Business Class - Nya Zeeland🇳🇿 tur o retur - recension av tre flygbolag✈

Flyg / Air New Zealand, Business Class, Resa, SAS, Singapore Airlines / Permalink / 1
(null)
Att resa pĂ„ "lĂ„ngresa" i Business Class tycker vi Ă€r mycket bekvĂ€mt och trevligt. Vi  besökte vĂ„rt absoluta favoritland Nya Zeeland  för tolfte  gĂ„ngen i januari/februari 2020. Det finns EN  stor nacakdel med Nya Zeeland och det Ă€r att det ligger sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n Sverige. Den hĂ€r gĂ„ngen valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland, i Business Class utan nĂ„gra övernattningar pĂ„ vĂ€gen. 
Tidigare gĂ„nger har vi stannat till  nĂ„gra dagar i bl a  Singapore , Bangkok, Hongkong, Tokyo m fl stĂ€der pĂ„ vĂ€gen dit och sedan gjort  nĂ„gra stopp i Söderhavet och/eller USA pĂ„ vĂ€gen hem till Sverige. 
(null)
Vi, Björn och  Karin Demme, har en mycket stor passion för att  resa  och för att skriva.  Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och nĂ„gra hundra andra resor. Vi delar gĂ€rna med oss av vĂ„ra TIPS och erfarenheter.
 
I slutet av det hÀr inlÀgget finns det flera TIPS om hur det gÄr att resa i Business Class utan att betala fullpris.
 
 
Recension av Business Class - SAS, Air New Zeeland och Singapore Airlines
  
Resan till Nya Zeeland , 17 januari till 9 februari 2020 đŸ‡łđŸ‡ż
 
Vid vĂ„rt tolfte besök i fantastiskt hĂ€rliga Nya Zeeland valde vi att resa i Business Class pĂ„ grund av den mycket lĂ„nga restiden till Nya Zeeland, ca 28 timmar dit och ca 30 timmar hem och för att fĂ„ en riktigt bekvĂ€m resa. 
Vi reste den hĂ€r gĂ„ngen med tre olika flygbolag och vi gör hĂ€r en recension och beskrivning av de tre flygbolagens Business Class. 
 
Göteborg-Köpenhamn-Shanghai-Auckland. 
Avresa 17/1 15:35 ankomst 19/1 06:30 (lokal tid)
 
SAS
 
Vi började med att pĂ„ fredag eftermiddag den 17 januari Ă„ka upp till Landvetter för att checka in bagaget och Ă€ta en lĂ€tt lunch i SAS lounge. Vi flög ner till Köpenhamn pĂ„ 25 minuter i en CRJ 900 ett mindre jetflygplan med konfigurationen 2-2. En kort resa i SAS Plus dĂ€r vi avstod snacks och dryck. I Köpenhamn hann vi med en "rĂžd pĂžlse" i SAS loungen,  innan vi skulle gĂ„ ombord pĂ„ SK997 (Airbus 340) till Shanghai.
(null)
En "rĂžd pĂžlse" i SAS lounge, Köpenhamn đŸ‡©đŸ‡°
(null)
Stolarna Ă€r riktigt bekvĂ€ma med gott om plats. De gĂ„r att fĂ€lla i 180 grader och blir till en ca 2 meter lĂ„ng "sĂ€ng" med tĂ€cke, bĂ€ddmadrass och kudde frĂ„n HĂ€stens sĂ€ngar. Det finns bra avstĂ€llningsytor och en stor skĂ€rm för att bl a se film pĂ„. Konfigurationen i Business Class Ă€r 1-2-1 totalt 4 i varje stolsrad, alla sitter vid en gĂ„ng.
 
Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off pĂ„ SK997 CPH-PVG
(null)
NÀr vi kommit upp i luften serverades det en drink med varma nötter.
 
Det finns flera val av förrĂ€tter, varmrĂ€tter och desserter samt ett bra utbud av viner och andra drycker. 
Vi Ät en delikat 3-rÀtters meny med goda viner pÄ vÀg till Shanghai. Kalix löjrom till förrÀtt, torsk med tillbehör som varmrÀtt och avslutade med nÄgra goda ostar med en Mackmyra Whisky. Under middagen sÄg vi en film.
Vi försökte sedan sova sĂ„ mycket som möjligt i de bekvĂ€ma stolarna som vi fĂ€llde ner i 180 grader. Före ankomsten till Shanghai serverades vi en god frukost, juice, bröd, pĂ„lĂ€gg, yoghurt, varm anrĂ€ttning, kaffe mm. Vi kom till Shanghai i god tid, ca 30 minuter före tidtabell, vilket var bra dĂ„ vi hade en tight anslutning till Auckland. 
 
