. Vi har vid flera tillfÀllen uppgraderat vÄra biljetter till Business Class med bonuspoÀng. Det gÄr att lÀgga bud hos flera stora flygbolag pÄ uppgraderingar med bonuspoÀng och eller pengar fram till nÄgra dagar före avresan. Det gÄr Àven att köpa en uppgradering vid incheckningen eller vid gaten med bonuspoÀng och/eller pengar. Vissa strÀckor som Köpenhamn-Shanghai Àr lÀttare att fÄ igenom en uppgradering till Àn t ex Arlanda-New York.
3. Det finns flera olika biljett typer i Business Class, dÀr möjligheterna och kostnaderna för ombokning och Äterbetalning mm varierar. Priset pÄ en Business Class biljett med restriktioner kan vara mycket lÀgre
Àn vad en "fullprisbiljett" kostar. Jag sÄg den 13 februari 2020, ett exempel dÀr det skilde 7000 kronor enkel
resa
för samma flygning i Business Class, Köpenhamn till Miami, men dÀr skillnaden var biljett typen.
4. Flygbolagen har i bland riktigt "bra" kampanjpriser i Business Class, hÀr gÀller det att bevaka kampanjperioderna. Det gÄr att söka priser i Business Class pÄ t ex Scyscanner m fl.
5. Gratis uppgradering - Àr i dag mycket ovanlig, sker nÀstan bara vid överbokning i andra klasser. Idag har vÀldigt mÄnga flygbolag budgivning eller fasta priser pÄ uppgraderingar se punkt 2 ovan. Flygbolagen vÀljer i stÀllet att flyga med tomma platser i Business Class - pÄ tre av flygningarna som vi gjorde pÄ den hÀr resan fanns det lediga platser SAS Köpenhamn-Shanghai ca 10 platser, Singapore Airlines Auckland-Singapore drygt 20 platser och Singapore- Köpenhamn ca 10 platser lediga.
Om det Àr vÀrt pengarna att resa i Business Class kan vi ju alltid diskutera, det kostar ganska mycket mer jÀmfört med att resa i ekonomiklass.
Men vi tycker att det Àr mycket bekvÀmt och vi vÀljer ibland det alternativet pÄ lÄngresor för att komma fram mer utvilade. NÀr vi reser i Business Class fÄr vi Àven mÄnga fler bonuspoÀng som vi kan anvÀnda till
uppgraderingar och/eller till bonusresor.
Men det Àr en helt annan reseupplevelse att flyga Business Class pÄ lÄngflygningar pÄ 10 till 13 timmar - det kan kanske vara trevligt att pröva vid nÄgot tillfÀlle och dÄ kan en uppgradering med bonuspoÀng vara ett bra alternativ.
đłđżâïžđ·âïž HĂ€lsningar
Björn och Karin
Följ oss gÀrna pÄ
Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt
Bloggen. https://demmereserjordenrunt.blogg.se/
LÀs gÀrna mer om
Nya Zeeland Jan/feb 2020 http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/fantastiska-nya-zeeland.html
Bokningstips http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/march/hitta-de-basta-priserna-pa-flyg-och-boende.html
#sas #airnewzealand #businessclass #nyazeeland #sasbusiness #singaporeairlines
Air New Zealand
Singapore Airlines
SAS
Kalix löjrom som förrÀtt pÄ SAS
Ett glas Champagne före Take Off pÄ Singapore Airlines
Hur blir man guldmedlem pĂ„ livstid? đđ
Vilka hĂ€rliga flygningar đđ»đ