Bekvämt och lyxigt i Business Class på långresorna ✈️💺🌞

Flyg / Permalink / 0
Att resa på "långresa" i Business Class gillar vi för att det är mycket bekvämt och trevligt. En flygresa kan vara en obekväm upplevelse med obefintlig service eller en superlyxig och mycket bekväm resa och kanske någoting däremellan. 
 
Längre ner i det här inlägget finns det flera TIPS om hur det går att resa i Business Class utan att behöva betala för fullprisbiljetter.
 
Vi hoppas att vi snart kan resa iväg på en ny långresa på ett tryggt och säkert sätt, förhoppningsvis under hösten 2021.
 
På väg ut till en flygplats för att resa någonstans, får vi alltid en stor förväntan på vad som väntar, dels på resmålet men även på själva flygningen. Jag, Björn, har gjort väldigt många flygningar, uppskattningsvis ca 2 500 st , men har ändå en stor förväntan inför varje ny flygning. För några resenärer är flygresan bara ett "nödvändigt ont" medan det för andra oftast är en härlig upplevelse och en viktig del av resan. Val av flygbolag och reseklass är något som vi ofta prioriterar, speciellt när vi planerar in nya långresor.
(null)     
Business Class - Singapore Airlines Airbus 350
(null)
Vi, Björn och  Karin Demme, har en mycket stor passion för att   resa  och för att skriva. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra TIPS och erfarenheter.  (null)
Vi  besökte vårt absoluta favoritland Nya Zeeland 🇳🇿 för 12:e gången i januari/februari 2020. Det finns EN stor nackdel med Nya Zeeland och det är att det ligger så långt ifrån Sverige. Den här gången valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland, i Business Class utan några övernattningar på vägen dit eller på väg hem. Vid t idigare resor till NZ har vi stannat till några dagar i t ex Singapore, Bangkok, Hongkong, Tokyo m fl städer på vägen dit och sedan gjort några stopp i Söderhavet och/eller USA på vägen hem till Sverige. 
            
Här finns det en recension av vår senaste resa i Business Class i jan/feb 2020, med SAS, Air New Zeeland och Singapore Airlines
  
Resan till Nya Zeeland , 17 januari till 9 februari 2020 🇳🇿
 
Vid vårt tolfte besök i fantastiskt härliga Nya Zeeland valde vi att resa i Business Class på grund av den mycket långa restiden till Nya Zeeland, ca 28 timmar dit och ca 30 timmar hem och för att få en riktigt bekväm resa.  Vi reste den här gången med tre olika flygbolag och vi gör här en recension och beskrivning av de tre flygbolagens Business Class. 
 
Göteborg-Köpenhamn-Shanghai-Auckland. 
Avresa 17/1 15:35 ankomst 19/1 06:30 (lokal tid)
 
SAS
 
Vi började med att på fredag eftermiddag den 17 januari åka upp till Landvetter för att checka in bagaget och äta en lätt lunch i SAS lounge. Vi flög ner till Köpenhamn på 25 minuter i en CRJ 900 ett mindre jetflygplan med konfigurationen 2-2. En kort resa i SAS Plus där vi avstod snacks och dryck. I Köpenhamn hann vi med en "rød pølse" i SAS loungen,  innan vi skulle gå ombord på SK997 (Airbus 340) till Shanghai.
(null)     
En "rød pølse" i SAS lounge, Köpenhamn 🇩🇰
(null)         
Stolarna är riktigt bekväma med gott om plats. De går att fälla i 180 grader och blir till en ca 2 meter lång "säng" med täcke, bäddmadrass och kudde från Hästens sängar. Det finns bra avställningsytor och en stor skärm för att bl a se film på. Konfigurationen i Business Class är 1-2-1 totalt 4 i varje stolsrad, alla sitter vid en gång.
 
Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off på SK997 CPH-PVG
(null)         
När vi kommit upp i luften serverades det en drink med varma nötter.
 
