Nya Zeeland 🇳🇿 - Ett fantastisk land , massor av tips och bilder från våra 12 besök i NZ

Nya Zeeland, Reseguider, Reseinspiration / Permalink / 0
Nya Zeeland 🇳🇿 är vårt absoluta favoritland, vi har precis kommit hem från vårt 12:e besök i det här fantastiska landet. Vi har samlat mängder med bilder och massor med TIPS om Nya Zeeland i det här inlägget. Den enda nackdelen med Nya Zeeland, som vi kan se, är att det ligger så långt bort från Sverige.

Vi besökte Nya Zeeland för tolfte gången i början av 2020. Den här gången valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland utan några övernattningar på vägen. Tidigare har vi 11 gånger köpt "Jorden runt biljetter" och stannat till i bl. a. Singapore , Bangkok, Hongkong Tokyo m fl städer på vägen dit och sedan gjort stopp några stopp i USA och eller i Söderhavet på vägen hem.
(null)
Vi besökte Nya Zeeland för första gången 2002 på vår första, av hittills 12 st Jordenruntresa och blev direkt helt betagna av det här härliga, vackra och trevliga landet. Vi njuter av varje ögonblick som vi är där och vi har en ständig längtan til Nya Zeeland när vi är i Sverige.    (null)Vi, Björn och  Karin Demme, har en stor passion för att  resa  och för att skriva. Vi reser ca 10 gånger per år, bl. A har vi gjort 12 Jordenruntresor och några hundra andra resor. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter och TIPS.
Auckland, City of Sails

Vad är det som gör att vi är så förtjusta i Nya Zeeland? - det beror på många saker, det är en fantastisk vacker och omväxlande natur, det är lite "lay back", människorna som vi mött är mycket trevliga, vänliga och hjälpsamma och tar sig tid att prata med oss, maten främst fisk, skaldjur och lamm är riktigt bra och så förstås vinerna som vi vinälskare verkligen uppskattar.

Fakta Nya Zeeland består i huvudsak av två större öar, Nordön och Sydön samt ett antal mindre öar. Det bor ca 4,8 miljonoer människor i Nya Zeeland, huvudstad är Wellington på södra delen av Nordön. Nya Zeeland ligger ca 150 mil öster om Australien, ca 3 timmars flygtid från t ex Sydney i Australien. Landet var länge isolerat från resten av världen och har därför en speciell fauna av växter, fåglar och däggdjur. Klimatet, speciellt på nordön är mycket behagligt för oss nordbor. Valutan är NZD Nya Zeeländska Dollar och kostar för närvarande, 2020-03-07, ca 5:98 SEK. (Forex ca 6:48).
North Wharf, Auckland

När vi rest till Nya Zeeland så har vi tidigare köpt "Jordenruntbiljetter" hos Star Alliance vilket gjort att vi fått ett antal andra resmål på samma resa och biljett. Vi har åkt via Asien på vägen till Nya Zeeland och stannat på ett eller flera ställen som t ex Tokyo, Bangkok, Hongkong, Shanghai, Seoul eller Singapore m fl ställen och några gånger har vi kombinerat med Australien - Sydney, Melbourne och Brisbane.
En kall dag i Seoul, Sydkorea 🇰🇷
På vägen från Nya Zeeland har vi ibland åkt direkt till Kalifornien men vid 6 tillfällen har vi stannat till på Hawaii, Fiji eller Cook Islands och sedan åkt vidare till USA. i USA har vi gjort ca 3 stopp i t ex San Fransisco, Seattle, Los Angeles, Las Vegas, San Diego, New Orleans, Miami eller New York m fl.
New York

Här följer några av våra favoritställen i Nya Zeeland , vi har gjort ett urval från våra 12 besök i Nya Zeeland.

