Fyra hĂ€rliga dagar i Palma de Mallorca 🌞đŸ‡Ș🇾

Favoriter vid Medelhavet, Weekendresor / Palma de Mallorca, bonusresa, sasplus / Permalink / 0
(null)
Palma de Mallorca đŸ‡Ș🇾 lĂ€mpar sig vĂ€l för en weekendresa eller kortsemester. Vi besökte Palma i fyra dygn under sista veckan av april 2018.

Vi, Björn och Karin Demme frÄn Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva  sedan mÄnga Är tillbaka. Vi reser ca 10 gÄnger per Är bÄde lÄnga och korta resor, bl.a. har vi gjort 12 st Jordenruntresor. Vi delar gÀrna med oss av vÄra erfarenheter och hoppas att andra resenÀrer fÄr nytta av vÄr rÄd och tips..

Vi utnyttjade SAS bonuspoĂ€ng kombinerat med Amex "2 för 1" vilket gav oss tvĂ„ bonusbiljetter frĂ„n Göteborg till Palma i SAS Plus för halva poĂ€ngpriset, dvs 50000 poĂ€ng (ordinarie 100000 poĂ€ng) đŸ›«

Vi bokade in fyra dygn, tisdag till lördag pÄ trevliga Tryp Bellver Hotel nere pÄ strandpromenaden i Palma, vi utnyttjade hÀr bonusnÀtter frÄn Hotels.com för tvÄ av nÀtterna, vilket gav oss en "billig resa".

Tisdag 24/4 april tog vi flygbussen upp till Landvetter med enbart handbagage, vi kom snabbt igenom sÀkerhetskontrollen via Fast Track för att direkt gÄ in i SAS Lounge för att Àta frukost i lugn och ro. Vi flög upp till Stockholm för att byta till plan för den fortsatta resan till Palma. PÄ Arlanda hann vi med en snabb och lÀtt lunch med ett glas vin i SAS Guldounge innan vi gick ombord pÄ planet till Palma.
(null)SAS Lounger i Göteborg och Stocholm

Med SAS Plus ingĂ„r Priority boarding som innebĂ€r att vi fĂ„r gĂ„ ombord först och lĂ€tt finner plats för handbagaget i bagagehyllorna. PĂ„ den drygt tre timmar lĂ„nga flygningen satt det bra med ett glas mousserande vin innan vi Ă„t en god lunch med ett glas vin, vi avslutade med kaffe, chokladpraliner och en avec (Mackmyra whiskey). đŸ›«đŸŸđŸœđŸ·
SAS Plus
Efter en behaglig flygning med god mat och dryck landade vi pÄ tidtabell i Palma. Vi tog en taxi till Tryp Bellver hotell och checkade in.
Utsikt frÄn vÄrt rum pÄ Hotel Tryp Bellver

Vi fick ett stort rum med balkong och utsikt mot marinan. Rummet var frÀscht och vÀlutrustat. Vi vilade en stund innan vi gick ut för att Àta en lÀtt middag bestÄende av tapas. Vi Ät goda tapas pÄ El Puente pÄ Plaza del punte 2. Vi gick sedan tillbaka till hotellet för en tidig kvÀll.

PÄ onsdag morgon började vi med en mycket bra frukost pÄ hotellet, det fanns ett stort och varierat utbud pÄ frukostbuffén.
Efter frukosten gick vi mot gamla stan, vi passerade apelsin och citrontrÀd och gamla vÀderkvarnar pÄ vÀgen mot den stÄtliga katedralen i Palma.
(null)
Vi kom snart fram till katedralen, men den hÀr gÄngen tittade vi bara pÄ den frÄn utsidan dÄ vi hade andra planer för dagen
Katedralen i Palma

Vi fortsatte i stÀllet via grÀnder i gamla stan till det gamla arabiska badet Banys Arabs frÄn 900-talet dÄ Morerna styrde pÄ Mallorca. Badet Àr mycket vÀlbevarat och Àr en fin sevÀrdhet med en liten fin trÀdgÄrd.
(null)
Arabiska Badet i Palma " Banys Arabs "

Efter besöket i Banys Arabs gick vi vidare genom grÀnderna upp mot kyrkan Santa Eualia som var katedral i Palma innan den nuvarande byggdes. Kyrkan byggdes pÄ 1200-talet men Àr sedan dess ombyggd vid flera tillfÀllen. Interiören inne i kyrkan Àr mycket vacker.
Santa Eualia

Efter nÄgra timmars promenad Ät vi en enkel Tapaslunch pÄ Bar Bosch pÄ Plaza Rei Joan Carlos. Det smakade riktigt bra.
Tapas pÄ Bar Bosch

Efter lunchen promenerade vi vidare i gamla stan.

