Vårt favoritresmål i Världen🌏 - Waiheke Island NZ 🇳🇿🌞🍷🏝

Nya Zeeland, Reseinspiration / Permalink / 0
(null)
Vi besökte underbart härliga Waiheke Island för 9:e gången i februari 2020 på vårt 12:e besök i Nya Zeeland 🇳🇿. Waiheke ligger ca 35 minuters båtresa från central Auckland på Nordön. Här är det ett underbart klimat, otroligt vackra vyer, ca 40 km stränder och ca 30 trevliga och bra vingårdar. Vi är mycket glada över att vi hann med resan till Nya Zeeland innan pandemin slog till.

För oss är Waiheke Island paradiset på jorden och är vårt absoluta favoritresmål i världen, hade det inte varit så långt ifrån våra barn och barnbarn hemma i Sverige skulle vi gärna bosätta oss här.
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.
(null)
Efter två härliga veckor i Nya Zeelanddär vi besökt bl a Rotorua, Bay of Islands och Auckland var det dags för vårt 9:e besök på Waiheke Island. Här finns mer om Rotorua  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/january/rotorua-geotermisk-aktivitet-maorikulturen-mm.html     och om Bay of Islands  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/bay-of-islands-hole-in-the-rock-och-delfiner.html

Från Auckland tog vi Fullers snabbgående katamaran ut till Waiheke Island. På vägen ut passeras bl a vulkanön Rangitoto, bilden ovan. Färjan tar ca 35 minuter från centrala Auckland.
På Waiheke Island med ca 9500 bofasta invånare bor vi i Litte Oneroa. Vi hyr en liten lägenhet nära stranden i Little Oneroa på  Aqua-Wai (det finns två lägenheter att hyra i huset). Det här är utsikten från vår balkong. Vi bodde där för 5:e gången i februari.
(null)
Vin och Mat är två av våra största intressen förutom att resa. Vi har besökt några hundra vingårdar/vinerier runt om i världen. Vi har ännu inte varit på några vingårdar med vackrare vyer än på Waiheke Island. Bilden ovan är från Goldie Estate på Waiheke. Det är Waihekes äldsta vingård grundad 1978.

När vi är på Waiheke vandrar vi till fots till vingårdarna från vår lägenhet i Little Oneroa.

Viner som vi provade på Goldie Estate i februari 2020
Otroligt vacker utsikt från Goldie Estate Vineyard
Utsikten från Kennedy Point Vineyard är inte sämre.
Vinprovning på Kennedy Point Vineyard där vi även åt en lätt men god lunch.

Vinerna på Waiheke produceras i liten skala, vi provade bl a Goldie Estate Viognier Reserva 2018 som producerades i bara 600 flaskor.
(null)
Kennedy Point Cabernet Sauvignon "Sunbow"

Första dagen, på den här resan, som vi vandrade mellan vingårdarna besökte vi Kennedy Point och Goldie Estate. Det blev ca 12 km vandring den dagen i sommarvärmen, det var ca 28 grader.🌞🥂

Dagen efter vandrade vi drygt 9 km när vi besökte de två trevliga vingårdarna Mudbrick  och Cable Bay, vilka vi besökt många gånger.
(null)
Vinprovning på Mudbrick, vi gjorde deras Premium Tasting (15 NZD för 4 viner)
Mudbrick Vineyard
Vineriet på Cable Bay - vi provade 4 viner och åt sedan en riktigt god lunch med magisk utsikt över havet.
(null)
Lunch på Cable Bay Vineyard.
Utsikten från Cable Bay

Nästa dag tog vi lokalbussen, det var lite för långt att gå i värmen, till Onetangi för att besöka fler vingårdar. Vi valde Te Muto och Stonyridge, vilka ligger väldigt nära varandra. På Te Muto provade vi ett par riktigt fina och exklusiva viner.
(null)
Vi var de enda gästerna och vi fick en mycket bra, personlig och trevlig provning av 4 viner vilka kostar 35, 45, 85 resp 140 NZD att köpa med sig.
Te Muto 2014 - ett vin för lagring i 10-15 år men gott redan nu (140 NZD ca 900 SEK)

Vi gick sedan över till Stonyridge där vi provade 3 viner (Standardprovning 10 NZD).
Vinprovning på Stonyridge
Vi avslutade med en lätt lunch på Stonyridge
Lätt lunch på Stonyridge Vineyard

På torsdagen, Watangi Day, gick vi längs stranden i Blackpool och förbi Maoriernas samlingsplats, där det firades ordentligt.
En del av Maorikulturen på Waiheke

Vi fortsatte uppför en riktigt brant stigning och kom sedan fram till Jurassic Ridge vingård. En väldigt speciell vingård som drivs av en geolog, vi har varit där 4-5 gånger tidigare. Lance Blumhardt som driver vingården har en uttalad filosofi om att tillverka vinerna på ett långsamt och naturligt sätt. Han lanserar inget vin innan han är helt nöjd, vinerna ligger mycket längre tid i källaren än vad de gör på övriga vingårdar på Waiheke.
Jurassic Ridge, vi fick prova fem mycket trevliga viner och fick ett långt samtal om vinproduktionen med Lance.

(null)
Waiheke...... är det paradiset på jorden ? Det tycker vi.

Vi promenerade hem och åt senare på kvällen färsk Snapper med en sval NZ Chardonnay. På fredagen, efter en underbar vecka på Waiheke Island, åkte vi in till Auckland med Fuller’s katamaran , en riktigt vacker och solig dag på havet .
På väg tillbaka till Auckland med Fullers färja för att tillbringa sista dagen på den här Nya Zeelandsresan i Auckland.
Hauraki Gulf
Auckland - City of Sails

Vi har trivts fantastiskt bra på Waiheke sedan första gången vi kom hit. På Waiheke är det lite "lay back", människorna har tid och vill gärna prata med oss. Det är enkelt i ett engelskspråkigt land. På vingårdarna får vi oftast en egen privat vinprovning bara för oss, där vi får tid att prata om vinerna och om vinproduktionen. Stränderna är många och med lite folk så det är gott om plats, vattnet håller nu i början av februari ca 24 grader.
Stranden i Little Oneroa

Stranden i Little Oneroa på kvällen

Vi har bott ca 100 meter från stranden i Little Oneroa vid fem tillfällen, ett perfekt boende för oss. På stranden finns det en mobil vedugnseldad pizzeria Dragonfired, där vi gärna köper med oss en pizza. Det finns även ett Take Away ställe vid stranden med supergod färsk Snapper (en favoritfisk). I huvudorten på Waiheke Oneroa finns det många trevliga restauranger som Fenice, Vino Vino m fl samt butiker mm. Till Oneroa tar det ca 10 minuter att gå.
(null)
Dragonfired mobil pizzeria i Little Oneroa.

Vi är mycket nöjda med vår senaste resa till Nya Zeeland, det blev tre underbara i veckor i det här härliga landet. På grund av pandemin fick vi boka om hemresan, vi skulle  åkt hem via Shanghai men det var inte möjligt men vi fick snabb och effektiv hjälp av SAS att boka om via Singapore med Singapore Airlines. Vi kom hem till Sverige på morgonen den 9 februari. Att resa bekvämt till Nya Zeeland  http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2020/february/att-resa-langt-i-business-class-recension-av-tre-flygbolag.html

Nu hoppas vi på att kunna resa tillbaka till Waiheke i början av 2022. Tills dess kan vi drömma om vårt favoritresmål och njuta av bilderna.