Auckland

Auckland är en stad som vi gillar väldigt mycket. Vi har besökt Auckland elva gånger och upptäcker något nytt vid varje besök. Hamnområdena, Viaduct, Harbour, Queens Wharf och North Wharf är det härligt att strosa runt i. Det är en vacker stad med ett intensivt folkliv, ett stort utbud av bra restauranger och barer, det går till och med att bada mellan Viaduct Harbour och North Wharf. Auckland är känd som "City of Sails" , här finns det mängder med stora och vackra segelbåtar att titta på. Regattorna är många, här har det bl a seglats i Americas Cup och många andra tävlingar.
(null)             Auckland - City of Sails

Sevärdheter och utflyktsmål
Det finns mycket att se och uppleva i och omkring Auckland. Det finns ett trevligt och sevärt maritimt museum i Viaduct Harbour, besök och åk upp i Sky Tower med en enastående utsikt över bukten och staden. Auckland Museum, Albert Park, Silo Park med bl a Veteranbåtar är också intressanta att besöka.
(null)
Viaduct Harbour i Auckland, båten, restauranger, barer och ett intensivt folkliv
Ferry Building, Auckland, därifrån går färjorna till bl. a. Waiheke  och Devonport.

Utflyktsmöjligheterna med Auckland som utgångspunkt är många som t ex Waiheke Island, Rangitito Island, Bay of Island, Devonport, Waitomogrottorna - de magiska lysmaskgrottorna, Hobbiton för de som är intresserade av Sagan om ringen och till Rotorua och uppleva Maorikulturen på nära håll och det vulkaniska landskapet mm. det finns utförliga beskrivningar av utflykter till Rotorua, Bay of Island och Waiheke Island längre ner i det här inlägget

Boende vi har goda erfarenheter av Adina Apart Britomart, CityLife Auckland, Waldorf Stadium Apartment och The Siebel Viaduct Harbour  - hotell med möjlighet att laga mat.
Adina Aparmenthotel Britomart Auckland
(null)Citylife Auckland

Restauranger som vi gillar i Auckland är bl a The Conservatory, Wildfire, Soul, The Brit, Amano och många fler.
(null)The  Conservatory i North Wharf, Auckland
(null)The Brit, Auckland
(null)             Fullers katamaran till Waiheke Island

Waiheke Island

Waiheke Island den lilla ön utanför Auckland är vårt absoluta favoritresmål i världen. Vi har besökt Waiheke 9 gånger och vi längtar ständigt tillbaka.
(null)
Det här var vårt 9:e besök på helt fantastiska Waiheke Island, utanför Auckland. Här är det ett underbart klimat, otroligt vackra vyer, 40 km stränder och ca 30 vingårdar. För oss är Waiheke paradiset på jorden, efter Orust på den svenska västkusten.
Från Auckland tar vi Fullers snabbgående katamaran ut till Waiheke Island. På vägen ut passeras bl a vulkanön Rangitoto, bilden ovan. Färjan tar ca 40 minuter.
På Waiheke Island med ca 9500 bofasta invånare bor vi i Litte Oneroa. Vi hyr en liten lägenhet nära stranden på Awua-Wai (det finns två lägenheter). Det här är utsikten från vår balkong.
(null)
Vin och Mat  är två av våra största intressen förutom att resa. Vi har besökt några hundra vingårdar/vinerier runt om i världen. Vi har ännu inte varit på några vingårdar med vackrare vyer än på Waiheke Island. Bilden ovan är från  Goldie Estate på Waiheke. Det är Waihekes äldsta vingård grundad 1978.
Viner som vi provade på Goldie Estate
Otroligt vacker utsikt från Goldie Estate
(null)
Utsikten från Kennedy Point Vineyard är inte sämre.
Vinprovning på Kennedy Point Vineyard där vi även åt en lätt men god lunch.

