Härliga dagar med ”storfamiljen” i Guardamar 🏖🌞🇪🇸

Europaresor / Familjeresa, Familjesemester, Guardamar, Spanien / Permalink / 1
(null)
Det var lite nervöst när vi skulle flyga till Alicante med "storfamiljen" i slutet av juli 2022.  Lufthansas markpersonalen strejkade fram till kl 06:00 samma dag som vi skulle flyga kl 10:20 dessutom me kaos på många europeiska flygplatser. Vi hoppades på det bästa, 4 vuxna och 2 barn övriga 2 vuxna och 2 barn skulle vi möta i Guardamar, vi och tog oss till Landvetter tidigt på morgonen.  På Landvetter värdet den längsta kön som jag någonsin sett under de dryga 40 år som jag rest från Landvetter (flera gånger i veckan under många år).
Vi, Björn och Karin Demme, har en mycket stor passion för att resa och för att skriva. Vi gör ca 10-12 resor om året, både korta och långa resor. Vi har bl a gjort 12 st "Jordenruntresor" och några hundra andra resor. Västsverige är vår "hemmaplan" vi bor dels i Göteborg och dels på Orust i Bohuslän, vi har nu tillbringar nu vår 29:e sommar på underbara Orust.

Jag ville att "storfamiljen" skulle få en bra start på resan så jag la ett bud på uppgradering till Business Class på Lufthansad hemsida och jag lyckades med att få igenom budet. Så vi började med snabb incheckning av väskorna vid business disken på Landvetter, sedan rundade vi den långa kön till säkerhetskontrollen via Fast Track och gick vidare till SAS Business lounge - det tog oss 10 minuter att checka in, gå igenom säkerhetskontrollen och gå till loungen - smidigt och skönt i dessa tider. Vi åt frukost i loungen i lugna och ro - sedan såg vi att planet från Frankfurt var försenat med 35 minuter men vi skulle ändå hinna att byta plan i Frankfurt.
(null)
Sonen med familj hade inte tidigare flugit i Business Class var jättenöjda med att slippa köerna på Landvetter och att äta frukost i lugn och ro i loungen,  Vi hade även prioriterad ombordstigning och fick sedan sitta med tomt mellansäte så vi hade gott om utrymme.
På den korta flygturen på 1:20 hann vi dricka ett glas mousserande vin och äta en lätt och god lunch med vitt vin och som avslutning ett äpple i snygg förpackning. Vi kompilera Frankfurt i god tid för att hinna till Alicanteflyget , där vi reste i ekonomiklass. Vi kom till Alicante ca 30 minuter sent men vi tog in lite tid eftersom vi hade prioriterat bagage så att alla våra incheckade väskor kom bland de sju första väskorna - skönt att vara framme i Alicante så smidigt i dessa flygkaosdagar.
På Alicante flygplats väntade vår förbokade Transfer med Beniconect som som tidigare fungerade 100% perfekt. Vi hade en bokat en privat Transfer för 6 personer (66 EUR) . Vi möttes av en trevlig och positiv chaufför som tog oss till en ny och fräsch minibuss för 17 passagerare som blev vår personliga taxi. Det tog ca 30 minuter från flygplatsen till vår stora. (Drygt 300 kvm) hyrda villa med pool i Guardamar.
(null)
Vi möttes av resten av "storfamiljen" vid villan. Nu är vi totalt 10 personer jag o Karin och vår två barn med familjer, de 4 barnbarnen är mellan 3 och 13 år.
Vår villa med havsutsikt ligger på ca 10 minuters promenad från stranden. Villan är helt fantastisk med stora utrymmen , sovrum med egna badrum, 4 sittgrupper utomhus och poolområde med solstolar. Alla stortrivs, speciellt barnbarnen som "bor" i poolen.

Vi gillar att vara på Costa Blanca 🌞🇪🇸 men det här är första gången vi besöker Guardamar, oftast bor vi i Albir 50 km norr om Alicante - dit reser vi gärna några veckor i slutet av Okt/början av Nov - här finns det bilder och tips om Alicante, Albir, Altea, Benidorm, Calpe m fl orter http://demmereserjordenrunt.blogg.se/2019/october/hostresa-till-harliga-costa-blanca.html
Albir
Poolen är populär bland barnbarnen
Riktigt bra boende i vår hyrda villa i Guardamar
(null)
Det finns en lång och bred sandstrand i Guardamar med strandserveringar - vi hyrde solstolar med parasoll ⛱. 15 EUR för två solstolar och ett parasoll för en heldag. Kommunen Guardamar del Segura har drygt 17 000 invånare. Här finns det gott om restauranger och stora livsmedelsbutiker med stort och prisvärt utbud.
Det är drygt 25 grader i vattnet och ca 33 grader i luften. Våra barn och barnbarn njuter för fullt i havet och på stranden. Första dagen åt vi en lätt lunch med dryck på ett "strandfik" enkelt, gott och prisvärt (61 EUR för 10 personer för toast, tonfiskmackor mm samt öl/läsk/vatten.
Paella på restaurang El Barco
(null)
Det är härligt att gå ut och äta en lång och god middag med våra barn och barnbarn.
Barnbarnen trivs med varandra - denäldre tar hand om de yngre
Vi gillar skaldjur och vi köpte bl a ett drygt kilo jätteräkor som vi grillade till förrätt vid vår pool.
(null)
Grillkvällen vid vår pool blev helt fantastiskt i det fina vädret. De grillade jätteräkorna med en avokado/mangosalsa var underbart goda tillsammans med ett vält kylt rosévin.
Alla 10 njöt av grillad biff med mängder med grillade grönsaker och en sval Rioja Reserva.