Det blev en behaglig flygning med bra service, god mat och dryck, bekvĂ€ma stolar och en god och trevlig service. Vi ger SAS ett riktigt bra betyg. 
 
Stolar - bekvÀma att bÄda sitta och ligga i, smalare Àn pÄ Singapore Airlines
 
Mat o dryck - bra valmöjligheter bland för- och huvudrĂ€tter. KvalitĂ©n Ă€r riktigt bra.  Bra utbud av viner. Spritdryckerna Ă€r i huvudsak Skandinaviska, t ex Mackmyra Whisky.
 
Wi-Fi - bĂ€st av bolagen vi reste med den hĂ€r gĂ„ngen, fritt i Business Class och ingen begrĂ€nsning av datamĂ€ngden. 
 
Service - riktigt bra och trevlig
 
Övrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg (guldmedlem 4 x 32 kg) och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
 
 
Air New Zealand
 
 
I Shanghai hann vi byta klĂ€der och tvĂ€tta av oss lite samt att fika i Air Chinas lounge innan det vara dags att gĂ„ ombord pĂ„ Air New Zeelands  Boeing 787 Dreamliner till Aucklan d.
(null)
Air New Zealand - Boeing 787 Dreamliner
(null)
Air New Zealand Ă€r vĂ„rt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner. HĂ€r Ă€r det Ă  la carte servering som gĂ€ller, kabinpersonalen tar upp bestĂ€llningar och serverar sedan rĂ€tterna en och en. Vi kunde sitta och Ă€ta middag mittemot varandra, jag flyttade över till Karin och vi delade hennes bord , jag satt pĂ„ hennes fotpall, viljen har sĂ€kerhetsbĂ€lte, Det finns flera valmöjligheter av förrĂ€tter, varmrĂ€tter, desserter och ostar att vĂ€lja mellan. Vinutbudet Ă€r stort och riktigt bra, frĂ€mst av viner frĂ„n Nya Zeeland.
 
Jag valde varmrökt lax med sallad, oxfilĂ© med tillbehör samt ett urval av ostar frĂ„n Nya Zeeland, riktigt bra. Vinerna , Champagne , Chardonnay och Pinot Noir var av riktigt bra kvalitet och mycket goda. 
 
Vi sov sedan gott i de bekvĂ€ma stolarna/sĂ€ngarna vilka bĂ€ddas upp med tjocka bĂ€ddmadrasser av kabinpersonalen. Vi sov riktigt bra. Före ankomsten till Auckland  Ă„t vi en rejĂ€l frukost, smothie , youghurt, rostat bröd, juice samt en varmrĂ€tt Ägg&Bacon. Servicen ombord Ă€r enastĂ„ende, personlig och trevlig.  
(null)
Frukost , Air New Zealand Äggröra, bacon, engelsk muffin mm 
 
Vi landade ca 45 minuter före tidtabell i Auckland, immigration och tull gick sedan snabbt att komma igenom.  Vi tog flygbussen till centrala Auckland och var pĂ„ hotellet redan 07:25 pĂ„ morgonen. Vi var förvĂ„nansvĂ€rt pigga efter en resa pĂ„ drygt 27 timmar, mycket beroende pĂ„ att vi reste i Business Class. 
 
Air New Zealand Ă€r ett bolag som vi verkligen gillar att resa med. Konfigurationen i Business Class pĂ„ Boeing 787 Ă€r 1-1-1 dvs alla sitter vid en gĂ„ng och det Ă€r totalt tre i varje stolsrad. Stolarna Ă€r vinklade mot gĂ„ngen. 
 
Stolar - bekvÀma att sitta i, möjligt att tvÄ som reser tillsammans delar pÄ ett bord och sitter och Àter tillsammans. Personalen bÀddar upp stolarna med tjocka böddmadrasser nÀr det Àr dags att vila/sova.
 
Mat o dryck - ĂĄ la carte servering, personalen tar upp bestĂ€llningar pĂ„ för- och huvudrĂ€tter och serverar sedan rĂ€tterna vid stolen. God och vacker mat. Vinerna, i huvudsak frĂ„n Nya Zeeland hĂ„ller en hög klass.
 
Wi-Fi - saknades
 
Service - superklass, vĂ€ldigt avspĂ€nd, trevlig och personlig. 
 
Övrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
 
(null)
Air New Zealand har en mycket bra lounge i Auckland. Loungen Ă€r riktigt stor. Det finns en bar dĂ€r det gĂ„r att bestĂ€lla drinkar, det finns en barista som gör riktigt bra kaffe. Utbudet av varma och kalla rĂ€tter Ă€r stort och hĂ„ller en bra kvalitet. Det finns mĂ„nga olika viner och andra drycker att vĂ€lja mellan.
(null)
Lunch i Air New Zealands lounge i Auckland 
 
 
Ombokning av hemresan
 
Under tiden som vi var i Nya Zeeland bestĂ€mde vi oss för att vi inte ville Ă„ka hem via Shanghai. Jag ringde till SAS i Stockholm, som svarade inom 30 sekunder - jag Ă€r SAS/Star Alliance Guldmedlem pĂ„ livstid, sĂ„ jag fĂ„r hög prioritet. Vi blev snabbt och enkelt  ombokade , det blev med Singapore Airlines via Singapore till Köpenhamn. 
 
Auckland-Singapore-Köpenhamn-Göteborg. 
Avresa 8/2 15:15 ankomst 9/2 09:05 (lokal tid)
 
Singapore Airlines
 
(null)
Singapore Airlines gigantiskt stora Airbus 380.
(null)
Stolarna pĂ„ Singapore Airlines A380 Ă€r mycket breda, det gĂ„r definitivt att sitta tvĂ„ personer i stolen. Kabinpersonalen bĂ€ddar upp stolarna till helt platta sĂ€ngar med bekvĂ€ma sĂ€ngklĂ€der nĂ€r man vill vila/sova. Utbudet av filmer och spel mm Ă€r mycket stort. Business Class Ă€r pĂ„ "övervĂ„ningen"  Konfiguration 1-2-1 , alla sitter vid en gĂ„ng
 
(null)
Mat och dryck hÄller en mycket hög kvalitet
 
PĂ„ Singapore Airlines blir vi vĂ€lkomnande med ett stort leende. Innan take off serveras vi ett glas Champagne. Kabinpersonalen tar sedan upp bestĂ€llning pĂ„ vad vi vill dricka nĂ€r vi kommit upp i luften. Det finns en stor cocktail lista att vĂ€lja frĂ„n, t ex Singapore Sling eller Champagne/Vin. Till drinken serverades det grillspett av kyckling och biff med jordnötssĂ„s och tillbehör. 
 
Vi Ă„kte frĂ„n Auckland kl 15:25 sĂ„ det serverades middag kort efter start, jag valde rökt lax till förrĂ€tt och sedan Ă€ven lax till varmrĂ€tten till detta en riktigt bra Chablis. Till dessert glass följt av goda ostar med en singel malt whisky. Efter en riktigt god middag var det dags att vila/sova. Det blev nĂ„gon timmas sömn och nĂ„gra timmars boklĂ€sning. 
(null)
Ostar meden Highland Park single malt whisky
 
Före ankomst till Singapore serverades en kvĂ€llsmĂ„ltid, vi valde rĂ€kor pĂ„ en mangosallad till förrĂ€tt och fettuchini med "seafood" till varmrĂ€tt. Riktigt bra.
 
Vi kom fram till Singapore ca 30 minuter före tidtabell. Vi gick direkt till Singapore Airlines lounge. I loungen finns det ett jĂ€tteutbud av varma och kalla rĂ€tter, drycker, duschar mm. Vi vilade i loungen i tvĂ„ timmar före vi skulle resa vidare till Köpenhamn.
(null)
BekvĂ€ma stolar i Singapore Airlines nya moderna Airbus 350. HĂ€r finns det riktigt bra avstĂ€llningsytor och förvaringsmöjligheter. Konfiguration 1-2-1 dvs alla sitter vid en gĂ„ng.
 
Vi serverades ett glas Champagne före take off. NĂ€r vi kom upp i luften serverades vi ett glas Chablis med varma nötter. Vi var trötta sĂ„ vi var tacksamma för att middagen serverades snabbt, det blev pilgrimsmusslor till förrĂ€tt och torskrygg till varmrĂ€tt. Desserten hoppade vi över. Den trevliga kabinpersonalen  bĂ€ddade sedan upp vĂ„ra stolar till solvĂ€ggen och vi somnade sedan snabbt, det blev nĂ„gra timmars hĂ€rlig sömn. 
(null)
Middag med pilgrimsmusslor och torskrygg mm
(null)
Riktigt bekvĂ€mt att sova hĂ€r  
(null)
Innan ankomsten till Köpenhamn serverades vi en stor frukost, fĂ€rsk frukt, varma bröd, youghurt, och val av varmrĂ€tt- jag valde Ă€ggröra inbakad i en crĂȘpe med grillad kycklingkorv mm. Juice och kaffe. Vi kom till Köpenhamn ca 20 minuter före tidtabell.
 
