HĂ€rliga mat och kulturupplevelser i Stockholm 🇾đŸ‡ȘđŸŒžđŸœđŸ·đŸ–ŒđŸ“·

Storstadsresor, Sverige, Weekendresor / Permalink / 0
(null)
Stockholm, vÄr vackra huvudstad  som jag arbetade i under flera Är, Àr nu trevlig att besöka som "turist" och VÀstkustbo. Det blir en helt annan upplevelse nÀr vi besöker Stockholm bara för nöjes skull. Den hÀr helgen, fredag till söndag,  var syftet mat, vin och kultur.
Vi, Björn och Karin Demme frÄn Göteborg, har en stor passion för att resa och för att skriva. Vi reser ca 10 gÄnger per Är, bÄde korta och lÄnga resor. Vi har bla gjort 12 st Jordenruntresor. Vi delar gÀrna med oss av vÄra TIPS och erfarenheter.
Den hĂ€r helgen i slutet av mars 2019 hade vi en fantastisk tur med vĂ€dret. Vi kom till Stockholm strax före lunch pĂ„ fredagen, vi gick en tur över Hötorget med det fina utbudet av frukt och blommor, ner över Stureplan och upp till Östermalmstorg, en hĂ€rlig promenad i solskenet. Vi Ă„t lunch pĂ„ ett av vĂ„ra favoritstĂ€llen, Nybroe SmĂžrrebrĂžd inne i Östermalmshallen. Vi bestĂ€llde tre smĂ„ vackra, vĂ€lgjorda och fantastiskt goda SmĂžrrebrĂžd tillsammans med ett vitt gott och svalt Italienskt vin. MĂ€tts och nöjda efterrĂ€tter Ă€nnu en riktig god lunch pĂ„ Nybroe SmĂžrrebrĂžd gick vi ner till Nationalmuseum som nyligen öppnat efter en omfattande renovering.
gillar vi, hÀr finns sÄ mycket vackert att njuta av. Vi tycker om stt titta pÄ skulpturerna pÄ entréplanet. Den hör gÄngen fanns det en mycket spÀnnande ich givande utstÀllning av den danske möbeldesignern Finn Juhl, vackra möbler frÄn 40, 50 och 60-talet. Museets samling av moderna designföromÄl/bruksföromÄl Àr riktigt givande att titta pÄ, telefoner, hushÄllsmaskiner, porslin med mera som vi kommer ihÄg frÄn ungdomsÄren mm. Konsten av de stora nordiska mÀstarna frÄn 1800-talet Àr nÄgot som vi aldrig blir mÀtta att titta pÄ. Efter ett par timmars njutning pÄ museet gick vi ut och satte oss pÄ en bÀnk och bara njöt i solskenet och av hÀrliga mat och kulturupplevelser.
(null)
Vi vilade nÄgon timma pÄ det hÀrliga Nordic Light Hotel innan vi skulle Àta middag. Den hÀr fredagskvÀllen valde vi Restaurang Smak,som ingÄr i F12-gruppen - Melker Andersson.  Vi bestÀllde "Fem Smaker" dvs fem smÄ rÀtter med ett matchande vinpaket bestÄende av fem smÄ glas med vin. Vi serverades fem smÄ, mycket goda rÀtter med vÀlbalanserade smaker och de tillhörande vinerna matchade respektive rÀtt pÄ ett utsökt sÀtt. God och trevlig service, lugn miljö, god och spÀnnande mat samt bra viner gjorde en riktigt bra kvÀll. Vi bokade genom Bookatable by Michelin och fick fem rÀtter för 395kr  i stÀllet för ordinarie pris 575kr ( förutsÀttning att maten bestÀlls innan kl 18:00). MÀtta och belÄtna vandrade vi sedan hem till hotellet och gjorde oss en tidig kvÀll efter en lÄng och givande dag.
 PÄ lördagsmorgonen Ät vi en god frukost pÄ Nordic Light Hotel. Vi tog sedan en promenad i det vackra men lite kyliga vÀdret genom Gamla Stan ner till vÄrt favoritmuseum i Stockholm, Fotografiska Museet pÄ StadsgÄrdskajen.
Vid det hÀr besöket pÄ Fotografiska museet pÄgick det tre vÀldigt olika, vackra, spÀnnande och givande utstÀllningar. Favoriten den hÀr gÄngen blev Jesper Walderstens utstÀllning, dÀr konst, poesi och fotografi bildar en helhet som ger mycket starka intryck. En utstÀllning som kommer att sitta kvar lÀnge pÄ nÀthinnan. De tvÄ andra utstÀllningarna, Anja Niemi, med mycket vackra bilder i mjuka pastellfÀrger frÄn USA. Otroligt vackra bilder. Den tredje utstÀllningen, Alison Jackson, handlar om dagens "fake news" dÀr bilderna visar beslutsfattare och kÀndisar i fejkade situationer. Fotografen anvÀnder skÄdespelare/"dubbelgÄngare" . Vi fick mycket starka och givande intryck av utstÀllningarna. Vi gick sedan upp till caféet för att dricka ett glas vin, hör finns nog Stockholms vackraste restaurangutsikt.
(null)
Utsikten frÄn Fotografiska Museets café , man ser bl a Gamla Stan, Skeppsholmen och DjurgÄrden.
 Lunchen, en lÀtt japansk, Ät vi pÄ Ikki i Kungshallen. SmÄ goda rÀtter.
PÄ kvÀllen gick ner till Gamla Stan för att Àta middag pÄ Restaurang Kornhamnstorg No 53. En liten trevlig Italiensk restaurang med  specialiteter frÄn Venedig. Vi hade bokat ett in erbjudande via Bookatable by Michelin. För 295 kr per person fick vi ett glas Prosecco, tre valfria Cicheti ( smÄrÀtter frÄn Venedig) samt en valfri dessert. Vi blev jÀttenöjda med maten vilken var riktigt bra samt att vi fick en bra och trevlig service. En trevlig och prisvÀrd kvÀll.
(null)
 PÄ Nordic Light Hotel fick vi frukosten serverad pÄ ett vackert Stig L porslin .
 Rummen pÄ Nordic Light Hotel Àr snygg designade frÀscha och vÄrt pÄ plan 7 hade en fin utsikt över staden.
PÄ söndagen besökte vi klassiska Vetekatten pÄ Kungsgatan, stÀllet etablerades redan 1828. Vi gillar stÀllet och drack en kopp kaffe tillsammans med en god bulle innan hemfÀrd till Göteborg.

Vi kan sammanfatta det hÀr Stockholmsbesökare med ett ord JÀttenöjda.

Man behöver inte alltid resa sÄ lÄngt för att fÄ en trevlig och givande weekend. Vi fick mycket kultur, hÀrliga mat och vinupplevelser och ett fantastiskt fint vÀder.