Det finns flera val av förrätter, varmrätter och desserter samt ett bra utbud av viner och andra drycker. 
Vi åt en delikat 3-rätters meny med goda viner på väg till Shanghai. Kalix löjrom till förrätt, torsk med tillbehör som varmrätt och avslutade med några goda ostar med en Mackmyra Whisky. Under middagen såg vi en film.
Vi försökte sedan sova så mycket som möjligt i de bekväma stolarna som vi fällde ner i 180 grader. Före ankomsten till Shanghai serverades vi en god frukost, juice, bröd, pålägg, yoghurt, varm anrättning, kaffe mm. Vi kom till Shanghai i god tid, ca 30 minuter före tidtabell, vilket var bra då vi hade en tight anslutning till Auckland. 
 
Det blev en behaglig flygning med bra service, god mat och dryck, bekväma stolar och en god och trevlig service. Vi ger SAS ett riktigt bra betyg. 
 
Stolar - bekväma att båda sitta och ligga i, smalare än på Singapore Airlines
 
Mat o dryck - bra valmöjligheter bland för- och huvudrätter. Kvalitén är riktigt bra.  Bra utbud av viner. Spritdryckerna är i huvudsak Skandinaviska, t ex Mackmyra Whisky.
 
Wi-Fi - bäst av bolagen vi reste med den här gången, fritt i Business Class och ingen begränsning av datamängden. 
 
Service - riktigt bra och trevlig
 
Övrigt - Fast Track i säkerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av säte vid bokningstillfället, 2 incheckade bagage á 32 kg (guldmedlem 4 x 32 kg) och två handbagage á 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
 
 
Air New Zealand
  
I Shanghai hann vi byta kläder och tvätta av oss lite samt att fika i Air Chinas lounge innan det vara dags att gå ombord på Air New Zeelands  Boeing 787 Dreamliner till Aucklan d.
(null)         
Air New Zealand - Boeing 787 Dreamliner
(null)             
Air New Zealand är vårt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner. Här är det à la carte servering som gäller, kabinpersonalen tar upp beställningar och serverar sedan rätterna en och en. Vi kunde sitta och äta middag mittemot varandra, jag flyttade över till Karin och vi delade hennes bord , jag satt på hennes fotpall, viljen har säkerhetsbälte, Det finns flera valmöjligheter av förrätter, varmrätter, desserter och ostar att välja mellan. Vinutbudet är stort och riktigt bra, främst av viner från Nya Zeeland.
 
Jag valde varmrökt lax med sallad, oxfilé med tillbehör samt ett urval av ostar från Nya Zeeland, riktigt bra. Vinerna, Champagne, Chardonnay och Pinot Noir var av riktigt bra kvalitet och mycket goda. 
 
Vi sov sedan gott i de bekväma stolarna/sängarna vilka bäddas upp med tjocka bäddmadrasser av kabinpersonalen. Vi sov riktigt bra. Före ankomsten till Auckland åt vi en rejäl frukost, smothie , youghurt, rostat bröd, juice samt en varmrätt "Ägg&Bacon". Servicen ombord är enastående bra, personlig och trevlig.  
(null)             
Frukost , Air New Zealand Äggröra, bacon, engelsk muffin mm 
 
Vi landade ca 45 minuter före tidtabell i Auckland, immigration och tull gick sedan snabbt att komma igenom. Vi tog flygbussen till centrala Auckland och var på hotellet redan 07:25 på morgonen. Vi var förvånansvärt pigga efter en resa på drygt 27 timmar, mycket beroende på att vi reste i Business Class. 
 
Air New Zealand är ett bolag som vi verkligen gillar att resa med. Konfigurationen i Business Class på Boeing 787 är 1-1-1 dvs alla sitter vid en gång och det är totalt tre i varje stolsrad. Stolarna är vinklade mot gången. 
 
