En riktigt riktigt skön dag i Albir 🌞🇪🇸🏖🍽🍷

Favoriter vid Medelhavet / 2018, Albir, Avkoppling, Medelhavet, Njuta av livet, Resa, Spanien, höstlov, inspiration, semester / Permalink / 0
I tisdags flög vi ner till Alicante med Norwegian från Göteborg på knappa tre timmar . Vi lämnade ett blåsigt, regnigt och höstligt Göteborg och kom ner till ett sommarvarmt Alicante och sedan vidare med buss till Albir, 50 km norr om Alicante. På kvällen träffade vi en god vän som vi åt middag tillsammans med i Albir.
(null)
Vi vaknade tidigt på onsdag morgon och började med en enkel frukost på balkongen och såg när solen gick upp över ett stilla Medelhav. Efter frukost gick vi ut för en ordentlig powerwalk på drygt 7 km ut till fyren i Albir.
Vi gick upp till nationalparken Serra Gelada och startade promenaden ut till fyren. Det är en fantastisk vacker promenad på den kuperade vägen ut mot fyren. Vägen går högt över havet och går utefter bergen och de flikiga vikarna, det är en väg som är lättillgänglig för de flesta. Utefter vägen är det en enastående vacker utsikt över bukten, mot Albir och Altea samt ut mot den mäktiga Calpeklippan.
Medelhavet låg idag helt stilla medan solen gick upp mot den klarblå himlen. Det blev en behaglig promenad i bra tempo upp mot fyren i Albir som ligger på 115 meters höjd över havet. Framme vid fyren har man en magnifik utsikt över det oändliga Medelhavet samt över bukten där Albir och Altea ligger. Det går bra att gå in i fyren och se på bilder från hur det var på fyren i svunna tider.
 Vi promenerade tillbaka samma väg som vi kom och drack därefter en välförtjänt kopp kaffe i solen efter en skön dusch. Idag är det vid 12-tiden ca 25 grader varmt, soligt och nästan vindstilla.
 Vi gick sedan ner mot strandpromenaden och stranden där det var mycket folk som badade i ett drygt 20-gradig Medelhav. Vi hoppade över badandet idag och gick för att äta lunch med en god vän på Café Paradise i Albir. Från Café Paradise, en favorit sedan många år, har vi en mycket fin utsikt över stranden och havet.
Vi drack ett gott vitt vin och åt riktigt goda både små och stora tapasrätter, bl.a. Calamares, Patatas Bravas, Spanska köttbullar mm.
En lång, god och mycket trevlig 2- timmars lunch för totalt 35 EUR för tre personer, 6 glas vin, 2 öl, tre stora tapasrätter och sju små talas, det är riktigt prisvärt.

Vi satt sedan på balkongen och läste medan solen långsamt gick ned bortom bergen i väster.  På kvällen gick vi till en av våra favoritrestauranger , Leonardos, ett trevligt ställe som drivs av en Nederländare. Vi åt en god middag med tre rätter och en bra Rioja, vilket kostar 30 EUR för två personer.
(null)

Albir är ett mycket trevligt ställa att vara i, när det är härligt klimat, fina bad, bra restauranger, vacker natur och ett prisvärt resmål som man söker. Vi har nu varit här många gånger och trivs utomordentlig bra.