Det blev tvĂ„ mycket trevliga och bekvĂ€ma flygningar med Singapore Airlines. Servicen Ă€r alltid pĂ„ toppnivĂ„ med hög personaltĂ€thet i Business Class. FrĂ€scht, bekvĂ€mt och toppklass pĂ„ mat och dryck. 
 
Vi ger Singapore Airlines toppbetyg.
 
Stolar - Mycket bra, extra breda pĂ„ Airbus 380. VĂ€ldigt bekvĂ€ma bĂ„de att sitta i och att ligga i. Kabinpersonalen bĂ€ddar upp till sĂ€ngar sk Flatbeds. 
 
Mat o dryck -  bra valmöjligheter, ĂĄ la carte servering, god och vacker mat. Riktigt stort och bra dryckesutbud med kvalitetsviner och en omfattande lista pĂ„ Cocktails.
 
Wi-Fi - gratis i  Business, men starkt begrĂ€nsad datamĂ€ngd, 30 MB.
 
Service - enastĂ„ende bra, hög personaltĂ€thet i Business. VĂ€nlig, trevlig och personlig, alltid med ett leende. Kan inte bli bĂ€ttre.
 
Övrigt - Fast Track i sĂ€kerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av sĂ€te vid bokningstillfĂ€llet, 2 incheckade bagage ĂĄ 32 kg och tvĂ„ handbagage ĂĄ 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
 
PÄ hemvÀgen
 
Vi hade tvĂ„ timmar i Köpenhamn, vi besökte SAS Guldlounge för att vila och för att dricka kaffe, det finns en barista i loungen som gör utsökt kaffe. 
 
Sista strĂ€ckan, CPH-GOT, flög vi med SAS ATR 72 en modern propellermaskin. Vi flög i SAS Plus och serverades dagens andra frukost, kaffe, smoothie och smörgĂ„s. Vi kom till Landvetter pĂ„ tidtabell, vĂ€skorna kom snabbt pĂ„ bagagebandet och vi Ă„kte sedan hem efter tre fantastiskt hĂ€rliga veckor i Nya ZeelandđŸ‡łđŸ‡żđŸŒžđŸ·.  Vi var förvĂ„nansvĂ€rt pigga nĂ€r vi kom hem efter en resa pĂ„ mer Ă€n 30 timmar, mycket tack vare bekvĂ€ma Business Class.
 
Om vi skall vĂ€lja ett flygbolag att flyga med i Business Class dĂ„ vĂ€ljer vi Air New Zealand
 
Vi har skrivit mycket om Nya Zeeland pĂ„ bloggen, Ă€r ni intresserade av Nya Zeeland sĂ„ finns det massor med TIPS och bilder frĂ„n vĂ„ra tolv besök dĂ€r.
 
(null)
PĂ„ lĂ„ngflygningar i Business Class fĂ„r vi en necessĂ€r med lite olika innehĂ„ll. LĂ€ngst upp till vĂ€nster SAS designad av Filippa K, uppe till höger ett "kit" frĂ„n Singapore Airlines och lĂ€ngst ner en necessĂ€r frĂ„n Air New Zealand.
 
Mat och dryck hĂ„ller överlag mycket hög klass, vackra upplĂ€ggningar, vĂ€lbalanserade rĂ€tter och bra service. Stolarna hĂ„lkerr Ă€ven de hög kvalitet och gĂ„r att fĂ€lla till "flatbed"  som ger en mycket behaglig vila. 
 
Det kostar ganska mycket pengar att resa i Business Class jĂ€mfört med att resa i ekonomiklass, men i bland vĂ€ljer vi Business Class för att klara av lĂ„ngflygningar som till Nya Zeeland , vilka tar totalt ca 28 till 30 timmar enkel resa. 
 
Vi har stor erfarenhet av Business Class pĂ„ lĂ„ngflygningar med SAS, Lufthansa, Asiana, Singapore Airlines, Thai, ANA, United, Air New Zealand, Continental, US Airways, samt mĂ„nga andra pĂ„ kortare flygningar i Europa, Asien och USA.
 
Att boka/Ă„ka i Business Class utan att betala "fullpris" 
 
Det gĂ„r att resa i BusinessClass utan att behöva "betala fullpris" genom att 
 
1. Bonusresor, vi har flera gĂ„nger Ă„kt pĂ„ Bonusresor i Business Class till bl a New York för bonuspoĂ€ng, vilket Ă€r fördelaktigt. För att kunna boka bonusresor i Business Class mĂ„ste man vara ute i mycket god tid, dĂ„ antalet platser Ă€r starkt begrĂ€nsat. Boka helst nĂ€r biljetterna slĂ€pps. En bonusresor i Business Class med SAS till Miami kostar 100 000 poĂ€ng.
 