Vinerna på Waiheke produceras i liten skala, vi provade bl a Goldie Estate Viognier Reserva 2018 som producerades i bara 600 flaskor.
(null)
Kennedy Point Cabernet Sauvignon "Sunbow"

Försa dagen som vi vandrade mellan vingårdarna besökte vi Kennedy Point och Goldie Estate. Det blev ca 12 km den dagen.

Dagen efter vandrade vi drygt 9 km när vi besökte de två trevliga vingårdarna Mudbrick  och Cable Bay.
(null)
Vinprovning på Mudbrick, vi gjorde deras Premium Tasting (15 NZD för 4 viner)
Mudbrick Vineyard
Vineriet på Cable Bay - vi provade 4 viner och åt sedan en riktigt god lunch med magisk utsikt
Lunch på Cable Bay
(null)Utsikten från Cable Bay
Nästa dag tog vi lokalbussen, det är lite för långt att gå i värmen, till Onetangi för att besöka fler vingårdar. Vi valde Te Muto  och Stonyridge, vilka ligger väldigt nära varandra. På Te Muto provade vi ett par riktigt fina och exklusiva viner.
(null)
Vi var de enda gästerna och vi fick en mycket bra, personlig och trevlig provning av 4 viner vilka kostar 35, 45, 85 resp 140 NZD att köpa med sig.
Te Muto 2014 - ett vin för lagring i 10-15 år men gott redan nu (140 NZD ca 900 SEK)

Vi gick sedan över till Stonyridge där vi provade 3 viner (Standardprovning 10 NZD).
Vinprovning på Stonyridge
Vi avslutade med en lätt lunch
Lätt lunch på Stonyridge

På torsdagen, Watangi Day, gick vi längs stranden i Blackpool och förbi Maoriernas samlingsplats, där det firades ordentligt.
Maorikulturen på Waiheke

Vi fortsatte uppför en riktigt brant stigning och kom sedan fram till Jurassic Ridge vingård. En väldigt speciell vingård som drivs av en geolog, vi har varit där 4-5 gånger. Lance Blumhardt som driver vingården har en uttalad filosofi om att tillverka vinerna på ett långsamt och naturligt sätt. Han lanserar inget vin innan han är nöjd, vinerna ligger mycket längre tid i källaren än vad de övriga vingårdarna på Waiheke gör.
Jurassic Ridge, vi fick prova fem mycket trevliga viner och fick ett långt samtal om vinproduktionen med Lance.
Waiheke......

Vi promenerade hem och åt senare på kvällen färsk Snapper med en sval Chardonnay. På fredagen åkte vi in till Auckland med Fuller’s katamaran , en riktigt vacker och solig dag på havet .
Sista dagen på den här Nya Zeelandsressn tillbringar vi i Auckland
Hauraki Gulf

Vi har trivts fantastiskt bra på Waiheke sedan första gången vi kom hit. På Waiheke är det lite "lay back", människorna har tid och vill gärna prata med oss. Det är enkelt i ett engelskspråkigt land. På vingårdarna får vi oftast en egen privat vinprovning bara för oss, där vi får tid att prata om vinerna och om vinproduktionen. Stränderna är många och med lite folk så det är gott om plats, vattnet håller nu i februari ca 24 grader.

Stranden i Little Oneroa

Vi har bott ca 100 meter från stranden i Little Oneroa. Vid fem tillfällen. Ett perfekt boende för oss. På stranden finns det en mobil vedugnseldad pizzeria  Dragonfired, där vi gärna köper med oss en pizza. Det finns även ett Take Away ställe vid stranden med supergod  färsk Snapper (en favoritfisk). I huvudorten på Waiheke  Oneroa  finns det många trevliga restauranger som Fenice, Vino Vino m fl samt flera butiker.

(null)
Dragonfired mobil pizzeria i Little Oneroa.
Lunch på Kennedy Point Vineyard
På stranden i Little Oneroa
Kennedy Point Vineyard
Lunch på Cable Bay Vineyard
Oneroa Beach, Waiheke Island
(null)
Jurasic Ridge, en liten vingård som drivs av en riktig entusiastisk vinmakare.