Stolar - bekväma att sitta i, möjligt att två som reser tillsammans delar på ett bord och sitter och äter tillsammans. Personalen bäddar upp stolarna med tjocka bäddmadrasser när det är dags att vila/sova.
 
Mat o dryck - á la carte servering, personalen tar upp beställningar på för- och huvudrätter och serverar sedan rätterna vid stolen. God och vacker mat. Vinerna, i huvudsak från Nya Zeeland håller hög klass.
 
Wi-Fi - saknades
 
Service - superklass, väldigt avspänd, trevlig och personlig. 
 
Övrigt - Fast Track i säkerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av säte vid bokningstillfället, 2 incheckade bagage á 32 kg och två handbagage á 8 kg. Prioriterad ombordstigning.  
(null)     
Air New Zealand har en mycket bra lounge i Auckland. Loungen är riktigt stor. Det finns en bar där det går att beställa drinkar, det finns en barista som gör riktigt bra kaffe. Utbudet av varma och kalla rätter är stort och håller en bra kvalitet. Det finns många olika viner och andra drycker att välja mellan.
(null)         
Lunch i Air New Zealands lounge i Auckland 
 
Ombokning av hemresan
 
Under tiden som vi var i Nya Zeeland bestämde vi oss för att vi inte ville åka hem via Shanghai. Jag ringde till SAS i Stockholm, som svarade inom 30 sekunder - jag är SAS/Star Alliance Guldmedlem på livstid, så jag får hög prioritet. Vi blev snabbt och enkelt  ombokade , det blev med Singapore Airlines via Singapore till Köpenhamn. 
 
Auckland-Singapore-Köpenhamn-Göteborg. 
Avresa 8/2 15:15 ankomst 9/2 09:05 (lokal tid)
 
Singapore Airlines
(null)         
Singapore Airlines gigantiskt stora Airbus 380.
(null)             
Stolarna på Singapore Airlines A380 är mycket breda, det går definitivt att sitta två personer i stolen. Kabinpersonalen bäddar upp stolarna till helt platta sängar med bekväma sängkläder när man vill vila/sova. Utbudet av filmer och spel mm är mycket stort. Business Class är på "övervåningen"  Konfiguration 1-2-1 , alla sitter vid en gång  
(null)     
Mat och dryck håller en mycket hög kvalitet
 
På Singapore Airlines blir vi välkomnande med ett stort leende. Innan take off serveras vi ett glas Champagne. Kabinpersonalen tar sedan upp beställning på vad vi vill dricka när vi kommit upp i luften. Det finns en stor cocktaillista att välja från, t ex Singapore Sling eller Champagne/Vin. Till drinken serverades det grillspett av kyckling och biff med jordnötssås och tillbehör. 
 
Vi åkte från Auckland kl 15:25 så det serverades middag kort efter start, jag valde rökt lax till förrätt och sedan även lax till varmrätten till detta en riktigt bra Chablis. Till dessert glass följt av goda ostar med en singel malt whisky. Efter en riktigt god middag var det dags att vila/sova. Det blev någon timmas sömn och några timmars bokläsning. 
(null)     
Ostar meden Highland Park single malt whisky
 
Före ankomst till Singapore serverades en kvällsmåltid, vi valde räkor på en mangosallad till förrätt och fettuchini med "seafood" till varmrätt. Riktigt bra.
 
Vi kom fram till Singapore ca 30 minuter före tidtabell. Vi gick direkt till Singapore Airlines lounge. I loungen finns det ett jätteutbud av varma och kalla rätter, drycker, duschar mm. Vi vilade i loungen i två timmar innan vi skulle resa vidare till Köpenhamn.
(null)     
Bekväma stolar i Singapore Airlines nya moderna Airbus 350. Här finns det riktigt bra avställningsytor och förvaringsmöjligheter. Konfiguration 1-2-1 dvs alla sitter vid en gång.
 