PÄ kvÀllen blev det middag pÄ en riktigt bra Pintxos restaurang La Pergola pÄ Avenida Joan Miro 8. DÀr fck vi vÀldigt god mat med riktigt bra vin, vÀl vÀrt ett besök för bÄde lunch och middag.
La Pergola

PÄ torsdagen var det lite mulet och blÄsigt sÄ efter frukosten promenerade vi till Castell de Bellver som ligger högt upp med en fantastisk utsikt över Palmabukten. Slottet Àr frÄn 1300 talet och Àr mycket vÀlbevarat. Slottet byggdes för kungen James II av Aragon Mallorca. Det Àr absolut vÀrt promenaden upp för sluttningen.
Castell de Bellver

Lunchen Ät vi pÄ gÄrdagens middagsstÀlle La Pergola.

PÄ kvÀllen gick vi till Santa Catalina för att Àta middag pÄ en trendig vinbar, Wine Industri pÄ Calle Pou 31. Det hÀr var ett riktigt bra val, dÀr finns det ett stort och kvalitativt utbud av spanska viner. Vi började med en vinprovning, vi testade tre olika Mallorkinska viner, provningen kostar 3 EUR per person. Efter provningen Ät vi en lÀtt middag, men riktigt god mat tillsammans med ett gott Ribera del duerovin. Mycket nöjda med kvÀllen gick vi hem till hotellet.
Wine Industri, vinbar i Santa Catalina đŸ·đŸŸ

PÄ fredag kom solen och vÀrmen tillbaka till Palma. Vi Àgnade förmiddagen till att ligga och sola och lÀsa vid den fina poolen pÄ Hotel Tryp Bellver. Efter en lÀtt lunch gick vi runt i marinan och hamnen och tittade pÄ fina bÄtar mm samt drack en stark och god espresso.

PÄ kvÀllen blev det ett reprisbesök pÄ Wine Industri, dÀr vi började med prova tre olika viner frÄn det spanska fastlandet. Sedan blev det god mat med ett vin frÄn det trendiga Prioratdistriktet. Vi kan varmt rekommendera Wine  Industri till vinintresserade, Àgaren som Àr frÄn Kanarieöarna pratar en perfekt engelska och Àr mycket trevlig och serviceinriktad.

Lördagen var solig och varm sÄ vi började med att hÀnga vid poolen med en god bok. Sedan var det dags att checka ut frÄn fina Hotel Tryp Bellver, vi gick en promenad i hamnen och sedan upp till Santa Catalina dÀr vi Ät en lÀtt lunch vid saluhallen pÄ El Perrito. Sedan var det dags att ta flygbussen ut till Palmas flygplats för resan hem till Göteborg. PÄ flygplatsen, dÀr det inte finns nÄgon SAS-lounge, Ät vi lite mat och ett glas vin i en lounge med access via vÄra Priority Pass.

Vi flög sedan hem med direktflyg till Göteborg i SAS Plus. Ännu en behaglig och bekvĂ€m flygresa med mat och dryck.

Nöjda och glada kom vi hem till GöteborgpÄ lördagskvÀllen efter fyra givande och intensiva dagar i Palma. Vi kommer snart tillbaka.

Vi har varit i Palma mÄnga gÄnger och gillar verkligen staden. Palma har fÄtt en rejÀl uppgradering under de senaste 10 Ären och nu finns det mÄnga högklassiga boutiqehotell, riktigt bra restauranger och trendiga barer. Vi trivs med att Äka till Palma under vÄr eller höst.

Vad tycker du om Palma de Mallorca?