Boende: Aqua-Wai tidigare hette det det Aquasands
Att göra strandliv, vandra, njuta av fantastiska vyer, vingårdsbesök med vinprovningar och bara ha det riktigt bra.

Utflykter från Auckland på Nordön

Rangitito Island Nya Zeelands yngsta vulkan, steg upp ur havet för ca 600 år sedan. Ligger ca 20 minuters båtfärd från Auckland. Här finns det en vandringsled som går upp till toppen 259 meter över havet. Det går båtturer från centrala Auckland med Fullers till Rangitito och sedan färd med 4WD traktortåg genom skogen upp mot toppen, de sista 300 stegen får man gå för att komma till toppen. Turen tar totalt ca 4 timmar från Auckland. En mycket intressant tur att göra. Kostar ca 70 NZD drygt 400 SEK.

Waiheke har vi skrivit om ovan.  Fullers båtar går frekvent, två gånger per timma under högtrafik och kostar ca 42 NZD tur och retur ca 250 SEK.

Bay of Islands

Bay of  Islands Är en subtropisk microregion och består av ca 150 öar ca 3 timmars bilresa norr om Auckland. Det går dagligen turer från Auckland till Bay of Island, som är ett oerhört vackert område. Här finns bl a det berömda "Hole in the Rock" på Piercy Island.
(null)
Tidigt en torsdag morgon tog vi InterCity bussen upp till Paihia i Bay of Islands. Det blev en lång men helt underbart härlig dag. Paihia ligger ca 25 mil norr om Auckland, det tar ca 4 timmar med buss att resa dit.
Paihia - är en trevligt liten stad med sandstrand, många trevliga restauranger, stort utbud av båtturer mm. Det var en solig och varm dag (29 grader) i Paihia. Vi gick en bit upp i stan  och åt en god lunch på grillad Snapper (vår favoritfisk i NZ). Efter lunchen var det dags för en 3 timmars båttur
Katamaranen som vi åkte med
Det var gott om plats ombord på Dolphin  Seeker. Vi åkte i hög fart mellan öarna och spanade efter delfiner mm, på utresan såg vi inga delfiner. Ett av målen ned båtturen var att åka genom det märkliga Hole in the Rock
(null)
Det finns ett stort hål i en av klipprarna långt ut till havs. Det var riktigt häftigt att i ganska hög fart åka igenom hålet, vilket är en ganska lång tunnel.
På väg igenom tunneln
Den ensliga fyren i närheten av "Hole in the Rock"
Segling är riktigt stort i NZ 🇳🇿
Det finns många vackra sandstränder på öarna i Bay of Islands.

På vägen tillbaka till Paihia stötte vi på en grupp delfiner 8-9 stycken stora  och livliga delfiner .
(null)
Delfinerna uppehöll sig en lång stund i närheten av vår båt.
Fler delfiner

Det var en mycket trevlig upplevelse att på mycket nära håll få betrakta de fina och trevliga delfinerna i frihet i din naturliga miljö.  Det är bilder som kommer att finnas kvar länge på näthinnan.
(null)
3 timmar på havet går snabbt men att på samma båttur få uppleva att åka igenom Hole in the Rock och träffa på delfiner i frihet samt att se vackra vyer över öar, stränder och båtar, är STORT.

Efter båtturen tog vi bussen tillbaka till Auckland dit vi kom kl 8 på kvällen.

Vi gick direkt och åt en god middag på The Brit i Auckland. dagen efter hade vi en  lugn dag nere i North Wharf området där vi tittade på båtar, läste en bok och åt en god lunch.
Björn i hamnen i Paihia

Waitomogrottorna Det är en magisk upplevelse att gå in i grottorna med lysmaskar, det ser ut som en stjärnhimmel inne i grottorna när maskarna lyser. Vi åkte båt genom grottorna och såg lysmaskarna i taket av grottorna, en helt betagande tur. Det är möjligt att besöka grottorna på en dagstur från Auckland. Vi kombinerade Waitomogrottorna med Rotorua och sov över en natt i Rotorua som ligger nära grottorna. Det går även att kombinera med Hobbiton.

