I London under kröningshelgen

Europaresor / Permalink / 0
(null)
Vi checkade in på Eurostars terminal på Bryssel Midi efter att ha haft tre härliga dagar i Belgien. På väg till vårt 63: besök i London 🇬🇧.
Vi, Björn och Karin Demme, från Göteborg har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi reser ca 10-12 gånger om året, både långa och korta resor. Vi har bl a gjort 12 st Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi har också ett mycket stort intresse för mat och vin, vilket kan bli huvudanledningen till en resa.

Vi lämnade hotellet vid lunchtid på lördagen och tog spårvagnen till Gents järnvägsstation - där tog vi direkttåget till Brussel Midi (28 minuter o 7:80 EUR per person). Vi checkade in på Eurostars terminal
(null)
Eurostar avgick exakt på tidtabell kl 14:52 mot London. En snabb och mycket bekväm resa
Vi kom fram till London St Pancras efter 2 timmar och 7 minuter enligt tidtabell
På resan till London serverades det en lätt lunch med vin vid våra stolar. Dagen till ära, Kung Charles III kröningsdag, serverades det en speciell Kröningskaka som dessert.
(null)
Eurostar till London gick som snabbast i 290 km/timma. Tunneln under Engelska kanalen ligger 45 meter under havsbotten - tiden i tunneln var ca 23 minuter.

Framme på St Pancras tog vi Thamslinktåget mot Brighton, men gick av vid London Blackfriars efter en kort resa och gick i fem minuter till Hotel CitizenM Bankside. Där bor vi nu för tredje gången på kort tid.
Kung Charles III kröntes dagen vi kom till London, men vi höll oss borta från områden med mycket folk.
(null)
CitizenM Bankside är ett mycket bra, trevligt och snyggt designat hotell med bra läge- Det är gångavstånd till Tate Modern, Borough Market, London Eye, Covent Garden med mera.
På lördagskvällen hade vi bokat bord på en favoritrestaurang, Barrafina Borough Yards en tapasrestaurang av högsta klass. De många kockarna lagar allt "a la minute" i det öppna köket - även tortillan som överglänser all tortilla som vi ätit tidigare. Vi åt gott och drack ett gott rött vin. Mycket nöjda med mat och dryck gick vi sedan hem till hotellet efter en lång dag.
Tapas på Barrafina Borough Yards- vid Borough Market.
På designhotellet CitizenM Bankside sover vi gott
Frukosten på CitizenM Bankside håller högsta klass - vällagade varmrätter, utsökta ostar, charkuterier och bröd mm. Färsk frukt och färska bär - kaffet ordnar baristan till och allt i en härlig designmiljö.
På söndagsmorgonen tog vi efter den utsökta frukosten en promenad ner till Tate Modern (ca 5 minuter). Vi gör alltid ett besök på Tate Modern när vi är i London. Fri entré förutom till specialutställningar.
Vi tycker om konst som utmanar oss - här möts vi av mästare som Picasso, Mattise, Giacometti m fl och av nya former av konstinstallationer, videokonst mm. Vi får alltid nya intryck vid varje besök - allt förstår vi kanske inte fullt ut men gör att vi försöker att tänka oss in i vad det vill berätta för oss.
Tate Modern
Efter Tate Modern var det dags för lunch, vi valde att köpa ett Meal Deal på Sainsbury och ära lunchen i parken Millenium Greens. Vi betalade 7:20 GBP för två Meal Deals med dryck, sandwiches, frukt och chips - gott, fräscht och riktigt billigt - ett bra alternativt när det är varmt och skönt väder.
Efter den enkla lunchen promenerade vi till Imperial War Museum (ca 10 minuter från Millenium Greens parken). Museet har under åren varit i ständig utveckling - nu med en ny avdelning om World War I och en specialutställning med bilder från Ukraina kriget. Det är fri entré till museet.
Bilder från Ukrainakriget
Avdelning om World War I - föromål varvas med filmer och digital teknik. Mycket informativt.
På söndagskvällen hade vi bokat in "Lazy Sumday" på Pingpong Southbanks. På söndagar har Pingpong ett erbjudande som innebär att man kan beställa in så mycket man vill av Dim Sum, ris och nibbles ca 20 olika smårätter samt så många Cocktails i karaffer (3 olika) som man vill. Väldigt goda Dim Sum.
Pingpong Southbanks- Dim Sum
Pingpong Southbanks Dim Sum

På måndagen - först en utsökt frukost - sedan en långpromenad till
(null)
Primark vid Oxford St/Tottenham Court Road för att handla lite till barnbarnen.
Lunchen hade vi bokat på en japansk favoritrestaurang, Benihana,  som ligger nära Covent Garden.
På Benihana är det "stor show" när kocken lagar maten på stekbordet framför gästerna. Hög kvalitet på råvaror och tilllagning - fantastiskt gott och trevligt. Har besökt Benihana många gånger i London, New York och Fort Lauderdale. Alltid varit nöjda med besöken. Benihana ligger på Maiden Lane 3 minuters promenad från Covent Garden.