2. Uppgradera med bonuspoĂ€ng och/eller pengar. Vi har vid flera tillfĂ€llen uppgraderat vĂ„ra biljetter till Business Class med bonuspoĂ€ng. Det gĂ„r att lĂ€gga bud hos flera stora flygbolag pĂ„ uppgraderingar med bonuspoĂ€ng och eller pengar fram till nĂ„gra dagar före avresan. Det gĂ„r Ă€ven att köpa en uppgradering vid incheckningen eller vid gaten med bonuspoĂ€ng och/eller pengar. Vissa strĂ€ckor som Köpenhamn-Shanghai Ă€r lĂ€ttare att fĂ„ igenom en uppgradering till Ă€n t ex Arlanda-New York. 
 
3. Det finns flera olika biljett typer i Business Class, dĂ€r möjligheterna och kostnaderna för ombokning och Ă„terbetalning mm varierar. Priset pĂ„ en Business Class biljett med restriktioner kan vara mycket lĂ€gre  Ă€n vad en "fullprisbiljett" kostar. Jag sĂ„g den 13 februari 2020, ett exempel dĂ€r det skilde 7000 kronor enkel resa  för samma flygning i Business Class,  Köpenhamn till Miami,  men dĂ€r skillnaden var biljett typen.
 
4. Flygbolagen har i bland riktigt "bra" kampanjpriser i Business Class, hĂ€r gĂ€ller det att bevaka kampanjperioderna.  Det gĂ„r att söka priser i Business Class pĂ„ t ex Scyscanner m fl.
 
5. Gratis uppgradering - Ă€r i dag mycket ovanlig, sker nĂ€stan bara vid överbokning i andra klasser. Idag har vĂ€ldigt mĂ„nga flygbolag budgivning eller fasta priser pĂ„ uppgraderingar se punkt 2 ovan. Flygbolagen vĂ€ljer i stĂ€llet att flyga med tomma platser i Business Class - pĂ„ tre av flygningarna som vi gjorde pĂ„ den hĂ€r resan fanns det lediga platser SAS Köpenhamn-Shanghai ca 10 platser, Singapore Airlines Auckland-Singapore drygt 20 platser och Singapore- Köpenhamn ca 10 platser lediga.
 
 
Om det Ă€r vĂ€rt pengarna att resa i Business Class kan vi ju alltid diskutera, det kostar ganska mycket mer jĂ€mfört med att resa i ekonomiklass.
 
Men vi tycker att det Ă€r mycket bekvĂ€mt och vi vĂ€ljer ibland det alternativet pĂ„ lĂ„ngresor för att komma fram mer utvilade. NĂ€r vi reser i Business Class fĂ„r vi Ă€ven mĂ„nga fler  bonuspoĂ€ng som vi kan anvĂ€nda till  uppgraderingar och/eller till bonusresor. 
 
Men det Ă€r en helt annan reseupplevelse att flyga Business Class pĂ„ lĂ„ngflygningar pĂ„ 10 till 13 timmar - det kan kanske vara trevligt att pröva vid nĂ„got tillfĂ€lle och dĂ„ kan en uppgradering med bonuspoĂ€ng vara ett bra alternativ. 
 
  
đŸ‡łđŸ‡żâ˜€ïžđŸ·âœˆïž HĂ€lsningar
 
Björn och Karin
 
Följ oss gÀrna pÄ
 
Facebook demmereserjordenrunt 
Instagram #demmereserjordenrunt
Bloggen. https://demmereserjordenrunt.blogg.se/
 
LÀs gÀrna mer om
 
 
 
 
#sas #airnewzealand #businessclass #nyazeeland #sasbusiness #singaporeairlines
 
(null)
Air New Zealand
(null)
Singapore Airlines
(null)
SAS
(null)
Kalix löjrom som förrÀtt pÄ SAS
(null)
Ett glas Champagne före Take Off pÄ Singapore Airlines
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


#1 - - Anonym:

Hur blir man guldmedlem pĂ„ livstid? 😍😍
Vilka hĂ€rliga flygningar đŸ‘đŸ»đŸ˜

Svar: Hej! Det blir man efter att ha kvalificerat sig som Guldmedlem 10 Är i följd. Det gjorde jag genom mÄnga arbetsresor. Det gÄr att lÀsa om detta pÄ SAS,SE - Eurobonus.

HĂ€lsningar
Björn
Demmereserjordenrunt

Till top