Rotorua

Rotorua är en stad som är känd för sin geotermiska aktivitet, här finns gejsrar och heta kokande lerpölar. Det ryker och luktar svavel i hela staden. Staden har drygt 50 000 invånare varav en tredjedel är Maorier. Här kan man uppleva mycket av Maorikulturen. Vi upplevde en uppvisningar av sång och dans av Maorier med efterföljande traditonell måltid "Hangi" där maten tillagas i en grop i marken som bottnas med stenar som värms upp med en brasa, tillagningen pågår under några timmar. En häftig upplevelse.
Vår rekommendation är att lägga minst två dagar på ett besök där Waitomogrottorna och Rotorua kombineras, med övernattning i Rotorua. Det går utmärkt att kombinera med Hobbiton där delar av Sagan om Ringen spelades in, Hobbiton ligger en knapp timma från Rotorua och drygt två timmar från Auckland. Vi har ännu inte besökt Hobbiton.
(null)
Rotorua var fantastiskt roligt att få återse efter 18 år.
Efter fem härliga dagar i Auckland med omgivningar tog vi InterCity bussen till Rotorua. En resa på drygt fyra timmar. Vi kom fram i tid efter en behaglig bussresa och checkade in på Jet Park Hotel, ett helt OK mellanklasshotell med bra läge i stan. Rotorua har ca 50 000 invånare, varav ca 35% är Maorier.
Kuirau Park

Vi besökte den stora geotermiska parken Kuirau Park och tittade på en kratersjö, många heta källor, rykande stenformationer och kokande lerpölar mm (Mudpools).
Kuirai Park

Det är häftigt att se allt som ryker, kokar, bubblar och luktar från många delar av parken. Det märks att här är det mycket geotermisk aktivitet. Inträdet till parken är fritt och det är ett kort gångavstånd från centrum
Det finns stora gröna ytor i parken att vara på och områden avsedda för picknicks. På lördagar finns det även en Food Market i parken.
Lake Rotorua

På kort avstånd från Kuirai Park och centrum ligger den vackra sjön Lake Rotorua.
I Lake Rotorua finns det svarta svanar, en hjulångare som går på kryssning med frukost, lunch eller middag , vattensporter som parasailing och speedboat mm. En härlig plats att besöka.

Efter en heldag ute i det fina högsomnarvädret, sol och ca 30 grader varmt, var det skönt med en timmas vila på hotellet.
(null)
På kvällen var det dags för min födelsedagsmiddag, det blev en NZ Pure Angus sirloinsteak. Vi åt på Cobb&Co på Fenton St. Det är inte ofta som vi äter "rött kött" nuförtiden, men i kväll var det rätt. Trötta och nöjda gick vi sedan till hotellet
Rotorua Skyline

Nästa morgon tog vi lokalbussen från centrum till Rotorua Skyline. Vi hade bokat in en "combo" på webben några dagar tidigare - gondolfärd+vinprovning+lunch. Det blev en mycket bra upplevelse

Även om det var mycket folk på plats, många "lockals" åker upp med Skyline, för att sedan åka MTB eller LUGE nerför berget. Vi fick en egen gondol för att åka upp i, utan att behöva vänta. På toppen är utsikten helt magisk över Rotorua och över Lake Rotorua med ön Mokoia.
Utsikt från toppen av Skyline

Vi tittade på den magiska utsikten och på alla Motainbike åkare som nästan flög ner för branterna med sina cycklar.
Vi gick sedan till vineriet Vulcanics Hills för en vinprovning. Druvorna odlas på olika håll i NZ och transporteras till Rotorua för att där producera och lagra vinerna. Vi fick prova fem olika viner, Sauvignon Blanc, Chardonnay, Syrah, Pinot Noir samt en rosé på Pinot Noir. Väldigt trevlig provning och  goda viner samt en vacker vy.
🇳🇿☀️🍷🥂
Nya Zeeland🇳🇿 svalt gott rosévin🍷, soligt ☀️och varmt och en fantastisk utsikt. Kan det bli bättre?

