Mat đŸ„—, vin đŸ·, djur 🩌, natur 🌳 och fina upplevelser i Blekinge o SkĂ„ne 🌞🇾đŸ‡Ș

Mat och vinresor, Sverige / Permalink / 0

(null)
Det finns mycket att upptĂ€cka och njuta av i Blekinge och SkĂ„ne. I slutet av juni 2021 tog vi bilen frĂ„n Göteborg , ca 31 mil, till Trensum i Blekinge och Eriksbergs Vilt och Natur. I ett hĂ€rligt, varmt och soligt sommarvĂ€der, kom vi fram till vackra Eriksbergs naturreservat dĂ€r vi mötte vĂ„ra vĂ€nner frĂ„n Åhus.
Vi, Björn och Karin Demme frÄn Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan vÀldigt mÄnga Är tillbaka. Vi reser ca 10 gÄnger per Är, bÄde korta och lÄnga resor med ca 50 till 70 övernattningar. Vi har hittills gjort  12 st Jordenruntresor,  vilka tagit oss till mÄnga fantastiska platser runt om i vÀrlden och vi har gjort nÄgra hundra andra resor. Vi delar gÀrna med oss av vÄra tips och erfarenheter.
PÄ Eriksberg Vilt&Natur strövar ca 1500 vilda djur omkring pÄ ca 925 ha i full frihet. Vinsenter, Hjortar av flera arter, Vildsvin och MuflonfÄr - pÄ omrÄdet finns Àven Europas största bestÄnd av den fridlysta röda nÀckrosen. Det finns dessutom ett rikligt fÄgelliv med bl a havsörn.
(null)
Det finns flera olika alternativ för boende pÄ Eriksberg med olika standard. Vi bodde i Safarivillan i en stor svit "Big Fiv" pÄ ca 77 kvm med en stor avskild terass pÄ en av huset kortsidor. Sviten var vackert designad i safaristil.
Vi avnjöt en delikat avsmakningsmeny - totalt 9 olika rÀtter inkluderat 3 st appetizer. Lokala rÄvaror med inriktning pÄ fisk, vilt och primörer frÄn vÀxtriket. Vi valde ett vinpaket av hög kvalitet som matchade matrÀtterna. En riktigt hÀrlig mat och vinupplevelse med trevlig service och med utsikt över "savannen".
De tre avslutande rÀtterna pÄ menyn med bl a svensk vit sparris, dovhjort och dessert.
(null)
NĂ„gra av vinerna i vinpaketet.
De hÀr hjortarna gick vid solnedgÄngen förbi vÄr terrass pÄ bara nÄgra meters avstÄnd - en mÀktig upplevelse den ljumma sommarkvÀllen.  (null)
Vi fick en hÀrlig upplevelse pÄ Eriksberg Vilt och Natur - vacker miljö, mÀngder med möten med vilda djur, underbar mat och dryck med trevlig service och mycket bekvÀmt boende.
(null)
Efter alla fina upplevelser somnade vi gott i de sköna sÀngarna. Morgonen efter vaknade vi till soluppgÄngen över savannen och av vacker fÄgelsÄng. Vi avnjöt sedan en god och riklig frukost utomhus i restaurang Vinsenten. Vi checkade ut och lÀmnade hÀrliga Eriksberg.

Med vÄra goda vÀnner som ciseroner Äkte vi pÄ en guidad tur i Blekinge och i östra SkÄne i ett underbart sommarvÀder, ca 27-28 grader varmt och en strÄlande sol frÄn en klarblÄ himmel  (null)
Vi besökte först Mörrum, dÀr tittade vi pÄ den vackra forsande MörrumsÄn - kÀnd för fiske av lax och havsöring. Det var trevligt att se Mörrum som vi aldrig besökt tidigare.
(null)
Vi fortsatte sedan till Trolle Ljungby Slott i SkÄne - det gamla och stora slottet med mycket stora markarealer var intressant att se. TyvÀrr Àr slottet inte öppet för besökande.
Vi Ă„kte sedan vidare till Åhus, dĂ€r vĂ„ra goda vĂ€nner bor. Vi besökte gamla Åhus med vĂ€lbevarade hus, Ă„t en god "Otta-Glass" pĂ„ torget, besökte Absolut Home - Villa Åhus
och vidare till hamnen i Åhus och Abolutfabriken. Åhus Ă€r en riktig fin liten pĂ€rla.  (null)
PĂ„ eftermiddagen gich jag och Karin pĂ„ promenad lĂ€ngs den lĂ„nga vackra Äspetstranden i Åhus. I den varma sommarkvĂ€llen Ă„t vi en god middag i vĂ„ra vĂ€nners trĂ€dgĂ„rd.