Nästa morgon hade våra barn bokat in en överraskningsutflykt- klockan 11 kom det två bilar och hämtade upp oss alla 10 för färd mot okänt mål.
(null)
Efter en taxiresa på 30 minuter kom vi fram till en liten vingård, Bodegas Faelo som ligger söder om Alicante.
Vi möttes av fadern i vinmakarfamiljen och sedan kom hans son och tog över visningen av vingården och vineriet och berättade om gårdens 92-åriga historia och om vilka druvor de odlar samt om vilka viner de producerar. En bra och trevlig genomgång.
Vingården Bodegas Faelo
Vineriet
Efter visningen fick vi gå ut och sätta oss vid trevligt dukade bord i skuggan  för att prova gårdens viner och för att äta lunch. Vi provade 5 olika viner och åt en riktigt bra trerätterslunch bestående av en innehållsrik tapasbricka, en frasig matpaj och några små delikata desserter av fikon, dadlar, aprikoser och mandel. Det blev en mycket trevlig dag som vi tackar våra barn för att ha arrangerat. Det finns två alternativ att välja mellan - det vi valde var en vingårdsvisning med provsmakning av 5 viner samt en härlig trerätterslunch för 25 EUR för vuxna för barn 10 EUR (alkoholfridryck och en bricka med pizzabitar och chark/ost bröd mm) - det finns en mindre lunchvariant med tapastallrik, dessert och 3 viner för 15 EUR.
Efter lunchen kom våra bilar och hämtade upp oss för återresan till villan i Guardamar.

(null)
Det är varmt (31-34 grader) och soligt varje dag det ärskönt att det blåser en lätt bris nere på den fina sandstranden där barnbarnen njuter av att bada.
Vid det här besöket på Costa Blanca har vi helt fokuserat på att barnbarnen skulle få njuta av sol och bad på stranden och i poolen
Härligt vid poolen

(null)
samt att vi alla njuter av mat och vin.

Grillad Seabass på restaurang Casablanca
Svärdfisk på restaurang Casablanca i Guardamar

(null)
La Voveta i centrum är en mycket bra restaurang för lunch. Där fick vingörstven tonfiskmacka med bröd dom speltider, till förrätt valde vi 1 Gazpacho och 1 croketter,?till varmrätt 1 grillat kycklingbröst och 1 calamares med tillbehör och somnn mb avslutning 2 små glasstrutar i menyn ingick även varsitt glas med vin - kostnad 12,5 EUR per person - klart prisvärt tycker vi.

Guardamar del Segura en ny bekantskap för oss på Costa Blanca ger oss mersmak. Vi trivs riktigt bra och kommer säkert tillbaka hit. Vi brukar åka till Costa Blanca insluter av oktober och planerar att göra det i höst igen , ombudet blirvGuardsnsr eller Albir får vi fundera vidare

Restauranger: El Barco, Casablanca, La Canada, La Coveta m fl

Livsmedelsbutiker: Lidl, Mercadona. Carrefour m fl

Strand/Strandservice en lång och bred sandstrands längs med hela Guardamar - uthyrning av solstolar/parasoller 15 EUR för två stolsolar och ett parasoll heldag. Enkel lunch på stranden med dryck - vi betalade 60-70 EUR för 10 personer (6 vuxna och 4 barn 3-13 år)

Utflykter: Vingården Bodegas Faelo, Aqua Park Quesada, Alicante med gamla stan och med sandstrand mitt i storstaden mm

Generationssemester Vi tre generationer 2 mor/farföräldrar, 4 vuxna 32-42 år, 4 barn 3-13 år har alla haft en fin upplevelse här i Guardamar- vi har trivts med att alla 10 har bott i samma hus, där vi ätit frukost och några middagar samt njutit i och vid poolen. Sandstranden passa alla åldrar och är både lång och bred, utbudet av livsmedelsbutiker och restauranger är stort samt att det varit gångavstånd från vårt boende. Vi kan varmt rekommendera Guardamar del Segura som familjeresmål - transfertiden från Alicante flygplats är ca 30 minuter.

PS, bokade just nu in vår transfer till Alicante flygplats, vi hoppas att hemresan skall fungera lika bra som resan hit.

🌞🇪🇸🏖-Hälsningar

Karin o Björn

Följ oss gärna på

Facebook demmereserjordenrunt
Instagram #demmereserjordenrunt

#guardamar #costablanca #alicante #bodegasfaelo #spanien

#1 - - Lisa Rehn:

Hej,

Vilken blogg! Imponerande! Så många resor ni gjort och gör!
Jag fyller jämnt i höst och planerar att bjuda min familj , tre döttrar med små barn på en resa.
Vi har varit på Mallorca tillsammans men tittar nu på Alicante .
Villan ni hyrt i Guardamar ser fantastisk ut!
Vad heter villan och på vilken bokningssite kan jag hitta den?
Bästa hälsningar
LIsa Rehn

Svar: Hej! tack för din fina och trevliga kommentar om vår blogg. Villan i Guardarmar bokade vi genom en site som heter Fidalsa , ( https://www.fidalsaholidays.com/en/ ). Det är enda gången som vi bokat genom dem - villan ägdes av en svensk. Alla 10 tyckte att villan var fantastisk.Jag hoppas att ni får en fin "födelsedagsresa"Hälsningar Björn