Efter vinprovningen var det dags för lunch på restaurang Stratosfare. Vi är sällan intresserade eller imponerade av bufferestauranger. Men det här var en väldigt stor positiv överraskning. Väldigt mycket skaldjur, räkor, musslor, kammusslor och fisk/bläckfisk både naturella och grillade. Men det fanns mycket mer, riktigt fräscht och riktigt gott. Vi betalade 79 NZD (ca 500 SEK) per person för vår "combo" , med tanke på vad vi fick tycker vi att var mycket prisvärt
(null)
Vi njöt av maten med ett glas vin. Mycket belåtna och nöjda med lunchen gick vi tillbaka till vinteriet för att köpa med oss vin. Vi tog därefter lokalbussen tillbaka till stan och vilade innan det blev lite lätt mat på kvällen.
Strax före frukost morgon efter, gick brandlarmet på hotellet, vilket utrymdes. Brandkåren ryckte ut med två bilar och kunde efter några minuter konstatera att det som tur var inte brann på hotellet.

Stora Redwood träd

Vi tog en liten lokalbuss till en skog med gigantiska Redwood träd en bit utanför Rotorua. Det liknar Muir Woods i Kalifornien, men träden är inte riktigt lika stora eller gamla som där. Träden i den här skogen når upp till ca 70 meter.
(null)
Det finns smala hängbroar i en lång slinga i två plan och med en höjd på mellan 6 till 12 meter att gå runt i. Det ger en fantastisk skön känsla att vandra runt högt upp mellan de höga träden och samtidigt se ner på vegetationen under.
Vi tillbringade ett par timmar i skogen, dels genom att gå på hängbroarna högt ovanför marken, dels genom att gå på en av slingorna på marken. En härlig upplevelse det med. Det kostar inget att besöka skogen, centret eller att gå på slingorna på marken. Att gå på hängbroarna och slingan högt ovanför marken kostar dock 30 NZD per person.

Vi tog sedan lokalbussen tillbaka till centrala Rotorua för att äta en sen och lätt lunch,

Sista kvällen i Rotorua åt vi middag på en riktigt bra och trevlig Mexikansk restaurang, Zapata. Morgonen efter tog vi InterCity bussen tillbaka till Auckland.
Vulcanic Hills i Rotorua
Redwood Forest i Rotorua

Wellington

Huvudstaden Wellington är en trevlig stad att besöka. Vi har flugit hit och bott där i en knapp vecka. Staden har knappt 400 000 invånare och ligger på Nordöns södra kust vid Cooksundet. Mycket i Wellington kretsar kring havet och hamnen, staden är starkt kuperad. Volvo Ocean Race har haft Wellington som delmål på världsomseglingarna. Det finns många trevliga restauranger nere i hamnområdet med en magnifik utsikt över havet.
Ta gärna en tur med Wellington  Cable  Car från Lambton Quay och upp till Kelburn och översta delen av Botaniska Trädgården. Linjen är drygt 100 år gammal. Man har en mycket fin utsikt under den 600 långa resan med en stigning på 120 meter (20% konstant lutning) genom tre tunnlar och över tre broar. Kostnad enkel resa (upp) 5 NZD ca 30 SEK och sedan gå någon av lederna ner till staden igen. Runt Wellington finns det många härliga naturupplevelser.

Devonport

Devonport är ett trevligt utflyktsmål från Auckland. Med färjan från centrala Auckland tar det ca 20 minuter till Devonport.
(null)

Devonport är en lugn och vacker förort till Suckland. Där finns det flera fina sandstränder, många trevliga restauranger och barer och vackra vyer.