NĂ€sta morgon efetr frukost i Åhus, reste vi vidare. MĂ„let för dagen var FlĂ€die Mat och VingĂ„rd i vĂ€stra SkĂ„ne. Det tog en dryg timma att Ă„ka de 10 milen frĂ„n Åhus till FlĂ€die i nĂ€rheten av BjĂ€rred.
(null)
Vi som Ă€r "vinnördar" sedan decennier tillbaka tycker om att besöka svenska vingĂ„rdar 🇾đŸ‡ȘđŸ„‚Â för att uppleva svenska viner, god mat och dryck samt för att koppla av och njuta av vackra miljöer.

Vi besöker gĂ€rna vingĂ„rdar i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika och USA - det har blivit mĂ„nga vingĂ„rsbesök under Ă„ren - under pandemin har vi besökt nĂ„gra svenska vingĂ„rdar 🇾đŸ‡ȘđŸ·och de Ă€r absolut vĂ€rda ett besök. Vinerna gĂ„r oftas att bestĂ€lla frĂ„n  Systembolaget.
Vi besökte FlĂ€die Mat o VingĂ„rd i mĂ„nadskiftet juni/juli 2021. FlĂ€die VingĂ„rd ligge i SkĂ„ne, mellan Lund och Malmö. Vi kom till FlĂ€de VingĂ„rd efter besök pĂ„ Eriksberg Vilt och Natur i Blekinge och besök hos goda vĂ€nner i Åhus, en hĂ€rlig 3-dygns minisemester i södra Sverige.
(null)
Vi hade bokat ett "VingÄrdspaket" innehÄllande "Afternoon tea, VingÄrdsvisning med vinprovning av 4 av FlÀdies viner, 3-rÀtters middag, övernattning och frukost. Vi betalade 3995:- för 2 personer.
Vi checkade in vid 14-tiden och installerade oss pÄ det trevliga rummet i huvudbyggnaden.
Kl 15 gick vi till bistron dÀr vi serverades "Afternoon Te" innehÄllande blÄbÀrsscones, ostar, kaka och en "vitamininjektion".   (null)
Det blev sedan dags för en vandring i vingÄrden och vineriet med gÄrdens Sommelier. I vingÄrden blommade vinrankorna för fullt - pÄ gÄrden odlas de gröna druvorna Solaris och Phönix och de blÄ druvorna Rondo och Cabernet Cortis. PÄ FlÀdie producerad vita, rosé, röda och mousserande viner.
(null)
Efter vingÄrdsvandringen var det dags för en provning av 4 av FlÀdies viner - Vi provade ett Vitt Solaris vin, ett mousserande pÄ Solaris och Phönix, ett rött pÄ Rondo samt ett rosévin. Vinerna Àr trevliga och intressanta bekantskaper.
Senare pÄ kvÀllen var det dags för kvÀllens 3-rÀttersmiddag i restaurangen. Vi avnjöt en riktig god och vacker mÄltid med som förrÀtt en hjorttartar med tillbehör, lÀttrökt hjortstek med sommarens primörer och som avslutning en riktigt god citronpaj med fÀrska bÀr. FlÀdie erbjuder olika matchande vinpaket till middagen.
MÀtta och nöjda med mat och dryck gick vi upp till loungen en trappa upp för att avsluta kvÀllen med ett litet glas vin.  (null)
Vineriet pÄ FlÀdie

Vi somnade gott efter en hÀrlig dag pÄ vingÄrden. PÄ morgonen Ät vi en god och riklig frukost i samma byggnad som vineriet - det gÄr att se in till vineriet frÄn frukostmatsalen
(null)

Vi checkade sedan ut, mycket nöjda med vÄrt besök och körde hem till Göteborg efter tre hÀrliga dygn i Blekinge och SkÄne.

Vi har skrivit om tvĂ„ andra trevliga svenska vingĂ„rdar Arild och Ästad

Följ oss gÀrna pÄ,

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.

Vi svarar gÀrna pÄ frÄgor och ger tips om ni sÄ önskar, hör i sÄ fall av er via t ex vÄr Facebooksida, Bloggen eller Instagram

🌞HĂ€lsningar

Björn och Karin

HÀr finns det TIPS om hur ni packar smart för semesterresor i Sverige