Vi serverades ett glas Champagne före take off. När vi kom upp i luften serverades vi ett glas Chablis med varma nötter. Vi var trötta så vi var tacksamma för att middagen serverades snabbt, det blev pilgrimsmusslor till förrätt och torskrygg till varmrätt. Desserten hoppade vi över. Den trevliga kabinpersonalen  bäddade sedan upp våra stolar till sängar och vi somnade sedan snabbt, det blev några timmars härlig sömn. 
(null)     
Middag med pilgrimsmusslor och torskrygg mm
(null)         
Riktigt bekvämt att sova här  
(null)             
Innan ankomsten till Köpenhamn serverades vi en stor frukost, färsk frukt, varma bröd, youghurt, och val av varmrätt- jag valde äggröra inbakad i en crêpe med grillad kycklingkorv mm. Juice och kaffe. Vi kom till Köpenhamn ca 20 minuter före tidtabell.
 
Det blev två mycket trevliga och bekväma flygningar med Singapore Airlines. Servicen är alltid på toppnivå med hög personaltäthet i Business Class. Det är fräscht, bekvämt och toppklass på mat och dryck. 
 
Vi ger Singapore Airlines toppbetyg.
 
Stolar - Mycket bra, extra breda på Airbus 380. Väldigt bekväma både att sitta i och att ligga i. Kabinpersonalen bäddar upp till sängar sk Flatbeds. 
 
Mat o dryck -  bra valmöjligheter, á la carte servering, god och vacker mat. Riktigt stort och bra dryckesutbud med kvalitetsviner och en omfattande lista på Cocktails.
 
Wi-Fi - gratis i  Business, men starkt begränsad datamängd, 30 MB.
 
Service - enastående bra, hög personaltäthet i Business. Vänlig, trevlig och personlig, alltid med ett leende. Kan inte bli bättre.
 
Övrigt - Fast Track i säkerhetskontrollen, Loungaccess, bokning av säte vid bokningstillfället, 2 incheckade bagage á 32 kg och två handbagage á 8 kg. Prioriterad ombordstigning.
 
På hemvägen
 
Vi hade två timmar i Köpenhamn, vi besökte SAS Guldlounge för att vila och för att dricka kaffe, det finns en barista i loungen som gör utsökt kaffe. 
 
Sista sträckan, CPH-GOT, flög vi med SAS ATR 72 en modern propellermaskin. Vi flög i SAS Plus och serverades dagens andra frukost, kaffe, smoothie och smörgås. Vi kom till Landvetter på tidtabell, väskorna kom snabbt på bagagebandet och vi åkte sedan hem efter tre fantastiskt härliga veckor i Nya Zeeland. Vi var förvånansvärt pigga när vi kom hem efter en resa på mer än 30 timmar, mycket tack vare bekväma Business Class.
 
Om vi skall välja ett flygbolag att flyga med i Business Class då väljer vi Air New Zealand
 
Vi har skrivit mycket om Nya Zeeland på bloggen, är ni intresserade av Nya Zeeland så finns det massor med TIPS och bilder från våra tolv besök där.
(null)     
På långflygningar i Business Class får vi en necessär med lite olika innehåll. Längst upp till vänster SAS designad av Filippa K, uppe till höger ett "kit" från Singapore Airlines och längst ner en necessär från Air New Zealand.
 
Mat och dryck håller överlag mycket hög klass, vackra uppläggningar, välbalanserade rätter och bra service. Stolarna hålkerr även de hög kvalitet och går att fälla till "flatbed"  som ger en mycket behaglig vila. 
 
Det kostar ganska mycket pengar att resa i Business Class jämfört med att resa i ekonomiklass, men i bland väljer vi Business Class för att klara av långflygningar som till Nya Zeeland , vilka tar totalt ca 28 till 30 timmar enkel resa. 
 