I Devonport finns det bl a en utslocknad vulkan med en fantastisk utsikt. Det finns även en örlogsbas och några museer.

Sydön

Christchurch

Christchurch är Sydöns största stad med ca 360 000 invånare. Ligger mitt på Sydöns östkust. Staden har utsatts för många jordbävningar under fem år 2010-2015 var det 4300 jordbävningar med magnituden över 3,0 . Flera var över 6,0 med svår förstörelse av byggnader med många dödsoffer. När vi varit där har det skakat till. Staden är trevlig med fina parker, många trevliga restauranger mm. Det finns flera intressanta utflyktsmål i närheten av Christchurch.
"Punting" på Avon River i Christchurch

Akaroa ligger ca 80 km från Christchurch.  Det går dagligen dagsturer från Christchurch till Akaroa. I Akaroa finns den unika möjligheten att simma med vilda delfiner, den sällsynta Hector delfinen.  Akaroa är den enda platsen i världen där man kan simma med Hector delfinen. Hector delfinen är även världens minsta delfin, det är en sagolik upplevelse att åka ut med båt från Akaroa i den vackra viken som är skyddad av omgivande berg och se de vackra små Hector delfinerna. Det går att boka turer från Christchurch där transport till och från Akaroa, båttur, våtdräkt mask o snorkel, är inkluderade för ca 180 NZD ca 1120 SEK.
Hector delfiner, Akaroa.
Akaroa

Det här var en del av våra favoriplatser i Nya Zeeland, från våra 12 besök. Vi har planer på ett 13:e besök i början av 2022.

Nya Zeeland är så härligt att vara i så det är svårt att med ord och bild återge hur stor upplevelsen egentligen är. De senaste gångerna som vi besökt Nya Zeeland har vi tagit det ganska lugnt och bara njutit av naturupplevelserna, den goda maten, de fantastiska vinerna och de vänliga, hjälpsamma människorna i det riktigt behagliga klimatet. En fördel till är att landet är engelskspråkigt.

Det är en mycket lång flygresa till Nya Zeeland ✈️

(null)
Att resa på "långresa" i Business Class tycker vi är mycket bekvämt och trevligt. Den här gången valde vi att flyga direkt till Nya Zeeland och riktigt bekvämt i Business Class Tidtabellen visade på ca 27 timmars restid till Auckland och ca 30 timmar hem til Göteborg. H

Vi flög Göteborg-Köpenhamn-Shanghai-Auckland, ca 27 timmar enligt tidtabellen

SAS Köpenhamn- Shanghai i en Airbus 340

(null)
Stolarna är riktigt bekväma med gott om plats. De går att fälla i 180 grader och blir till en ca 2 meter lång "säng" med täcke, bäddmadrass och kudde från Hästens sängar. Det finns bra avställningsytor och en stor skärm för att bl a se film på. Konfigurationen i Business Class är 1-2-1 totalt 4 i varje stolsrad, alla sitter vid en gång.

Vi inledde flygresan med ett glas god Champagne, Gosset Brut, före take-off på SK997 CPH-PVG
 Riktig god mat och dryck ombord.

Air New Zealand Shanghai-Auckland i en Boeing 787

Vi bytte flyg i Shanghai. Air New Zeelands  Boeing 787 Dreamliner till Auckland.
Air New Zealand - Boeing 787 Dreamliner
Air New Zealand är vårt favoritflygbolag och de levererade igen en mycket högklassig service, delikat mat och fantastiska viner.   (null)
Frukost , Air New Zealand Äggröra, bacon, engelsk muffin mm

Air New Zealand är ett bolag som vi verkligen gillar att resa med. Konfigurationen i Business Class på Boeing 787 är 1-1-1 dvs alla sitter vid en gång och det är totalt tre i varje stolsrad. Stolarna är vinklade mot gången.

