Vi besökte vackra Husum vid Tysklands nordvästra kust.

Europaresor / Permalink / 0
(null)
Husum i Tyskland är ett mycket trevligt och spännande resmål. Husum ligger vid kusten i Nordvästra Tyskland bara några mil söder om den danska gränsen

Husum är en gammal välbevarad hamnstad med ca 20 000 invånare. Staden ligger vid Nordsjön och påverkas starkt av ebb och flod.    (null)
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10 till 12 resor om året, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor., Vi har också ett riktigt stort intresse för mat och vin.
(null)
Nordstrand, en dryg mil från centrala Husum, vid färjan till den låga ön Pellworm - tidvattnets påverkan syns mycket tydligt här.   (null)
Färjeläget varifrån färjan till Pellworm avgår - tidtabellen är anpassad till Ebb och Flod.
Det finns många får på vallarna vid färjeläget i Nordstrand

Vi åkte bil från Husum ut mot västerhavet vid Nordstrand. Det är ett vackert landskap ute vid färjeläget där färjan till ön Pellworm går.. Vi vandrade längs med stranden där vattnet hade dragit sig tillbaka, det finns många får på vallarna vid havet. Vi passade på att äta en lätt lunch från en kiosk vid färjeläget som sålde "Fishbrötchen" mm (9 EUR för 2 fishbrötchen och en alkholfri dryck) Gott och mycket tyskt.     (null)
Vi körde sedan in till Husum och checkade in på det fina och fräscha hotellet Thomas Hotel&Spa. (Vi betalade 139 EUR för dubbelrum inkl frukost via hotels,com i slutet av april 2022).
(null)
Vi tog en promenad från hotellet till den gamla hamnen i Husum, Binnenhafen, en härlig välbevarad hamn och stadsmiljö. Vi njöt av ett glas rosévin på en uteservering i det vackra sommarvädret.     (null)
Gamla hamnen i Husum    (null)
Gamla stan "Altstadt" i Husum
(null)
På kvällen gick vi mot hamnen igen för att äta middag, den här kvällen blev det en enkel middag på en Italiensk restaurang, Osteria bei Peci där vi åt pizza med vin. (45 EUR för 2 pizzor med vin)

Efter ännu en god natts sömn åt vi frukost på hotellet - där tar de fortfarande Corona på allvar och har många sittningar med få gäster per sittning. Den varma maten tillagades "a la minute" och serveras vid bordet
Äggröra med lufttorkad skinka tillagas à la minute och serveras vid bordet .
(null)
Efter en god och innehållsrik frukost checkade vi ut och körde norrut till Süderlügum, ca 7 km söder om den danska gränsen.  (null)
I Süderlügum fins det 8-10 stora butiker (Nielsen Discount, Flegaard, Calle.dk m fl) som erbjuder "gränshandel" med öl, vin, sprit och dagligvaror till riktigt låga priser (jämfört med Sverige. Vi handlade vin och öl inför sommaren i Bohuslän. Vi brukar att besöka Süderlügum minst en gång om året för att göra inköp av öl, vin och sprit.

Husum  - ligger ca 50 km från Flensburg - vi åkte från Stana Lines färjeläge i Frederikshamn till Flensburg (ca 35 mil på motorväg E45). Totalt ca 40 mil från Frederikshamn.

Husum ligger i delstaten Schleswig-Holsteinf i distriktet Nordfriesland. I havet utanför Husum ligger de Nordfrisiska öarna i Vadehavet. Sylt, Föhr, Amrum och Pellworm är fyra av de största öarna som tillhör Tyskland. Några av de Norfrisiska öarna tillhör Danmark som t ex Römö, Fanö, Mandö m fl. Väldigt speciella öar.

Husum kan besökas året om, men vi rekommenderar ett besök i perioden april till september. Husum blev en hamnstad på 1300-talet efter en stor övesvämning som lade stora delar av kusten under vatten. Husum blev etfer hand ett handelscentrum med hamn - i dag har Husums tappat betydelse som hamn och handelscentrum och är mer av ett väldigt trevligt semesterresmål.
Det finns en hel del att se och besöka i Husum och i närområdet som Schiffartsmuseum, Husum Slott, Binnenhafen, Norsjömuseet, Weihnachthaus (ett specialmuseum för julfirande),Theodor Storm Haus, Marienkirche, en tur ut till ön Pellworm och mycket mer.

Det finns många restauranger och cafeer i Husum.

Hotell - Thomas Hotel&Spa är ett mycket trevligt och fräscht hotellt, ca 2 minuters promenad från hamnen i Husum. Vi är jättenöjda med vårt besök på Thomas Hotel&Spa.

När ni gör en "roadtrip" i Danmark och nordvästra Tyskland - då rekommenderar vi ett besök i Husum. PS att kombinera Husum med gränshandel i Süderlügum eller Flensburg ger ett stort mervärde till resan.

(null)
Tyskland🇩🇪 besöker vi ofta och gärna - via länken hittar ni mängder med bilder och tips om resmål i Tyskland som Berlin, Hamburg, Düsseldorf, Freiburg, Schwartzwald m fl

🌞Hälsningar

Karin och Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

Lite fler bilder från Husum och Nordstrand
Färjan till ön Pellworm
Gatukonst i Husum
Ett av många vackra hus i Husum