Vi hann även med ett besök på Covent Garden för att lyssna på lite klassisk musik - opera/musikal och stråkkvartetter. Trevligt nöje.
(null)
På kvällen besökte vi Vinoteca en bra vinbar som även serverar bra mat . Vinoteca ligger nere vid Borough Market . Vi åt några riktigt bra "smårätter" tillsammans med några små glas med vin. Vinoteca har ett stort utbud av viner och många går att få på "små glas" så att det går att prova flera olika viner. Ett bra alternativ när man vill dricka gott vin med goda smårätter - det finns även traditionella huvudrätter mm.  Måndagen blev ännu  en lång och  härlig dag i London.
Tisdag morgon - tidig frukost, utcheckning från CitizenM Bankside Hotel. Vi gick sedan till London Bridge och "blippade koret" och tog tunnelbanan till Bond Street där vi bytte till till Elisabeth Line vidare ut till Heathrow - allt på drygt 40 minuter inkl byte.  GBP 12:80

Hemresan var bokad i British Airways Business Class till Göteborg - British Airways hade förvarnat om att det skulle vara en "industrial action" bland säkerhetspersonalen på Heathrow  före oss till säkerhet så det var ingen kö. Vi kom snabbt igenom säkerhetskontrollen och gick till British Airways Gallerie Lounge på terminal 3.
(null)
British Airways Lounge Terminal 3.
Vi åt en tidig lunch i loungen, det finns många både varma och kalla drycker att välja bland samt ett stort utbud av alla typer av drycker.
Lunch i British Airways Business Class- London till Göteborg

Vi gillar resa i British Airways Businessclass  "Club Europe" - gott om utrymme ombord med tomt mittsäte och avlastningsbord. Det finns flera menyer att välja bland och ett mycket bra dryckessortiment.
(null)
Vi serverades först ett glas Champagne med nötter, sedan en god trerätters måltid med vin, kaffe med avec mm. En bekväm och trevlig flygning som bara tog 1 timma och 30 minuter. Nöjda kom vi fram till Landvetter flygplats.

Hemma igen efter 7 mycket härliga dagar i Belgien och England. Nu väntar vårt underbara Svanesund på Orust till helgen.

Att göra en Kombiresa ger oss mycket mer än när vi bara besöker ett resmål - nästa resa om 18 dagar blir en Flodkryssning på Donau där vi kommer att besöka många städer bl a Budapest, Bratislava och Wien m fl.

Har ni frågor eller funderingar kring London eller att göra en "Kombiresa" får ni gärna höra av er på bloggen, FB, Instagram eller Messenger. Vi svarar mer än gärna om vi kan.

I vår stora "LONDONGUIDE" från mer än 60 Londonbesök 🇬🇧 hittar ni tips om hotell, restauranger, sevärdheter, museer, shopping, parker, kommunikationer, utflyktsmål med tåg och mycket mer ……….. via länken nedan

Favorithotellen de senaste åren - CitizenM Bankside, Hampton by Hilton Waterloo, H10 Waterloo, The Wellington m fl

Favoritrestauranger Barrafina, Benihana, Ping Pong , Sofra

Sevärdheter Tate Modern, Imperial War Museum , Covent Garden, Borough Market , m fl

Utflyktsmål med tåg till Brighton, Eton/Windsor, Portsmouth, Bristol, Oxford m fl

Hälsningar 🌞🇬🇧

Björn och Karin

Följ oss gärna på

Facebook: demmereserjordenrunt
Instagram; #demmereserjordenrunt.
Hemsida Demme.se

#london #tatemodern #imperialwarmuseum #eurostar #benihana #barrafina #citizenmbankside #britishairways #clubeurope #demmereserjordenrunt

Fler bilder
Eurostar
Tapasrestaurangen Barrafina på Borough Yards
Firandet av kröningen syntes det spår av dagarna efter