Vinresa till Italien DEL 4 - Valpolicella o Bardolino 2018

Mat och vinresor / #verona, Bardolino, Italien, Lufthansa, Piemonte, Toscana, Valpolicella, cabottura, matochvin, rolfsbuss, sanmattia, semester, verona, vinresa / Permalink / 0
Vin och mat är ett av våra riktigt stora intressen. I år har vi besökt många vingårdar på Nya Zeeland, Kalifornien och i Italien.

Det här handlar om underbara Italiens fantastiskaviner och härliga mat. Vi besökte i maj 9 st vingårdar i Piemonte, Toscana, Valpolicella och Bardolino. Här berättar vi mer om Valpolicella och Bardolino, det finns ytterligare tre avsnitt på bloggen om den här vin och matresan 🌞🍷🍽🇮🇹
(null)

Fredag morgon 25/5 åkte vi vidare upp mot Gardasjön. Vi åkte via många och långa tunnlar och broar upp mot Modena. I utkanten av Modena stannade vi vid Leonardi , som tillverkar balsamvinäger. Vi fick se hur tillverkningen går till samt provsmaka ett antal mycket goda och vällagrade vinägrar. Vi åt sedan en fantastiskt god lunch bestående av ostar, lufttorkad skinka, salami mm följt av mycket god torteloni fylld med spenat och ricotta toppad med balsamicopärlor. Mätta och belåtna åkte vi vidare upp mot Gardasjön.

God lunch hos Leonardi i Modena en Balsamicovinägerproducent
 Lång erfarenhet av att producera vinäger

Lagring av balsamicovinäger

Vi kom på eftermiddagen fram till vinproducenten MASI där vi fick en intressant presentation om framställningen av Ripasso och Amaroneviner. Vi provade sedan Valpolicella Superiore, Brolo Campiofiorin och Amarone Costasera Riserva 2013. Mycket goda alla tre vinerna, vilka finns att köpa på Systembolaget . 🌞🇮🇹🍷
 Fatlagring hos vinproducenten MASI
 MASI

Efter vinprovningen åkte vi och checkade in på hotellet i Bussolengo. Det blev sedan middag, vilken inte var så god på Montresor Hotel Tower. Det var nog den sämsta fiskrätten dom någonsin ätit. Det går att få dålig mat i Italien även om det ärr mycket, mycket ovanligt.

Lördag morgon den 26/5 åkte vi efter frukost upp till vackra Bardolino vid Gardasjön. Vi strosade runt på strandpromenaden innan vi satte oss på ett café för en espresso med utsikt över den vackra Gardasjön.
(null)

Vi åkte sedan upp i bergen ovanför Bardolino för en vinprovning hos en liten, för mig okänd, vinproducent CA Bottura. Vi provade några av gårdens viner, bl a en Merlot gjord på druvor som soltorkats i 30 dagar, enkla men trevliga viner.  Vi åt sedan en god lunch bestående av goda ostar, salami och lufttorkad skinka.
 Vinproducenten CA Bottura

Vi hann även med några timmars besök i Verona där  vi gick runt och tittade på den vackra historiska staden. Vi såg bl a Arena, en romersk gladiatorerna som är 2000 år gammal och mycket välbevarad. Vi såg även Julias balkong (Romeo o Julia). Det var mycket varmt idag, dryga 30 grader, så det var skönt att komma till hotellet för en dusch. Verona har vi besökt några gånger, så vi nöjde oss med ett kort besök den här gången.
 Torget i Verona
 Julias balkong (Romeo o Julia)
 2000-åriga Arena i Verona
(null)

Sista kvällen på den här Italienresan med fokus på vin avslutades med ett besök på vingården San Mattia i bergen ovanför Verona. Vi provade fem av gårdens viner (Valpolicella, Valpolicella Superiore, Ripasso, Amarone) innan vi åt en utsökt 4-rätters  middag med ostsufflé, risotto med rödbetskräm och rökt ricotta, grillade revben och en tiramisu. Det var en fantastiskt varm och vindstilla  kväll med en vacker utsikt över Verona. Trötta och belåtna åkte vi tillbaka till hotellet

På söndag 27/5 flyger vi hem till Sverige från Milano. 🌞🇮🇹🍽🍷🍾
 Ett urval viner hos San Mattia
(null)
 Risotto med rödbetscreme och rökt ricottaost
 Valpolicella Superiore satt bra till risotton
 Mycket god ostsufflé
 Mycket vacker utsikt från vingården San Mattia över Verona 🍷

På väg mot Linate flygplatsen i Milano fick vi meddelande om att vår flight från Milano till Frankfurt var inställd. Vi blev ombokade men från Malpensa flygplatsen i Milano så det blev en shuttlebuss dit (ca 70 km).
Vi hann även med en god lunch med vin i Lufthansas nya lounge på Malpensa  (null)
 Lufthansas nya lounge på Milano Malpensa
 Goda viner i loungen

Vi kom sent iväg från Milano då det blev  en språngmarsch i Frankfurt för att hinna med flyget till Göteborg.  Vi kom med och landade bara 10 minuter sent i Göteborg,
Vi är mycket nöjda med vin och matresan i Italien ☀️🇮🇹🍽🍾🍷

Vi åker snart tillbaka till Italien ett land vi besökt regelbundet de senaste 30 åren

Gillar du Italien och mat&vin ?

Vi har tre inlägg till om mat&vin i Italien på bloggen från samma resa men om Piemonte och Toscana.