Vi har stor erfarenhet av att resa i Business Class på långflygningar med flygbolag som SAS, Lufthansa, Asiana, Singapore Airlines, Thai, ANA, United, Air New Zealand, Continental, US Airways, samt många andra bolag på kortare flygningar i Europa, Asien och USA. 
 
 
Att flyga i Business Class utan att behöva betala "fullpris" 
 
Det går att resa i BusinessClass utan att behöva "betala fullpris" genom att 
 
1. Bonusresor, vi har flera gånger åkt på Bonusresor i Business Class till bl a New York för bonuspoäng, vilket är fördelaktigt. För att kunna boka bonusresor i Business Class måste man vara ute i mycket god tid, då antalet platser är starkt begränsat. Boka helst när biljetterna släpps. En bonusresor i Business Class med SAS till Miami kostar 100 000 poäng. Vi har fått ut 5 st. t o r bonusbijetter i Business Class till USA med Eurobonuspoäng.
 
2. Uppgradera med bonuspoäng och/eller pengar. Vi har vid flera tillfällen uppgraderat våra biljetter till Business Class med bonuspoäng. Det går att lägga bud hos flera stora flygbolag på uppgraderingar med bonuspoäng och eller med pengar fram till några dagar före avresan. Det går även att köpa en uppgradering vid incheckningen eller vid gaten med bonuspoäng och/eller pengar. Vissa sträckor som Köpenhamn-Shanghai är lättare att få igenom en uppgradering till än t ex Arlanda-New York. Vi har vid flera tillfällen uppgraderat våra biljetter till Business Class med Eurobonuspoäng.
 
3. Det finns flera olika biljett typer i Business Class, där möjligheterna och kostnaderna för ombokning och återbetalning mm varierar. Priset på en Business Class biljett med restriktioner kan vara mycket lägre  än vad en "fullprisbiljett" kostar. Jag såg den 13 februari 2020, ett exempel där det skilde 7000 kronor enkel  resa  för samma flygning i Business Class, Köpenhamn till Miami, men där skillnaden var biljett typen.
 
4. Flygbolagen har i bland riktigt "bra" kampanjpriser i Business Class, här gäller det att bevaka kampanjperioderna.  Det går att söka priser i Business Class på söksidor som t ex Scyscanner och det finns ibland riktigt bra priserbjudanden.
 
5. Gratis uppgradering - är i dag mycket ovanlig, sker nästan bara vid överbokning i andra klasser. Idag har väldigt många flygbolag budgivning eller fasta priser på uppgraderingar se punkt 2 ovan. Flygbolagen väljer i stället att flyga med tomma platser i Business Class - på tre av flygningarna som vi gjorde på den senaste Nya Zeelandsresan fanns det många lediga platser - SAS Köpenhamn-Shanghai ca 10 tomma platser, Singapore Airlines Auckland-Singapore drygt 20 tomm platser och Singapore- Köpenhamn ca 10 tomma platser, på sträckan Shanghai-Auckland var det fullsatt i Business Class.
  
Om det är värt pengarna att resa i Business Class kan vi ju alltid diskutera, det kostar ganska mycket mer jämfört med att resa i ekonomiklass.  Men vi tycker att det är mycket bekvämt och vi väljer ibland det alternativet på långresor för att komma fram utvilade. När vi reser i Business Class får vi även många fler  bonuspoäng som vi kan använda till uppgraderingar och/eller till bonusresor. För resan till Nya Zeeland fick vi tillsammans 112 200 Eurobonuspoäng vilket ger oss flera nya resor i Europa. 
 
Det är en helt annan reseupplevelse att flyga Business Class på långflygningar på 10 till 13 timmar - och det kan kanske vara trevligt att pröva vid något tillfälle och då kan en uppgradering med bonuspoäng vara ett bra och kostnadseffektivt alternativ.  
 