Lounge i Auckland
(null)
Air New Zealand har en mycket bra lounge i Auckland. Loungen är riktigt stor. Det finns en bar där det går att beställa drinkar, det finns en barista som gör riktigt bra kaffe. Utbudet av varma och kalla rätter är stort och håller en bra kvalitet. Det finns många olika viner och andra drycker att välja mellan.
Lunch i Air New Zealands lounge i Auckland

Ombokning av hemresan

Under tiden som vi var i Nya Zeeland bestämde vi oss för att vi inte ville åka hem via Shanghai. Jag ringde till SAS i Stockholm, som svarade inom 30 sekunder - jag är SAS/Star Alliance Guldmedlem på livstid, så jag får hög prioritet. Vi blev snabbt och enkelt  ombokade , det blev med Singapore Airlines via Singapore till Köpenhamn.

Hemresan med Singapore Airlines Auckland-Singapore i en Airbus 380

(null)
Singapore Airlines gigantiskt stora Airbus 380.
Stolarna på Singapore Airlines A380 är mycket breda, det går definitivt att sitta två personer i stolen.
Mat och dryck håller en mycket hög kvalitet

I Singapore bytte vi flyg, för att åka vidare till Köpenhamn.

Singapore Airlines Singapore-Köpenhamn i en Airbus 350
(null)
Bekväma stolar i Singapore Airlines nya moderna Airbus 350. Här finns det riktigt bra avställningsytor och förvaringsmöjligheter. Konfiguration 1-2-1 dvs alla sitter vid en gång.
Middag med pilgrimsmusslor och torskrygg mm
Riktigt bekvämt att sova här

Vi kom till Landvetter på tidtabell, väskorna kom snabbt på bagagebandet och vi åkte sedan hem efter tre fantastiskt härliga veckor i Nya Zeeland. Vi var förvånansvärt pigga när vi kom hem efter en resa på mer än 30 timmar, mycket tack vare resan i bekväma Business Class.
(null)
På långflygningar i Business Class får vi en necessär med lite olika innehåll. Längst upp till vänster SAS designad av Filippa K, uppe till höger ett "kit" från Singapore Airlines och längst ner en necessär från Air New Zealand.

Om det är värt pengarna att resa i Business Class kan vi ju alltid diskutera, det kostar ganska mycket mer jämfört med att resa i ekonomiklass.
Men vi tycker att det är mycket bekvämt och vi väljer ibland det alternativet på långresor för att komma fram mer utvilade. När vi reser i Business Class får vi även många fler  bonuspoäng som vi kan använda till  uppgraderingar och/eller till bonusresor. Vi fick 112 200 bonuspoäng vilket räcker till t exen Businessclass biljett till New York samt en inrikesbiljetter.

Men det är en helt annan reseupplevelse att flyga Business Class på långflygningar på 10 till 13 timmar - det kan kanske vara trevligt att pröva vid något tillfälle och då kan en uppgradering med bonuspoäng vara ett bra alternativ.

Nya Zeeland levererade stort även vid det här besöket, vi längtar redan tillbaka...

🇳🇿-Hälsningar

Singapore Airlines
SAS
(null)
Kalix löjrom som förrätt på SAS
Ett glas Champagne före Take Off på Singapore Airlines

Lite fler bilder från Nya Zeeland

Druvor på Kennedy Point Vineyard, Waiheke
På väg mot Waiheke Island passeras den här märkliga lilla ön
Maritima Museet Viaduct Harbour Auckland
Vinprovning på Jurasic Ridge Vineyard, Waiheke Island
Auckland, City of Sails ⛵️
Traditionell Maori båt i Viaduct Harbour Auckland
Goldie Estate Vineyard, Waiheke
Jag njuter av en fantastisk utsikt med ett gott glas vin på Mudbrick Vineyard, Waiheke Island