Några fördelar i Business Class på interkontinentala flygningar jämfört med Economy.
  • Business check in - snabb manuell incheckning på flygplatsen 
  • Checka in mer bagage - vanligtvis 2 X 32 kg samt 2 handbagage X 8 kg 
  • Bagage som SAS guldmedlem vid resa med SAS i Business Class 4 x 32 kg samt.                           2 handbagage x 8 kg 
  • Fast Track - ger en snabb passage genom säkerhetskontrollen via speciell line 
  • Lounge - mat och dryck och wi-fi i lugn miljö innan ombordstigning 
  • Priority boarding - få gå ombord först i lugn och ro
  • Välkomnande - ett glas champagne ombord  innan take off
  • Valfri drink med snacks efter det att planet lyft
  • Välja en härlig förrätt med t ex skaldjur eller löjrom med valfritt vin
  • Välja en av fyra vällagade varmrätter med valfritt vin
  • Välja någon dessert och eller goda ostar med dryck
  • Buffé att hämta frukt, godis, mm och dryck ifrån under hela flygningen
  • Bekväma stolar som omvandlas till 180 graders sängar när man vill sova
  • Frukost med många valmöjligheter innan landning
  • Få gå av planet först 
  • Prioriterad bagagehantering vid ankomst - de första väskorna på bandet
  • Många fler bonuspoäng jämfört med economy/prmium economy
 
✈️-Hälsningar
 
Björn och Karin
 
Följ oss gärna eller kontakta oss gärna på följande kanaler om nui har frågor mm
 
Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt
 
Via länkarna nedan kan ni läsa mer om....
 
Nya Zeeland Jan/feb 2020 - allt om senaste Nya Zeelandsresan
 
Bonusresor  - hur vi fått ut ca 150 flygbiljetter, uppgraderingar och drygt 60 hotellnätter mm
 
Bokningstips - så här gör vi när vi planerar och bokar in flygresor.
 
Hur du kommer in i flygplatsloungerna  - många olika vägar som leder in i loungen
 
#sas #airnewzealand #businessclass #nyazeeland #sasbusiness #singaporeairlines
 
 
Här finns det fler bilder och vår topplista över de 8 flygbolag vi helst väljer att resa med i Business Class.
(null)     
Air New Zealand
(null)         
Singapore Airlines
(null)     
SAS
(null)     
Kalix löjrom som förrätt på SAS
(null) 
Ett glas Champagne före Take Off på Singapore Airlines 
      
Vår topplista över åtta flygbolag som vi helst väljer att flyga i Business Class flyga med.
 
1. Air New Zealand 🇳🇿    (null)Air New Zealand, Business Class 🇳🇿✈️🍽🍷 (null)Air New Zealands lounge på Aucklands flygplats NZ.  
2. Singapore Airlines   🇸🇬 
(null)
Singapore Airlines Airbus 380 Business Class.
 
3. ANA All Nippon Airways 🇯🇵 ett japansk flygbolag med mycket bra och vänlig service. v 
 
4. Thai  Airways 🇹🇭 är även det ett riktigt bra asiatiskt flygbolag.  
(null) 
 Thai, lounge på Hongkongs flygplats
 
5. Asiana  🇰🇷. Det koreanska flygbolaget håller en mycket hög standard.  
 
6. Lufthansa 🇩🇪är enligt oss det bästa flygbolaget i Europa. 
(null)                            
 
7. SAS  🇸🇪🇩🇰🇳🇴 Jag, Björn, har flugit med SAS i flera decennier både i jobbet och privat, det har hittills blivit ca 1800 SAS-flygningar.   Jag, Björn, är numera SAS Guldmedlem på livstid och trivs med att resa med SAS.
(null)
SAS lounge på Landvetter
(null)
SAS Business Class på långlinjerna
  
8. United  🇺🇸 Vi har flugit mycket med United i Business Class både Interkontinentalt och inrikes i USA och är mycket nöjda med dem. (null) 
Frukost på United - Las Vegas till New York I januari 2018
(null)
Uniteds lounge på San Fransiscos flygplats 
                                               
 

Till top